Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2011-04-29, 11:53   #46
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 110
Sharp$: 938

Fotboll 11/12
Stats: 18 - 13 - 6
ROI: 133.62%
Vinstprocent: 58.06%

Standard

Citat:
Påstår de att de är bättre än andra lag på att spela fairplay? Har aldrig sett något sådant uttalande.
Hela tiden. Men detta är dock inget förbehållet till endast Barcelona. Alla klubbar kommer hela tiden med uttalanden om fairplay. Läs här om barca och hur de "tränar" sina juniorer att lära sig fairplay. Ren propaganda... (http://www.fcbarcelona.com/web/engli...404116697.html) Citat från artikeln:

"fair play is more important that just winning for its own sake"

Och flera gånger innan pipan blåses innan match så är det ofta uttalanden från diverse spelare högt i mikrofonen till publiken att "ja jag ska spela efter fifa's eller whatever fair-play regler".

Men detta gäller för alla klubbar. Skillnaden med barcelona är att de åtnjuter denna hedersbild i media och av deras egna fans som alltid höjer upp dem till löjliga nivåer, och de flesta verkar köpa det. Jag tror det är över med det nu och folk har insett detta.

Citat:
Filmning = doping? Ok.
Hehe kanske inte lika hård bestraffning. Men definitivt måste filmningar bestraffas med hjälp av videoteknik efter matchen. Det var min poäng.


Citat:
Kommer man in med den farten som Pepe och dessutom med hela sulan riktad mot motståndaren ska det rendera rött kort. Om han träffar eller inte har ingen betydelse i det här fallet. Det är tilltaget som ska bedömas och bestraffas och domaren gjorde helt rätt. Den bedömningen är enkel och jag kan inte förstå hur man kan sätta sig emot det.
Uttalade mig inte om domarens bedömning eller det röda kort. Men jag känner nu ändå att jag lägga in mina mynt i potten:

För mig är det inget direkt rött kort. Jag skulle kunna se pepe få gult för ovårdat eller farligt spel. Men det var inte så farligt att det skulle rendera i ett direkt rött. För mig är han på bollen (och videobilder) visar det. Hur som helst, så är han för nära bollen för att domaren ens ska kunna avgöra om detta är en attack rakt på Alves smalben. Och således tycker jag domslutet är en överreaktion.

Och sedan... Dani Alves bärdes ut på bår? Skojar han med mig? Och i efterhand visar ju videobilder tydligt att pepe inte ens rörde honom. Det är detta jag menar som måste bestraffas. En match avstängning eller böter för såna där löjligheter.

Senast redigerad av madjedo den 2011-04-29 klockan 12:09.
madjedo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 12:26   #47
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 111
Sharp$: 828
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av kingscania Visa inlägg
Med andra ord är detta då också solklart rött kort?
http://www.youtube.com/watch?v=VwPQ0fInwx8

För övrigt så sätter jag mig emot Pepes röda. Gult kort kan jag mycket väl tänka mig, men tycker att det är ett VÄLDIGT hårt dömt rött.
Även det är ett solklart rött kort. Tycker du inte det?
kakan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 12:33   #48
 
kingscanias avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Norr om Skåne = Norrland
Inlägg: 1 416
Sharp$: 56


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av kakan Visa inlägg
Även det är ett solklart rött kort. Tycker du inte det?
Nej det tycker jag inte! Tycker inte någon av dem går in varken tillräckligt farligt, eller med någon intention för att skada....
__________________
Citat:

Citat:
Sätt in pengar på Plusgiro 52 90 49 - 9 eller Bankgiro 5223 - 9159 märk talongen "Shaking Generation - Björn Hellkvist".
Citat:
Give Sharp$, not "Tack"!
kingscania är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 12:40   #49
 
