Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2014-11-08, 19:31   #1

doobs avatar

Reg.datum: aug 2011
Sharp$: 838
Standard

V75 har förändrats!?

Tycker det numera är dåligt betalt på v75! Jag menar titta på senaste omgångarna! Det är många lågprocentare som vinner och stora favoriter som bränner och ändå "bara" under halvmiljonen! 
Det fanns en tid då dylika förutsättningar innebar jackpot eller miljonutdelning! Att någon skulle bli ensam om hela potten känns som en utopi!

Inbillar jag mig? Tänker jag fel? Eller har alla stora system dödat spelet? Robotspel har förbjudits och maxantal rader införts men ATG är så inkompetenta så hackers kanske flyger under radarn och kommit förbi "problemet"?
doob är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-11-08, 19:54   #2

hugothebosss avatar

Reg.datum: maj 2014
Sharp$: 667
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av doob Visa inlägg
Tycker det numera är dåligt betalt på v75! Jag menar titta på senaste omgångarna! Det är många lågprocentare som vinner och stora favoriter som bränner och ändå "bara" under halvmiljonen! 
Det fanns en tid då dylika förutsättningar innebar jackpot eller miljonutdelning! Att någon skulle bli ensam om hela potten känns som en utopi!

Inbillar jag mig? Tänker jag fel? Eller har alla stora system dödat spelet? Robotspel har förbjudits och maxantal rader införts men ATG är så inkompetenta så hackers kanske flyger under radarn och kommit förbi "problemet"?
Ja ngt är helt uppåt väggarna. Dagens utdelning är ju ett skämt om man ser till streckfördelningen på de fyra första loppen. Oavsett om många har valt att gardera dessa lopp så känns det lågt! Förmodar att det var det här man befarade när V7 försvann, fler som delar på kakan...eller är det ngn girig typ som lärt sig plocka pengar..
Gammal 2014-11-08, 20:00   #3

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Det var ett skånskt system med sex spikar och sju streck i en avdelning som spelades ggr 10 som satte sjuan. Sedan var det något ombud i Trollhättan som hade ett par andelssystem som snurrats rätt många gånger som gick in, tog väl en tiondel av potten.

Sydaffe hade en dålig dag idag.

Rent matematiskt borde det blivit runt 30 korrekta rader, men omgångens största gick och vann och att Untersteiner skulle dominera på hemmabanan var väl inte så himla långsökt?
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-11-08, 20:02   #4

Reg.datum: jan 2011
Sharp$: 6564

2018
Stats: 30 - 35 - 0
ROI: 110.85%
Vinstprocent: 46.15%

Standard

Det är tipstjänsternas förtjänst att det blev dålig utdelning idag. Jag vet att i alla fall Guiden hade helgarderat fjärde loppet. Spelarservice hade med båda skrällarna. Spelvärde hade fjärde helgarderad. Overtaker by sib var ju en snackhäst, nothing but class blev också spelad mycket i slutet. Man fick spiken i femte gratis av Untersteiner och Frozen hade hela Sverige som spik. Det var ingen orimlig utdelning..
oggeb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-11-08, 20:03   #5

Migges avatar

Reg.datum: jul 2010
Sharp$: 1
Standard

Samt att dom följer Jens Sjöden's V75-statistik kunde läsa följande citat idag: "Med alla de bästa chanserna mot slutet kan det vara läge för ett TV-system!"

https://www.sharps.se/forums/trav-gal...-jens-sjoeden/
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-11-08, 20:04   #6

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 1402
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hugotheboss Visa inlägg
Ja ngt är helt uppåt väggarna. Dagens utdelning är ju ett skämt om man ser till streckfördelningen på de fyra första loppen. Oavsett om många har valt att gardera dessa lopp så känns det lågt! Förmodar att det var det här man befarade när V7 försvann, fler som delar på kakan...eller är det ngn girig typ som lärt sig plocka pengar..
Med "Endast V7" skulle det ha varit ÄNNU lägre utdelningar på 7 rätt!

Däremot så har fler och fler lärt sig att 1/10 av 2000kr ger mycket, MYCKET mer tillbaka i längden än 1/1 av 200kr.

Kanonmaten har gått samman och bildat pakter!

Just dagens misärutdelning beror såklart på att de som har med 4xUntersteiner förmodligen har med 5xUntersteiner också. Dvs de system som lever efter 5 avdelningar inte på något sätt är ett representativt urval ur den totala systemmängden.

Om vi tittar på radrenset mellan 6e och 7e avdelningen så fanns det kvar 659 rader inför 7e och 20.56% av dessa satt på #9 som var spelad på 19.44% av samtliga inlämnade rader.

Renset i sista var alltså helt normalt. Hela förklaringen till "Unter"-utdelningen var Untersteiners+dagens största.
Gammal 2014-11-08, 20:05   #7

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Migge Visa inlägg
Samt att dom följer Jens Sjöden's V75-statistik kunde läsa följande citat idag: "Med alla de bästa chanserna mot slutet kan det vara läge för ett TV-system!"

https://www.sharps.se/forums/trav-gal...-jens-sjoeden/
Fast den som tittar vilka hästar han valde att lyfta fram är knappast kvar till slutet ändå.
Gammal 2014-11-08, 20:09   #8

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av oggeb Visa inlägg
Det är tipstjänsternas förtjänst att det blev dålig utdelning idag. Jag vet att i alla fall Guiden hade helgarderat fjärde loppet. Spelarservice hade med båda skrällarna. Spelvärde hade fjärde helgarderad. Overtaker by sib var ju en snackhäst, nothing but class blev också spelad mycket i slutet. Man fick spiken i femte gratis av Untersteiner och Frozen hade hela Sverige som spik. Det var ingen orimlig utdelning..
Sett till vinnarnas insats% så var det en helt bedrövlig utdelning. Om andra kuskar med samma spel% vinner så skenar utdelningen iväg till minst 4-dubbla, kanske 5-dubbla!

När lägger till 5xUnter+dagens största så är det inte förvånande att det blir dålig utdelning. Men "rimlig" är den knappast.
Gammal 2014-11-08, 20:18   #9

Standard

Om någon av JU/PU hade vunnit V75-7 så hade "Unter"-utdelningen blivit ÄNNU extremare.

