Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2013-05-15, 08:25   #1
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

ATGs nya vadhållningsbestämmelser - Slutet för storspelarna?


Spännande att man i dagarna även fick nya tillägg i ATGs vadhållningbestämmelser.
Gäller både begränsning av systemantal, maximal insats samt även andra förbud.

Kom ju lägligt när Frank Andersson berättar om han som spelar för 4milj. https://www.sharps.se/forums/trav-gal...er-4-miljoner/

Betyder detta slutet för storspelarna?
Eller gäller beslutet bara att begränsa de svenska spelarna mer medan de andra länder får fortsätta spela stora system? Tex Finland som underlättar inlämnandet av större filer dessutom.

Citat:
§ 14 Förbud att delta i vadhållning

Den som kan påverka utgången av vadhållningen eller som på annat sätt har sådant samröre med vadhållningen eller hästtävlingen att säkerheten äventyras får inte ingå vad. Vad får inte ingås av till exempel tjänstgörande totalisatorpersonal eller tävlingsfunktionärer. Vad får inte heller ingås av körsven och ryttare beträffande lopp i vilken de själva deltar eller av tränare i lopp där egen tränad häst deltar.

De i första stycket nämnda personer får inte heller via förmedlare eller som förmedlare åt annan, ingå vad.

§ 25 Vägra ta emot spel

ATG kan besluta att i vissa fall vägra ta emot spel. Sådant beslut skall fattas innan spelet definitivt stängs. Kunden skall informeras om åtgärden och anledningen till att ATG vägrat ta emot spelet.

Om en kund försöker bryta mot ett sådant beslut har ATG rätt att stänga av kunden för fortsatt spel.

Ifråga om spelformerna V4, V5, V65, V75 och V86 är det inte tillåtet att - helt eller delvis - spela egna statistiskt genererade system, som baseras på rent sannolikhetsutfall för någon av nyssnämnda spelformer. Vid upprepad överträdelse förverkas kundens insatser och kunden förlorar rätt till vinstutbetalning. ATG har rätt att stänga av kunden och avsluta hans ATG-konto.

Vad nu sagts gäller även om kunder samarbetar med andra vid inlämnandet eller om en kund använder flera egna eller andras konton, spelbolag eller kombinationer därav. Vad som är, statistiskt genererade system som baseras på rent sannolikhetsutfall, avgörs av ATG.

ATG skall underlätta Lotteriinspektionen vid varje tillfälle spel förkastas eller kund stängs av.

§ 28 Begränsning av systemantal

ATG förbehåller sig rätten att begränsa antalet system som en vadhållare får lämna in. Denna begränsning gäller per tävling och spelform. För aktuella gränser se www.atg.se.

§ 29 Maximal insats

ATG förbehåller sig rätten att begränsa insatsen som en vadhållare får göra. Denna begränsning gäller per tävling och spelform. För aktuella gränser se www.atg.se
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 12:25   #2
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 50
Sharp$: 949
Standard

Enl atg.se under villkor har dom inte ändrat något ännu, dock är ju ett tillägg i bestämmelserna mer än regel än undantag antar jag =)
foox är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 13:33   #3
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 967
Sharp$: 2204
Standard

Jag hittar dåligt på atg.se. Så hur mycket får man spela för och hur många system får man lämna in?

§ 28 och 29 alltså.
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet
Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det
Nu även på Twitter
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 14:16   #4
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Wagner Visa inlägg
Jag hittar dåligt på atg.se. Så hur mycket får man spela för och hur många system får man lämna in?

§ 28 och 29 alltså.
Hehe jag tänkte samma sak. Funderar nästan på att ringa dom och höra efter.
Kundsupport: 020-53 50 00

Vore ju kul om flera ringde plötsligt.

Börjar bli mer och mer som de maltabaserade böckerna som limiterar en och dessutom på egen utredning.

Hur många mail har man inte fått där det står ungefär "Våra traders har genom en utredning bestämt oss för att begränsa de vad du kan placera hos oss. Detta beslut går inte att överklaga. "

Pajas ATG.
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 14:25   #5
 
Helges avatar
 
Reg.datum: sep 2011
Inlägg: 8 455
Sharp$: 42467
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KP Visa inlägg
Hehe jag tänkte samma sak. Funderar nästan på att ringa dom och höra efter.
Kundsupport: 020-53 50 00

Vore ju kul om flera ringde plötsligt.

Börjar bli mer och mer som de maltabaserade böckerna som limiterar en och dessutom på egen utredning.

Hur många mail har man inte fått där det står ungefär "Våra traders har genom en utredning bestämt oss för att begränsa de vad du kan placera hos oss. Detta beslut går inte att överklaga. "

Pajas ATG.



Finns dom som redan ringt

"ATGs support har dessutom EJ information gällande dessa uppgifter om insatsbegränsning och systembegränsning när jag ringde supporten kl 14:00 den 15 maj.!" / http://www.gamblersvardag.se/atgs-nya-regler
Helge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 14:44   #6
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Norrland
Inlägg: 589
Sharp$: 9847
Standard

Kul att fler reagerade, sen kändes det riktigt luddiigt. Är inte startlistorna en form av statestik? Och är inte badkarskörning en form av sannolikhetsutfall? (självklart förstår jag med att det inte är det dom syftar på men kan det inte tolkas så)
boozty är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 15:37   #7
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 967
Sharp$: 2204
Standard

Känns som dom gräver sin egna grav i raketfart. Bara 68 miljoner i omsättning senast. Denna vecka är det väl jackpott så dom klarar sig men nästa rena omsättning ska bli intressant.
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet
Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det
Nu även på Twitter
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 15:54   #8
 
Pilkasts avatar
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 4 858
Sharp$: 604

Rektävling 2014
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Har ni diskuterat detta redan? ATG stoppar robotspel...

http://classic.atg.se/index.jsp
__________________
Win some, lose some...!

You´ll Never Walk Alone...
Pilkast är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 16:02   #9
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8279

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pilkast Visa inlägg
Har ni diskuterat detta redan? ATG stoppar robotspel...

http://classic.atg.se/index.jsp
JAG gissar det är detta tidigare regeländring vill åt, och inte jokrrsystem mm
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 16:14   #10
i hate bunnies
 
booreds avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Akihabara
Inlägg: 1 452
Sharp$: 1188

mackapär ver.0.8.1
Stats: 2879 - 3456 - 618
ROI: 100.19%
Vinstprocent: 45.45%

Standard

Som wagner säger, ATG gräver bara djupare i sin grop

Vad skulle hända med intresset för stryk/europa tipset eller bomben om man inte mer får spela enkelrads system, de är ju "robot" spel det också.

Men grundproblemet i det hela är väl att endast wise money kommer från utlandet.
Är ju inte precis svensons i sydafika som ska ha en harryboy på väg hem från jobbet som lite nöje.
Vinster försvinner sakta men säkert utomlands vilket knappast staten gillar.
ATG bryr sig knappast, dom har ju ingen risk i själva spelet, bara mer omsättning som gäller.

Staten ser helst det är lotto där alla har samma chans så pengar inte börjar stömma från landet. Men då kommer ju också problmet att många som omsätter mest skulle lägga ner iom dom inte såg nåt värde mer i travet.

Ska de föreställa vara ett skicklighets spel måste folk få lämna in vilka jäkla system dom vill.





Däremot har jag svårt att se en skiklig toto-spelares bolag som nu senast vann kan se värde i att ha 2600 samma rader. Då måste ju nog ens %-värderingar skilja så markant från spelarkårens så det inte är klokt, .......om om om ....inte man har nån kusk med i bolaget.
Då kan man plötsligt hitta oanade värden om nån/några på förhand 60%are helt plötsligt har 0% i egna bedömningar som konstruerar systemet.
__________________
active:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
old:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.


"…a soccer match is equivalent to two teams throwing a dice. The number 6 means goal and the number of attempts of both teams is fixed already at the beginning of the match, reflecting their respective fitness in that season."

Senast redigerad av boored den 2013-05-15 klockan 16:48.
boored är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 16:24   #11
HPT
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 267
Sharp$: 3917
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pilkast Visa inlägg
Har ni diskuterat detta redan? ATG stoppar robotspel...
Och vad fan är "robotspel"? Jag saknar allt som ens liknar en förklaring...

När det gäller online-poker mot andra människor i realtid kan man ju förstå vad det är, och fördelarna med det, men här blir det ju bara konstigt?!

Om någon lyckats automatisera inlämningen av många filer på ATGs hemsida, så är det väl ATGs programmerare som ska fixa det säkerhetshålet i Flash-siten och inget annat... Jag skulle dock inte kalla det för "robotspel".
__________________
Jag ligger bakom programmet 'Hjälp på traven', vilket säkerligen påverkar det jag skriver här, så tänk alltid på det när du läser mina inlägg...
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Stekel (+10)
HPT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 17:03   #12
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Norrland
Inlägg: 589
Sharp$: 9847
Standard

Det jag tycker är lite skrämmade, såg precis intervju med ATG's VD på ombuds tv'n där han sitter och säger att dom tillämpar reglerna för att förhindra robotspel och i nästa mening säger han att dom känt till det i ca 3 år, varför har dom inte gjort nåt på 3 hela år om det nu är världens undergång med sk robotspel???
boozty är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 17:35   #13
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

"Robotspel"
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 17:39   #14
 
laxdasens avatar
 
Reg.datum: jun 2010
Ort: Dazeland
Inlägg: 5 936
Sharp$: 489
Standard

Reglerna börjar likna de som ändrades när Ingemar stenmark var helt överlägsen på 80talet! Pinsamt!
laxdasen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 18:10   #15
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 794
Sharp$: 2499
Standard

Jag fattar heller ingenting om detta sk. " robotspel " - vad fan syftar dom på?
HPT, Joker, Copema program eller annat?

Daah - tomtar...
SuprMario är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 18:16   #16
 
Pilkasts avatar
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 4 858
Sharp$: 604

Rektävling 2014
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Det fattar ni väl att de inte kommer strypa användandet utav Jokersystemet och liknande reduceringsprogram, som gemene man använder sig utav... Det är ju bara de stora volymerna, särskilt från utlandet de vill åt...

Att de sedan är värdelösa på att förmedla vad de menar är en annan sak, men detta har troligtvis uppmärksammats som ett stort problem först på sistone och då har de fått bråttom - därmed tror jag inte ens att de vet själva i vilken form de vill förbjuda saker och ting...

Kommer säkerligen komma fler ändringar den närmsta tiden - nu har de i alla fall strypt Sydafrika och slika aktörer...

Sista ordet eller ändringen har vi INTE sett ännu!

__________________
Win some, lose some...!

You´ll Never Walk Alone...
Pilkast är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 18:26   #17
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pilkast Visa inlägg
Det fattar ni väl att de inte kommer strypa användandet utav Jokersystemet och liknande reduceringsprogram, som gemene man använder sig utav... Det är ju bara de stora volymerna, särskilt från utlandet de vill åt...
Såklart de kan strypa spel från de som använder sig av reduceringsprogrammen fullt ut, det är ju det det handlar om...de som lägger miljoner på dagsbasis har väl förmodligen egenutvecklade programvaror för reducering men principen är densamma.

Det värsta är ju att det blir helt godtyckligt så länge de inte sätter upp tydliga gränser för vad som är tillåtet. Tycker de att jag tagit hjälp av datorn för mycket när jag reducerat ett system som går in kan de helt enkelt vägra att dela ut vinsten med hänvisning till att de räknar det som ett "robotspel". Nu tror jag inte att de kommer göra det, men bara att de har möjligheten att ogiltigförklara spel i efterhand på så luddiga grunder är förkastligt.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 18:30   #18
 
Pilkasts avatar
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 4 858
Sharp$: 604

Rektävling 2014
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Såklart de kan strypa spel från de som använder sig av reduceringsprogrammen fullt ut, det är ju det det handlar om...de som lägger miljoner på dagsbasis har väl förmodligen egenutvecklade programvaror för reducering men principen är densamma.

Det värsta är ju att det blir helt godtyckligt så länge de inte sätter upp tydliga gränser för vad som är tillåtet. Tycker de att jag tagit hjälp av datorn för mycket när jag reducerat ett system som går in kan de helt enkelt vägra att dela ut vinsten med hänvisning till att de räknar det som ett "robotspel". Nu tror jag inte att de kommer göra det, men bara att de har möjligheten att ogiltigförklara spel i efterhand på så luddiga grunder är förkastligt.

Klart de KAN, men kommer inte göra detta! Sedan kommer de ju alltid ligga efter då det bara är att konstruera ett program som gör att man samordnar ett antal konton så att alla system fördelas över dessa, dvs. de stora volymerna blir fördelade över xx-antal konton med (självklart) olika användare...

Sedan håller jag helt med dig i det andra stycket - bara känslan av att detta kan vara möjligt är ju bra "scary"!

__________________
Win some, lose some...!

You´ll Never Walk Alone...
Pilkast är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 18:33   #19
 
Sprites avatar
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Umeå
Inlägg: 2 091
Sharp$: 8343
Standard

Tycker hela grejen med detta är larvigt. De spelar på precis samma premisser som alla andra som bara spelar på jackpotomgångar där den totala ROI:n för alla spelare den omgången kan vara över 100%.

Vem som helst kan spela reducerade system och hur stora man vill. Travsporten blir fan bara sämre och sämre. Kolla bara elitloppet hur klassen på hästarna var för några år sedan. Detta år fick Edward Ale en inbjudan!!!!
__________________
Välj ett jobb du älskar och du kommer aldrig att behöva arbeta en dag i hela ditt liv

Senast redigerad av Sprite den 2013-05-15 klockan 18:34.
Sprite är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 18:33   #20
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Enligt dokumentet "Vinstavdrag, jackpotgränser m.m." så finns det för närvarande inga gränser för hur många system eller hur hög insats man får använda sig av.

I fallet i Söndags får väl dock ATG sätta på sig sin egen dumstrut. Man börjar med att skicka in mer jackpotpengar än vad spelavdraget sedan visade sig bli. Om det kommer delas ut mer än 100% av insatserna är det ju ett bra läge att agera som "spelare".

(Omsättningen blir inte så hög när det inte är mer än c:a 21 timmars tid från det att V75 på lördagen var klart till V75 på söndagen hade spelstopp. När spelarnas pengar dessutom sitter hos ATG blir det ännu svårare. Dels var pengarna från V75 på lördagen inlåsta hos ATG. På fredagen blev det jackpot på V65 och även jackpoten från måndagen låg inne hos ATG. Vi har sett fenomenen förr, det kan inte varit någon överraskning för ATG).

Det här nyttjade då någon eller några finska spelare så att de fick mer än 2000 rätta rader, som betalas med vardera 19.005kr.

ATG har fått sina pengar, så de är ju glada. Men ute i stugorna känner sig många spelare blåsta på konfekten. Och jag tror man jagar fel i det här fallet, men det kan ju vara för att den verkligt obehagliga sanningen inte kan komma ut.

Det är till att börja med ganska märkligt att de hade över 2000st system med rätt rad. (eller drygt 800st V7-rader). Det väcker onekligen en del misstankar om att de hade en del kunskaper som gemene man tycktes sakna. Fanns det hästar som inte kördes för seger i fälten? Hästar som drogats ned? Hästar som de kunde låta bli att strecka för att på sätt ha en väldig massa rader på de tänkbara kombinationerna... Det var ju inte en jätteenkel omgång, och flera lopp var öppna.

