Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2021-08-31, 17:50   #196
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 694
Sharp$: 12848
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Auto-mult är en beräkning för att styra flerbong på rad-nivå.

Antalet ggr som en enkelrad spelas beror på radens förväntade utdelning efter spelforms%en.

Man får fler kopior på de rader som ger lägst utdelning.

Vad är då bra med det? Jo, man minskar effekten av "otur" att favoriter vinner där man garderat. Det ger chansen att få hyggligt betalt på sina spelidéer trots att det jäklas i övriga avdelningar och leder till minskad varians.
Auto-Mult, Reducerat och alla jäkla datasystem är definitivt inte min likör. Åldern tar ut sin rätt. Jag spelade V5 på Åby på 50 talet och då var väl inte dagens Auto Multi företrädare ens påtänkta. Ok inget fel med nya metoder och spel hjälpmedel MEN lika förbannat är det viktigt att ha bra egen kontroll på vem eller vilka som har bäst vinstchans i loppen. Självklart fattar även en gamling som jag att det går att med hjälp av data och spelupplägg hitta genvägar men lika förbannat är det travsporten och spelets grundtanke att försöka hitta vinnarna. Jag har spelat på trav i 60 år och har inte blivit miljonär men fått in en och annan skaplig vinst. Dock endast med matematiska system. Och även bra V/P spel när man besökte banorna på förra seklet och fick hästarnas härliga lukt och trampet från hovarna live. Och där hittade man ibland sin egen vinnare utan Auto- Mult.
Ok förlåt min gammal modiga inställning och ingen skugga över er innovatörer inom travspelet. Var sak har sin tid.
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-08-31, 18:03   #197
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2394
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Efterhandaren Visa inlägg
Auto-Mult, Reducerat och alla jäkla datasystem är definitivt inte min likör. Åldern tar ut sin rätt. Jag spelade V5 på Åby på 50 talet och då var väl inte dagens Auto Multi företrädare ens påtänkta. Ok inget fel med nya metoder och spel hjälpmedel MEN lika förbannat är det viktigt att ha bra egen kontroll på vem eller vilka som har bäst vinstchans i loppen. Självklart fattar även en gamling som jag att det går att med hjälp av data och spelupplägg hitta genvägar men lika förbannat är det travsporten och spelets grundtanke att försöka hitta vinnarna. Jag har spelat på trav i 60 år och har inte blivit miljonär men fått in en och annan skaplig vinst. Dock endast med matematiska system. Och även bra V/P spel när man besökte banorna på förra seklet och fick hästarnas härliga lukt och trampet från hovarna live. Och där hittade man ibland sin egen vinnare utan Auto- Mult.
Ok förlåt min gammal modiga inställning och ingen skugga över er innovatörer inom travspelet. Var sak har sin tid.

Auto-mult spelas med fördel i kombination med en helt reduceringsfri matematisk ram på t ex V4 eller V5.

Det enda "fifflet" som skiljer är att det blir olika antal flerbongar på varje häst i garderingsloppen där man siktar på "samma vinst" oavsett vilken, bara man hittar vinnaren. Och att detta sker helt automatiserat.

Det vanligaste scenariot för mig är att jag hittar något i sista minuten som ger ett spelläge i en eller två av avdelningarna på V4. Övriga lopp garderar jag helt eller iaf ordentligt. För att det inte ska bli "nästan noll" när favoriterna vinner när jag garderat dem samtidigt som mina spelidéer vinner väljer jag att jämna ut med den här metoden.

En viktig detalj är att det absolut inte är gratis! Eftersom det är flerisar i en massa olika kombinationer blir insatsen snabbt hög om man väljer en hög målvinst. Fördelen är att jag får betalt på mina idéer mer ofta när de väl vinner och mer oberoende av hur det slutar i övriga lopp.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-08-31, 18:17   #198
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 694
Sharp$: 12848
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Auto-mult spelas med fördel i kombination med en helt reduceringsfri matematisk ram på t ex V4 eller V5.

Det enda "fifflet" som skiljer är att det blir olika antal flerbongar på varje häst i garderingsloppen där man siktar på "samma vinst" oavsett vilken, bara man hittar vinnaren. Och att detta sker helt automatiserat.

Det vanligaste scenariot för mig är att jag hittar något i sista minuten som ger ett spelläge i en eller två av avdelningarna på V4. Övriga lopp garderar jag helt eller iaf ordentligt. För att det inte ska bli "nästan noll" när favoriterna vinner när jag garderat dem samtidigt som mina spelidéer vinner väljer jag att jämna ut med den här metoden.