#5 JU var spelad på 1.44% av samtliga rader och 2.92% av de kvarvarande. Mer än dubbelt "Unter"-rens.
#12 PU var spelad på 0.74% av samtliga rader och 2.97% av de kvarvarande! Mer än 4 ggr UNTER-rens!
Gammal 2014-11-08, 20:23   #10

doobs avatar

Standard

Bra tugg!,Köper era resonemang men se inte bara till dagens omgång!
Se över tid! När var någon ensam sist? Hur satt strecken?
Hur förklarar ni förra helgen? Etc.
Gammal 2014-11-08, 20:29   #11

Sharp$: 5997
Standard

Vilken av vinnarna rensar dåligt ?

utgångsvärdet var väl normalt
2a öppet och låg klass
Guld ingen given favorit,

att de 3 sista skall rensa är väl långsökt,

kvar blir då Cantab Håleryd men 1a BRO ger väl massor av streck

Andelssystem och flerbongar kan göra ganska mkt på utdelning, liksom vilka kuskar som vinner.
incitatus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-11-08, 20:30   #12

Reg.datum: sep 2010
Sharp$: 61675
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Det var ett skånskt system med sex spikar och sju streck i en avdelning som spelades ggr 10 som satte sjuan. Sedan var det något ombud i Trollhättan som hade ett par andelssystem som snurrats rätt många gånger som gick in, tog väl en tiondel av potten.

Sydaffe hade en dålig dag idag.

Rent matematiskt borde det blivit runt 30 korrekta rader, men omgångens största gick och vann och att Untersteiner skulle dominera på hemmabanan var väl inte så himla långsökt?
Sydaffe brukar väl dominera vinstlistorna på V75 enbart när det är jackpot, så det är väl då dom spelar som mest.

Men ser att det bara är utlandsbolag med på listan över dagens V4 vinster, så det var kanske där dom satsade idag ?
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-11-08, 20:33   #13

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av incitatus Visa inlägg
Vilken av vinnarna rensar dåligt ?

utgångsvärdet var väl normalt
2a öppet och låg klass
Guld ingen given favorit,

att de 3 sista skall rensa är väl långsökt,

kvar blir då Cantab Håleryd men 1a BRO ger väl massor av streck

Andelssystem och flerbongar kan göra ganska mkt på utdelning, liksom vilka kuskar som vinner.
"Utgångsvärdet" är systemvärdet som saknar relevans när det gäller att bedöma huruvida en rad ger "vad den borde".

Det är produkten av insatsfördelningarna tillsammans med omsättningen som ger det "förväntade värdet".

Idag är det Unter-effekten som gör att de vinnande raderna inte utgör ett representativt urval. Och att dagens största vinner.

Att en extremt låg utdelning har sin förklaring betyder inte att det inte var extremt dåligt betalt i förhållande till radens svårighetsgrad sett till hur lite spelade de vinnande hästarna var.
Gammal 2014-11-08, 20:55   #14

Reg.datum: sep 2013
Sharp$: 1376
Standard

Det som jag undrar över är om vi kan gå vinnande ur det här. Har VI(jag pratar om Sharps kollektivt) en rimlig chans att sätta den här sjuan var hundradeish gång och faktiskt gå pluss? Eller måste utdelningen vara högre för att VI(med vårt övertag gentemot svenne-bannan) ska kunna tjäna pengar på V75?
Just nu famlar man i mörkret och känner sig kung-trav som bara väntar på miljonvinsten men det gnager att man antagligen är en av dom som donerar bort sina svettiga, skattade pengar till dom verkliga sharpsen.
Milsson är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-11-08, 21:44   #15

Reg.datum: maj 2011
Sharp$: 108
Standard

Måste va fler än jag som tycker V86 är mkt bättre kontra V75 ??
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Robban (+1), heddari (+10)
Ante30 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-11-08, 22:03   #16

2018

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Ante30 Visa inlägg
Måste va fler än jag som tycker V86 är mkt bättre kontra V75 ??
Det är det garanterat. Jag är inte en av dom.
Gammal 2014-11-08, 22:20   #17

Reg.datum: dec 2011
Sharp$: 2011
Standard

Tycker inte raden idag kändes speciellt svår, så utdelningen kändes ok. Däremot skitutdelning på 6rätt som jag hade...
Espo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-11-08, 22:47   #18

doobs avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Espo Visa inlägg
Tycker inte raden idag kändes speciellt svår, så utdelningen kändes ok. Däremot skitutdelning på 6rätt som jag hade...
Känsla är en sak. Ser man till insatsfördelning är det uselt.

Men min fråga kvarstår! Får vi någonsin se en ensam vinnare igen?
Gammal 2014-11-08, 23:14   #19

Sharp$: 9847
Standard

Jag måste nog hålla med till viss del, V75 känns inte riktigt som samma spel som för 10+ år sen. Kan det vara mängden filspel som gjort att det blivit annorlunda tro? För billigt att gardera riktigt mycket?

EDIT: sen har väl andelssystemen ökat radikalt sista 10 åren med?

Senast redigerad av boozty den 2014-11-08 klockan 23:15.
boozty är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-11-08, 23:32   #20

Standard

Bara det att atg tillsammans infördes visar väl på hur svennebannan spelar nu för tiden. Medvetenheten har ökat.
Sen tror jag att pokerboomens uppgång och fall har genererat en medvetenhet hos kidsen som spiller över i bettingen nu. Alla som klarade sig utan att bli barskrapade(gäller även mig)läste på mycket och lärde sig mycket om att hushålla med sitt spelkapital.
När sedan klimatet blev jävligt hårt på de låga insatsnivåerna så fanns det ingen anledning att skänka bort sina pengar längre.
Nu skänker jag bort pengarna på travet i stället. Vilket är jävligt mycket roligare än att sitta och stirra i en skärm dygnet runt.
Gammal 2014-11-08, 23:43   #21

