|
|
|
LinkBack | Ämnesverktyg |
|
|
#1 |
Filinlämning ATG Tillsammans
|
|
|
|
#2 |
|
Det är ju kanon. Finns väl inga vettiga spelare som sitter och spelar större bolagssystem idag utan att använda reduceringsverktyg. Går man ihop 10 spelare och lägger 500 kr var så kan man ju nu komponera riktigt slagkraftiga tillsammans system med joker eller något annat av alla reduceringsverktyg som finns.
|
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Finns de några bra program eller webb baserade tjänster man kan köra reducerat på ipaden?
|
|
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Citat:
Fler än nånsin riskerar att bli varnade för överskridande av gränserna med detta. Är alltså helt upp till varje enskild spelare att man inte deltar på fler än 5000 system sammanlagt på de bolag man är med i och ens privata spel.
|
|
|
|
#5 |
|
Förstår egentligen inte varför inte ATG kan bygga in reduceringsmöjlighet i deras egna gränssnitt. Det är ju snart ingen som vill spela med någon desktop-programvara ändå. Den tiden är ju förbi nu när webbläsarna och olika gränssnitt utvecklats så mycket samtidigt som många inte ens har en vanlig dator längre.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
SO (+10) |
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Citat:
Att ATG inte gör det själva är för att de är livrädda för att behöva supporta det själva. Det var även ett av huvudargumenten för att inte ha infört filinlämningen på tillsammans-sajten tidigare. ATG lider av diagnosen "svår förenklingsångest".
|
|
|
|
#7 | |
|
Citat:
Tror precis som du att systembegränsningen i kombination med detta kommer orsaka en del problem. Spelare som är med i flera bolag och blir varnade utan att ens förstå vad de gjort "fel" kommer inte bli glada...
|
|
|
|
#8 | |
|
Citat:
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Citat:
Att inte spela stort i något webbaserat program, är det av princip eller? För rent kapacitetsmässigt osv antar jag (utan att veta) att ex jokers nya webb och Almi Invest(dvs indirekt våra skattepengars bolag) pinracer fungerar snabbt och smidigt. |
||
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Citat:
Det ska sägas att jag förmodligen aldrig kommer att bli någon större surfplatteanvändare överhuvudtaget. När jag behöver vara portabel så är det laptop som gäller rätt ut.
|
|
|
|
#11 |
|
Jag förstår att ATG inte vill ta fram något reduceringsprogram, skall det ha några finesser så blir det för krångligt för gemene man.
Att reducera "i molnet" kräver ju också att den server man jobbar emot har kapacitet. När jag drar igång en reducering i min dator så går det åt datorkraft, och om 100 spelare samtidigt gör det på en server fem minuter före spelstopp så kan det bli jobbigt. Alternativet är att dra ned på antalet funktioner, och då blir det inte så roligt längre. Antalet system vet jag inte om det blir något problem nu när man inte får köra V7. Det är naturligtvis fullt möjligt att slå sönder systemen så att det i princip bara är enkelrader man lämnar in, men vanligen snittar jag 10-20 rader per kupong i alla fall, och då räcker det rätt så långt.
|
|
|
|
#12 | |
|
Citat:
Jag håller med dig fullständigt att jag vill använda standalone program inte web appar för reducering, sätter hellre upp ett vm som jag kan fjärrstyra över vpn än använder web reducering. |
||
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Citat:
Håller helt med er om serverkapacitet - man förstår att det kommer kosta för jokers änvändare om folket bakom jokersystemet ska ha en server som klarar flera tusen användare... |
||
|
|
|
|
|
#14 |
|
Nu förstår jag ingenting igen
. Först gnälls det i en tråd för att det är så låg utdelning och många jackpotar. Sedan hurras det och viftas med flaggor för att man kan gå ihop flera och spela stora jokersystem som bidrar till ännu lägre utdelningar som man dessutom vill dela med en massa andra?. Tänker jag fel igen?. Utdelningarna lär knappast bli högre av att folk som spelar 5000 matamatiska rader nu kommer klappa till med en 50000 reducerade. |
|
|
|
|
|
|
#15 | |
|
Citat:
|
|
|
|
#16 | |
|
Citat:
Senast redigerad av Migge den 2015-04-14 klockan 18:05. |
||
|
|
|
|
|
#17 |
|
Det är väldigt många som reducerar helt fel och skulle gynnas av att spela matematiskt. De vassa reducerarna tillkommer knappast utav denna ändring. De har spelat på detta vis hela tiden.
|
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Vi får hoppas men jag är skeptisk för att det här ska bli en höjdare. Tycker tvärtom ligger närmare.