Man behöver ju inte muta en kusk, det finns ju andra sätt som troligen är billigare. Jag vet t.ex. inte vad det kostar att anlita en torped som förklarar att en kusks familj kommer avrättas i samma ögonblick som denne vinner ett lopp på V75, men anar att när det är tiotals miljoner i potten är det en liten kostnad.

Jag tror det finns en hund begraven i det här, och det är inte några "robotspel" som är problemet, utan att vissa satsar mycket pengar på ett sätt som väcker misstankar om att de vet saker som inte andra vet.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Pilkast (+5), boored (+5)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 18:44   #21
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Det är till att börja med ganska märkligt att de hade över 2000st system med rätt rad. (eller drygt 800st V7-rader). Det väcker onekligen en del misstankar om att de hade en del kunskaper som gemene man tycktes sakna. Fanns det hästar som inte kördes för seger i fälten? Hästar som drogats ned? Hästar som de kunde låta bli att strecka för att på sätt ha en väldig massa rader på de tänkbara kombinationerna... Det var ju inte en jätteenkel omgång, och flera lopp var öppna.

Man behöver ju inte muta en kusk, det finns ju andra sätt som troligen är billigare. Jag vet t.ex. inte vad det kostar att anlita en torped som förklarar att en kusks familj kommer avrättas i samma ögonblick som denne vinner ett lopp på V75, men anar att när det är tiotals miljoner i potten är det en liten kostnad.

Jag tror det finns en hund begraven i det här, och det är inte några "robotspel" som är problemet, utan att vissa satsar mycket pengar på ett sätt som väcker misstankar om att de vet saker som inte andra vet.
Det är inte alls så märkligt att få 800 V7-rader på en lätt omgång om man gör ett jättesystem, sätt dig och resonera lite så kommer du nog fram till det också. Problemet är att gemene man inte är klyftiga nog att resonera sig fram till det, de förstår sig inte ens på de enklaste reduceringsfunktionerna och hur systemen kan te sig. Då återstår konspirationsteorierna som sticker iväg åt alla möjliga håll och det är därför ATG gjort det här för att lugna pöbeln.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
BlackCobra (+2)
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 19:04   #22
 
Sprites avatar
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Umeå
Inlägg: 2 091
Sharp$: 8343
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Man behöver ju inte muta en kusk, det finns ju andra sätt som troligen är billigare. Jag vet t.ex. inte vad det kostar att anlita en torped som förklarar att en kusks familj kommer avrättas i samma ögonblick som denne vinner ett lopp på V75, men anar att när det är tiotals miljoner i potten är det en liten kostnad.

Jag tror det finns en hund begraven i det här, och det är inte några "robotspel" som är problemet, utan att vissa satsar mycket pengar på ett sätt som väcker misstankar om att de vet saker som inte andra vet.
Alla personer som ser tiotals lopp dagligen då? Skulle ALLA dessa personer missa ALLA dessa bortkörningar du pratar om eller skulle ALLA hålla tyst i sociala medier? Jag skulle inte tro det. Dessutom kan en som till synes för kusken total bortkörning rendera i vinst i värsta fall och vad händer då?

Jag skulle säkert vinna mot storfavoriten på 10 000 meter i OS åtminstone 1 gång om vi springer tillräckligt många gånger då denne kan ramla och skada sig, drabbas av något kroppsligt fel under loppet osv osv. I tävlingssammanhang och speciellt med djur är INGET 100% klart innan det är klart.

Att vissa vet saker som inte andra vet är väl självklart. Går du på stallbacken och pratar lite med tränare och kuskar vet du mer. Är du inne på sharps och får speltjänsternas analyser så vet du mer än många andra. Känner du en travtränare personligen som ska starta häst vet du säkert mer än många andra.

Tar du kontakt med några travtränare och erbjuder dessa (i sammanhanget) en pissumma på t.ex. 25 000 kr tror jag du kan få veta allt och lite till om dennes hästar inför en jackpotomgång med massa miljoner i potten men totala bortkörningar och dödshot av kuskars familjer kan du nog lägga ner. På V75 är det inte 2-3 hästar i varje lopp som kan vinna utan snarare 5-8 som toppats till just den starten och kan vinna med lite tur på vägen och jag tror knappast flera av dessa är mutade eller hotade på något sätt.
__________________
Välj ett jobb du älskar och du kommer aldrig att behöva arbeta en dag i hela ditt liv

Senast redigerad av Sprite den 2013-05-15 klockan 19:06.
Sprite är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 19:09   #23
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Det är inte alls så märkligt att få 800 V7-rader på en lätt omgång om man gör ett jättesystem, sätt dig och resonera lite så kommer du nog fram till det också. Problemet är att gemene man inte är klyftiga nog att resonera sig fram till det, de förstår sig inte ens på de enklaste reduceringsfunktionerna och hur systemen kan te sig. Då återstår konspirationsteorierna som sticker iväg åt alla möjliga håll och det är därför ATG gjort det här för att lugna pöbeln.
Nu var det ju inte en väldigt enkel rad det handlade om. Den på lördagen var väldigt enkel, där kan jag mycket väl förstå om man täckt upp ett stort system med många rader. Om vi bortser från de finska spelarnas andel av potten, och räknar bort jackpotpengarna så skulle en sjua gett en bit över 40.000kr. Jag kan förstå om man även på sådana rader har en mindre flerkupong och V7, men det blir horribelt dyrt att täcka tänkbara rader i en sådan här omfattning upp till sådana utdelningar.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 19:25   #24
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av BlackCobra Visa inlägg
Alla personer som ser tiotals lopp dagligen då? Skulle ALLA dessa personer missa ALLA dessa bortkörningar du pratar om eller skulle ALLA hålla tyst i sociala medier? Jag skulle inte tro det. Dessutom kan en som till synes för kusken total bortkörning rendera i vinst i värsta fall och vad händer då?
Nu pratar vi ju inte om särskilt många händelser. Det är inte så vanligt att någon har +2000 system med rätt rad en jackpotomgång på V75.

Vad som sedan har skett är rätt vilda spekulationer från min sida, men jag ville visa att det inte alls behöver handla om mutade kuskar och tränare. Jag är rätt så säker på att det inte är något "robotspel" som ATG ser som ett egentligt problem. Jag tror att det är något annat de är oroliga för. Att tacka nej till ett antal hundra miljoner i omsättning i nuvarande läge är så pass tufft att det finns anledning att ha fortsatt koll på vad som pågår.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 19:31   #25
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 658
Sharp$: 5535
Standard

http://www.gamblersvardag.se/skarplo...#comment-19337

Jag hoppas ni på Sharps överser med att jag gör reklam denna gång, ni får naturligtvis given tillbaka på GV!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1), Pilkast (+1)
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 20:09   #26
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hatten1 Visa inlägg
http://www.gamblersvardag.se/skarplo...#comment-19337

Jag hoppas ni på Sharps överser med att jag gör reklam denna gång, ni får naturligtvis given tillbaka på GV!
Beträffande de punkter du nämner som mest akuta i inlägget:

Tidigarelagt spelstopp - Kommer aldrig hända då det skulle sänka omsättningen.

Stallkörning - Ska stävjas men ger samtidigt mer insatta spelare edge, så där vill jag inte gärna att de syr igen maskorna alltför bra även om det på sikt nog skulle vara bra för sportens förtroende.

Domare - Jobbas det på. Går inte att få millimeterrättvisa hur de än skriver reglementet. Samma domare på alla tävlingar går inte att få (kanske om de inför "robotdomare" ), visst blir det lite jämnare och de skulle öka förtroendet något om de har samma gubbar som kör V7-tävlingarna gång efter annan t ex men nyttan är ganska marginell i långa loppet, de har ju konferenser där såna här saker diskuteras domarna emellan så man når någon form av konsensus för vilken nivå bedömningarna ska läggas i tveksamma fall.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 20:27   #27
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 794
Sharp$: 2499
Standard

Citat:
Tidigarelagt spelstopp - Kommer aldrig hända då det skulle sänka omsättningen.
Det minskar omsättningen först när alla inser att det inte går att spela tills ordet "kör" kommer. Spelstop 1 minut innan kör tar bort all tvivel och är helt övertygad om att Svensson också lär sig detta med tiden så omsättningen återgår till det normala...
SuprMario är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 20:46   #28
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SuprMario Visa inlägg
Det minskar omsättningen först när alla inser att det inte går att spela tills ordet "kör" kommer. Spelstop 1 minut innan kör tar bort all tvivel och är helt övertygad om att Svensson också lär sig detta med tiden så omsättningen återgår till det normala...
Tror jag icke. Blir dessutom ännu värre när de "lär sig" det för då skiter man i att gå till luckan när det är fem minuter kvar till och med.

Nätspelet påverkas nog inte jättemycket, men de där spelen man lägger för att man ser något i sista stund försvinner även där. Händer galopperar det upp en megafavorit bakom bilen t ex så är man ganska snabb att lasta på det klara andravalet om det finns ett sånt. Blir svårt om det var spelstopp när bilen börjar blinka.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 20:46   #29
 
Pilkasts avatar
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 4 858
Sharp$: 604

Rektävling 2014
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Beträffande de punkter du nämner som mest akuta i inlägget:

Tidigarelagt spelstopp - Kommer aldrig hända då det skulle sänka omsättningen.

Stallkörning - Ska stävjas men ger samtidigt mer insatta spelare edge, så där vill jag inte gärna att de syr igen maskorna alltför bra även om det på sikt nog skulle vara bra för sportens förtroende.

Domare - Jobbas det på. Går inte att få millimeterrättvisa hur de än skriver reglementet. Samma domare på alla tävlingar går inte att få (kanske om de inför "robotdomare" ), visst blir det lite jämnare och de skulle öka förtroendet något om de har samma gubbar som kör V7-tävlingarna gång efter annan t ex men nyttan är ganska marginell i långa loppet, de har ju konferenser där såna här saker diskuteras domarna emellan så man når någon form av konsensus för vilken nivå bedömningarna ska läggas i tveksamma fall.

Domarna skall självklart på de största riksspelen vara av proffskaraktär - måste få bort "tjenisfaktorn" - allt för många domare särbehandlar vissa kuska på vissa banor, så är det bara...

__________________
Win some, lose some...!

You´ll Never Walk Alone...
Pilkast är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 21:03   #30
 
pjaers avatar
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 108
Sharp$: 2245
Standard

Det är väl inga problem det här? Bara att låta tjejen/mamma lämna in spelen...

Kod:
§ 25 Vägra ta emot spel

ATG har rätt att stänga av kunden och avsluta hans ATG-konto.
pjaer är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 22:31   #31
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av boored Visa inlägg
Som wagner säger, ATG gräver bara djupare i sin grop

Vad skulle hända med intresset för stryk/europa tipset eller bomben om man inte mer får spela enkelrads system, de är ju "robot" spel det också.

Men grundproblemet i det hela är väl att endast wise money kommer från utlandet.
Är ju inte precis svensons i sydafika som ska ha en harryboy på väg hem från jobbet som lite nöje.
Vinster försvinner sakta men säkert utomlands vilket knappast staten gillar.
ATG bryr sig knappast, dom har ju ingen risk i själva spelet, bara mer omsättning som gäller.
ATG och även Svenska Spel skyller på hemliga affärsuppgörelser när man kräver transparens!

Det allra minsta man kan begära är att omsättningen och den totala vinstsumman redovisas per land.

Då skulle man genast se två saker.

Dels skulle man få varningssignaler om allt inte går rätt till,

dels skulle man snabbt kunna avgöra om ett samarbete är värt besväret eller inte.

Ett samarbete med ett land som konsekvent scoopar potter som vida överstiger deras totala insatser leder ju till att den svenska spelekonomin kannibaliseras till småsmulor.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 23:05   #32
i hate bunnies
 
booreds avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Akihabara
Inlägg: 1 452
Sharp$: 1188

mackapär ver.0.8.1
Stats: 2879 - 3456 - 618
ROI: 100.19%
Vinstprocent: 45.45%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
ATG och även Svenska Spel skyller på hemliga affärsuppgörelser när man kräver transparens!

Det allra minsta man kan begära är att omsättningen och den totala vinstsumman redovisas per land.

Då skulle man genast se två saker.

Dels skulle man få varningssignaler om allt inte går rätt till,

dels skulle man snabbt kunna avgöra om ett samarbete är värt besväret eller inte.

Ett samarbete med ett land som konsekvent scoopar potter som vida överstiger deras totala insatser leder ju till att den svenska spelekonomin kannibaliseras till småsmulor.
Är väl naturlig utveckling: att attrahera hobby/nöjesspelare som tillför värde i ett annat land kan ju inte vara lätt. Däremot är redan vinnande storspelare garanterat och hugger om det erbjuds värde, dom missar ju inte chansen.
Fler hungriga vargar om samma harryboy svenssons pengar, så jo, alla såna där ider slutar med att pengarna strömmar ut iform av vinster.
__________________
active:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
old:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.


"…a soccer match is equivalent to two teams throwing a dice. The number 6 means goal and the number of attempts of both teams is fixed already at the beginning of the match, reflecting their respective fitness in that season."
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Viroid (+1)
boored är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 06:31   #33
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av boored Visa inlägg
Är väl naturlig utveckling: att attrahera hobby/nöjesspelare som tillför värde i ett annat land kan ju inte vara lätt. Däremot är redan vinnande storspelare garanterat och hugger om det erbjuds värde, dom missar ju inte chansen.
Fler hungriga vargar om samma harryboy svenssons pengar, så jo, alla såna där ider slutar med att pengarna strömmar ut iform av vinster.
Utvecklingen är precis som du säger naturlig. Men är den önskvärd? I längden tjänar inte ens travsporten på det själva.
Men det verkar de inte förstå själva!

Samma problematik finns förmodligen på Svenska Spels poolspel. Skillnaden där är att SvSP har lyckats tysta ner hela skiten. Där finns nämligen ingen tradition av att redovisa var högvinstvinnarna har lämnat in sina rader.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 19:48   #34
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 794
Sharp$: 2499
Standard

http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle16786571.ab

Insats på 1 miljon euro....trodde ju att dom spelade högt men detta är fan HÖGT...

Någon som har koll på denna sk. robot som dom använder sig av - vad är det för program?
SuprMario är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 22:23   #35
HPT
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 267
Sharp$: 3917
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SuprMario Visa inlägg
Någon som har koll på denna sk. robot som dom använder sig av - vad är det för program?
Den viktigaste funktionen för att skapa den här typen av system finns iaf i HPT (vet ej hur det är hos mina konkurrenter), nämligen att på enkelradsnivå automatiskt sätta flerbong utifrån målvinst. Sätter man exempelvis en målvinst på 1 miljon kommer rader som ger 10.000 spelas ggr 100, rader som ger 500.000 spelas ggr 2 osv.

När det gäller finnarna som vann är det ju med största säkerhet något annat program som använts, men poängen var att det inte nödvändigtvis behövs några superhemliga specialprogram. Med en tydlig strategi, lämplig programvara och en enorm plånbok kan man komma långt... ;-)
__________________
Jag ligger bakom programmet 'Hjälp på traven', vilket säkerligen påverkar det jag skriver här, så tänk alltid på det när du läser mina inlägg...
HPT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 22:27   #36
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 794
Sharp$: 2499
Standard

Hur man än vrider och vänder så har dom ju bidragit med en rätt stor peng i spelpotten, 8,5 miljoner kronor så hade dom förlorat så hade ingen klagat.
Det är ju inte så att man kan bara hämta hem miljonerna trots att man har stor plånbok för insats. Man måste också vara rätt ute på sitt tippande med stor insats som risk.

