Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2017-11-03, 08:14   #46
HPT
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 267
Sharp$: 3917
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Det där stämmer bra.

Däremot stämmer inte förståelse för ovanstående ihop med att ifrågasätta varför det är viktigt att ta hänsyn till att 60% av potten betalas ut till 6 och 5 rätt.
HPT är förmodligen det enda program där du kan få ett rimligt utdelningsintervall för 5 och 6 rätt för varje, så det är bara att använda för att ta bort rader manuellt om man vill...

Gällande fullständig EV-analys är det från mitt perspektiv mycket enklare än så. Antalet personer som skulle använda och förstå en sån funktion går att räkna på ena handens fingrar, och förmodligen skulle inte en enda person gå över från Joker för att få tag i funktionen.
__________________
Jag ligger bakom programmet 'Hjälp på traven', vilket säkerligen påverkar det jag skriver här, så tänk alltid på det när du läser mina inlägg...
HPT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 08:19   #47
HPT
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 267
Sharp$: 3917
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Espo Visa inlägg
I Jokern kan man spela på kuskkrav, men endast 1 kusk åt gången. Kan man i någon av de andra reducerings programmen spela tex totalt max 2 vinster av vissa kuskar totalt.
Ja.
__________________
Jag ligger bakom programmet 'Hjälp på traven', vilket säkerligen påverkar det jag skriver här, så tänk alltid på det när du läser mina inlägg...
HPT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 08:21   #48
 
MoniMakerApps avatar
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 98
Sharp$: 1252
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Espo Visa inlägg
I Jokern kan man spela på kuskkrav, men endast 1 kusk åt gången. Kan man i någon av de andra reducerings programmen spela tex totalt max 2 vinster av vissa kuskar totalt.
Du kan markera alla dom hästarna/kuskarna som en Utgång och sen sätta max 2.
MoniMakerApp är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 08:26   #49
 
Reg.datum: dec 2011
Inlägg: 779
Sharp$: 1976
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MoniMakerApp Visa inlägg
Du kan markera alla dom hästarna/kuskarna som en Utgång och sen sätta max 2.
Helt korrekt. Svårare än så behöver det inte vara. Låste tanken vid den inlagda kuskreduceringen. Man kan ju givetvis bara göra en egen utgång som du skriver.
Espo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 08:39   #50
 
MoniMakerApps avatar
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 98
Sharp$: 1252
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Espo Visa inlägg
Helt korrekt. Svårare än så behöver det inte vara. Låste tanken vid den inlagda kuskreduceringen. Man kan ju givetvis bara göra en egen utgång som du skriver.
Ja, på samma sätt kan man göra ABCD-reducering genom att använda utgångar. Bara att skapa en ny Utgång per bokstav...
MoniMakerApp är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 12:51   #51
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 675
Sharp$: 2404
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HPT Visa inlägg
HPT är förmodligen det enda program där du kan få ett rimligt utdelningsintervall för 5 och 6 rätt för varje, så det är bara att använda för att ta bort rader manuellt om man vill...

Gällande fullständig EV-analys är det från mitt perspektiv mycket enklare än så. Antalet personer som skulle använda och förstå en sån funktion går att räkna på ena handens fingrar, och förmodligen skulle inte en enda person gå över från Joker för att få tag i funktionen.
Värdeintervallet för 1&2 fel är inte så lättanvänt för det här ändamålet. Men det är ändå något. Problemet är att intervallet inte viktar sannolikheterna för de olika utfallen inom intervallet. Och vad jag vet finns det inte heller något filter för just detta ens i HPT?

Och tack för förtydligandet om varför du valt att inte lägga till EV-beräkningar i HPT. Jag har full förståelse för det argumentet.


MEN.....vad är poängen med nedanstående svar till Solo?

"Vad är poängen med att ta bort rader där utdelningen på 5 och 6 rätt blir dålig? Vinner den raden har du ju 7 rätt, och om du har ett eller två fel på den raden har du ju ingen aning om vad utdelningen på 5 eller 6 rätt blir..."

Vanligtvis är en väsentlig del av raderna i ett system inte helt olika varandra. Genom att välja en nedre gräns för 7-rättsvärdet sållar man bort rader som mest troligt har lågt EV i 6&5-rättspotterna eftersom de är alltför favoritbetonade.