Reg.datum: maj 2011
Sharp$: 108
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Milsson Visa inlägg
Bara det att atg tillsammans infördes visar väl på hur svennebannan spelar nu för tiden. Medvetenheten har ökat.
Sen tror jag att pokerboomens uppgång och fall har genererat en medvetenhet hos kidsen som spiller över i bettingen nu. Alla som klarade sig utan att bli barskrapade(gäller även mig)läste på mycket och lärde sig mycket om att hushålla med sitt spelkapital.
När sedan klimatet blev jävligt hårt på de låga insatsnivåerna så fanns det ingen anledning att skänka bort sina pengar längre.
Nu skänker jag bort pengarna på travet i stället. Vilket är jävligt mycket roligare än att sitta och stirra i en skärm dygnet runt.
Nu grindar vi lopparkiv istället
Ante30 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-11-09, 00:00   #22

Standard

Haha!! Precis man har hoppat ur en fiskdam och hamnat i en ny. När ska vinden vända?
Gammal 2014-11-09, 00:18   #23

evetons avatar

Reg.datum: jul 2014
Sharp$: 4510
Standard

V75 är inte som förringa, det kan vi slå fast! Vad det beror på är en mer öppen fråga. Kanske, och även mycket troligt, spelar IT-samhällsfenomen som t.ex. sharps en roll i det hela. Spelet är mer eller mindre sönderanalyserat och informationen når allt fler på ett mer lättillgängligt sätt. Samtidigt har det utvecklats verktyg (joker, hpt m.fl.) som påverkar utdelning och andelen vinnare. Trav har blivit lättare men även svårare eftersom "skrällar" inte får samma betydelse då dessa flaggas medialt eller inkluderas i system som skapats i diverse reduceringsprogram. Dagens omgång (V75 Halmstad) borde ha gett mer betalt och varit mycket mer svårfunnen än vad resultatet ger sken av. Nästan hela travsverige var övertygade om att Untersteiners stallform var vikande och då borde det ha inneburit att dagens rad skulle ha varit ytterst svårfunnen och därför även mycket välbetald. Kanske är jag en aning bitter, men jag känner att jag tappar förtroende och motivation till travspel när jag inte kan se att resultatet motsvarar svårighetsgraden. Eller har jag bara låtit mig luras av desinformation angående Untersteners dåliga form? Dom var overkligt bra idag... Hursomhelst så känns det som att möjligheten att bli ensam vinnare på V75 i dagsläget är obefintlig.
Gammal 2014-11-09, 01:05   #24

Kyodais avatar

Sharp$: 5225
Standard

Citat:
Känsla är en sak. Ser man till insatsfördelning är det uselt.

Men min fråga kvarstår! Får vi någonsin se en ensam vinnare igen?
En riktig vinnare är alltid en ensam människa...

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Kyodai är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-11-09, 06:17   #25

Standard

Men om det var dåligt betalt för denna rad och förmodligen "dåligt betalt" för liknande rader ( säg 5 eller 6 av dessa vinnare )

måste det finnas andra rader som var överbetalda.

över och underbetalda rader måste vara någon form av "nollsummespel". Användandet av olika reduceringsprogram gör att jag misstänker att det spelas mindre på rena favoritrader än tidigare.

miljonutdelningar i år 3 gånger förra året 9 och 2012 13 miljonutdelningar. kanske borde vara 4 i år då ingen hade 7 rätt på Momarken i våras. Kanske man kan sägas att det varit lättare i år än tidigare år, medianutdelningen är också rekordlåg.
Gammal 2014-11-09, 07:05   #26

Standard

Citat:
Men om det var dåligt betalt för denna rad och förmodligen "dåligt betalt" för liknande rader ( säg 5 eller 6 av dessa vinnare )

måste det finnas andra rader som var överbetalda.

över och underbetalda rader måste vara någon form av "nollsummespel". Användandet av olika reduceringsprogram gör att jag misstänker att det spelas mindre på rena favoritrader än tidigare.

miljonutdelningar i år 3 gånger förra året 9 och 2012 13 miljonutdelningar. kanske borde vara 4 i år då ingen hade 7 rätt på Momarken i våras. Kanske man kan sägas att det varit lättare i år än tidigare år, medianutdelningen är också rekordlåg.
Det stämmer nog bra att det spelas aningen mindre på favoritrader nu än förr.

Problemet är att det med 35% spelavdrag ( åtminstone för de flesta ) inte blir ett nollsummespel. När insatsen försvinner från favoritrader så ökar värdet i dessa. Men inte i närheten av tillräckligt mycket för att göra dem spelvärda.

Om man tittar på pokern så är det inte svårt att konstatera att med hyfsat stora skicklighetsskillnader så går det att övervinna rejken på ett vettigt sätt. När skillnaden i skicklighet minskar så blir det färre och färre som klarar detta. I ett rejkat pokerparti med helt jämnskickliga spelare så är det absolut inte ovanligt att INGEN av spelarna går plus.

Parallellen till travet är att informationsflödet och spelredskapen jämnar ut spelfältet. Det blir "lättare" att få fler rätt. Men det kvittar eftersom det med 35% spelavdrag blir fruktansvärt svårt att slå kollektivet utan exklusiv information.
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-11-09, 07:17   #27

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Ante30 Visa inlägg
Nu grindar vi lopparkiv istället
Ante30 har så rätt som det går att ha.

Det gäller att grinda och grinda och grinda mer. Tills man hittar guldkorn som INTE redan är framlyfta "av alla andra".

Såklart krävs det mer och mer jobb för att skaffa sig ett övertag. Men något annat sätt finns knappast.
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-11-09, 09:28   #28
DIF

Reg.datum: maj 2012
Sharp$: 1838
Standard

Man kan ju vända på och säga att det var lätt igår. De som kör på stall och kryssar alla Untersteiners kusar och sen petar på några enstaka streck till, typ 2 favoriter som Frozen och Your Highness är ju hemma på inga rader alls och har ej behövt plugga mer en 1 minut.
Kunde lika gärna satt den själv igår då jag var rätt på det, men valde att spika Gigant Proud istället, kunde bytt spik med Your Highness så är jag i mål på ett fjuttspel.