Vette fan hur jag ska resonera i om det är "fusk" eller inte.....
Vinner dom inte fair and square?
SuprMario är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 22:33   #37
HPT
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 267
Sharp$: 3917
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SuprMario Visa inlägg
Hur man än vrider och vänder så har dom ju bidragit med en rätt stor peng i spelpotten, 8,5 miljoner kronor så hade dom förlorat så hade ingen klagat.
Det är ju inte så att man kan bara hämta hem miljonerna trots att man har stor plånbok för insats. Man måste också vara rätt ute på sitt tippande med stor insats som risk.

Vette fan hur jag ska resonera i om det är "fusk" eller inte.....
Vinner dom inte fair and square?
Det är verkligen inte fusk. De bidrar med precis lika stor andel till potten som alla andra. Det folk egentligen stör sig på är att de inte bidrar till potten de gånger det inte är jackpott, och att det är ett omoraliskt beteende.

Skulle man sluta med jackpott och alltid dela ut pengarna i den omgång de spelats skulle detta helt försvinna, eftersom väntevärdet då är alldeles för dåligt. Någonting säger mig dock att det inte kommer att ske... ;-)
__________________
Jag ligger bakom programmet 'Hjälp på traven', vilket säkerligen påverkar det jag skriver här, så tänk alltid på det när du läser mina inlägg...
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
qwerta (+20)
HPT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 06:27   #38
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HPT Visa inlägg
Det är verkligen inte fusk. De bidrar med precis lika stor andel till potten som alla andra. Det folk egentligen stör sig på är att de inte bidrar till potten de gånger det inte är jackpott, och att det är ett omoraliskt beteende.

Skulle man sluta med jackpott och alltid dela ut pengarna i den omgång de spelats skulle detta helt försvinna, eftersom väntevärdet då är alldeles för dåligt. Någonting säger mig dock att det inte kommer att ske... ;-)
Jag tycker inte det är orimligt att ATG ändå sänker jackpotgränserna så att det blir jackpot mer sällan. Jag tror inte det är så lönsamt som de tror. Små vinster återinvesteras snabbt i en ny DD, delbetalar en Harry eller något annat spel. När man håller inne spelarnas pengar tappar man omsättning. Dessutom kan ATG fylla på sin kassa med öresavrundning om man delar ut mindre belopp.

Man skulle ju kunna börja med att harmonisera jackpotgränserna:

På V65 är gränsen hela 30kr, på V64 är den 7kr. På V75 är den 15kr och på V86 pratar vi om 10kr. Sätta den till 10kr rakt över borde vara en bra början.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 07:15   #39
 
Brains avatar
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 276
Sharp$: 1198
Standard

Grejen är om utgångs hästen vinner. Spelar det ingen roll vad utdelningen blir. Låg utdelning fler system sitter osv. Dom vinner alltid samma summa...
Brain är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 07:44   #40
Banned
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 4 996
Sharp$: 19213

Robfri Expertrekar
Stats: 72 - 87 - 1
ROI: 115.50%
Vinstprocent: 45.28%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Brain Visa inlägg
Grejen är om utgångs hästen vinner. Spelar det ingen roll vad utdelningen blir. Låg utdelning fler system sitter osv. Dom vinner alltid samma summa...
& OM utgångshästen INTE vinner....Tänk ett steg längre. Nu drog de in en storvinst vilket täcker många jackpot-veckor, men med 8 mille insats/tillfälle lär det ramla in en del då & då för att bolaget ska gå runt.
robfri är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 08:41   #41
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 794
Sharp$: 2499
Standard

Citat:
Det folk egentligen stör sig på är att de inte bidrar till potten de gånger det inte är jackpott, och att det är ett omoraliskt beteende.
Det är fan inte omoraliskt beteende, ok ja kanske i janteSverige iofs tyvärr...
Om dom, likväl som många andra väljer att spela stora system under jackpot omgångar så är det väl helt upp till dom.
Tvinga folk att spela alla omgångar, med likadana system så det blir "rättvist a-la SWE"?
Ja det vore humor som skulle passa detta land som handen i handsken!

Trött på "rättvisans Sverige" där allt måste dras till det yttersta för att det ska vara lika för alla i alla situationer. Det ÄR inte lika för alla, lifes a bitch!

Jag hade också lagt 1 miljon Euro på ett system OM jag hade råd för att få bättre förutsättningar för avkastning.
Jag hade också köpt premieobligationer för 1 miljon euro för att få mer garanterad avkastning.
Jag hade också förhandlat med bankerna för högre ränta om jag hade haft 1 miljon euro över för placering av pengarna.

Enkelt - de som har pengar förvaltar rätt och gör ofta mer pengar.

Sry om det blev OT..) men har inte fått morgonkaffet ännu....
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Wagner (+5), Pilkast (+1), boored (+5), Sportstrader_swe (+1)
SuprMario är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 14:18   #42
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HPT Visa inlägg
Det är verkligen inte fusk. De bidrar med precis lika stor andel till potten som alla andra. Det folk egentligen stör sig på är att de inte bidrar till potten de gånger det inte är jackpott, och att det är ett omoraliskt beteende.

Skulle man sluta med jackpott och alltid dela ut pengarna i den omgång de spelats skulle detta helt försvinna, eftersom väntevärdet då är alldeles för dåligt. Någonting säger mig dock att det inte kommer att ske... ;-)
Säg inte det. När krutröken har lagt sig kanske lagstiftaren har fattat vad som pågår och tar LI+ATG i örat.

Jag avvaktar med några större insatser på spelformer som inte delar ut hela vinstpotten i aktuell spelomgång tills otyget är borta.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 14:20   #43
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SuprMario Visa inlägg
Det är fan inte omoraliskt beteende, ok ja kanske i janteSverige iofs tyvärr...
Om dom, likväl som många andra väljer att spela stora system under jackpot omgångar så är det väl helt upp till dom.
Tvinga folk att spela alla omgångar, med likadana system så det blir "rättvist a-la SWE"?
Ja det vore humor som skulle passa detta land som handen i handsken!

Trött på "rättvisans Sverige" där allt måste dras till det yttersta för att det ska vara lika för alla i alla situationer. Det ÄR inte lika för alla, lifes a bitch!

Jag hade också lagt 1 miljon Euro på ett system OM jag hade råd för att få bättre förutsättningar för avkastning.
Jag hade också köpt premieobligationer för 1 miljon euro för att få mer garanterad avkastning.
Jag hade också förhandlat med bankerna för högre ränta om jag hade haft 1 miljon euro över för placering av pengarna.

Enkelt - de som har pengar förvaltar rätt och gör ofta mer pengar.

Sry om det blev OT..) men har inte fått morgonkaffet ännu....
Du blandar ihop "utnyttja reglerna maximalt utan att bryta dem" med "moraliskt agerande".

De begår inget regelbrott men särskilt moraliskt är inte deras beteende enligt min måttstock.


Det räcker väl med att vi alla är olika skickliga?
Om vi ska tävla om varandras pengar i "travtippning"...i en och samma tävling, då är det väl en självklar förutsättning att det ska vara på någorlunda lika villkor.

Men nu är det inte enbart jackpottarna som är förutsättning för deras sätt att spela ( även om det är huvudorsaken ).
Det handlar även om sannolika cashback-förmåner som får bägaren att rinna över så att robotarna tycker att det är värt risken och besväret.

Senast redigerad av Strappa71 den 2013-05-17 klockan 14:25.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 14:31   #44
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 794
Sharp$: 2499
Standard

Citat:
Du blandar ihop "utnyttja reglerna maximalt utan att bryta dem" med "moraliskt agerande".

De begår inget regelbrott men särskilt moraliskt är inte deras beteende enligt min måttstock.
Njaa - kaffet gjorde susen men kan ändå inte hålla med dig om detta ovan.

Då borde det ju vara förbjudet att spela för 1000kr en Jackpot omgång också om man "normalt" spelar för någon hundring per omgång?
Är det Jackpot, som dom så stolt stoltserar ut med all möjlig reklam, så det är klart vissa satsar större pengar dessa omgångar.
Att det rörde sig om 1 miljon euro i insats var dock bra högre än jag själv ens kund drömma om men det är bara inse att alla spelar inte på samma nivå och acceptera sin roll i livet..

Det är ju så att bara för att dom spelar så betyder det inte att dom med garanti vinner ngt, hur man än vrider på detta så riskerar väl dom en bra slant varje omgång på sitt spelande?
SuprMario är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 14:51   #45
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SuprMario Visa inlägg
Njaa - kaffet gjorde susen men kan ändå inte hålla med dig om detta ovan.

Då borde det ju vara förbjudet att spela för 1000kr en Jackpot omgång också om man "normalt" spelar för någon hundring per omgång?
Är det Jackpot, som dom så stolt stoltserar ut med all möjlig reklam, så det är klart vissa satsar större pengar dessa omgångar.
Att det rörde sig om 1 miljon euro i insats var dock bra högre än jag själv ens kund drömma om men det är bara inse att alla spelar inte på samma nivå och acceptera sin roll i livet..

Det är ju så att bara för att dom spelar så betyder det inte att dom med garanti vinner ngt, hur man än vrider på detta så riskerar väl dom en bra slant varje omgång på sitt spelande?
Återigen likställer du att följa reglerna med att agera moraliskt. Bara för att det INTE bryter mot reglerna så behöver det inte vara ett "okej beteende".

Och JA, de riskerarer HELA sin slant varje gång de spelar. Helt säkert finns det en hel massa alltför favoritbetonade rader som de inte har en krona på. De har heller inte med alla matematiskt tänkbara rader med superskrällar i varje lopp. Skulle en sån infalla så kammar de helt säkert noll då med.



1) De fuskar inte men deras beteende är inte heller önskvärt eftersom de dränerar den övriga spelekonomin.

2) Lösningen är inte att förbjuda dem att spela. Så länge övervärdet finns att hämta så kommer det att hitta en väg runt vilken regel som än införs.

3) Lösningen är att ta bort förutsättningarna. Även om det låter långsökt så är den enda möjligheten att sluta med nuvarande jackpot-tänk samt även säkerställa att inte utländska samarbetspartners använder sin provision till cashback-varianter.

Senast redigerad av Strappa71 den 2013-05-17 klockan 14:55. Anledning: hade missat ett INTE. hehe
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 14:53   #46
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Jag tycker inte det är orimligt att ATG ändå sänker jackpotgränserna så att det blir jackpot mer sällan. Jag tror inte det är så lönsamt som de tror. Små vinster återinvesteras snabbt i en ny DD, delbetalar en Harry eller något annat spel. När man håller inne spelarnas pengar tappar man omsättning. Dessutom kan ATG fylla på sin kassa med öresavrundning om man delar ut mindre belopp.

Man skulle ju kunna börja med att harmonisera jackpotgränserna:

På V65 är gränsen hela 30kr, på V64 är den 7kr. På V75 är den 15kr och på V86 pratar vi om 10kr. Sätta den till 10kr rakt över borde vara en bra början.
Men det är ju inte jackpot-frekvensen som skapar förutsättningarna. Det är jackpottar överhuvudtaget.

Om det är jackpot mer sällan så spelar de mer sällan. Men det är ändå lika oönskvärt att reglerna ger dem förutsättningarna.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 15:12   #47
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 794
Sharp$: 2499
Standard

Citat:
säkerställa att inte utländska samarbetspartners använder sin provision till cashback-varianter.
Detta är vi överens om iallafall...
SuprMario är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 20:59   #48
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Men det är ju inte jackpot-frekvensen som skapar förutsättningarna. Det är jackpottar överhuvudtaget.

Om det är jackpot mer sällan så spelar de mer sällan. Men det är ändå lika oönskvärt att reglerna ger dem förutsättningarna.
Ja, det håller jag med om. Men en bra början för ATG vore att det blir jackpott mer sällan. Jag tror inte de tappar omsättning på det. När det är jackpot var och varannan dag så känns det inte så exklusivt längre.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-18, 01:22   #49
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Bara för att röra ihop det lite mer så har ni här vinstlistan från Norges omgång där finnarna vann.

Kod:
 VINSTLISTA                                                                                                                                           2013-05-12 17:32:32
                                                                                V75   Bjerke   020
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
KANAL        NAMN                              ORT                 INSATS  SPIK(-AR)  VINSTBEVAKAD  FIL          7 -           6 -           5       VINST  ANDELAR  HARRY

ATG.se                                                             >1.000          1  Ja            Nej      12,50 -          V7 -          V7     237.562           Nej  

Finland                                                            >1.000          5  -             -    1.237,931 -          V7 -          V7  23.526.888           -    
Finland                                                          771,0300          3  -             -      21,4175 -          V7 -          V7     407.039           -    
Finland                                                          205,6080          3  -             -      17,1340 -          V7 -          V7     325.631           -    
Finland                                                          385,5150          3  -             -      10,7088 -          V7 -          V7     203.519           -    
Finland                                                          411,2160          3  -             -       8,5670 -          V7 -          V7     162.815           -    
Finland                                                          102,8040          3  -             -       6,4253 -          V7 -          V7     122.111           -    
Finland                                                          685,3600          3  -             -      42,8350 -          V7 -          V7     814.079           -    
Finland                                                            >1.000          3  -             -     109,2293 -          V7 -          V7   2.075.901           -    
Finland                                                          376,9480          3  -             -      23,5593 -          V7 -          V7     447.743           -    
Finland                                                          693,9270          3  -             -      57,8273 -          V7 -          V7   1.099.006           -    
Finland                                                           74,5329          6  -             -     186,3322 -          V7 -          V7   3.541.244           -    
Norge*                                                                                -             -     306,8694 -  9.643,0180 - 143.237,612  10.106.092           -    


* Fˆr vinster frÂn Norge kan vi bara ange totala siffror fˆr hela landet. D‰rfˆr l‰mnar vi ocks blankt i ett par andra kolumner vid just norska vinster.

Fil: Vid "Ja" s ‰r denna kupong en av flera i ett stˆrre system.
Andelar: Fˆrsta siffran anger antal andelar i grundsystemet. Andra siffran anger antalet andelar totalt, inklusive eventuella extra andelar.

------------------------------------------------------------------------ Summering av vinstlistan ------------------------------------------------------------------------
Antal kuponger (exklusive Norge):
OMBUD   BANA   ATG.SE   MOBIL   INTERNATIONELLA   TOTALT
0       0      1        0       11                12    

÷vrig info, antal kuponger (exklusive Norge) med:
ANDELSSPEL   HARRY BOY   V7   INSATS ÷VER 1.000   INSATS UNDER 1.000   
0            0           12   3                   9                    

Antal system som nÂtt ˆver 100.000 kr (exklusive Norge):
OMBUD   BANA   ATG.SE   MOBIL   INTERNATIONELLA   TOTALT  
0,00    0,00   12,50    0,00    1721,9672         1734,467

=========================================================================== Slut p rapporten ============================================================================
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-18, 08:42   #50
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KP Visa inlägg
Bara för att röra ihop det lite mer så har ni här vinstlistan från Norges omgång där finnarna vann.