En viktig detalj är att det absolut inte är gratis! Eftersom det är flerisar i en massa olika kombinationer blir insatsen snabbt hög om man väljer en hög målvinst. Fördelen är att jag får betalt på mina idéer mer ofta när de väl vinner och mer oberoende av hur det slutar i övriga lopp.
Ok det låter väl positivt. Men.
Fråga 1. Lägger du ner extra tid för att konstruera detta spelsystem jämfört med matematiskt.
Fråga 2. Hur är utfallet under en längre period typ 1-2 år ?
Fråga 3. Varför kallar de upplägget för ett ”fiffel” he,he.
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-08-31, 18:24   #199
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2394
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Efterhandaren Visa inlägg
Ok det låter väl positivt. Men.
Fråga 1. Lägger du ner extra tid för att konstruera detta spelsystem jämfört med matematiskt.
Fråga 2. Hur är utfallet under en längre period typ 1-2 år ?
Fråga 3. Varför kallar de upplägget för ett ”fiffel” he,he.
1) Jag tänker ut systemet exakt som ett matematiskt. Varken mer eller mindre. Det tar några få sekunder att få programmet att generera auto-multen. ( Auto.... )

2) Det har inte funnits i så många år än. När man gör något som minskar variansen brukar det ofta vara att man får betala lite i form av EV. Dock är ju variansen inom streckspel på trav så brutal att man gärna spyr lite åt den ibland. Genom åren har jag fått in många KANON-spelidéer som varit lågt spelade. Men med magisk precision dyker de mest spelade upp där jag garderat och slututfallen har blivit mycket klena. Mha auto-mult har jag de senaste åren helt sluppit att "kamma nästan noll" pga favvar i fel lopp.

3) Det sker ju auto-magiskt och den som gillar att skriva EN lapp....på EN kupong anar jag tycker det är "fiffel" och inte travspel. Men återigen. Själva tipsprocessen är EXAKT som ett vanligt rakt system ( om man vill )....och insatsen är ju HÖGRE....så det är ingen gratis manna från himlen. Krävs fortfarande att man gör bra spel.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Efterhandaren (+5)
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-08-31, 18:38   #200
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 233
Sharp$: 3000
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Efterhandaren Visa inlägg
Auto-Mult, Reducerat och alla jäkla datasystem är definitivt inte min likör. Åldern tar ut sin rätt. Jag spelade V5 på Åby på 50 talet och då var väl inte dagens Auto Multi företrädare ens påtänkta. Ok inget fel med nya metoder och spel hjälpmedel MEN lika förbannat är det viktigt att ha bra egen kontroll på vem eller vilka som har bäst vinstchans i loppen. Självklart fattar även en gamling som jag att det går att med hjälp av data och spelupplägg hitta genvägar men lika förbannat är det travsporten och spelets grundtanke att försöka hitta vinnarna. Jag har spelat på trav i 60 år och har inte blivit miljonär men fått in en och annan skaplig vinst. Dock endast med matematiska system. Och även bra V/P spel när man besökte banorna på förra seklet och fick hästarnas härliga lukt och trampet från hovarna live. Och där hittade man ibland sin egen vinnare utan Auto- Mult.
Ok förlåt min gammal modiga inställning och ingen skugga över er innovatörer inom travspelet. Var sak har sin tid.
Hehe, jag tror du missuppfattat vad det hela rör sig om. Hästarna får du fortfarande välja ut själv och gradera vilka som har bäst vinstchans. Och flerkupong har nog spelats i alla tider tror jag, eller ?

Säg att du spelar V4 där du streckat 1x5x1x5 = 25 rader = 50kr
Säg att du vill lägga 200kr på V4 men tycker denna ram räcker. En flerkupong kör du då ggr 4. Det gör att samtliga 25 enkelrader körs 4 ggr. Enkelt.

BaraTrav:s automulti finns i två varianter:

1. Urvalsbudget. Denna är ganska flexibel. Då skriver du helt enkelt att du vill spela detta för 200kr. Då kan du låta verktyget lägga på multirader utifrån:
a.Aktuell spelprocent(aktuell insatsprocent hos folket). Då kommer favoritraderna få betydligt mer rader och den som ger mest i utdelning kommer få minst rader.
b.Din egen insatsprocent(om du redan reducerat något innan). Dvs om några av hästarna har mer insatsprocent efter din reducering så får de flest rader.
c. Internpoäng. Du rankar och poängsätter alla hästar relativt efter hur du vill att multiraderna ska fördelas. De du själv rankar upp i poäng får fler multirader.