Redbulls avatar
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 330
Sharp$: 2858
Standard

http://braxingen.se/2011/april/en-fi...klassning.HTML

Även om han håller på Barcelona så tycker jag han skriver det bra i sin minikrönika.
Redbull är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 12:42   #50
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 111
Sharp$: 828
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av madjedo Visa inlägg
Hela tiden. Men detta är dock inget förbehållet till endast Barcelona. Alla klubbar kommer hela tiden med uttalanden om fairplay. Läs här om barca och hur de "tränar" sina juniorer att lära sig fairplay. Ren propaganda... (http://www.fcbarcelona.com/web/engli...404116697.html) Citat från artikeln:

"fair play is more important that just winning for its own sake"

Och flera gånger innan pipan blåses innan match så är det ofta uttalanden från diverse spelare högt i mikrofonen till publiken att "ja jag ska spela efter fifa's eller whatever fair-play regler".

Men detta gäller för alla klubbar. Skillnaden med barcelona är att de åtnjuter denna hedersbild i media och av deras egna fans som alltid höjer upp dem till löjliga nivåer, och de flesta verkar köpa det. Jag tror det är över med det nu och folk har insett detta.



Hehe kanske inte lika hård bestraffning. Men definitivt måste filmningar bestraffas med hjälp av videoteknik efter matchen. Det var min poäng.




Uttalade mig inte om domarens bedömning eller det röda kort. Men jag känner nu ändå att jag lägga in mina mynt i potten:

För mig är det inget direkt rött kort. Jag skulle kunna se pepe få gult för ovårdat eller farligt spel. Men det var inte så farligt att det skulle rendera i ett direkt rött. För mig är han på bollen (och videobilder) visar det. Hur som helst, så är han för nära bollen för att domaren ens ska kunna avgöra om detta är en attack rakt på Alves smalben. Och således tycker jag domslutet är en överreaktion.

Och sedan... Dani Alves bärdes ut på bår? Skojar han med mig? Och i efterhand visar ju videobilder tydligt att pepe inte ens rörde honom. Det är detta jag menar som måste bestraffas. En match avstängning eller böter för såna där löjligheter.
Med andra ord är inte Barca värre än andra lag att påpeka att de håller fairplay som något mycket viktigt.

Du skrev något i stil med att det var CL och att det var för jävla dåligt av domaren. Trodde du menade utvisningen, men det kanske var något annat som han gjorde som var för jävla dåligt. Vad i såna fall?

Det är störtlöjligt av Dani Alves att bli utburen när han absolut inte behöver bli det. Han överdriver för han vill påverka domaren liksom majoriteten av spelarna gör. Han fick själv varning i matchen i en "närkamp" där Di Maria ramlar framför honom utan någon kontakt. Det är ett givande och tagande i dessa stora matcher. Det är inte kul att se men det är som sagt något som alla håller på med. Att det blir fler situationer i den här matchen där man kan tycka att Barca-spelare överdriver kan ju ha något att göra med att de hade bollen hela tiden.
Avstängning i efterhand för filmingar låter jättebra i terorin men tror du det skulle funka i praktiken. Ska alla filmningar ge samma straff? Ska Alves få hårdare straff än t.ex. Di Maria i den här matchen för att hans filmning ledde till en utvisning? Ska alla filmningar straffas eller är vissa ok? Det skulle bli ett jävla videokollande och anmälningar mot i stort sett varenda spelare som medverkat i matchen. Vill vi ha det så?
kakan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 12:44   #51
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 111
Sharp$: 828
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av kingscania Visa inlägg
Nej det tycker jag inte! Tycker inte någon av dem går in varken tillräckligt farligt, eller med någon intention för att skada....
Då kan man ju undra vad som krävs för rött enligt dig? Såna tacklingar är riktigt farliga om de träffar och ska straffas hårt! Ocskå enligt regelboken som iaf jag tycker man ska följa.
kakan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 12:55   #52
 
kingscanias avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Norr om Skåne = Norrland
Inlägg: 1 416
Sharp$: 56


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av kakan Visa inlägg
Då kan man ju undra vad som krävs för rött enligt dig? Såna tacklingar är riktigt farliga om de träffar och ska straffas hårt! Ocskå enligt regelboken som iaf jag tycker man ska följa.
Mmm, då är frågan vad som INTE krävs för ett rött kort enligt dig....