Ja, det blir en mycket grov bedömning. Men det fungerar som något slags verktyg för ändamålet.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 13:42   #52
 
Reg.datum: dec 2011
Inlägg: 779
Sharp$: 1976
Standard

Jag har en lite fundering på hur man bör hantera olika typer av favoriter:

1. Stor favorit som är överspelad, men man anser fortfarande hästen ha störst vinstchans. Säg att den är spelad till 60% och jag anser att den borde vara 30%. Lägga som neutral B-häst?

2. Stor favorit som bör ha bra vinst chans, men smula överspelad. Säg 70% spelad och taxerar den till 50%. Lägga denna som A-häst, om vi säger att ramen innehåller totalt 6-7 A-hästar med krav på 3st.

3. Överspelad favorit som vi tror mindre på. Lägga som C-häst eller plocka bort helt?
Espo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 14:19   #53
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 675
Sharp$: 2404
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Espo Visa inlägg
Jag har en lite fundering på hur man bör hantera olika typer av favoriter:

1. Stor favorit som är överspelad, men man anser fortfarande hästen ha störst vinstchans. Säg att den är spelad till 60% och jag anser att den borde vara 30%. Lägga som neutral B-häst?

2. Stor favorit som bör ha bra vinst chans, men smula överspelad. Säg 70% spelad och taxerar den till 50%. Lägga denna som A-häst, om vi säger att ramen innehåller totalt 6-7 A-hästar med krav på 3st.

3. Överspelad favorit som vi tror mindre på. Lägga som C-häst eller plocka bort helt?

1. Om chansen bara är hälften av spelprocenten kommer du att få det svårt att väga upp det med spelvärda hästar i övriga lopp. Blir svårt att gå nettoplus i längden med insatser på såna hästar. Man får bita ihop och spricka helt 3 ggr av 10.

2. Okej som A-häst för att få extra garderingsstreck i något lopp till när den vinner. Men antalet A-hästar och kraven är inget jag väger in här. Mer att jag inte vill gå lottlös varannan gång jag prickar mina fina spelidéer i de andra loppen. Går även att lägga till i en extra u-rad med 0-2 överspelade. På det viset tvingar man bort skräprader men behåller ändå den här trolige men ej särskilt spelvärda vinnaren på systemet.

3. Bort helt. Om vi har rätt angående chansvärderingen ställer den här vinnaren inte till det särskilt ofta. Råkar den här sortens hästar vinna irriterande ofta så är man förmodligen inte så bra på att chansvärdera.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 15:17   #54
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HPT Visa inlägg
För att beräkna utdelning på 6 och 5 rätt för givet utfall räcker det med 7 + 42 utdelningsberäkningar per enkelrad man vill analysera.

I en V75-omgång med 12 hästar i alla lopp behöver man göra 77 + 5082 utdelningsberäkningar per enkelrad för att göra en fullständig EV-analys.
Mina batterier i räknaren är inte av bästa kvalité men 5082 verkar mycket.
Hur räknar man? 42 låter också lite mycket om än inte så mycket för mycket.

Däremot kuskreducering i Joker är felresonerad, man kan sätta krav på varje kusk.
0-7 segrar. Önskeknappen är generell.

Elsa: Mycket intressant Solovinkel i tråden.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"

Senast redigerad av Grant den 2017-11-03 klockan 15:20.
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 16:08   #55
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 2 549
Sharp$: 5341
Standard

Kan man reducera så kör jag Stigsjöös böcker inte många som vad det är.
__________________
Som ofta bäst när det gäller.
Spiken64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 16:21   #56
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Spiken64 Visa inlägg
Böcker, inte många som vet vad det är.
Nej, så är det. Pappersprodukter fasas ut, böcker, tidningar, kaffefilter, toapapper osv.
Allt datoriseras.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"

Senast redigerad av Grant den 2017-11-03 klockan 17:13.
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 17:02   #57
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 2 549
Sharp$: 5341
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Nej, så är det. Pappersprodukter fasas ut, böcker, tidningar, kaffefilter, toapapper osv.
Allt datoriserad.

Mvh Uffe
Tur man har sparat det man jobbat med engång i tiden.
__________________
Som ofta bäst när det gäller.
Spiken64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 17:09   #58
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Espo Visa inlägg
Jag har en lite fundering på hur man bör hantera olika typer av favoriter:

1. Stor favorit som är överspelad, men man anser fortfarande hästen ha störst vinstchans. Säg att den är spelad till 60% och jag anser att den borde vara 30%. Lägga som neutral B-häst?