Kod:
 VINSTLISTA                                                                                                                                           2013-05-12 17:32:32
                                                                                V75   Bjerke   020
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
KANAL        NAMN                              ORT                 INSATS  SPIK(-AR)  VINSTBEVAKAD  FIL          7 -           6 -           5       VINST  ANDELAR  HARRY

ATG.se                                                             >1.000          1  Ja            Nej      12,50 -          V7 -          V7     237.562           Nej  

Finland                                                            >1.000          5  -             -    1.237,931 -          V7 -          V7  23.526.888           -    
Finland                                                          771,0300          3  -             -      21,4175 -          V7 -          V7     407.039           -    
Finland                                                          205,6080          3  -             -      17,1340 -          V7 -          V7     325.631           -    
Finland                                                          385,5150          3  -             -      10,7088 -          V7 -          V7     203.519           -    
Finland                                                          411,2160          3  -             -       8,5670 -          V7 -          V7     162.815           -    
Finland                                                          102,8040          3  -             -       6,4253 -          V7 -          V7     122.111           -    
Finland                                                          685,3600          3  -             -      42,8350 -          V7 -          V7     814.079           -    
Finland                                                            >1.000          3  -             -     109,2293 -          V7 -          V7   2.075.901           -    
Finland                                                          376,9480          3  -             -      23,5593 -          V7 -          V7     447.743           -    
Finland                                                          693,9270          3  -             -      57,8273 -          V7 -          V7   1.099.006           -    
Finland                                                           74,5329          6  -             -     186,3322 -          V7 -          V7   3.541.244           -    
Norge*                                                                                -             -     306,8694 -  9.643,0180 - 143.237,612  10.106.092           -    


* Fˆr vinster frÂn Norge kan vi bara ange totala siffror fˆr hela landet. D‰rfˆr l‰mnar vi ocks blankt i ett par andra kolumner vid just norska vinster.

Fil: Vid "Ja" s ‰r denna kupong en av flera i ett stˆrre system.
Andelar: Fˆrsta siffran anger antal andelar i grundsystemet. Andra siffran anger antalet andelar totalt, inklusive eventuella extra andelar.

------------------------------------------------------------------------ Summering av vinstlistan ------------------------------------------------------------------------
Antal kuponger (exklusive Norge):
OMBUD   BANA   ATG.SE   MOBIL   INTERNATIONELLA   TOTALT
0       0      1        0       11                12    

÷vrig info, antal kuponger (exklusive Norge) med:
ANDELSSPEL   HARRY BOY   V7   INSATS ÷VER 1.000   INSATS UNDER 1.000   
0            0           12   3                   9                    

Antal system som nÂtt ˆver 100.000 kr (exklusive Norge):
OMBUD   BANA   ATG.SE   MOBIL   INTERNATIONELLA   TOTALT  
0,00    0,00   12,50    0,00    1721,9672         1734,467

=========================================================================== Slut p rapporten ============================================================================
I listan kan det se ut som att finnarnas system INTE var filinlämnade. Efter kontakt med ATG så har jag fått bekräftat att i ATG's vinstlista är det bara system från Sverige som markeras som JA eller NEJ i filinlämnningskolumnen. System från utlandet markeras alltid med ett streck - .

De hade dock efter kontakt med finnarna bekräftat att det handlade om filinlämnade system.

När jag påpekade att det är bedrövligt med samarbeten om inte allt redovisas på samma sätt som de inhemska raderna så fick jag svaret att vinstlistan egentligen inte var till för allmänheten. Den var bara till för media och det är inte meningen att de ska publicera den i sin helhet.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-18, 11:09   #51
Banned
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 181
Sharp$: 759
Standard

Kan bara instämma i att ATG har slagit nya rekord i inkompetens. De försöker skylla på ett antal storspelare när 99% av problemen ligger inom ATG.

De nya luddiga och subjektiva reglerna om systemstorlek, antal kuponger, skicklighet och konfiskering av vinster är så dåliga att det finns en sannolikhet att de stider mot grundlagen.

De borde lägga betydligt mer resurser på kundvård och spelsäkerhet. Det är spelarna som tillsammans med hästägarna finansierar hela travindustrin men ändå bemöts de med arrorgans och som något nödvändigt ont.
Utöver problem som accepterande av spel efter spelstopp borde de lägga mer resurser på att utreda riggningar och stallkörningar. Alla som är insatta i branchen vet att det är lätt att rigga ett lopp genom att få favoriten ur form. Det kan räcka med att feldosera foder och vatten eller störa vila och miljön för hästen. Kombinerar man det med kunskap om att en outsider har extra bra form i ett lopp kan en spelare få en stor otillåten fördel.

Det skulle vara intressant att få veta exakt hur avtalet med de utländska samarbetspartnerna ser ut. Hur stor provision får de? Hur stort utrymme för cashback finns det? Finns det någor paragraf som explicit förbjuder cashback?
MultiSharp är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-18, 12:19   #52
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 301
Sharp$: 2658
Standard

Är ju jäkligt svårt att komma ifrån cashback för sådana storspelare. Har dom täckning för att spela 1 mille euro så är det ju inte jätte svårt att köpa sig en spelbutik och således få helt legitim cashback in i företaget. Läste för något år sedan att Rapide Lebels ägare kört så i flera år. Dom äger en spelbutik och omsätter enorma summor pengar själva via den på franskt trav.
kingofding är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-18, 12:49   #53
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av kingofding Visa inlägg
Är ju jäkligt svårt att komma ifrån cashback för sådana storspelare. Har dom täckning för att spela 1 mille euro så är det ju inte jätte svårt att köpa sig en spelbutik och således få helt legitim cashback in i företaget. Läste för något år sedan att Rapide Lebels ägare kört så i flera år. Dom äger en spelbutik och omsätter enorma summor pengar själva via den på franskt trav.
Problemet är ju att dessa kör sina enkelrader. Visst kan du skriva ut det med skrivare på kupong och lämna in i butiker (iaf i Sverige) men då tillkommer kupongavgift på varje och dessutom tillkommer avgift vid varje vinstuthämtning och på så sätt så har ATG kommit runt den problematiken. Annars var tanken god.
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-18, 12:54   #54
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 301
Sharp$: 2658
Standard

Ja kör dom enkelrader blir de ju klart värre med denna varianten. Fransmännen dunkade ju hårdare spel och inte poolspel och då funkar det ju betydligt bättre.
kingofding är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-19, 13:21   #55
i hate bunnies
 
booreds avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Akihabara
Inlägg: 1 452
Sharp$: 1188

mackapär ver.0.8.1
Stats: 2879 - 3456 - 618
ROI: 100.19%
Vinstprocent: 45.45%

Standard

Orkar inte översätta allt då det ändå dyker upp en svensk artikel i nån av finlands-svenska tidningarna gissar jag.
Går hjälpligt att läsa med google-translate för den som inte orkar vänta.


http://www.hippos.fi/raviurheilu/rav...eksi.5574.news

http://www.hs.fi/urheilu/Ruotsi+kiel...a1368926824306

http://ravit.iltasanomat.fi/uutiset/uutinen/5047

Finland hoppar tillsvidare av samarbetet med ATG(V75) pga de nya reglerna som är omöjliga att följa samt inte alls passar in i deras spelfilosofi.

Vi kan inte godkänna dessa regler då inte ATG med klarhet kan visa vad som är robotspel. Är ett spel konstruerat i excel ett robotspel frågar man sig? Dessa reglar kan dessutom lätt gås runt.

Det är emot våra rättsprinciper att spelbolag skulle ha rätten att annulera spel med motiveringen att de skapats med hjälp av tex kalkylbladsprogram, säger Fintoto AB:s utvecklingschef Pertti Koskenniemi.


2 milj. euro totalt spelades från Finland till omgången i Norge.

edit: pastade in länk till originala pressmeddelandet, inte hittatat nån svensk artikel ännu.
__________________
active:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
old:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.


"…a soccer match is equivalent to two teams throwing a dice. The number 6 means goal and the number of attempts of both teams is fixed already at the beginning of the match, reflecting their respective fitness in that season."
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Pilkast (+3), Migge (+5), Wagner (+10)

Senast redigerad av boored den 2013-05-20 klockan 12:07.
boored är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-19, 15:23   #56
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 967
Sharp$: 2204
Standard

Vi kan inte godkänna dessa regler då inte ATG med klarhet kan visa vad som är robotspel. Är ett spel konstruerat i excel ett robotspel frågar man sig? Dessa reglar kan dessutom lätt gås runt.

Det är emot våra rättsprinciper att spelbolag skulle ha rätten att annulera spel med motiveringen att de skapats med hjälp av tex kalkylbladsprogram, säger Fintoto AB:s utvecklingschef Pertti Koskenniemi.



Skönt att några har stake och sätter ner foten.
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet
Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det
Nu även på Twitter
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
the_mirage (+1)
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-19, 15:45   #57
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3618
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Wagner Visa inlägg
Vi kan inte godkänna dessa regler då inte ATG med klarhet kan visa vad som är robotspel. Är ett spel konstruerat i excel ett robotspel frågar man sig? Dessa reglar kan dessutom lätt gås runt.

Det är emot våra rättsprinciper att spelbolag skulle ha rätten att annulera spel med motiveringen att de skapats med hjälp av tex kalkylbladsprogram, säger Fintoto AB:s utvecklingschef Pertti Koskenniemi.



Skönt att några har stake och sätter ner foten.
Det blir ju en märklig situation för ATG att dom kan konfiskera insatser som dom "anser" är gjorda med hjälp av dataprogram som jobbar statistiskt när ATG & STC själva bidrar med all möjlig statistik för att underlätta för spelarna!

Möjligheten till filinlämning via olika dataprogram som underlättar för spelarna är ju också ATG's förtjänst!

Samt Harry Boy som jobbar på exakt samma sätt som dessa "sk robotspelen", dvs konstruerar system utefter hur andra har tippat...

Blir komiskt om/när ATG ska konfiskera "tant Agda's" inköpta vinstbong på ICA för att hon har lirat med hjälp av robotspel (Harry Boy) haha...

Är väldigt uppenbart att ett antal personer hos ATG har haft för bråttom i denna frågan eller ej är kompetenta nog för att jobba med spelfrågor...
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-19, 16:12   #58
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Värdelöst agerande av ATG.
Ett fungerande system de kan ha är att ha som tex Betfair, premium charges. Dvs filer över X antal rader ska beläggas med en kupongavgift per inlämnad rad som räknas på hela kontots omsättning (så de inte kommer undan med att spela X antal filer istället).
Sedan kan andra spelare fortsätta som de alltid gjort. Avgiften kan gott och väl komma redan vid 5000kr.
Mer intäkter till ATG och vi hade inte ens haft denna mediastorm med dålig publicitet, avhoppade intressen etc. Dessutom hade det hela gått att sköta ordentligt än någon privat och knappast opartisk organisation som ska bedöma ifall ett spel varit ett robotspel eller ej.

Alternativet är att stänga möjligheten till filinlämning helt då alla som lämnar in via den spelar en form utav robotspel men det skulle troligtvis leda till -30% av ATGs omsättning utan att behöva blinka.
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-19, 16:33   #59
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KP Visa inlägg
Värdelöst agerande av ATG.
Ett fungerande system de kan ha är att ha som tex Betfair, premium charges. Dvs filer över X antal rader ska beläggas med en kupongavgift per inlämnad rad som räknas på hela kontots omsättning (så de inte kommer undan med att spela X antal filer istället).
Sedan kan andra spelare fortsätta som de alltid gjort. Avgiften kan gott och väl komma redan vid 5000kr.
Mer intäkter till ATG och vi hade inte ens haft denna mediastorm med dålig publicitet, avhoppade intressen etc. Dessutom hade det hela gått att sköta ordentligt än någon privat och knappast opartisk organisation som ska bedöma ifall ett spel varit ett robotspel eller ej.

Alternativet är att stänga möjligheten till filinlämning helt då alla som lämnar in via den spelar en form utav robotspel men det skulle troligtvis leda till -30% av ATGs omsättning utan att behöva blinka.
Det är inte filinlämning eller enkelrader som skapar övervärdet för dessa spelare. De kommer alltid att hitta andra vägar att komma åt värdet så länge det finns kvar.

#1 Bort med ALLA jackpot-ar. Dela ut alla pengar i den omgång som de omsattes

#2 Säkerställ att kickback/cashback omöjliggörs.


Sedan är allt klart. Alla tävlar på lika villkor och allt är bra. Ingen kommer att se något värde i att lämna in miljonsystem.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-19, 16:47   #60
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 658
Sharp$: 5535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Migge Visa inlägg
Det blir ju en märklig situation för ATG att dom kan konfiskera insatser som dom "anser" är gjorda med hjälp av dataprogram som jobbar statistiskt när ATG & STC själva bidrar med all möjlig statistik för att underlätta för spelarna!

Möjligheten till filinlämning via olika dataprogram som underlättar för spelarna är ju också ATG's förtjänst!

Samt Harry Boy som jobbar på exakt samma sätt som dessa "sk robotspelen", dvs konstruerar system utefter hur andra har tippat...

Blir komiskt om/när ATG ska konfiskera "tant Agda's" inköpta vinstbong på ICA för att hon har lirat med hjälp av robotspel (Harry Boy) haha...

Är väldigt uppenbart att ett antal personer hos ATG har haft för bråttom i denna frågan eller ej är kompetenta nog för att jobba med spelfrågor...
Hej Boored och KP samt alla läsare på Sharps, jag tar mig friheten att kopiera rakt av ovanstående inlägg då jag anser detta vara en STOR nyhet och av yttersta läsvärde. Men jag lägger in tydligt var jag hämtat informationen från!
Tack för att ni gräver och och ruskar på den ruttnande likkistan som är ATG.
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 13:55   #61
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 658
Sharp$: 5535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av boored Visa inlägg
Orkar inte översätta allt då det ändå dyker upp en svensk artikel i nån av finlands-svenska tidningarna gissar jag.
Går hjälpligt att läsa med google-translate för den som inte orkar vänta.


http://www.hippos.fi/raviurheilu/rav...eksi.5574.news

http://www.hs.fi/urheilu/Ruotsi+kiel...a1368926824306

http://ravit.iltasanomat.fi/uutiset/uutinen/5047

Finland hoppar tillsvidare av samarbetet med ATG(V75) pga de nya reglerna som är omöjliga att följa samt inte alls passar in i deras spelfilosofi.

Vi kan inte godkänna dessa regler då inte ATG med klarhet kan visa vad som är robotspel. Är ett spel konstruerat i excel ett robotspel frågar man sig? Dessa reglar kan dessutom lätt gås runt.

Det är emot våra rättsprinciper att spelbolag skulle ha rätten att annulera spel med motiveringen att de skapats med hjälp av tex kalkylbladsprogram, säger Fintoto AB:s utvecklingschef Pertti Koskenniemi.


2 milj. euro totalt spelades från Finland till omgången i Norge.

edit: pastade in länk till originala pressmeddelandet, inte hittatat nån svensk artikel ännu.

Var naturligtsvis denna artikel jag avsåg i tidigare text.
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 14:04   #62
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Varför tiger ATG om konsekvenserna av sitt förbud mot robotspel. Tycker det är viktigt att belysa allmänheten om en uppföljning av vad deras förbud lett till. Speciellt nu när Finland väljer att avbryta samarbetet?