Det som ibland dumpar utdelningen är när TT och i vis mån snoken och SS har sina fantomrankingar i samma omgång och väldigt många ryggar. Det räcker ju med att ett 30-100 rader tar rygg för att utdelningen ska bli som igår istället för över millen.

Ibland är det komiskt att följa streckspelen sista halvtimmen, då alla kutar åt samma håll.
Likaså DD, när TT basunerar ut klartecken så kan dom slasha en komb från 20 till 10 på ett par minuter. Då blir alla andra komber värda mer, det är också spelvärde.
Varje gång de stora aktörerna bommar så blir det iofs spelvärde på övriga.

Tycker ännu V75 är överlägset, v86 är också bra, men hatar express.
DIF är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-11-09, 09:34   #29

Standard

Bara en dum tanke och troligen skjuter man sig väl i foten nu eftersom man själv lirar reducerat men borde det inte långsiktigt vara fördelaktigt att ta bort filinlämningsmöjligheten? Då blir det svårare att vikta systemen efter utdelning och liknande. Självklart kommer det ju spelas reducerade system till viss del ändå men det kommer bli mindre "svennson" som spelar reducerade då det kommer kräva en del möda att antingen skapa ett ahk script som lämnar in raderna eller att sitta och mata in dom själv. Detta borde iaf i min skalle göra att favoritraderna ger mindre betalt men skrällomgångarna ger mer betalt.

Lite av charmen med v75 (och travspel överhuvudtaget) tycker jag har försvunnit när man i princip vet att man inte kan bli ensam vinnare längre.
Gammal 2014-11-09, 09:41   #30
DIF

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av boozty Visa inlägg
Bara en dum tanke och troligen skjuter man sig väl i foten nu eftersom man själv lirar reducerat men borde det inte långsiktigt vara fördelaktigt att ta bort filinlämningsmöjligheten? Då blir det svårare att vikta systemen efter utdelning och liknande. Självklart kommer det ju spelas reducerade system till viss del ändå men det kommer bli mindre "svennson" som spelar reducerade då det kommer kräva en del möda att antingen skapa ett ahk script som lämnar in raderna eller att sitta och mata in dom själv. Detta borde iaf i min skalle göra att favoritraderna ger mindre betalt men skrällomgångarna ger mer betalt.

Lite av charmen med v75 (och travspel överhuvudtaget) tycker jag har försvunnit när man i princip vet att man inte kan bli ensam vinnare längre.

Det förslaget kan göras möjligt när spelkort införs som på SVS, då kan dom strypa antalet inlämnade rader vid ett visst antal system. Dock är det väl inte det som många vill ha, inte jag heller.
Men visst skulle det se annorlunda ut i utdelningen då. Klart som fan att dom som lirar för 50000 inte bryr sig om att ta in växeldegen.
Det här blir intressant att följa, det är ju lite DDR över ATG.
Gammal 2014-11-09, 10:19   #31

Standard

Björnkollen avslutas med

Bästa spiken Frozen
Min bästa chans Your Highness
veckans Varning Nothing but class

Det skall ju mkt till om det skall bli miljonutdelning då, i vart fall mer än en barfota runt om för 1a gången och en drös Untersteiner kusar
Gammal 2014-11-09, 10:20   #32

Migges avatar

Standard

Citat:
Bara en dum tanke och troligen skjuter man sig väl i foten nu eftersom man själv lirar reducerat men borde det inte långsiktigt vara fördelaktigt att ta bort filinlämningsmöjligheten?
Om nu mot förmodan ATG i "framtiden" skulle ta bort möjligheten till filinlämning så lär iaf jag sluta med travtippande direkt!

V75 samt övriga streckspel är svårt nog även med filinlämning för oss småspelare & skulle man enbart köra matematiska system så gynnar det endast storhajarna som har nästintill "obegränsad" plånbok att förlita sig till...
Gammal 2014-11-09, 10:47   #33

Standard

Citat:
Om nu mot förmodan ATG i "framtiden" skulle ta bort möjligheten till filinlämning så lär iaf jag sluta med travtippande direkt!

V75 samt övriga streckspel är svårt nog även med filinlämning för oss småspelare & skulle man enbart köra matematiska system så gynnar det endast storhajarna som har nästintill "obegränsad" plånbok att förlita sig till...
Bara för att filinlämning tas bort stoppar det ju inte reducerade system? Däremot minskar det mängden reducerade. V75 ska vara svårt, jag spelar inte V75 för att vinna under 100k, gör du? Som utvecklingen har varit så verkar det som att utdelningar >100k kommer bli mer och mer sällsynta och det minskar mitt sug att spela betydligt mer än om jag får lämna in filsystem eller ej.
Gammal 2014-11-09, 10:55   #34

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av DIF Visa inlägg
Det förslaget kan göras möjligt när spelkort införs som på SVS, då kan dom strypa antalet inlämnade rader vid ett visst antal system. Dock är det väl inte det som många vill ha, inte jag heller.
Men visst skulle det se annorlunda ut i utdelningen då. Klart som fan att dom som lirar för 50000 inte bryr sig om att ta in växeldegen.
Det här blir intressant att följa, det är ju lite DDR över ATG.
Nja, jag var inte ute efter att förbjuda spel, bara filinlämningen. Du ska självklart få sitta och knappa in 100k rader fördelat på 10-20(hur många du nu orkar) kuponger om du vill men det är jag är ute efter är att det kanske vore vettigt att få bort systemen som innehåller 20k kuponger med 1 rad på varje.
Gammal 2014-11-09, 10:57   #35

doobs avatar

Standard

Om filinlämning skulle tas bort skulle vi slippa "Sydafrika-lirarna" och jänkarna då??
Vad tror ni?
Gammal 2014-11-09, 11:05   #36
DIF

Standard

Citat:
Om filinlämning skulle tas bort skulle vi slippa "Sydafrika-lirarna" och jänkarna då??
Vad tror ni?
Förmodligen skulle det minska på totalen av utlandsspel. Men så länge som det råder olika villkor för svenska spelare kontra de utländska så är jag emot dom redan innan. Hur kan ett så stort statligt bolag skapa/skriva under så korkade och orättvisa avtal? Det borde ju vara olagligt att gynna eller missgynna ett lands spelare? eller???
Gammal 2014-11-09, 11:24   #37

Migges avatar

Standard

Citat:
jag spelar inte V75 för att vinna under 100k, gör du?
Ja, jag spelar för att vinna under 100 K likväl som att jag gärna även om möjligt vill vinna över 100 K också...