Hoppas att jag blir överbevisad. |
|
|
|
|
|
|
#19 | |
|
Citat:
|
|
|
|
#20 |
|
Förväntat resultat är att det kommer att påverka utdelningarna mycket lite. Däremot borde omsättningen ta sig ett skutt uppåt med några procent tack vare det här.
|
|
|
|
#21 |
|
Vet inte om jag tror att omsättningen kommer att öka så mycket . Folk kommer inte att ha mer pengar att spela för bara för att man kan spela joker eller hpt. Däremot kommer de flesta att ha större vinstchans då de sätter ramen oftare.
Blir väl möjligtvis en hype i början men sedan märker man ingen skillnad på omsättningen tror jag men jag befarar att de redan dåliga utdelningarna kan bli lägre. Åtminstone på 6 och 5 rätt. V75 kommer att dö ut ganska fort tror jag. Om det nu inte bara är mest usla som håller på med tillsammans vill säga så att det inte syns alls. |
|
|
|
|
|
|
#22 | |
|
Citat:
För övrigt tror jag inte på det där resonemanget att alla som jobbar med reducering plockar bort alla rader som ger låga utdelningar. Det är det säkert många som gör. Men många vill nog inte plocka bort dem, och andra behåller dem för spelvärde. För det finns såklart en hel del lågvärdesrader som faktiskt är spelvärda.
|
|
|
|
#23 |
|
För min del hade dom gärna fått göra precis tvärtom, tagit bort filinlämningen helt, det är ett j-a otyg och alla s.k. utlandsaffe skulle troligen försvinna all världens väg, det vore en dröm.
AMHC (+5) |
|
|
|
|
|
|
#24 | |
|
Citat:
"Förr" så drev jag bolagsspel som omsatt 100000-tals kr genom åren. Men i längden blev det för mycket slit med administrationen.
|
|
|
|
|
#25 | |
|
Citat:
Vilka sätt som det finns att lämna in reducerade system i Sverige har absolut noll att göra med utlandsspelets vara eller inte vara.
|
|
|
|
|
#26 | |
|
Citat:
|
||
|
|
|
|
|
#27 |
|
Just förenklingen av administrationen är det stora plusset med att ATG har ett ordnat tillsammans-spel. Vi är ett gäng som väldigt ofta spelar till våra lokala banor i närheten eftersom vi anser oss ha bra koll tillsammans. Det blir många V4/5/64/65 men också en del trio, tvilling och rent av V3. Ju fler spelformer man inkluderar, desto lättare för sådana som oss att spela.
|
|
|
|
|
#28 |
|
Antar att de flesta som spelar Tillsammans gör det som en kompisgrej eller något liknande. Är väl förmodligen mest de som vill vinna ofta och lite som håller på. Typ Harry Boy spelare så det kanske blir som Strappa tror. Högre omsättning men inte mera uttag. Vi hoppas väl på det.