Robotspel att hamna i SAOL 2014? Ja 1.03 Nej 33.33
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
bokis29 (+5)
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 17:20   #63
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 658
Sharp$: 5535
Standard

Då ATG äger mer eller mindre samtliga journalister som har möjlighet att bli publicerad i medier så är det locket på!ATG gör vad dom kan för att mildra FinToto, och jag lovar att SAMTLIGA andra samarbetsparters gör gemensam sak med FinToto, annars är dom förvånande dåliga affärsmän! 2,5 miljarder skojar man inte bort i omsättning, vilket dom naturligtvis är medvetna om!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Pilkast (+3)
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 20:48   #64
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 658
Sharp$: 5535
Standard

ATGs version är att dom nu stänger NER FINTOTO från möjligheten att spela V75, då FinToto inte godtar de nya paragraferna. För det första så är det FinToto som häver sitt kontrakt, för det andra står det INGENSTANS i paragrafen att den gäller explicit för V75? Samt varför skulle FinToto godkänna paragrafen i spel på andra streckspel/pottspel? Är ju paragrafen som är juridiskt ofullständigt skriven och direkt rättsvidrig.ATG vänder och vrider på allt som händer,kritik,händelser,ord,historia. Börjar bli många fascistiska tendenser i det företaget!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1), the_mirage (+1), Pilkast (+1), qwerta (+2)

Senast redigerad av hatten1 den 2013-05-20 klockan 20:49.
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 22:22   #65
i hate bunnies
 
booreds avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Akihabara
Inlägg: 1 452
Sharp$: 1188

mackapär ver.0.8.1
Stats: 2879 - 3456 - 618
ROI: 100.19%
Vinstprocent: 45.45%

Standard

Ja de är ju konstigt då reglerna gäller alla spel, men stötestenen är väl jackpotterna uppenbarligen

http://www.hs.fi/urheilu/Ruotsi+kiel...a1368926824306
Citat:
V75 Ruotsiin poistuu Fintoton valikoimista, mutta muut pelit eivät. Niiden kohdalla ATG ei ole vaatinut rajoituksia, koska Jackpotit eivät nouse yhtä suuriksi.

Koskenniemi arvelee, että ruotsalaiset ovat menneet paniikkiin suomalaisten suurvoitosta, koska Ruotsin ravikauden päätapahtuma Elitloppet juostaan ensi viikonloppuna. Robottipelaamisen kritiikki ruotsalaismediassa käynnistyi vuosi sitten, kun leijonanosa Elitloppet-viikonlopun V75-voitoista meni eteläafrikkalaisille pelaajille.

Kohun seurauksena ATG lopetti V75-pelin tarjoamisen Etelä-Afrikkaan.

V75 spel till Sverige försvinner ur Finntotos sortiment. Övriga spelformer stannar.
ATG krävde inte begränsingar på annat än V75 pga att jackpotter inte blir så höga i övriga spel.

Koskinniemi tror svenskarna hamnat i panik över finländarnas storvinst inför Elitloppet nästa helg.

Kritiken i media mot robot spelandet tog sin början ifjol då sydafrikanska spelare tog hem största delen av Elitlopps omgången vilket resulterade att Sydafrika stängdes av från V75 säger han.
__________________
active:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
old:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.


"…a soccer match is equivalent to two teams throwing a dice. The number 6 means goal and the number of attempts of both teams is fixed already at the beginning of the match, reflecting their respective fitness in that season."
boored är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 22:46   #66
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hatten1 Visa inlägg
Då ATG äger mer eller mindre samtliga journalister som har möjlighet att bli publicerad i medier så är det locket på!ATG gör vad dom kan för att mildra FinToto, och jag lovar att SAMTLIGA andra samarbetsparters gör gemensam sak med FinToto, annars är dom förvånande dåliga affärsmän! 2,5 miljarder skojar man inte bort i omsättning, vilket dom naturligtvis är medvetna om!
Njae, ATG gör inga enorma förtjänster på internationellt spel. Det kröp väl fram redan vid Sydafrika-affären att de utländska bolagen tog merparten av det som blir över. Enligt ATG:s årsredovisning 2012 var nettot av de 2,5 miljarderna som det spelades för från utlandet inte mer än 64Mkr. Det är naturligtvis pengar som är jobbiga att tappa, men inte oöverstigligt.

Det betyder å andra sidan att det är gruvligt lönsamt för utländska spelbolag att vara partner till ATG. De får bra betalt för det, och då kan man säkert överse med lite regelförändringar.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-21, 05:37   #67
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hatten1 Visa inlägg
ATGs version är att dom nu stänger NER FINTOTO från möjligheten att spela V75, då FinToto inte godtar de nya paragraferna. För det första så är det FinToto som häver sitt kontrakt, för det andra står det INGENSTANS i paragrafen att den gäller explicit för V75? Samt varför skulle FinToto godkänna paragrafen i spel på andra streckspel/pottspel? Är ju paragrafen som är juridiskt ofullständigt skriven och direkt rättsvidrig.ATG vänder och vrider på allt som händer,kritik,händelser,ord,historia. Börjar bli många fascistiska tendenser i det företaget!
Vilken äcklig ful taktik av ATG. Försöka smutskasta Fintoto när det egentligen var omvänt det som skedde. Att fintoto själva var initiativtagaren till ett avbrutet samarbete.

http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle16811737.ab vad läser man där nere? Madeleine Brohlin Minimedia

Jag kräks bara jag ser företaget minimedia. Detta är inget annat än en betald artikel. Hur minimedia arbetar har vi redan läst om HÄR. ATG gräver ett djupare hål. Denna typen utav mediahantering är förvånansvärt lågt agerat.
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-21, 07:07   #68
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 967
Sharp$: 2204
Standard

Nordkorea light brukar jag säga. Snart får man ta bort light.
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet
Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det
Nu även på Twitter
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-21, 07:44   #69
 
Helges avatar
 
Reg.datum: sep 2011
Inlägg: 8 455
Sharp$: 42467
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hatten1 Visa inlägg
Då ATG äger mer eller mindre samtliga journalister som har möjlighet att bli publicerad i medier så är det locket på!ATG gör vad dom kan för att mildra FinToto, och jag lovar att SAMTLIGA andra samarbetsparters gör gemensam sak med FinToto, annars är dom förvånande dåliga affärsmän! 2,5 miljarder skojar man inte bort i omsättning, vilket dom naturligtvis är medvetna om!

Ronden idag

"I förra veckan förbjöd ATG så
kallade ”robotspel”, vilket
snabbt har fått konsekevenser.
Finland drar sig ur samarbetet
och kommer inte spela
V75 till Solvalla i helgen.
Av OLA LERNÅ
– Det finns ingen känsla för rättvisa
i förslaget att spelbolaget kan avvisa
ett spel i efterhand, säger Fintotos
utvecklingschef Perti Koskenniemi
till Hevos Urheilu.
Fintoto anser att ATG inte tillräckligt
tydligt har förklarat vad
som är robotspel och vad som inte
är det. Finland skulle ha spelat totalt
14 omgångar V75 till Sverige
under 2013, men nu läggs samarbetet
på is och i helgen står man över
V75 från finskt håll.
Står inte bakom nya reglerna
– Eftersom vi inte kunde stå bakom
ATG:s nya regler, har vi enats med
ATG om att Fintoto för närvarande
inte ska delta i det tidigare överenskomna
V75-spelandet, säger
Petri Koskenniemi.
Däremot kommer Fintoto att erbjuda
spel till V65, V64, V5 och V4 i
samma utsträckning som tidigare.‡"
Helge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-21, 12:59   #70
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 658
Sharp$: 5535
Standard

Viroid: Var hittade du uppgiften på 64 milll i förtjänst på utlandspelet? Jag har aldrig sett något förtjänstsiffra- Men 64 mill är 2,56kr per satsad 100kr och i Sverige får ATG 10kr per satsad 100.Skillnad det. Sjukt att dom satsat 100tals miljoner på utlandsspel med så låg avans!
Rent vansinne.
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-21, 14:46   #71
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Om siffan 64 millar stämmer så tror jag att det är stor risk att ATG i verkligheten går NETTO-MINUS på utlandssamarbetena.

I alla fall så är det inte långt ifrån om man räknar med att de har omsatt 250 miljoner och går 20% plus. Dessa ca 50 miljoner är pengar som "plockas ur" spelekonomin. Pengar som annars alldeles säkert skulle ha omsatts många ggr.

Hur man än vänder och vrider på det så är jag helt övertygad om att alla inom det här landets gränser, utom möjligen chefer som får bonusar kopplade till omsättningsökningar, förlorar stora pengar på detta.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-21, 19:25   #72
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hatten1 Visa inlägg
Viroid: Var hittade du uppgiften på 64 milll i förtjänst på utlandspelet? Jag har aldrig sett något förtjänstsiffra- Men 64 mill är 2,56kr per satsad 100kr och i Sverige får ATG 10kr per satsad 100.Skillnad det. Sjukt att dom satsat 100tals miljoner på utlandsspel med så låg avans!
Rent vansinne.
Jag hade tråkigt nog skrivit fel, nettot för 2012 var 74Mkr, upp från 58,5Mkr 2011.

I ATG:s årsredovisning för 2012, sidan 46 Not 3 rörande Spelets kostnader: Försäljning Internationellt 34,3Mkr.

Sedan i Not 5 på samma sida rörande Övriga Rörelseintäkter: Försäljning Internationellt 108,3Mkr.

108,3 - 34,3 = 74Mkr.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-21, 20:10   #73
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Jag hade tråkigt nog skrivit fel, nettot för 2012 var 74Mkr, upp från 58,5Mkr 2011.

I ATG:s årsredovisning för 2012, sidan 46 Not 3 rörande Spelets kostnader: Försäljning Internationellt 34,3Mkr.

Sedan i Not 5 på samma sida rörande Övriga Rörelseintäkter: Försäljning Internationellt 108,3Mkr.

108,3 - 34,3 = 74Mkr.
Det är samma lika.....skrämmande låga siffror och det kan ALDRIG vara värt besväret och de konsekvenser som det för med sig.

Går motsvarande siffror att få fram för Svenska Spel?

Senast redigerad av Strappa71 den 2013-05-21 klockan 20:12.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 20:11   #74
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Det är samma lika.....skrämmande låga siffror och det kan ALDRIG vara värt besväret och de konsekvenser som det för med sig.

Går motsvarande siffror att få fram för Svenska Spel?
Hur får du 74Mkr vinst på satsade 34,3Mkr på utlandsspel till låga siffror som inte är värt besväret??? Kan du säga att det det fört med sig i minskad inhemsk omsättning gjort det hela till en förlustaffär? Nej det kan nog inte någon göra, åtminstone inte ännu. Dessutom svårt att förutse allt på förhand, de lär väl ha jobbat med att ta marknadsandelar i andra länder i många år innan "robotspel" (vill egentligen inte använda uttrycket men) blev på tapeten. Nu tycker ju iaf jag att man borde ha förutsett det, men det är kanske lätt att se i efterhand.

Möjligt att ATG pumpat in 1 miljard för att komma ut på andra marknader och har långt till att hämta in det men det är något man får gräva lite djupare för att få fram.

OBS! har inte läst årsredovisningen så jag vet om siffrorna stämmer men förutsätter det.

Edit: Nej jag jobbar inte för atg och tycker de skött det hela ganska osmart hela vägen från första "syndikatvinsterna" som träffade etern och fram till nu. Menar bara att man ska tänka efter lite innan man drar slutsatser...
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

Senast redigerad av Stekel den 2013-05-22 klockan 20:14.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 20:39   #75
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Hur får du 74Mkr vinst på satsade 34,3Mkr på utlandsspel till låga siffror som inte är värt besväret??? Kan du säga att det det fört med sig i minskad inhemsk omsättning gjort det hela till en förlustaffär? Nej det kan nog inte någon göra, åtminstone inte ännu. Dessutom svårt att förutse allt på förhand, de lär väl ha jobbat med att ta marknadsandelar i andra länder i många år innan "robotspel" (vill egentligen inte använda uttrycket men) blev på tapeten. Nu tycker ju iaf jag att man borde ha förutsett det, men det är kanske lätt att se i efterhand.

Möjligt att ATG pumpat in 1 miljard för att komma ut på andra marknader och har långt till att hämta in det men det är något man får gräva lite djupare för att få fram.

OBS! har inte läst årsredovisningen så jag vet om siffrorna stämmer men förutsätter det.

Edit: Nej jag jobbar inte för atg och tycker de skött det hela ganska osmart hela vägen från första "syndikatvinsterna" som träffade etern och fram till nu. Menar bara att man ska tänka efter lite innan man drar slutsatser...

Du måste räkna in effekterna av de som har omsatt 250-350 miljoner per år plussat 20%. ( ATG's uppgift ).

De mjölkar systemet och utarmar den inhemska spelekonomin. När de mer eller mindre scoopar potterna då och då så försvinner mycket av de pengar som normalt sett omsätts om och om igen.

En annan effekt som dessa spelar skapar är att utdelningarna på "halvsvåra" rader blir sämre än de skulle ha varit utan dessa spelare ( även när de inte scoopar ). Att se halvdassiga utdelningar på halvsvåra rader är inte precis det som gör att travspelare blir exalterade och springer till totoluckan i framtida omgångar.

Att de i mina ögon orimliga avtalen kanske håller på att ses över stämmer skapligt överens med att ATG sparkade sin utrikeschef för bara någon vecka sedan.

När vi snackar om netto på 3% av omsättningen i utbyte mot alla möjliga skadliga effekter på den inhemska omsättningen så tycker jag åtminstone jag att det är en "no-brainer". Stoppa skiten. Men framförallt måste jackpot-tänket bort. Det är den stora roten till det onda. Resten är bara bonus.


Det som saknas för att göra något mer än en översiktlig bedömning är uppgifter som varken ATG eller Svenska Spel vill lämna ut. Totalomsättning och vinstfördelning per år och land lär vi tyvärr aldrig få se.

Att tro att utlandsspelarna tillför något annat än "wise money" är mer än lovligt naivt.

Senast redigerad av Strappa71 den 2013-05-22 klockan 20:58.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 20:59   #76
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Du måste räkna in effekterna av de som har omsatt 250-350 miljoner per år plussat 20%. ( ATG's uppgift ).

De mjölkar systemet och utarmar den inhemska spelekonomin. När de mer eller mindre scoopar potterna då och då så försvinner mycket av de pengar som normalt sett omsätts om och om igen.

En annan effekt som dessa spelar skapar är att utdelningarna på "halvsvåra" rader blir sämre än de skulle ha varit utan dessa spelare ( även när de inte scoopar ). Att se halvdassiga utdelningar på halvsvåra rader är inte precis det som gör att travspelare blir exalterade och springer till totoluckan i framtida omgångar.

Att de i mina ögon orimliga avtalen kanske håller på att ses över stämmer skapligt överens med att ATG sparkade sin utrikeschef för bara någon vecka sedan.

När vi snackar om netto på 3% av omsättningen i utbyte mot alla möjliga skadliga effekter på den inhemska omsättningen så tycker jag åtminstone jag att det är en "no-brainer". Stoppa skiten. Men framförallt måste jackpot-tänket bort. Det är den stora roten till det onda. Resten är bara bonus.


Det som saknas för att göra något mer än en översiktlig bedömning är uppgifter som inte ATG eller Svenska Spel vill lämna ut. Totalomsättning och vinstfördelning per år och land lär vi tyvärr aldrig få se.