2. Bruttovinst. Denna är väldigt enkel. Du sätter helt enkelt ett belopp som du minst vill vinna. Du sätter t ex att raden i exemplet måste ge minst 2000kr. Då räknar verktyget ut hur många ggr varje enskild rad måste köras för att nå 2000kr. Insatsen blir då väldigt varierande beroende på hur mkt varje rad faktiskt beräknas ge.

Verktyget har också en flik "rader" där du i ovan fall kan se samtliga 25 enkelrader, hur många ggr varje rad körts och vad utdelning förväntas bli. På så sätt kan du alltid justera värdena så att de hästar du verkligen vill ha betalt mest på också ger så.

Detta var en lång förklaring men förhoppningsvis förstod ni nåt. Det exemplet Strappa givit motsvarar mest bruttovinstvarianten eller alternativ 1a ovan. De andra kan styra mer själv vilket kan ge några svaga rader som inte ger mkt men några kanonrader som ger riktigt bra.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Efterhandaren (+5), Migge (+10)
svepet är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-09-22, 00:29   #201
 
Reg.datum: sep 2019
Inlägg: 48
Sharp$: 607
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Om man smetar ut utfallet så att det spelar mindre roll vilken som verkligen vinner ett helgarderingslopp så minskar det variansen.

Det omvända, exakt samma antal system på varje häst i helgarderingsloppet ökar variansen. Det kan ju gå från himmel till pannkaka direkt när en favorit målfotoslår en skräll. Auto-mult MINSKAR skillnaden....och därmed variansen.
Haha okej.

Ska sätta målvinst lika med potten nästa gång. Kosta vad det kosta vill. Noll varians och +EV = ALL IN.


Senast redigerad av DrMarre den 2021-09-22 klockan 00:32.
DrMarre är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-09-22, 02:36   #202
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2394
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av DrMarre Visa inlägg
Haha okej.

Ska sätta målvinst lika med potten nästa gång. Kosta vad det kosta vill. Noll varians och +EV = ALL IN.

Nej. Hur får du vad jag säger till att det alltid minskar variansen i alla lägen med utopiska målvinster? ( Och var skriver jag att man bibehåller 100% av +EV när man väljer att minska varians? )

För att vinna hela potten krävs det helt andra metoder än målvinst.

Mitt exempel handlar om V4+V5 där man helgarderar ett eller högst 2 av loppen och väljer att försöka vinna ungefär lika mycket oavsett vem som vinner just de avdelningarna.

Om jag helgarderar dessa lopp utan målvinst kommer mitt utfall att svänga massor beroende på vem som vinner just där. Med målvinst hänger utfallet endast på om jag prickar rätt vinnare i de kvarvarande loppen.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!

Senast redigerad av Strappa71 den 2021-09-22 klockan 03:13.
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-09-22, 02:45   #203
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2394
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GGS Visa inlägg
Ja så är det, men det finns en baksida med att spela på detta vis. Troligtvis minskar du även ditt ROI på lång sikt med denna funktion, det brukar nästan aldrig vara lönt att lägga en stor del av sitt krut på favoritrader.
Ett problem med streckspel på trav är att lång sikt är extremt långt.

Lika dåligt som det är att spela alltför favoritbetonat är det att bara få grus tillbaka på sina bästa spelidéer.

Genom åren har jag haft många stentuffa spelidéer som vunnit för att sedan fått äta både en, två, tre eller t o m fyra hårt betrodda vinnare i övriga avdelningar.

Jag är fullt medveten om att jag naggar i kanten på ROI när jag väljer att spela på det här sättet. Jag får se till att ha ännu vassare grundspel istället.

Hur mycket ROI man ger upp? Svårt att säga.

Men för spelpsyket är det en stor uppsida att det rasslar till någon gång per månad/år istället för per decennium. I alla fall för mig.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-09-22, 16:43   #204
GGS
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 595
Sharp$: 3336
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Ett problem med streckspel på trav är att lång sikt är extremt långt.

Lika dåligt som det är att spela alltför favoritbetonat är det att bara få grus tillbaka på sina bästa spelidéer.

Genom åren har jag haft många stentuffa spelidéer som vunnit för att sedan fått äta både en, två, tre eller t o m fyra hårt betrodda vinnare i övriga avdelningar.