Att man nickar ihop med en motståndare? Hög spark? Man missar bollen när man ska skjuta och träffar motståndaren....solklara röda?

Sen får du gärna plocka fram vart i regelboken det står att det är rött! Du inser väl att vi ser olika på situationen. Jag tycker att Pepe går in fel, men inte särskilt allvarligt, du tycker att han går in mycket fult....I en bedömningssport har man olika åsikter....
__________________
Citat:

Citat:
Sätt in pengar på Plusgiro 52 90 49 - 9 eller Bankgiro 5223 - 9159 märk talongen "Shaking Generation - Björn Hellkvist".
Citat:
Give Sharp$, not "Tack"!
kingscania är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 13:00   #53
 
kingscanias avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Norr om Skåne = Norrland
Inlägg: 1 416
Sharp$: 56


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av kakan Visa inlägg
Med andra ord är inte Barca värre än andra lag att påpeka att de håller fairplay som något mycket viktigt.

Du skrev något i stil med att det var CL och att det var för jävla dåligt av domaren. Trodde du menade utvisningen, men det kanske var något annat som han gjorde som var för jävla dåligt. Vad i såna fall?

Det är störtlöjligt av Dani Alves att bli utburen när han absolut inte behöver bli det. Han överdriver för han vill påverka domaren liksom majoriteten av spelarna gör. Han fick själv varning i matchen i en "närkamp" där Di Maria ramlar framför honom utan någon kontakt. Det är ett givande och tagande i dessa stora matcher. Det är inte kul att se men det är som sagt något som alla håller på med. Att det blir fler situationer i den här matchen där man kan tycka att Barca-spelare överdriver kan ju ha något att göra med att de hade bollen hela tiden.
Avstängning i efterhand för filmingar låter jättebra i terorin men tror du det skulle funka i praktiken. Ska alla filmningar ge samma straff? Ska Alves få hårdare straff än t.ex. Di Maria i den här matchen för att hans filmning ledde till en utvisning? Ska alla filmningar straffas eller är vissa ok? Det skulle bli ett jävla videokollande och anmälningar mot i stort sett varenda spelare som medverkat i matchen. Vill vi ha det så?
Ger alla slag mot spelare samma straff? Ger alla fula tacklingar samma straff?

Frågan hur mycket videokollande det hade blivit efter hand. Vet du om att risken är vääääldigt stor för att "åka fast" så börjar nog spelarna även att anpassa sig efter detta.
Systemet finns ju redan inom ishockey....det är dock inte optimalt, utan man måste ha vettigt folk som sitter och bedömer detta, samtidigt som man har ett omfattande regelverk så att bedömningarna blir så likvärdiga som möjligt....
__________________
Citat:

Citat:
Sätt in pengar på Plusgiro 52 90 49 - 9 eller Bankgiro 5223 - 9159 märk talongen "Shaking Generation - Björn Hellkvist".
Citat:
Give Sharp$, not "Tack"!
kingscania är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 13:13   #54
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 111
Sharp$: 828
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av kingscania Visa inlägg
Mmm, då är frågan vad som INTE krävs för ett rött kort enligt dig....