|
|
|
|
|
|
|
#29 | |
|
Citat:
Resan Maten Sista jobbet, Formen, Utrustningen (där barfota är en enda ynka utrustningsdetalj och till och med kan försämra hästens möjligheter). Vidare har vi Kusken, Banan, Spåret, Distansen , Segerprocent, Kuskform, Årstid, Egna synintryck och jag kan fortsätta i all evighet nästan. Någon form av reducering är givetvis nödvändig eftersom vissa hästar inte har samma vinstmöjligheter som andra i loppet. I vårt bolagssystem kör vi med utgångshästar i tre lopp och ganska ofta har vi råd att ha flera utgångshästar. Och då ska utgångshästarna vinna i två av loppen. Då har man kommit en bra bit på väg anser jag- Sällan vi spricker i dessa lopp. Om man med egna ögon (eller i lopparkivet) sett en viss häst och tycker den är för lite spelad kan den vara perfekt komplement till favoriten i loppet. Att gräva ner sig alltför mycket i reducering och ranking tycker jag är vara ute på hal is. Men jag respekterar givetvis att det finns andra som har annan uppfattning. Alla är vi nog ganska överens om att någon form av reducering är att föredra framför matematiska DYRA system . Nog svamlat nu. |
||
|
|
|
|
|
#31 |
|
svammel är en synonym till reducering
![]() Reducering har med nya program på marknaden och dess högljudda anhängare (här och på andra ställen) börjat leva ett eget liv. Personer definierar sig som anhängare av livsstilsgruppen "vi som reducerar". Ett antal anhängare till HPT syns överallt sjungandes på ramsan "vi förstår bättre än alla andra hur man ska spela trav" (men väntar på att vår otur ska vända). De retar upp det gamla gardet inom spelarkåren. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
SO (+5) |
|
|
|
|
|
|
#32 | |
|
Citat:
![]() Jag tror mer att det handlar om att man vill göra saker lite annorlunda. Använda all den teknik som står till förfogande, all den statistik man samlat på sig och all den kreativa förmåga att forma ett system som bor inom en. Det är långt ifrån säkert att man vinner mer på det sättet, men så vill JAG spela. Får jag inte det, så låter jag bli. Jag är övertygad om att ATG:s väg till framgång ligger i att låta alla spela som de vill, på samma villkor.
|
|
|
|
#33 | |
|
Citat:
Det är dock helt riktigt att man egentligen vet väldigt lite, men ändå lyckas spelarkollektivet ganska väl ändå med sin rank. Tittar man hur det ser ut vad gäller vinnare så är det dem som är favoriter som vinner flest lopp. De som är rankade tvåa vinner näst flest lopp osv ända ned till dem som är tolfterankade som vinner minst lopp. Det betyder att man bör ha stor respekt för strecklistan och inte vända den upp och ned hur som helst.
|
|
|
|
#34 | |
|
Citat:
Jag själv finner också en stor drivkraft i att få sammanlänka mina tankar om hästarnas chanser, statistiken jag samlar in och bearbetar och den teori jag tror på. Håller med om att ATG kom fel på det med robotreglerna och att det gynnade de grupper man ville hindra. |
||
|
|
|
|
|
#35 | |
|
Citat:
Att lägga vad som har sämre odds än chansen att det ska gå in ger förlust i längden. Att lägga vad som har bättre odds än chansen att det ska gå in ger vinst i längden. Traditionellt är den stora mängden av travspelarna oförstående till ovanstående oomkullrunkeliga regler och resonemanget brukar gå som "man kan inte mer än få alla rätt" när ett spel som är förlorande i längden ändå har gått in i den aktuella omgången. Om man vill fortsätta att spela på det sättet så är det självklart upp till var och en. Att jag är "högljudd" ( ja, jag tog åt mig en del ) beror på att jag tycker att Jokersystemet ( hittills! ) fått och får för stor "cred".
|
|
|
|
#36 | |
|
Citat:
Jag kan garantera att många av medias reduceringsexperter inte fullt ut förstår ditt resonemang om odds och vinstchans när det kommer till v75. Det blir svammel när man i decennier fått lära sig hur lätt det är att reducera bort sig. 😉 |
||
|
|
|
|
|
#37 |
|
Hur gör man om en systemrapport i html-format ifrån Jokersystemet till en bild i jpg-format?
|
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
ALT+PrtScreen och kopiera in i Word eller Paint för beskärning.
|
|
|
|
|
#39 |
|
Om du kör Windows 7 eller senare, så kan du gå till Start-menyn och söka på "snipping" så ska snipping-tool dyka upp, klicka New och sen är det bara att klicka å dra med musen för att välja vad som ska göras bild utav. Sedan klicka spara (diskett-ikonen) och välj filtyp jpg...
Migge (+5) |
|
|
|
|
|
|
#40 | |
|
Citat:
När jag "jobbade med" detta på 80-talet kom jag fram till att det räckte gott och väl med tre grupper ( VGO ), där V var A häst, G var garderingar dvs B hästar) och O (C hästar dvs outsiders) Jag komponerade ett system med V (1 häst) G (3 hästar) O (5 hästar) i 3 lopp (Det var V65 på den tiden) och V och G i tre lopp. Marknadsförde detta och sålde det med god förtjänst. Nästa sugen på att damma av det efter 20-25 år och se om det är lika bra nuförtiden. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fulsprit (+1) |
||
|
|
|
|
|
#41 | |
|
Citat:
Den har nackdelen av att den ofta saknaden hel del faktorernas vill ha med, och den är net alls proportionerlig utifrån de faktiska prestationerna, utan räknar endast ut snittrangordning. Ibland utgår man från direkt felaktiga värden, t.ex. spårrrank med tilläggsloppen, monte, volt och auto i en salig röra. Att använda sådant är ett bra sätt att bli fattigare.