Att tro att utlandsspelarna tillför något annat än "wise money" är mer än lovligt naivt.
At de plussar 20%/år är nog en sanning med stor modifikation, det kanske någon av dem gör men knappast alla. I längden är det säkert några av hajarna som räknat fel någonstans och sitter med ett "system" som backar över tid och då mjölkas ingenting utan snarare tvärtom.

Iden om att slopa alla jackpottar är nog det dummaste förslaget jag sett på länge. Ja du får bort några storspelare som möjligen får några småspelare att tappa förtroendet så de slutar lira (utan att lägga in korkade "robotspelsregler"). Hur stor effekten blir av det i det stora hela kan man spekulera i, väldigt liten tror jag om någon. För den stora massan ökar spelsuget när det är jackpott, folk vill vinna stort och rubriker som 21 miljoner extra i potten säljer! Kort sagt, det finns en orsak till att det här med jackpott inte är en dagslända. Man kan inte plocka bort sånt bara för att det är en jätteenkel lösning på just det här problemet.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 21:16   #77
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
At de plussar 20%/år är nog en sanning med stor modifikation, det kanske någon av dem gör men knappast alla. I längden är det säkert några av hajarna som räknat fel någonstans och sitter med ett "system" som backar över tid och då mjölkas ingenting utan snarare tvärtom.

Iden om att slopa alla jackpottar är nog det dummaste förslaget jag sett på länge. Ja du får bort några storspelare som möjligen får några småspelare att tappa förtroendet så de slutar lira (utan att lägga in korkade "robotspelsregler"). Hur stor effekten blir av det i det stora hela kan man spekulera i, väldigt liten tror jag om någon. För den stora massan ökar spelsuget när det är jackpott, folk vill vinna stort och rubriker som 21 miljoner extra i potten säljer! Kort sagt, det finns en orsak till att det här med jackpott inte är en dagslända. Man kan inte plocka bort sånt bara för att det är en jätteenkel lösning på just det här problemet.
Det är klart att jag förstår jackpottarnas värde ur marknadsföringshänseende.

Problemet är bara att jackpottarna tillför ett övervärde som gubbarna med de "stora plånböckerna" alltid kommer att hitta vägar att (över?)-utnyttja. Den här regeländringen kommer inte att stoppa dem.

You are damned if you do and you are damned if you don't.

Hur man än vänder och vrider på det så är ett system där alla insatser från varje omgång betalas ut direkt i samma omgång det enda som är hållbart i längden. Jackpotarna är bara konstgjord andning för en bransch med problem.

Senast redigerad av Strappa71 den 2013-05-22 klockan 21:22.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 21:50   #78
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Det är inte filinlämning eller enkelrader som skapar övervärdet för dessa spelare. De kommer alltid att hitta andra vägar att komma åt värdet så länge det finns kvar.

#1 Bort med ALLA jackpot-ar. Dela ut alla pengar i den omgång som de omsattes

#2 Säkerställ att kickback/cashback omöjliggörs.


Sedan är allt klart. Alla tävlar på lika villkor och allt är bra. Ingen kommer att se något värde i att lämna in miljonsystem.
Självklart är det det. De kan inte spela på rader med övervärde på samma sätt om de saknar möjlighet att spela sina enkelrader då de annars tvingas betala för onödiga rader. Ett avgiftssystem såsom jag nämnde innan skulle leda till att det skulle kosta för mycket för dessa spelare att lämna in sina hundratusentals rader vilket försämrar deras EV rejält. Inte sagt att det inte hade lämnats kvar något, men det hade gjort det hela inte så ekonomiskt lönsamt mer med tanke på riskfaktor och varians.
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 22:10   #79
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KP Visa inlägg
Självklart är det det. De kan inte spela på rader med övervärde på samma sätt om de saknar möjlighet att spela sina enkelrader då de annars tvingas betala för onödiga rader. Ett avgiftssystem såsom jag nämnde innan skulle leda till att det skulle kosta för mycket för dessa spelare att lämna in sina hundratusentals rader vilket försämrar deras EV rejält. Inte sagt att det inte hade lämnats kvar något, men det hade gjort det hela inte så ekonomiskt lönsamt mer med tanke på riskfaktor och varians.
Då kommer de att optimera sina system för att undvika avgifterna, dvs spela färre rader per konto ( och förmodligen även färre rader totalt ). Men återigen så är det inte enkelraderna som skapar övervärdet. De hittar vägar runt även den typen av begränsningar.

Ett regelverk där inte var och en ( även proffsen ) får spela på de rader som de själva vill är befängt. Det var inte för inte som finnarna vägrade gå med på något dylikt.

Medicinen är besk. Problemet är bara att alla andra vägar leder till en mer eller mindre snabb självdöd.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-23, 08:09   #80
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Under 2012 hade man på V75 19st jackpotomgångar, var tredje omgång. Att jackpot är omsättningsfrämjande för just den omgången då pengarna faller ut är det väl inget snack om, men blir det en vinst för ATG? Till att börja med så ligger man normalt då med c:a 20-22Mkr på kontot som inte omsätts av spelarna under veckan.

Sedan skall jackpoten fördelas, och då handlar det för ATG om omsättningsökningen kommer från svenska spelare eller utländska spelare. Av det som kommer från utlandet har man inte mer än c:a 4-5%, resten stannar i landet som spelet har gjorts ifrån. Om intresset från utlandet enbart sträcker sig till att spela då det är jackpot så blir det ett mycket uselt ekonomiskt utbyte för ATG.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-23, 13:23   #81
i hate bunnies
 
booreds avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Akihabara
Inlägg: 1 452
Sharp$: 1188

mackapär ver.0.8.1
Stats: 2879 - 3456 - 618
ROI: 100.19%
Vinstprocent: 45.45%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KP Visa inlägg
Självklart är det det. De kan inte spela på rader med övervärde på samma sätt om de saknar möjlighet att spela sina enkelrader då de annars tvingas betala för onödiga rader. Ett avgiftssystem såsom jag nämnde innan skulle leda till att det skulle kosta för mycket för dessa spelare att lämna in sina hundratusentals rader vilket försämrar deras EV rejält. Inte sagt att det inte hade lämnats kvar något, men det hade gjort det hela inte så ekonomiskt lönsamt mer med tanke på riskfaktor och varians.
Utan att spela på trav måste jag ändå säga att alla såna där begränsingar låter ju bara så fel.

Varför inte bara belöna duktiga spelare? Trav ska föreställa vara skicklighets spel och det som är dess tjusning? Spelformen är i grunden ett spel för stora system jämfört med tex stryktips där optimala system är betydlgt mindre.

Att vinna på poolspel har en förutsättning, "robotar" eller inte: Att man bedömmer vinstchanser bättre än tusentals andra.

Är %-bedömningarna åt skogen spelar de ju inte nån roll hur man söndrar sina system i enkelrader/små system. Om de så är med papper och penna, hemkonstruktioner eller nåt kommersiellt program så blir dom ju inte magiskt ev+ för det.

Tror alla såna här begränsningar/regler kommer att bita ATG själva i rumpan i längden.

Har man jackpot så har man. Om inte alla spelare är välkomna tvinga föregående omgångs spelare att visa kvitto får att spela nästa omgång då
__________________
active:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
old:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.


"…a soccer match is equivalent to two teams throwing a dice. The number 6 means goal and the number of attempts of both teams is fixed already at the beginning of the match, reflecting their respective fitness in that season."

Senast redigerad av boored den 2013-05-23 klockan 13:24.
boored är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-24, 16:10   #82
robust
Guest
 
Inlägg: n/a
Sharp$:
Standard

Det här beslutet av ATG att förbjuda så kallade "robotspel" är ju det bästa, som har hänt sen jag började spela på trav! (Robotspel = Enormt stora jokersystem som täcker hela spelfältet med nästan alla hästar, ungefär som att spela stryktipset med alla matcher helgarderade.) De har ju rensat våra vinstpengar rakt igenom. Nu får man ju minst 10gånger mer tillbaka på spelet, än för en vecka sedan! Kolla bara på resultatlistan på alla spel, som har varit efter den 15 Maj. Det var då stoppet för "robotspel" infördes och jämför siffrorna med vad man fick på spelen innan det. Som natt och dag.
  Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-24, 16:16   #83
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av robust Visa inlägg
Det här beslutet av ATG att förbjuda så kallade "robotspel" är ju det bästa, som har hänt sen jag började spela på trav! (Robotspel = Enormt stora jokersystem som täcker hela spelfältet med nästan alla hästar, ungefär som att spela stryktipset med alla matcher helgarderade.) De har ju rensat våra vinstpengar rakt igenom. Nu får man ju minst 10gånger mer tillbaka på spelet, än för en vecka sedan! Kolla bara på resultatlistan på alla spel, som har varit efter den 15 Maj. Det var då stoppet för "robotspel" infördes och jämför siffrorna med vad man fick på spelen innan det. Som natt och dag.
Tillfällig effekt. Proffs som ser övervärde i jackpot-omgångar finner sätt att exploatera.

Man har satt på ett plåster istället för att transplantera hjärtat.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-24, 17:29   #84
i hate bunnies
 
booreds avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Akihabara
Inlägg: 1 452
Sharp$: 1188

mackapär ver.0.8.1
Stats: 2879 - 3456 - 618
ROI: 100.19%
Vinstprocent: 45.45%

Standard

Om proffsen mot förmodan inte skulle se nåt övervärde mera betyder det ju bara att inte vanligt folk heller har nåt övervärde i spelet längre. Så det är är ju ingen bra utveckling att bli av med dom.

Inget annat än en frivillig extra skatt för deltagare då.

ATG har isf lyckats förvandla ett skicklighets spel till något som liknar ett lotteri där ev+ saknas. Det är uppenbarligen det ATG vill när de säger de helst ser folk spela på hästnamn.
Vad den imagen sedan betyder för omsättningen i framtiden kan ju knappast vara positivt.


Annars är såna konstruktioner på alla poolspel bäst, även stryket. Man plockar enskilda rader, räknar radens sannolikhet och jämför mot en bedömd utdelning uträknad från hur strecken sitter. Man betalar endast för rader man anser vara ev+
kalla det 13 helgardeingar i ramen om man vill
__________________
active:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
old:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.


"…a soccer match is equivalent to two teams throwing a dice. The number 6 means goal and the number of attempts of both teams is fixed already at the beginning of the match, reflecting their respective fitness in that season."

Senast redigerad av boored den 2013-05-24 klockan 17:49.
boored är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-24, 18:09   #85
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av boored Visa inlägg
Om proffsen mot förmodan inte skulle se nåt övervärde mera betyder det ju bara att inte vanligt folk heller har nåt övervärde i spelet längre. Så det är är ju ingen bra utveckling att bli av med dom.

Inget annat än en frivillig extra skatt för deltagare då.

ATG har isf lyckats förvandla ett skicklighets spel till något som liknar ett lotteri där ev+ saknas. Det är uppenbarligen det ATG vill när de säger de helst ser folk spela på hästnamn.
Vad den imagen sedan betyder för omsättningen i framtiden kan ju knappast vara positivt.


Annars är såna konstruktioner på alla poolspel bäst, även stryket. Man plockar enskilda rader, räknar radens sannolikhet och jämför mot en bedömd utdelning uträknad från hur strecken sitter. Man betalar endast för rader man anser vara ev+
kalla det 13 helgardeingar i ramen om man vill
Grejen är att dessa proffs bara spelar de här summorna när det är jackpot. Det är jackpotarna som är roten till det onda. "Vanliga spelare" spelar även när det inte är jackpot och det är den typen av spel som vi borde ha hela tiden. Hela vinstpotten delas ut varje omgång.

De är MYCKET skickligare än snittet, därför är det bra att bli av med dem. Det är inte storleken på insatserna som är deras styrka. Utan att de är äckligt skickliga.

Jag vet vad det innebär marknadsföringsmässigt....men tro mig...dessa spelare kommer att hitta en väg att utvinna värdet så länge det finns kvar.

Därför är dessa nya regler helt tandlösa. I praktiken är det t o m så att de inte betyder något för någon.

Vad bråkar vi då om kan man fråga sig? Tja...t ex kunde de göra något åt problemet istället för symptomen.

Senast redigerad av Strappa71 den 2013-05-24 klockan 18:11.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-24, 18:31   #86
i hate bunnies
 
booreds avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Akihabara
Inlägg: 1 452
Sharp$: 1188

mackapär ver.0.8.1
Stats: 2879 - 3456 - 618
ROI: 100.19%
Vinstprocent: 45.45%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Grejen är att dessa proffs bara spelar de här summorna när det är jackpot. Det är jackpotarna som är roten till det onda.
Jovars, det blir ju så när det helt plötsligt finns massor fler rader som överstiger deras EV+ gränser vid jackpott omgångar.

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
De är MYCKET skickligare än snittet, därför är det bra att bli av med dem. Det är inte storleken på insatserna som är deras styrka. Utan att de är äckligt skickliga.

Jag vet vad det innebär marknadsföringsmässigt....men tro mig...dessa spelare kommer att hitta en väg att utvinna värdet så länge det finns kvar.

Därför är dessa nya regler helt tandlösa. I praktiken är det t o m så att de inte betyder något för någon.

Vad bråkar vi då om kan man fråga sig? Tja...t ex kunde de göra något åt problemet istället för symptomen.
Ja för oss som är sämre är de bra att bli av med dom , i slutänden handlar det om avundsjuka då nån är bättre att bedöma sannolikheter i travet.
Men det är tveeggat svärd, finns dom inte kvar så har knappast vi heller nåt att hämta i EV+ väg.
Finns det proffs så finns det alltid en chans att själv bli bättre och bli vinnande. Existerar dom inte så finns det inte ens teoretisk chans att vinna i längden.

Orsaken till problemet vore ju enkelt åtgärdat ja, men det lär ju inte hända.
__________________
active:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
old:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.


"…a soccer match is equivalent to two teams throwing a dice. The number 6 means goal and the number of attempts of both teams is fixed already at the beginning of the match, reflecting their respective fitness in that season."

Senast redigerad av boored den 2013-05-24 klockan 18:33.
boored är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-24, 18:41   #87
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av boored Visa inlägg
Jovars, det blir ju så när det helt plötsligt finns massor fler rader som överstiger deras EV+ gränser vid jackpott omgångar.



Ja för oss som är sämre är de bra att bli av med dom , i slutänden handlar det om avundsjuka då nån är bättre att bedöma sannolikheter i travet.
Men det är tveeggat svärd, finns dom inte kvar så har knappast vi heller nåt att hämta i EV+ väg.
Finns det proffs så finns det alltid en chans att själv bli bättre och bli vinnande. Existerar dom inte så finns det inte ens teoretisk chans att vinna i längden.

Nja....avundsjuka handlar det inte om. Felet är ju jackpot-konstruktionen som inte lämpar sig alls för skicklighetsspel. I de vanliga omgångarna lägger de inte ut de här mattorna.


Grejen är ju att de som nöjesspelar redan vet att de är chanslösa mot "resten". Vad de INTE vill är att bli rövknullade av miljonsystem som mjölkar sönder dem.

Tar man inte bort jackpotarna så kommer omsättningen att gå endast en väg. NER.