Att man nickar ihop med en motståndare? Hög spark? Man missar bollen när man ska skjuta och träffar motståndaren....solklara röda?Sen får du gärna plocka fram vart i regelboken det står att det är rött! Du inser väl att vi ser olika på situationen. Jag tycker att Pepe går in fel, men inte särskilt allvarligt, du tycker att han går in mycket fult....I en bedömningssport har man olika åsikter....
Farligt spel med sulan som det är i båda dessa fall ska rendera utvisning. Att du frågar mig om jag tycker två spelare som nickar ihop ska bli utvisade visar att du inte är riktigt mogen att ha en diskussion så jag lämnar den här tråden nu.
kakan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 13:23   #55
 
Persas avatar
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 474
Sharp$: 3963

Persas fotboll - 2013/2014
Stats: 6 - 2 - 0
ROI: 158.91%
Vinstprocent: 75.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av kakan Visa inlägg
Avstängning i efterhand för filmingar låter jättebra i terorin men tror du det skulle funka i praktiken. Ska alla filmningar ge samma straff? Ska Alves få hårdare straff än t.ex. Di Maria i den här matchen för att hans filmning ledde till en utvisning? Ska alla filmningar straffas eller är vissa ok? Det skulle bli ett jävla videokollande och anmälningar mot i stort sett varenda spelare som medverkat i matchen. Vill vi ha det så?
De flesta filmningar är svåra att bedöma då en spelare kan ha otroligt dålig balans eller han hjälper till med fallet. Vi kan t.ex. jämföra Ronaldos balans med Messis, där Ronaldo faller för det minsta och Messi kan fortsätta springa oavsett glidtackling. Om detta beror på att Messi har en lägre tyngdpunk för att han är kortare än alla andra låter jag vara osagt. Ofast handlar det om att få frispark vid ett bra läge och självklart kan dessa vara matchavgörande. Det har dock blivit mer eller mindre en del av spelet oavsett vad man tycker om det.

Filmningar av sorten som Alves och Rivaldo gjorde är mest för att få andra spelaren varnad/utvisad och räknas som spelförstörelse enligt min uppfattning.
Persa är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 13:32   #56
 
kingscanias avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Norr om Skåne = Norrland
Inlägg: 1 416
Sharp$: 56


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av kakan Visa inlägg
Farligt spel med sulan som det är i båda dessa fall ska rendera utvisning. Att du frågar mig om jag tycker två spelare som nickar ihop ska bli utvisade visar att du inte är riktigt mogen att ha en diskussion så jag lämnar den här tråden nu.
Nu var det inte så jag mena. Menade om EN motståndare nickar ihop med en annan. Den andra spelaren är den som når bollen, och således är den som nickar iväg bollen, medan den som "nickar ihop" inte träffar något mer än skallen på den andra....Ett annat ex är om målvakten går ut och ska boxa bollen, men missar och träffar en motståndare.... ALLA situationer är en bedömnings-sak, det går inte att bara säga "farligt spel med sulan = rött kort".... I så fall ska ALLA tacklingar där sulan visas vara röda kort....host*
Jag anser inte att Pepe eller Barca spelaren i youtube-videon går varken med intention att skada, eller tillräckligt fult för att det ska vara SOLKLART rött....

Att du sedan lämnar diskussionen, istället för att låta mig få förklara vad jag menar, och hänvisa det till MIN omognad....ja det visar ju bara vilken tolerans du har åt människor som inte delar din åsikt....
__________________
Citat:

Citat:
Sätt in pengar på Plusgiro 52 90 49 - 9 eller Bankgiro 5223 - 9159 märk talongen "Shaking Generation - Björn Hellkvist".
Citat:
Give Sharp$, not "Tack"!
kingscania är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 13:39   #57
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 110
Sharp$: 938

Fotboll 11/12
Stats: 18 - 13 - 6
ROI: 133.62%
Vinstprocent: 58.06%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av kakan Visa inlägg
Avstängning i efterhand för filmingar låter jättebra i terorin men tror du det skulle funka i praktiken. Ska alla filmningar ge samma straff? Ska Alves få hårdare straff än t.ex. Di Maria i den här matchen för att hans filmning ledde till en utvisning? Ska alla filmningar straffas eller är vissa ok? Det skulle bli ett jävla videokollande och anmälningar mot i stort sett varenda spelare som medverkat i matchen. Vill vi ha det så?
Jag tror det skulle funka. Jag vill inte gå in på detaljer eftersom jag trots allt inte jobbar som domare eller dylikt för uefa/fifa

Men om man upprättar ett regelverk precis som i alla andra domarsituationer. Så kan man få en transparent och konsistent bedömning.