Jag är fullt medveten om att jag naggar i kanten på ROI när jag väljer att spela på det här sättet. Jag får se till att ha ännu vassare grundspel istället.

Hur mycket ROI man ger upp? Svårt att säga.

Men för spelpsyket är det en stor uppsida att det rasslar till någon gång per månad/år istället för per decennium. I alla fall för mig.

Jag förstår vad du menar, men på v4 så är det inte frågan om decennium snarare månad (det finns väldigt många v4:or att spela på en månad ) och det ska väl spelpsyket palla för. Men upplever du inte även lite smolk i glädjebägaren när du vinner en hyfsad slant på grundsystemet x1 men har betalt 10 till 20 gånger mer än nödvändigt, vinsten kunde ju vara x10 eller X20?
GGS är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-09-22, 17:59   #205
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2394
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GGS Visa inlägg
Jag förstår vad du menar, men på v4 så är det inte frågan om decennium snarare månad (det finns väldigt många v4:or att spela på en månad ) och det ska väl spelpsyket palla för. Men upplever du inte även lite smolk i glädjebägaren när du vinner en hyfsad slant på grundsystemet x1 men har betalt 10 till 20 gånger mer än nödvändigt, vinsten kunde ju vara x10 eller X20?
Nej. Aldrig. x10 eller x20 på grundsystemet var aldrig aktuellt för mig.

Där är helt jag immun.

Vad gäller antalet V4or på en månad så är det förvånansvärt få som jag kliver in på.

En inte helt oviktig detalj är att det minskar hur mycket energi jag behöver lägga på omgången också.

En eller två fräcka spikar. Ett lås. Ett eller två heltäckta lopp. Om garderingsloppen ligger sist heltäcker jag inte heller till 100%. Fyller istället på med påfyllnadsspel på LD/DD och t o m på fasta odds på superskrällarna i den sista avdelningen.

Tanken med det är att jag inte lägger de spelen alls om jag inte har överlevt fram till dess. Om man täcker upp på streckspelet så liras ju de utfallen innan man vet om man är kvar ens.

Väl medveten om att jag ger upp en skvätt EV så passar det mig mycket väl.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-09-22, 18:09   #206
 
Reg.datum: sep 2019
Inlägg: 48
Sharp$: 607
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Nej. Hur får du vad jag säger till att det alltid minskar variansen i alla lägen med utopiska målvinster? ( Och var skriver jag att man bibehåller 100% av +EV när man väljer att minska varians? )

För att vinna hela potten krävs det helt andra metoder än målvinst.

Mitt exempel handlar om V4+V5 där man helgarderar ett eller högst 2 av loppen och väljer att försöka vinna ungefär lika mycket oavsett vem som vinner just de avdelningarna.

Om jag helgarderar dessa lopp utan målvinst kommer mitt utfall att svänga massor beroende på vem som vinner just där. Med målvinst hänger utfallet endast på om jag prickar rätt vinnare i de kvarvarande loppen.
Jag antog bara att du försöker spela "+EV-rader (?)", med tanke på dina inlägg i andra trådar.

Det minskar variansen i hur mycket du vinner, GIVET att du vinner. Det är absolut inte samma sak som att minska kassavariansen vilket är det enda relevanta begreppet om man diskuterar "varians" som spelare.
DrMarre är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-09-22, 18:22   #207
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2394
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av DrMarre Visa inlägg
Jag antog bara att du försöker spela "+EV-rader (?)", med tanke på dina inlägg i andra trådar.

Det minskar variansen i hur mycket du vinner, GIVET att du vinner. Det är absolut inte samma sak som att minska kassavariansen vilket är det enda relevanta begreppet om man diskuterar "varians" som spelare.
Nja. Det händer att jag sorterar bort favve+favve i de täckta loppen också. Ibland kostar helt enkelt för mycket att målvinst-a upp. Men oftast inte.

Om jag inte tror att jag har något +EV på mina spelidéer mot favoriten så ryker de. Men i regel ska ju spelidéen ha rejält värde om man ska spela alls. Då finns det värde även mot en favorit i ett garderingslopp.

Självklart är inte målvinst någon helig graal för att tillintetgöra spelavdraget eller garantera att man vinner. Om det framstod på det sättet så var det inte meningen. Men det garanterar ATT man vinner när man väl vinner....och att man vinner som minst ungefär så mycket som man tänkt sig.

Att minska variansen i hur mycket jag vinner när jag har rätt är minst lika viktigt för mig som om jag vinner eller inte överhuvudtaget. ( På V4+V5 )
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Svara



td