Uppenbarligen så har du större plånbok än mig då du kan undvara vinster under 100 K!
DIF (+5), hugotheboss (+5)
Gammal 2014-11-09, 11:27   #38

Migges avatar

Standard

Citat:
Nja, jag var inte ute efter att förbjuda spel, bara filinlämningen.
Märkligt att det är enbart hos travspelarna man vill ta upp möjligheten till att ta bort filinlämningen...

Hos Svenska Spel & deras spelprodukter så finns det aldrig sådana tankar hos deras kunder!
Gammal 2014-11-09, 11:36   #39

Standard

Citat:
Ja, jag spelar för att vinna under 100 K likväl som att jag gärna även om möjligt vill vinna över 100 K också...

Uppenbarligen så har du större plånbok än mig då du kan undvara vinster under 100 K!
Självklart skulle jag inte klaga att vinna under 100k men målet är ändå att varje system jag gör ska ha möjligheten att vinna långt över 100k

Citat:
Märkligt att det är enbart hos travspelarna man vill ta upp möjligheten till att ta bort filinlämningen...

Hos Svenska Spel & deras spelprodukter så finns det aldrig sådana tankar hos deras kunder!
Där har jag inte något vettigt svar mer än att jag möjligen kan tänka mig att det är mer utspritt bland travspelarna så det påverkar mer?
Gammal 2014-11-09, 11:37   #40

Madmans avatar

Sharp$: 2739
Standard

Jag har sagt det tidigare! Det är ATG's inriktning att ge alla samma spelavgörande info via ATG live som utjämnar skickligheten och som gör trav mer som lotteri. Att ha unik info eller åtminstone bedöma tillgänglig info på ett korrekt sätt är avgörande för resultatet.
När PU skriker ut sig som vinnare i en intervju sabbar det hela mitt råjobb med att följa just den hästen och kusk samt min kunskap om startspår mm.
Tipsbolagen får dessutom på sikt ngt mindre inflytande(varför betala om man får infon gratis då vissa reportrar läser bolagens tips oxå) och travtidningarnas innehåll behövs nästan bara av reportrarna på banan numera(lite hårdraget). Reportrarna är dessutom så många i olika sammanhang att alla kuskar och tränare "tvingas" till en öppen redovisning vare sig dom vill det eller ej. Mörkningar avslöjas allt lättare nu för tiden och är nästan helt borta därför även om de fortfarande förekommer i mindre sammanhang.
Att ATG's policy på sikt dödar banorna är också ett sorgligt kapitel. Man måste vara spelare och helst hästägare för att förstå travets förutsättningar.
Migge (+1)
Madman är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-11-09, 12:54   #41

putte64s avatar

Reg.datum: sep 2012
Sharp$: 8423

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Så är det garanterat.

Citat:
Jag måste nog hålla med till viss del, V75 känns inte riktigt som samma spel som för 10+ år sen. Kan det vara mängden filspel som gjort att det blivit annorlunda tro? För billigt att gardera riktigt mycket?

EDIT: sen har väl andelssystemen ökat radikalt sista 10 åren med?
Gammal 2014-11-09, 12:56   #42

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Vem vill inte det ?
Men jag brukar se till att det inte kan ge under 10 laxar till att börja med.
Går gärna + på 20-30 laxars vinster

Citat:
Självklart skulle jag inte klaga att vinna under 100k men målet är ändå att varje system jag gör ska ha möjligheten att vinna långt över 100k

Där har jag inte något vettigt svar mer än att jag möjligen kan tänka mig att det är mer utspritt bland travspelarna så det påverkar mer?
Gammal 2014-11-09, 13:03   #43

2018

Standard

Fel tråd
Gammal 2014-11-09, 13:46   #44

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av putte64 Visa inlägg
Vem vill inte det ?
Men jag brukar se till att det inte kan ge under 10 laxar till att börja med.
Går gärna + på 20-30 laxars vinster
Absolut, men jag tror inte du siktar på att vinna 20-30k =)
Gammal 2014-11-09, 13:59   #45

Migges avatar

Standard

Citat:
Du underskattar helt klart "medelsvenssons" syn på vinster, se på V75 Tillsammans där "experterna/kändisarna" tippar 600 st. andelar till hundratals medlemmar.

Dom två senaste veckorna har både Anders Malmrot & Micke Nybrink lyckats att sätta 7:an & över 1 K tillbaks på varje andel, att döma av inläggen på V75 Tillsammans-forumet så är det enormt populärt att vinna 1 K på varje andel.

Enbart positiva inlägg & hyllningar i dessa inläggen, även bolagen blir slutsålda på några få minuter!
Gammal 2014-11-09, 14:38   #46

Standard

Migge: Absolut, så är det att andelsköpare är överlyckliga om det går plus överhuvudtaget men här på sharps vänder jag mig inte i första hand till "medelsvensson". Jag tror inte det är många aktiva här som inte bygger sina system med siktet på 100k+ oavsett vilken börs man har. Trots allt vet man ju hur lång tid det brukar vara mellan gångerna man lyckas sätta den.
Gammal 2014-11-09, 14:55   #47

Migges avatar

Standard

Citat:
Migge: Absolut, så är det att andelsköpare är överlyckliga om det går plus överhuvudtaget men här på sharps vänder jag mig inte i första hand till "medelsvensson". Jag tror inte det är många aktiva här som inte bygger sina system med siktet på 100k+ oavsett vilken börs man har. Trots allt vet man ju hur lång tid det brukar vara mellan gångerna man lyckas sätta den.
Och det är ju just detta jag redan har lyft fram i tidigare inlägg, tar man bort möjligheten till filinlämning så gagnar det inte "medelsvenssons" som nu har en chans att faktiskt få en del av vinstkakan till sig!