2. Stor favorit som bör ha bra vinst chans, men smula överspelad. Säg 70% spelad och taxerar den till 50%. Lägga denna som A-häst, om vi säger att ramen innehåller totalt 6-7 A-hästar med krav på 3st.

3. Överspelad favorit som vi tror mindre på. Lägga som C-häst eller plocka bort helt?
Det beror en hel del på hur stora system man gör och hur väl man mentalt tål att spricka på favoriter.

1. Riktigt dåligt spelvärde=Ta bort. Särskilt om du siktar mot högre utdelningar.
Om du spelar ett stort/mkt stort system och därför inte vill spricka på "lätta" hästar, kan du lägga den var du vill i systemet. Lite grann beroende på hur din strategi ser ut. Skapa sen en extra Utgång för Överspelade där max 1 eller 2 får vinna.

2. 70 jmf med 50 är inte en smula överspelad. Det är värre än så.
I detta exempel tycker jag att systemets storlek och de övriga hästarna i loppet får avgöra. Hittar du en eller två som du vill bygga på? Spela då med dem, eller med dem och favoriten om du vill chansa mindre.
Annars tycker jag att man ska spika 50%-chansen om systemet är under ca 2000 kr. Särskilt om det är jackpott.
För större system gäller "alltid andra regler".

3. Ta alltid bort om man spelar för under 5000 kr.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 18:13   #59
 
MoniMakerApps avatar
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 98
Sharp$: 1252
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Mina batterier i räknaren är inte av bästa kvalité men 5082 verkar mycket.
Hur räknar man? 42 låter också lite mycket om än inte så mycket för mycket.

Däremot kuskreducering i Joker är felresonerad, man kan sätta krav på varje kusk.
0-7 segrar. Önskeknappen är generell.

Elsa: Mycket intressant Solovinkel i tråden.

Mvh Uffe
Jag får det till 77 + 2541 med 12 hästar i alla 7 lopp, fortfarande ganska mastigt att traggla igenom per enkelrad!


enkelrad: 1-1-1-1-1-1-1

X = [2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12] 11 st

kombinationer med 1 fel:

X-1-1-1-1-1-1
1-X-1-1-1-1-1
1-1-X-1-1-1-1
1-1-1-X-1-1-1
1-1-1-1-X-1-1
1-1-1-1-1-X-1
1-1-1-1-1-1-X

11 x 7 = 77

kombinationer med två fel:

kan beräknas med 7 över 2: https://sv.wikipedia.org/wiki/Binomialkoefficient

(7 x 6) / (2 x 1) = 21

X-X-1-1-1-1-1
X-1-X-1-1-1-1
X-1-1-X-1-1-1
X-1-1-1-X-1-1
X-1-1-1-1-X-1
X-1-1-1-1-1-X
1-X-X-1-1-1-1
1-X-1-X-1-1-1
1-X-1-1-X-1-1
1-X-1-1-1-X-1
1-X-1-1-1-1-X
1-1-X-X-1-1-1
1-1-X-1-X-1-1
1-1-X-1-1-X-1
1-1-X-1-1-1-X
1-1-1-X-X-1-1
1-1-1-X-1-X-1
1-1-1-X-1-1-X
1-1-1-1-X-X-1
1-1-1-1-X-1-X
1-1-1-1-1-X-X

11 x 11 x 21 = 2541
MoniMakerApp är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 18:20   #60
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 4 326
Sharp$: 17990
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Espo Visa inlägg
Jag har en lite fundering på hur man bör hantera olika typer av favoriter:

1. Stor favorit som är överspelad, men man anser fortfarande hästen ha störst vinstchans. Säg att den är spelad till 60% och jag anser att den borde vara 30%. Lägga som neutral B-häst?

2. Stor favorit som bör ha bra vinst chans, men smula överspelad. Säg 70% spelad och taxerar den till 50%. Lägga denna som A-häst, om vi säger att ramen innehåller totalt 6-7 A-hästar med krav på 3st.

3. Överspelad favorit som vi tror mindre på. Lägga som C-häst eller plocka bort helt?
1. Bort
2. Krav på spelvärde i övrigt
3. Bort
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Strappa71 (+222)
NicklasJ är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td