Självklart är det så att ett borttagande av jackpottarna skulle leda till att värdet minskade för alla skickliga spelare. Men inte så mycket som man skulle kunna tro. En stor del av övervärdet mjölkades bort av ROI20%-spelare. Men visst. övervärdet i jackpotomgångarna försvinner. Men det finns andra positiva effekter. Om man delar ut pengarna varje omgång så låser man inte upp lika mycket "spelpengar" i jackpotar. Det blir alltså mer pengar i omlopp på daglig basis.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-24, 19:08   #88
i hate bunnies
 
booreds avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Akihabara
Inlägg: 1 452
Sharp$: 1188

mackapär ver.0.8.1
Stats: 2879 - 3456 - 618
ROI: 100.19%
Vinstprocent: 45.45%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Nja....avundsjuka handlar det inte om. Felet är ju jackpot-konstruktionen som inte lämpar sig alls för skicklighetsspel. I de vanliga omgångarna lägger de inte ut de här mattorna.


Grejen är ju att de som nöjesspelar redan vet att de är chanslösa mot "resten". Vad de INTE vill är att bli rövknullade av miljonsystem som mjölkar sönder dem.

Tar man inte bort jackpotarna så kommer omsättningen att gå endast en väg. NER.

Självklart är det så att ett borttagande av jackpottarna skulle leda till att värdet minskade för alla skickliga spelare. Men inte så mycket som man skulle kunna tro. En stor del av övervärdet mjölkades bort av ROI20%-spelare. Men visst. övervärdet i jackpotomgångarna försvinner. Men det finns andra positiva effekter. Om man delar ut pengarna varje omgång så låser man inte upp lika mycket "spelpengar" i jackpotar. Det blir alltså mer pengar i omlopp på daglig basis.
...mmm, fler inser att mjölken är billigare jackpot-omgångar och spelar därefter så får man kanske ATG på andra tankar till slut
frågan är väl isf hur lågt ska omsättningen sjunka vanliga omgångar innan det skulle hända nåt?
__________________
active:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
old:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.


"…a soccer match is equivalent to two teams throwing a dice. The number 6 means goal and the number of attempts of both teams is fixed already at the beginning of the match, reflecting their respective fitness in that season."

Senast redigerad av boored den 2013-05-24 klockan 19:16.
boored är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-24, 21:28   #89
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 4 326
Sharp$: 17990
Standard

Man behöver inte vara speciellt bra på trav för att med hjälp av program kunna spela stora system med ev+ när det är jackpot. Och det är väl egentligen det som man försöker komma åt. Men tillvägagångssättet är ju bedrövligt.
NicklasJ är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-24, 22:12   #90
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av NicklasJ Visa inlägg
Man behöver inte vara speciellt bra på trav för att med hjälp av program kunna spela stora system med ev+ när det är jackpot. Och det är väl egentligen det som man försöker komma åt. Men tillvägagångssättet är ju bedrövligt.
Man måste vara oerhört bra på trav och bedöma hästarnas chanser bättre än insatsfördelningen för att uppnå de resultat som ATG vill stoppa.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
boored (+1)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-24, 22:54   #91
robust
Guest
 
Inlägg: n/a
Sharp$:
Standard

Ni fattar ju inte???!!! De här lirarna har spelat på alla spelen som ATG erbjuder...V4, V5, V65, V64, V86 och V75... Vi vanliga spelare har ju blivit totalt blåsta av dem här pesonerna. Facit har vi ju i utdelningen på hela veckans spel. Utdelningen har ju varit över 100.000 kr på V65 fast att raden har innehållit 2 favoriter, en halvskräll och resten fjärde, femtehandare... som typ i dagens V65 24/5... 6 rätt 71.487 och 5 rätt 1.058. I ett helt jävla år har vi andelsspelare samt smålirare blivit så jävla blåsta av de här systemen som har tillåtits spela via enorma filsystem som har sugit upp varenda krona. De här personerna har inte tjänat några 20%... summan måste ha varit betydligt större. Minns att allt började förra året när Elitloppets Jackpot försvann till Sydafrika. Vi i Sverige har inte fått några knappt några pengar eftersom alla pengar har ju försvunnit ut ur landet. Utdelningarna som är nu, är precis som det var för cirka 2 år sen. Jämför bara om ni vill som exempel den 9/5 mot 23/5 på atg.se. Där ser ni skillnaden i utdelningen med ungefär lika rader när man sperar stora joker system med och utan.
  Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-25, 03:18   #92
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Har inte reflekterat på det än faktiskt robust men du är något på spåret. Kollar vi onsdagens V86a så gav den raden 345k http://classic.atg.se/ResultatServle...ad&betType=V86

En tidigare omgång så skulle ovanstående rad ge runt 20-50k. Tom 6 rätt gav 143kr, detta trots att det troligtvis var där som de flesta skulle ha fallit bort.
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-25, 06:24   #93
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Norrland
Inlägg: 589
Sharp$: 9847
Standard

Nu ska vi nog inte dra för stora växlar av några enstaka utdelningar. Det räcker väl att travtjänsten, Spelarservice och snoken är snett ute för att utdelningen ska bli bra på v6x? Hade fått bilden av att dessa sk robotspelare bara lirade v7 jackpot omgångar?

Sen tycker jag inte riktigt att man kan säga att man blivit lurade, dom har helt enkelt slagit oss. Om det nu är så lätt att vara robotspelare så skulle väl alla vara det?

Kan bara säga hatten av till de som långsiktigt går plus på trav (och alla andra spel med för den delen) oavsett hur det går till förutsatt att det sker legalt.
Vill bara avsluta med att jag hoppas du har rätt för utdelningarna har varit mycket suspekta sista 3-4 åren men jag befarar att det bara är tillfälligheter.
boozty är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-25, 06:45   #94
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av boozty Visa inlägg
Nu ska vi nog inte dra för stora växlar av några enstaka utdelningar. Det räcker väl att travtjänsten, Spelarservice och snoken är snett ute för att utdelningen ska bli bra på v6x? Hade fått bilden av att dessa sk robotspelare bara lirade v7 jackpot omgångar?

Sen tycker jag inte riktigt att man kan säga att man blivit lurade, dom har helt enkelt slagit oss. Om det nu är så lätt att vara robotspelare så skulle väl alla vara det?

Kan bara säga hatten av till de som långsiktigt går plus på trav (och alla andra spel med för den delen) oavsett hur det går till förutsatt att det sker legalt.
Vill bara avsluta med att jag hoppas du har rätt för utdelningarna har varit mycket suspekta sista 3-4 åren men jag befarar att det bara är tillfälligheter.

De spelar/spelade där det finns jackpot. Vanliga omgångar undviker dom som pesten med få undantag ( de fåtal ggr när deras chansvärdering att det går att hitta övervärde ).

Spel som V4/V5 där hela potten alltid delas ut är till stor sannolikhet förskonade från detta. V86 är ett spel som bör skrotas så snabbt det bara går. Där hittar de alltid spelvärda rader.

Istället för att lägga till fler och fler lopp för att öka svårighetsgraden borde de minska antalet lopp och öka radpriset istället. På spelformer med färre lopp minskar fördelen av datorstödda spel till förmån för "ren travskicklighet".
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
bokis29 (+5)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-25, 19:19   #95
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 967
Sharp$: 2204
Standard

Jag tyckte också det rensa som fan när jag slötitta i onsdags. Men skärskådar man siffrorna så blir det inte så anmärkningsvärt och en omgång är ingen omgång som sagt.

Avd 6 var en 7-procentare på strecken så där lurade man sig på oddset 8.62

Avd 7 en 8-procentare så den rensade lite drygt det.

Den i sista rensade ju bra som andrahandare och 31 %. Men bara 50 kuponger kvar och då kan det slå lite hur som helst som bekant.

Sen blev man lite lurad på den där som gav 3.97 i tredje men den var bara streckad på 22 % så den rensade dåligt i själva verket.


Sen rensar det alltid mer ju fler lopp som är med på streckspelet. En kuse på V-86 tar bort betydligt mer procent än samma häst på V-4 det gånger spelformerna korsar varandra.

edit: Vi tar resten också

1-avd. favorit med 35 %. 18 kr

2-avd. andra-streckad med 31 %. 48 kr

3-avd. tredje-streckad med 22 %. 161 kr

4-avd. favorit med 54 %. 227 kr

5-avd. tredje-streckad med 31 %. 490 kr

6-avd. 7 procentare. 5 675 kr

7-avd. 8-procentare. 79 261 kr

8-avd. tredje-streckad och 31 %. 345 600 kr

Summa summarum. Är det verkligen överbetalt?
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet
Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det
Nu även på Twitter
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

Senast redigerad av Wagner den 2013-05-25 klockan 20:10.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 08:48   #96
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Wagner Visa inlägg
Jag tyckte också det rensa som fan när jag slötitta i onsdags. Men skärskådar man siffrorna så blir det inte så anmärkningsvärt och en omgång är ingen omgång som sagt.

Avd 6 var en 7-procentare på strecken så där lurade man sig på oddset 8.62

Avd 7 en 8-procentare så den rensade lite drygt det.

Den i sista rensade ju bra som andrahandare och 31 %. Men bara 50 kuponger kvar och då kan det slå lite hur som helst som bekant.

Sen blev man lite lurad på den där som gav 3.97 i tredje men den var bara streckad på 22 % så den rensade dåligt i själva verket.


Sen rensar det alltid mer ju fler lopp som är med på streckspelet. En kuse på V-86 tar bort betydligt mer procent än samma häst på V-4 det gånger spelformerna korsar varandra.

edit: Vi tar resten också

1-avd. favorit med 35 %. 18 kr

2-avd. andra-streckad med 31 %. 48 kr

3-avd. tredje-streckad med 22 %. 161 kr

4-avd. favorit med 54 %. 227 kr

5-avd. tredje-streckad med 31 %. 490 kr

6-avd. 7 procentare. 5 675 kr

7-avd. 8-procentare. 79 261 kr

8-avd. tredje-streckad och 31 %. 345 600 kr

Summa summarum. Är det verkligen överbetalt?


Du tittar på streckfördelningen som kan visa lite vad som helst beroende på hur spelarna har valt att lämna in sina rader.

Om man istället tittar på insatsfördelningen så ser man följande procentsiffror för vinnarna:
24%
26%
17%
41%
21%
4%
5%
15%

Raden "borde" ha gett runt 170000 kr. Då är 345 lax rejält överbetalt skulle jag säga iaf. Den här typen av uppskattning av värdet fungerar som sämst vid låga och extremhöga utdelningar. I mitten brukar det dock stämma bättre än så här.

Grymt bra betalt.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 09:00   #97
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 967
Sharp$: 2204
Standard

Insatsfördelningen är det en tjänst som atg.se tillhandahåller?

Jag har då aldrig lyckats hitta något annat än streckfördelningen.
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet
Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det
Nu även på Twitter
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 09:06   #98
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3618
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Wagner Visa inlägg
Insatsfördelningen är det en tjänst som atg.se tillhandahåller?

Jag har då aldrig lyckats hitta något annat än streckfördelningen.
Välj spel & startlistor, välj spelform t.ex. V75, därefter streckfördelning, bocka i rutan "visa insatsfördelning och skoinfo".
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Wagner (+5)

Senast redigerad av Migge den 2013-05-27 klockan 09:12.
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 09:58   #99
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Wagner Visa inlägg
Insatsfördelningen är det en tjänst som atg.se tillhandahåller?

Jag har då aldrig lyckats hitta något annat än streckfördelningen.
Att inte trav-media och framförallt ATG går över till att visa insatsfördelningen som "huvudmått" på hur hästarna är spelade på streckspelen är inget annat än en stor skandal.

Om man ska dra parallellen till t ex Vinnarspel så skulle en streckfördelning för Vinnarspel visa hur MÅNGA som spelat på en viss häst utan att ta hänsyn till insatsen.

Streckfördelningen tar alltså inte hänsyn till hur stort ett system är. Om en häst är streckad på en enkelrad eller ett på ett system som har 10000 rader på de andra loppen är ju HÖGST väsentligt.

Insatsfördelnigen visar istället på hur stor del av alla RADER som en häst är streckad. Det är att jämföra med oddset på Vinnarspelet.

Jag har såklart varit i kontakt med ATG om detta och de vet mycket väl om detta men har inte vågat ta steget att skrota streckfördelningen eftersom den är vad "alla känner till".

Problemet med streckfördelningen som alla tror sig förstå är som sagt att den kan visa lite hur som helst. Allt beroende på i hur stor grad folk "skriver ut" sina system. Med extremfallen "ett rakt matematiskt" och "enkelradssystem".
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 10:01   #100
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8279

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Att inte trav-media och framförallt ATG går över till att visa insatsfördelningen som "huvudmått" på hur hästarna är spelade på streckspelen är inget annat än en stor skandal.

Om man ska dra parallellen till t ex Vinnarspel så skulle en streckfördelning för Vinnarspel visa hur MÅNGA som spelat på en viss häst utan att ta hänsyn till insatsen.

Streckfördelningen tar alltså inte hänsyn till hur stort ett system är. Om en häst är streckad på en enkelrad eller ett på ett system som har 10000 rader på de andra loppen är ju HÖGST väsentligt.

Insatsfördelnigen visar istället på hur stor del av alla RADER som en häst är streckad. Det är att jämföra med oddset på Vinnarspelet.

Jag har såklart varit i kontakt med ATG om detta och de vet mycket väl om detta men har inte vågat ta steget att skrota streckfördelningen eftersom den är vad "alla känner till".

Problemet med streckfördelningen som alla tror sig förstå är som sagt att den kan visa lite hur som helst. Allt beroende på i hur stor grad folk "skriver ut" sina system. Med extremfallen "ett rakt matematiskt" och "enkelradssystem".
Informationen är ju tillgänglig, även om den inte visas först
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 10:35   #101
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av putte64 Visa inlägg
Informationen är ju tillgänglig, även om den inte visas först
Jo tack. Hur skulle jag annars veta att den fanns och är "bättre"?