Borttagande av filinlämning gynnar endast spelhajarna/Sharp$:en som kan göra större system än vad "medelsvensson" mäktar med rent ekonomiskt!
Gammal 2014-11-09, 15:02   #48

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Självklart inte, men vinster över 100 laxar är sällsynta så man måste leva tills de kommer

Citat:
Gammal 2014-11-09, 15:03   #49

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Självklart.
Och mig med...

Citat:
Vad tror ni?
putte64 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-11-09, 15:14   #50

Standard

Det är väl bara att anpassa sig. Man får göra system med snäva "utdelningsfönster". Typ 10´ - ~100´ (eller ännu mindre 10-70k?) och helt enkelt skita i miljonutdelningarna?
Migge (+5)
Gammal 2014-11-09, 15:26   #51

the_mirages avatar

Reg.datum: feb 2011
Sharp$: 801
Standard

Citat:
Och det är ju just detta jag redan har lyft fram i tidigare inlägg, tar man bort möjligheten till filinlämning så gagnar det inte "medelsvenssons" som nu har en chans att faktiskt få en del av vinstkakan till sig!

Borttagande av filinlämning gynnar endast spelhajarna/Sharp$:en som kan göra större system än vad "medelsvensson" mäktar med rent ekonomiskt!
Fast myntet har två sidor. Tar man bort möjligheten till filinlämning blir det svårare att reducera systemen på ett bra sätt. Med sämre reducering och ett spelavdrag på 35% kommer man betala för många skitrader. För mig handlar reducering i första hand om att se till att man investerar i radkombinationer med positivt EV och på så sätt få bort de sämre raderna vilka är många.
Summan är att reduceringen i sig är ett oerhört gynnsamt verktyg om man använder det rätt. Är det så att V75 förändras så är det upp till en själv som spelare att förändra sin approach.
Just my two cents.
the_mirage är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-11-09, 16:53   #52

Migges avatar

Standard

Här är ju ytterligare en förklaring till den "något låga" V75-utdelningen igår:

"Kungsfrukt i Trollhättan = På två olika system hämtar Sadri Shabani hem nästan fem miljoner kronor.
Det handlar om 244 andelar (208 plus 36 stycken), som får dela på fem miljoner kronor".

http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle19826572.ab
Gammal 2014-11-09, 17:05   #53

drakens avatar

Sharp$: 8028
Standard

Tror inte jag känner någon som skulle hoppa på ett andelspel med 200 andelar. Jag spelar inte streckspel för att vinna tio ggr insatsen om det inte är för att få in spelpengar till något senare spel.. Finns många lättare sätt att vinna 10ggr pengarna på än att satsa på 7 lopp. V75 har ändrats helt klart. Ska mycket till för att bli ensam på v75. Allt är sönderläst och alla kan ta del av samma information.Väldigt många ombud spelar också större andelsystem. Gamle travtränaren Roland Jansson tex sjöar på sina andelar. Brukar ha en massa mindre andelsystem och ett större upp mot 50000 rader. Sätter 7an rätt ofta.
draken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-11-09, 19:56   #54

Standard

Vad säger ni om dagens V5 utdelning på Axevalla.

Knappast genomlyst av "proffstipparna" även om det var travalternativet idag, Mindre kända kuskar,

Jag har varken koll på hästar-kuskar eller tips men om jag satte den oddsraden skulle jag förvänta mig bli ensam , fast det normala borde väl vara utdelning 4 rätt.

Är det så enkelt att det är för billigt att spela streckspelen, folk "köper omgången", det är ju egentligen helt sjukt att V5 fortfarande kostar 1 kr raden, det gjorde det när jag började spela på tidigt 70 talet, mina sparade travronden står det pris 1:75 på

1 6  BROR RAIDER 38,88  542 966,7
Lind Johanna
2 6  MANSTONE'S IMAGE 26,41  4 392 119,3
Berg Fredrik
3 2  BELLMAN GOTHIA 8,58  19 989 26,23
Berg Fredrik
4 4  CRAZY FOOT MAMBO 5,07  65 545 8
Nilsson Frank
5 11  HEART LINI 5,01  174 787 3
Gammal 2014-11-09, 20:40   #55

allaballakaitozs avatar

Reg.datum: aug 2012
Sharp$: 1127
Standard

Carl-Otto Göransson hade de vinnarna i lopp 1 och 2 på 3streck på sitt system. Manstones Image blev också Dagens Värmningsvinnare tydligen.
Gammal 2014-11-09, 20:40   #56

Migges avatar

Standard

Citat:
Är det så enkelt att det är för billigt att spela streckspelen, folk "köper omgången"
Är inte priset per rad som är problemet utan som det redan har sagts i tidigare inlägg att all stall-info finns numera tillgängligt för gemene man bara ett musklick bort...inte som förr i tiden när man fick smyga runt på stallbacken & försöka nosa till sig lite egen inside-info i stallarna!

Nu snackar vi tiden före mobiler & sms/mms, internet & twitter mm!

V86 har ju radpriset 25 öre men likt förbaskat finns det omgångar utan vinnare på 8 rätt så radpriset är inte det som avgör svårighetsgraden, det är ju som sagt tillgången/bristen på den avgörande infon som avgör hur stor den slutliga vinstpotten blir.
Gammal 2014-11-09, 20:51   #57

Standard

Klart radpriset påverkar

När jag började med trav spelades en gemensam V5 i bilen som vi körde "drive-in på publikplats, alltså 2-3 vuxna med normala eller goda inkomster. ( tidigt 7+ tal och jag gick i grundskolan =

systemet var på 84 eller 108 kanske 144 rader

Det var inget litet system, utan gemensamt system som var hyggligt stort med den tidens mått mätt, inget jättesystem men insatsen motsvarar säkert 1 000 kr idag.

Med den system storleken får man inte med mer än enstaka 20 oddsare, man kan täcka 1 lopp eller gardera 2 lopp

5 * 7 *2 * 2 * 1 blir 140 kronor .
Gammal 2014-11-09, 21:54   #58

Viroids avatar

Sharp$: 16080
Standard

Det finns flera faktorer som spelar in när det kommer till lägre utdelningar med tiden.