Jag tycker även att alla filmningar ska straffas olika. En spelare som t ex överdriver som Alves för att på så sätt påverka domaren bör ge nån slags böter för osportsligt beteende.

Vid klara och uppenbara filmningar, som leder till förmåner för laget, som t ex en tydlig filmning vid en straffsituation (se exempelvis krasic). Så tycker jag att straffet kan bli uppemot flera matchers avstängning (och krasic fick även det straffet för sin filmning).

Här är krasic filmning: http://www.youtube.com/watch?v=n-fQCZhwvOg

Är väl inget fel med sådana bedömningar i efterhand? Och antalet filmningar skulle minskas. Bland annat skulle tränaren se till att hålla sina spelare skärpta!
madjedo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 13:49   #58
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 110
Sharp$: 938

Fotboll 11/12
Stats: 18 - 13 - 6
ROI: 133.62%
Vinstprocent: 58.06%

Standard

En annan sak att tänka på. Jag tror inte det längre handlar om tillfälligheter.

Vi som gillar serie a har calciopoli i nacken fortfarande. Jag tror knappast detta är något förbehållet serie a.

Jag tror t.o.m det finns ända in i denna nivån faktiskt. Det har varit en för många löjliga felbeslut nu. lägg därtill att barca vinner trippeln förra säsongen men ändå är det inte något som stämmer med deras finanser, trots deras stora fan bas. Nånting stämmer helt enkelt inte...

Alltså Piques handboll mot Chelsea är den mest uppenbara hands jag sett i mitt liv typ och domaren om jag minns rätt stog typ 5-10 min bakom utan hinder av sikt? Nån som vet om uefa gjort något uttalande efter den situationen?

Det nämnda, ovanför, kommer vi aldrig bli kvitt med...

Det är därför jag pushar för videoteknik att användas. Bort med det mänskliga!
madjedo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 15:57   #59
 
Zimonds avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 236
Sharp$: 1178

Who Is John Galt?
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Som sagt handlar det förmodligen bara om varians. Det går säkert att hitta ungefär lika många felaktiga/tveksamma domarbeslut mot Barcelona.

Och om det skulle vara väldigt övervägande är det bättre vetenskap att kolla på sådana faktorer som Barcas bollinnehav än Uefas finger i spelet.

Edit. Här tex.

http://www.youtube.com/watch?v=QX4S0CyRRpI

Mourinho lyckas för övrigt återigen väldigt bra med att flytta fokus från laget!

Senast redigerad av Zimond den 2011-04-29 klockan 16:00.
Zimond är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 18:29   #60
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 110
Sharp$: 938

Fotboll 11/12
Stats: 18 - 13 - 6
ROI: 133.62%
Vinstprocent: 58.06%

Standard

Flesta av dem där situationerna var ju tveksamma. Förstod inte alls vitsen att bilda youtube klipp?

Och de flest tydliga felblåsningar var emot skräplag i La Liga. Mot dem lagen behöver man knappast muta domare....

Man ska akta sig också för att vara efterklok. Man måste se saker & ting utifrån domarens perspektiv under matchen och hans bedömningsförmåga. Och glöm inte bort att de flesta av La Liga domarna är rent av skräp-domare.

Bland annat därför jag undrar hur domaren kunde vara så pass säker på att Pepe faktiskt attackerade Alves smalben? Han var ju riktigt nära bollen såg det ut som under matchen. Och som sagt, så visade nu också tv-bilderna det. Kan det möjligtvis varit pga Alves hollywood prestation kanske?
madjedo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td