Det jag menar är skandalöst är att man väljer att hålla fast vid streckfördelningen som "förstahandsmått" både i trav-TV och på atg.se trots att man själva mycket väl vet vilka svagheter som streckfördelningen har.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 14:57   #102
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 967
Sharp$: 2204
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Migge Visa inlägg
Välj spel & startlistor, välj spelform t.ex. V75, därefter streckfördelning, bocka i rutan "visa insatsfördelning och skoinfo".
Nu är jag på streckfördelning. http://classic.atg.se/StartlistServl...k&lopp=4&sort=

Men någon ruta att bocka i kan jag inte finna. Man kanske måste vara inloggad?
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet
Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det
Nu även på Twitter
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 15:03   #103
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3618
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Wagner Visa inlägg
Nu är jag på streckfördelning. http://classic.atg.se/StartlistServl...k&lopp=4&sort=

Men någon ruta att bocka i kan jag inte finna. Man kanske måste vara inloggad?
Rakt mitt under spelkupongen finns en liten ruta, välj fliken Streckfördelning!
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 15:05   #104
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3618
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Wagner Visa inlägg
Nu är jag på streckfördelning. http://classic.atg.se/StartlistServl...k&lopp=4&sort=

Men någon ruta att bocka i kan jag inte finna. Man kanske måste vara inloggad?
Ser att du använder dig av Classic ATG, prova i nya sajten istället!!!
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 15:12   #105
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8279

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Migge Visa inlägg
Ser att du använder dig av Classic ATG, prova i nya sajten istället!!!
Vi med android kan inte det
Atg har inte fattat att android har nästan 60% av marknaden
Alla verkar tro ipad är störst, men det var förra året
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1)
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 15:27   #106
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Wagner Visa inlägg
Nu är jag på streckfördelning. http://classic.atg.se/StartlistServl...k&lopp=4&sort=

Men någon ruta att bocka i kan jag inte finna. Man kanske måste vara inloggad?
Finns inte på classic. Du behöver inte vara inloggad men den finns bara med på "nya sajten".
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Wagner (+5)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 19:03   #107
 
dgothes avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 347
Sharp$: 1075

Sabermetrics-Test MLB
Stats: 236 - 128 - 4
ROI: 109.75%
Vinstprocent: 65.00%

Standard

Lite nyfiken på den här tråden utan att vara travspelare, men kollade "nya" atg.se.. Seriöst, en "ny" site byggd helt i Flash? Är dom från vettet eller bara från 2005?
__________________
"Alla kan inte som jag koppla bort känslorna och se siffrorna" - pilen

-
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
dgothe är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 19:17   #108
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3618
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av dgothe Visa inlägg
Lite nyfiken på den här tråden utan att vara travspelare, men kollade "nya" atg.se.. Seriöst, en "ny" site byggd helt i Flash? Är dom från vettet eller bara från 2005?
Är nog enda sajten också som jag känner till som behöver en startsida som det står: "Värmer upp" innan sajten börjar laddas (en stund senare)...
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Stekel (+1)

Senast redigerad av Migge den 2013-05-27 klockan 19:18.
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 21:39   #109
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av dgothe Visa inlägg
Lite nyfiken på den här tråden utan att vara travspelare, men kollade "nya" atg.se.. Seriöst, en "ny" site byggd helt i Flash? Är dom från vettet eller bara från 2005?
Nu minns jag inte exakt vilket år de startade flash-siten....men det sinnessjuka problem i uppstarten.

Det teknikvalet lär ha kostat många sköna miljoner i sjön.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 21:54   #110
 
Reg.datum: nov 2011
Inlägg: 1 670
Sharp$: 2637
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Nja....avundsjuka handlar det inte om. Felet är ju jackpot-konstruktionen som inte lämpar sig alls för skicklighetsspel. I de vanliga omgångarna lägger de inte ut de här mattorna.


Grejen är ju att de som nöjesspelar redan vet att de är chanslösa mot "resten". Vad de INTE vill är att bli rövknullade av miljonsystem som mjölkar sönder dem.

Tar man inte bort jackpotarna så kommer omsättningen att gå endast en väg. NER.

Självklart är det så att ett borttagande av jackpottarna skulle leda till att värdet minskade för alla skickliga spelare. Men inte så mycket som man skulle kunna tro. En stor del av övervärdet mjölkades bort av ROI20%-spelare. Men visst. övervärdet i jackpotomgångarna försvinner. Men det finns andra positiva effekter. Om man delar ut pengarna varje omgång så låser man inte upp lika mycket "spelpengar" i jackpotar. Det blir alltså mer pengar i omlopp på daglig basis.
Du har helt rätt Strappa, det är jackpotarna som är roten till det onda. Denna sjuka fixering som Atg har haft vid ständiga jackpotomgångar tror jag i längden är förödande för travet och spelet. Givetvis ska vinstpengarna fördelas mellan dom som har gjort insatserna i just den spelomgången. Det är ju helt befängt att spelare som inte har bidragit med insats veckan före ska kunna va med och roffa åt sig av dessa jackpotpengar. Fundera lite över hur många procent som delas ut i vinster dom gånger 5:orna blir utan på V75, eller ännu värre, när det blir jackpot på både 5 o 6 rätt. Det som då går tillbaka till spelarna i den omgången är ju rent skrattretande, kan ju isf inte bli mer än runt 25 procent av insatserna som delas ut. Någon borde testa att polisanmäla ATG för stöld vid en sån omgång, vore spännande att se vad det skulle leda till.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
bokis29 (+5)
tomtom2 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 22:03   #111
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3618
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tomtom2 Visa inlägg
Någon borde testa att polisanmäla ATG för stöld vid en sån omgång, vore spännande att se vad det skulle leda till.
Finns inte en chans att det skulle leda någonstans!
Detta pga. att det är ett giltigt regelverk dom har & att du som spelare godkänner detta när du ingår ett vad med ATG!
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 23:09   #112
 
Asprillas avatar
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 155
Sharp$: 775
Standard

Jag brukar strecka alla hästar och filtrera. Det behöver inte kosta så mycket att täcka upp hela ramen, om de osannolika vinnarna bara finns på ett fåtal rader. De kanske får för sig att limitera mig också, då jag bara lirar filsystem. Insatsen är dock sällan över 500 kr så jag frågar mig om de kan tänkas bry sig om en sådan minispelare?


Edit: Ja ska man tro följande är det ju klippt för alla som rör ett jokersystem. Eller?

"Ifråga om spelformerna V4, V5, V65, V64, V75 och V86 är det inte
tillåtet att – helt eller delvis – spela egna statistiskt genererade system,
som baseras på rent sannolikhetsutfall för någon av nyssnämnda
spelformer.
"

De lär väl iofs se skillnad på vanliga reducerade system och statistiskt vägda diton. Men ja, alla som försöker finna rader "inom ett visst utdelningsintervall" med hjälp av någon av funktionerna i Joker borde alltså åka dit, eftersom det syns om raderna ligger inom ett visst utdelningsintervall.

Men det är så jävla korkat. Var går gränsen liksom? ALLA använder sig av statistik för att lira. Vilken statistik är tillåten? Man har rätt att välja bort hästar på sitt system eftersom de vunnit 0/12 lopp från bakspår? De måste tydligt definiera skillnaden på ett statistiskt system och ett vanligt reducerat system. Vilka funktioner är tillåtna/otillåtna? Var går gränsen för kupongantal? Är det tillåtet att fördela sina 1000 rader på 20 system, men inte på 100 system? Specificera mera, ATG.
__________________
Where's the cue ball going?

Senast redigerad av Asprilla den 2013-05-27 klockan 23:31.
Asprilla är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 07:02   #113
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Asprilla Visa inlägg
Jag brukar strecka alla hästar och filtrera. Det behöver inte kosta så mycket att täcka upp hela ramen, om de osannolika vinnarna bara finns på ett fåtal rader. De kanske får för sig att limitera mig också, då jag bara lirar filsystem. Insatsen är dock sällan över 500 kr så jag frågar mig om de kan tänkas bry sig om en sådan minispelare?


Edit: Ja ska man tro följande är det ju klippt för alla som rör ett jokersystem. Eller?

"Ifråga om spelformerna V4, V5, V65, V64, V75 och V86 är det inte
tillåtet att – helt eller delvis – spela egna statistiskt genererade system,
som baseras på rent sannolikhetsutfall för någon av nyssnämnda
spelformer.
"

De lär väl iofs se skillnad på vanliga reducerade system och statistiskt vägda diton. Men ja, alla som försöker finna rader "inom ett visst utdelningsintervall" med hjälp av någon av funktionerna i Joker borde alltså åka dit, eftersom det syns om raderna ligger inom ett visst utdelningsintervall.

Men det är så jävla korkat. Var går gränsen liksom? ALLA använder sig av statistik för att lira. Vilken statistik är tillåten? Man har rätt att välja bort hästar på sitt system eftersom de vunnit 0/12 lopp från bakspår? De måste tydligt definiera skillnaden på ett statistiskt system och ett vanligt reducerat system. Vilka funktioner är tillåtna/otillåtna? Var går gränsen för kupongantal? Är det tillåtet att fördela sina 1000 rader på 20 system, men inte på 100 system? Specificera mera, ATG.
Nej det är inte spelare som dig som de försöker stoppa även om ordalydelsen i reglerna passar in på dig ( och 1000-tals andra ).
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 07:06   #114
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Migge Visa inlägg
Finns inte en chans att det skulle leda någonstans!
Detta pga. att det är ett giltigt regelverk dom har & att du som spelare godkänner detta när du ingår ett vad med ATG!


Helt rätt. Däremot borde det inte vara omöjligt att få ett gäng tjänstemän på Lotteriinspektionen fällda för grovt tjänstefel för att de har godkänt detta pekoral till regelverk.

Det lär ju inte gå, men det skulle vara fantastiskt intressant, att få del av beslutsunderlag och mötesprotokoll för att se hur fan de har resonerat.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 07:29   #115
HPT
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 267
Sharp$: 3917
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Asprilla Visa inlägg
Jag brukar strecka alla hästar och filtrera. Det behöver inte kosta så mycket att täcka upp hela ramen, om de osannolika vinnarna bara finns på ett fåtal rader. De kanske får för sig att limitera mig också, då jag bara lirar filsystem. Insatsen är dock sällan över 500 kr så jag frågar mig om de kan tänkas bry sig om en sådan minispelare?


Edit: Ja ska man tro följande är det ju klippt för alla som rör ett jokersystem. Eller?

"Ifråga om spelformerna V4, V5, V65, V64, V75 och V86 är det inte
tillåtet att – helt eller delvis – spela egna statistiskt genererade system,
som baseras på rent sannolikhetsutfall för någon av nyssnämnda
spelformer.
"

De lär väl iofs se skillnad på vanliga reducerade system och statistiskt vägda diton. Men ja, alla som försöker finna rader "inom ett visst utdelningsintervall" med hjälp av någon av funktionerna i Joker borde alltså åka dit, eftersom det syns om raderna ligger inom ett visst utdelningsintervall.

Men det är så jävla korkat. Var går gränsen liksom? ALLA använder sig av statistik för att lira. Vilken statistik är tillåten? Man har rätt att välja bort hästar på sitt system eftersom de vunnit 0/12 lopp från bakspår? De måste tydligt definiera skillnaden på ett statistiskt system och ett vanligt reducerat system. Vilka funktioner är tillåtna/otillåtna? Var går gränsen för kupongantal? Är det tillåtet att fördela sina 1000 rader på 20 system, men inte på 100 system? Specificera mera, ATG.
Med största säkerhet sker ingen analys av dina filer, om inte annat för att ATGs datorer inte skulle orka med det en vanlig V75-omgång.

Skulle jag varit inblandad hade jag lagt notifieringar på system som innehåller mer än ett visst antal kuponger och/eller insats över ett visst belopp, för att sedan kunna granska dessa manuellt. Det skulle förvåna mig om system med mindre än 10000 kuponger och insats under 100000 ens riskerar att bli nekade. Men ja, ATG borde verkligen vara mycket ydligare.

Sen är det som vanligt mycket snack om Jokersystemet, men idag är det bara HPT som har den centrala funktionen för "robotspel", nämligen att kunna sätta flerbong på enkelradsnivå utifrån beräknad utdelning. Så länge du håller dig till Joker och blygsamma insatser tror jag inte du behöver oroa dig... ;-)
__________________
Jag ligger bakom programmet 'Hjälp på traven', vilket säkerligen påverkar det jag skriver här, så tänk alltid på det när du läser mina inlägg...
HPT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 07:52   #116
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Det är inte nog med att jackpot ens finns. När vi nu har skiten så är det bara att konstatera att reglerna är uppåt väggarna.

I söndags var det ca 13.5 mille i 5rättspotten. Vidare till nästa lördag gick ca 11 mille. VI har alltså 2.5 miljoner kr som de utländska spelbolagen "behåller" till sina egna spelare. Det hade väl varit okej om även de svenska jackpot-pengarna hade varit reserverade till svenska spelare.

Totalt vansinne är vad det är.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 09:04   #117
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 794
Sharp$: 2499
Standard

Strappa71
Förklara mer - varför behåller utländska spelbolagen den summan?
Låt mig blir tvivelaktig till detta också..
SuprMario är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 09:50   #118
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SuprMario Visa inlägg
Strappa71
Förklara mer - varför behåller utländska spelbolagen den summan?
Låt mig blir tvivelaktig till detta också..
Pengarna som spelades från utlandet till den omgången gick tillbaka dit. Medan när vi tex hade Jackpot på Bjerke så gick alla svenska pengar till norska potten och stannade inte kvar i Sverige för nästa lördags omgång eller för att endast delas ut till svenska spelare.
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 09:50   #119
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SuprMario Visa inlägg
Strappa71
Förklara mer - varför behåller utländska spelbolagen den summan?
Låt mig blir tvivelaktig till detta också..
Jag har ingen koll på vilket land som håller på sina pengar men det diffar ca 2.5 mille mellan 5rättspotten och det som förts vidare till nästa lördag och det tycker jag är förjävligt.

En förklaring skulle kunna vara Norge som har egna jackpot-regler. Deras jackpot-pengar läggs på hög och tillfaller "ensamma vinnare", och då endast i helnorska V75-omgångar.

Med den typen av tänk så skulle "svenska" jackpot-pengar endast kunna tillfalla spelare som spelat direkt via ATG.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 10:39   #120
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 794
Sharp$: 2499
Standard

Så om jag förstår det rätt:
Utländska pengar går tillbaka till spelarna i det landet, trots att det inte blir utdelning på låt säga 5 rätt?
Vi i Sverige får inte tillbaka dom utan de går vidare till en pott nästa omgång där utländska spelarna får ännu en möjlighet att ta dessa?

Så utländska spelare både får kakan vid jackpot och möjlighet att äta den omgången efter?
Det stämmer väl inte? ....eller?

Fan blir ju nojjig nu...haha
SuprMario är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 11:40   #121
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SuprMario Visa inlägg
Så utländska spelare både får kakan vid jackpot och möjlighet att äta den omgången efter?
Det stämmer väl inte? ....eller?

Fan blir ju nojjig nu...haha
Jag vill minnas att det är Norges spellagstiftning som inte tillåter att deras jackpotpengar hamnar utanför gränserna. Och ATG är så kåta på de enstaka procenten de får på det norska spelet att de glatt godkände att norrmännen både får äta kakan och ändå ha den kvar. Naturligtvis är det helt vansinnigt att man har spel in i en gemensam pott om man sedan inte har samma regler för fördelningen. Norrmännen borde ha en egen pott i sådana fall.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 14:56   #122
 
Asprillas avatar
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 155
Sharp$: 775
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel
Tycker de att jag tagit hjälp av datorn för mycket när jag reducerat ett system som går in kan de helt enkelt vägra att dela ut vinsten med hänvisning till att de räknar det som ett "robotspel". Nu tror jag inte att de kommer göra det, men bara att de har möjligheten att ogiltigförklara spel i efterhand på så luddiga grunder är förkastligt.
Måste väl ändå vara lagvidrigt att ogiltigförklara ett vinnande system i efterhand, om spelaren inte fått någon varning tidigare? Nä, det låter alldeles för märkligt. Det kommer inte att ske.

I §25 står det:
Citat:
Vid upprepad överträdelse förverkas kundens insatser och kunden förlorar rätt till vinstutbetalning.
Men visst, de kan säkert gå bakåt i tiden och undersöka kundens tidigare system, för att sedan hänvisa till dessa och säga att dagens storvinst minsann var en "upprepad överträdelse". Då måste de dock mörka att jag inte har fått någon varning tidigare, vilket känns osannolikt att de vill försöka göra.
__________________
Where's the cue ball going?

Senast redigerad av Asprilla den 2013-05-28 klockan 15:02.
Asprilla är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td