1: Klassen på loppen
2: Radpriset
3: Informationen
4: Förmågan att spela effektivt

I princip alla faktorer pekar åt "fel" håll, varför det blir enklare och enklare.

Det är ganska ojämna lopp till följd av att kullarna blivit mindre och att det tävlas mindre. De har mötts förut.

Radpriset är lågt. Det räcker för många med en spik, och ändå kan de köpa 2-3 lopp.

Informationsflödet är idag formidabelt med massor av uttömmande intervjuer och värmningar timmarna före spelstopp. För inte så länge sedan var Aftonbladet på fredagar det bästa man visste, med "senaste nytt" om V75 (som då i bästa fall var producerat på torsdagen). Lopparkivet ger chans att själv kolla på loppen istället för att läsa ganska kortfattade loppkommentarer som man förr köpte dyrt.

Spelarna har fått bra reduceringsverktyg där de kan sortera bort rader som är meningslösa att spela. Andelsspelen är populärare än någonsin, och ATG tillhandahåller själva Harry Boy som över tiden är helt överlägset alla sömmersketips.

Jag vill inte gå tillbaka till en tid med sämre information och utan möjligheter att spela optimalt. Då slutar jag nog. Istället får man se på radpriset och hur man skriver propparna. Själv tycker jag de här omgångarna med nordisk inblandning är mycket svåra att få grepp på, eftersom man där inte sett hästarna mötas förr. ATG borde klura på hur man skall skapa fler sådana lopp där deltagarna inte tidigare mötts. Och skulle man höja radpriset till en krona i alla fall, så inte skulle jag gråta för det. Tvärtom, då skulle man få mer betalt för kunskap, och lite mindre betalt för att man har råd att slippa tänka.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-11-09, 21:58   #59

Standard

Citat:

Hur många "medelsvensson" betalar för att äga ett reduceringsprogram? För mig är medelsvensson en person som köper harry, andelar och möjligen gör en egen v7a för max 200kr. Kanske jag som har skev syn på vad som räknas som "medelsvensson"?

Dom som jag kallar "medelsvensson" bör helt klart gagnas av att man tog bort filinlämningsmöjligheten.

Men som jag tidigare sa, jag gör i princip nästan bara reducerade system själv så vill egentligen inte ta bort funktionen men blev bara lite nyfiken på hur ni andra tror det skulle påverka utdelningarna / svårighetsgraden.
Gammal 2014-11-09, 22:09   #60

Migges avatar

Standard

Citat:
Hur många "medelsvensson" betalar för att äga ett reduceringsprogram?
Fler än vad du verkar tro iaf, jag är en av dom & verkligen ingen storspelare men uppskattar iaf möjligheten till att spela reducerat om än endast för max några hundra kronor per omgång!
Gammal 2014-11-09, 22:15   #61

Reg.datum: feb 2010
Sharp$: 554
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Det finns flera faktorer som spelar in när det kommer till lägre utdelningar med tiden.

1: Klassen på loppen
2: Radpriset
3: Informationen
4: Förmågan att spela effektivt
I tillägg till detta så vill jag hävda att de propositioner ST numer skriver ut ger betydligt mer lättanalyserade och tråkigare lopp. Man har i princip övergett voltstart som startmetod till förmån för alltfler autostartslopp. Vi ser i snitt ett voltstartat lopp per V75-omgång numer och ibland inte något alls. Detta i kombination med allt bättre banunderlag överlag minskar skrällrisken markant. Det var roligare förr faktiskt...
overpace (+5)
criba är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-11-09, 22:17   #62

Standard

Om man bara kunde bli sjuk så man får lite tid över så skulle jag sätta mig och föra in stats från atg's vinstlistor och se hur många fil spel <300kr som varit där i år, tror ärligt inte det är så jättemånga men sak samma, då har vi löst problemet, bara jag som har skev syn på vad som är medelsvensson =) Gissar att anledningen är att jag bara träffar på spelare som lämnar in i butik/på bana.

Fast jag tycker ändå inte du är en "medelsvensson" med tanke på att du skriver en hel del här och det tyder på ett intresse över medel, det handlar inte bara om insats storlek =)
Gammal 2014-11-09, 22:31   #63

Reg.datum: nov 2012
Sharp$: 131
Standard

Ytterligare några faktorer utöver vad som nämnts:

1. Allt bättre skötta banor. Finns väl knappast något mer skrällbefrämjande än dåliga banor? Gäller väl även vintertid numera.

2. Allt bättre tränade, mer vältravande och fräschare hästar. Färre galopper och genomklappningar, helt enkelt. Bra, på sätt och vis, men mindre intressant.

3. Förutom att spelarna är mer pålästa, så är även kuskarna det. Även de tar del av förhandsanalyserna och anpassar sina styrningar efter dem = mer förutsägbara lopp.

4. ATG:s ganska tydliga policy att fler ska vinna, även om det är små belopp + att lätta omgångar genererar fler jackpottar. Om man ville skulle man kunna skriva ut mer svårtippade lopp. Men det vill man inte.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-11-09, 23:15   #64

Standard

Citat:
Vad tror ni?
Nej.
Gammal 2014-11-09, 23:36   #65

Reg.datum: mar 2013
Sharp$: 1381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av draken Visa inlägg
Tror inte jag känner någon som skulle hoppa på ett andelspel med 200 andelar. Jag spelar inte streckspel för att vinna tio ggr insatsen om det inte är för att få in spelpengar till något senare spel.. Finns många lättare sätt att vinna 10ggr pengarna på än att satsa på 7 lopp. V75 har ändrats helt klart. Ska mycket till för att bli ensam på v75. Allt är sönderläst och alla kan ta del av samma information.Väldigt många ombud spelar också större andelsystem. Gamle travtränaren Roland Jansson tex sjöar på sina andelar. Brukar ha en massa mindre andelsystem och ett större upp mot 50000 rader. Sätter 7an rätt ofta.
Hur många av människorna som köper dessa andelar tror du vet att så många andelar faktiskt säljs? När du gör systemet skriver du bara ut den på tio andelar. När dessa tio sedan är slut skriver du bara ut extra andelar vilket gör att istället för att få sju rätt med ett system där du har 200 andelar, har du nu tjugo system med tio andelar vardera som får sju rätt. Detta är i min mening den absolut största anledningen till att värdet inte blir högre. Just den här snubben missade ju till och med chansen om att bli ensam med sju rätt i somras tror jag det var, då han kört ut extra andelar. Istället för att bli ensam med sju, fick han nu två och ett halvt system som fick sju rätt och därmed mycket mindre pengar. Men sånt har ju inte Svensson koll på. Man fortsätter köpa extra andelar och förstör på så vis värdet för sig själva. Den dagen inget stort ombud får in sjuan kommer värdet även öka massor.
rrylander är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-11-09, 23:44   #66

Wagners avatar

Reg.datum: mar 2010
Sharp$: 2252
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rrylander Visa inlägg
Hur många av människorna som köper dessa andelar tror du vet att så många andelar faktiskt säljs? När du gör systemet skriver du bara ut den på tio andelar. När dessa tio sedan är slut skriver du bara ut extra andelar vilket gör att istället för att få sju rätt med ett system där du har 200 andelar, har du nu tjugo system med tio andelar vardera som får sju rätt. Detta är i min mening den absolut största anledningen till att värdet inte blir högre. Just den här snubben missade ju till och med chansen om att bli ensam med sju rätt i somras tror jag det var, då han kört ut extra andelar. Istället för att bli ensam med sju, fick han nu två och ett halvt system som fick sju rätt och därmed mycket mindre pengar. Men sånt har ju inte Svensson koll på. Man fortsätter köpa extra andelar och förstör på så vis värdet för sig själva. Den dagen inget stort ombud får in sjuan kommer värdet även öka massor.
Så du menar att ombuden totalt plockar ut mer än dom spelar för?
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-11-09, 23:50   #67

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Wagner Visa inlägg
Så du menar att ombuden totalt plockar ut mer än dom spelar för?
Jag menar att när ett ombud får in ett stort andelsspel med en 20-30 system kommer självklart värdet att minska mot vad det borde varit värt. Säg att du hade haft tjugo system som fått sju rätt denna omgången hade du nästan haft 14 % av alla system med sju rätt på ett enda bolag.

Senast redigerad av rrylander den 2014-11-10 klockan 00:00.
Gammal 2014-11-10, 00:41   #68

Standard

Jag brukar alltid ha nåt system som endast får säljas på 10 andelar för det är faktiskt kunder som efterfrågar det men då är det så sjukt att man kan inte "spärra" systemet i atg's terminal utan man måste hålla på att böka och skriva en lapp att det ej får säljas i fler andelar än 10 så ingen råkar dra ut extra. Har efterfrågat den funktionen men antar att det inte går hand i hand med atgs tankesätt att sälja mer och fler av allt.
Gammal 2014-11-10, 00:50   #69

Reg.datum: okt 2014
Sharp$: 592
Standard

Man får helt enkelt börja spela på galopp istället!

Senast redigerad av spikpaddy den 2014-11-10 klockan 00:51.
spikpaddy är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-11-10, 04:51   #70

Sharp$: 5535
Standard

UtlandsAffe kommer inte sluta spela för att filinlämning tas bort, endast ändra eller fortsätta som nu. Tveklöst spelare UtlandsAffe i många fall med långt fler och större system än vad ATG har godkänt, men ATG har ju också förbjudit Rejkback, vilket ger vid handen att ATGs förbud endast gäller boende i Sverige, möjligen i norden .

Jag käkade lunch med Johan Lindberg för något halvår sedan, och har även förklarat det öga mot mule med Skarplöth mfl, att det dels är fullständigt nödvändigt att höja snittutdelningarna på streckspelen i stort, och den enklaste vägen är att förändra propparna och klassindelningarna .

Travets streckspel måste innehålla fler lopp som liknar Galoppens hcplopp, där en skicklig hcp kan få 7 av 15 hästar i ett fält att erhålla likvärdig chans, och sämsta chansen ha 3-4% chans.

Flerklasslopp med voltstart, utöka tilläggen med tex 30% längre distans,variera tilläggen så de blir längre ju längre distansen är. 1670, 2175, 2690 osv typ.
Ge proffskuskar hcp mot amatörer genom tex spårtrappa osv osv.

Med nya proppar så tar det tid att ta fram statistikanalyser och därmed höjer man svårighetsgraden rejält.

Nu tror ju inte alla på statistikanalyser, tex Rickard Hansson anser att det inte finns något värde i statistik, men det får stå för honom.(Rickard lever ju inte på spel, precis som 90% av övriga "experter")

Men det är förödande för spelet om det alltför ofta blir för låga utdelningar, liksom det är förödande för sporten med rejkbackspelandet som i så gott som alla spelpooler tuggar i sig minst 10% av alla vinster som utdelas. Över en miljard brutto går tillbaka till UtlandsAffe, på en omsättning på ca 750-800 miljoner. Dvs nettovinst på 200-300 miljoner, men då dom vinner långt över takeout, så tar dom också takeout,dvs 30% i snitt ytterligare som övriga spelare får bidra med.

Jämför med Norden, som omsätter 1800 miljoner, och vinner 70% tillbaka, dvs 1260 miljoner ca i vinster.
Samtidigt som UtlandsAffe borde vinna runt 560 millar, men vinner över 1000 millar.

Det är sedan länge bevisat i USA att rejkbackspel är förödande på sikt för spelpoolerna då dom innebär en extraskatt för Public, som gör att snittutdelningarna blir betydligt lägre samt pengarna som rejkbackspelarna vinner aldrig återkommer, enär dom aldrig torskar i längden. Bara dammsuger som en jättelik trålare.
criba (+50)

Senast redigerad av hatten1 den 2014-11-10 klockan 04:53.
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-11-10, 12:11   #71

Standard

Kungs frukt hade alltså i lördags 16% av alla vinnande system på ett och samma bolag.
Svara

Ämnesverktyg

td