|
|
|
|
|
#42 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#43 |
|
Alt+PrtScn snappar bara det aktiva fönstret, inte t.ex. aktivitetsfältet.
|
|
|
|
#44 |
|
När det gäller systembegränsningsproblematiken så verkar det som om de nappar på ett förslag som jag har lämnat till dem.
När lagkaptenen / spelläggaren aktiverar möjlighet till fil-spel så ska det finnas möjlighet att sätta ett "lag-tak" på t ex 1000 system och då kan inte just det laget lägga fler än 1000 system. På så sätt går det för en enskild lagmedlem att säkerställa att man inte "omedvetet" går över 5000 system. Tyvärr lär det ta ett tag för dem att implementera det.
|
|
|
|
|
#45 | |
|
Citat:
exempel: Spoiler:
Senast redigerad av boozty den 2015-04-22 klockan 10:31. |
||
|
|
|
|
|
#47 |
|
Varför har ingen sagt det tidigare!!?? Undrar hur många gånger jag croppat en print screen i paint för att man får med mer än man vill...
|
|
|
|
#48 |
|
Eller om ni har en Mac, Shift+cmd+4 så kan ni ruta in det ni vill printscreena direkt på skärmen, bilden sparas automatiskt till skrivbordet.
|
|
|
|
#49 | |
|
Citat:
Det stora problemet är dock att det alltid kan dyka upp nya liknande problem. För min del räcker inte 99.99999999% tillgänglighet för reduceringsverktyget. Det är illa nog att ATG aldrig kan vara 100%-iga. Idag var det HPTO. Nästa gång är det någon annan som får problem. Däremot kommer aldrig jag att få problem av det här slaget.
|
|
|
|
#50 |
|
Någon som har koll på hur lång tid det tar innan man får in pengarna på v75 tillsammans om man spelat via fil. Läste att någon haft problem med sitt spel som blivit annulerat.
|
|
|
|
|
|
|
#51 | |
|
Citat:
Just idag är det förseningar enligt atg.se med utbetalning utav vinster från tillsammans. I övrigt kanske det tar, en trettio minuter/timme tror jag. |
||
|
|
|
|
|
#52 | |
|
Citat:
Finns många andra webbtjänster - sökfunktioner, Skatteverket, aktiehandel, osv som klarar 100-tusentals användare på kort tid så jag tänker att det kanske också är en fråga om vilka val just HPT gjort avseende gränssnitt, serverkapacitet, tekniska lösningar och begränsningar av olika slag. Läste ex att de satt begränsning på 50000 rader i "ram", låter nästan som de gör beräkningar på server, även om det är svårt förstå den tanken. Men en sån hård begränsning gör det omöjligt att spela som jag gör. Men helt klart är det andra fördelar än kapacitet webben ger: plattformsoberoende, större flexibilitet för användare, mm Sen visar ju alla undersökningar att vi i rasande takt är på väg mot en tid där mobila enheter tar över helt på privatmarknaden. Jag tänkte därför att det är svårt se en framtid i desktopprogram om ni riktar er mot breda användargrupper med privatpers. Men håller med dig om att det för mig som spelare aldrig får krångla. Jag har ändå tolkat det som att hela HPT-konceptet bygger på att användarna accepterar mycket buggar och nästan blir glada av att känna sig delaktiga och rapportera fel och brister. En slags kontinuerlig vidareutveckling där alla är medvetna om att det kan gå fel ibland. Joker och Pinracer har valt en annan väg: användarna är inte delaktiga och här räknar användarna nog med att det aldrig blir fel. Långt svar men du har nog rätt. Spännande se vilka problem joker ställs inför nu framöver. Tänk om de gått över till webb och det inte finns kapacitet för användarna... 😀 |
||
|
|
|
|
|
#53 |
|
Och nu igår blev det som jag har sagt hela tiden att filinlämning är inte V75's problem utan helt enkelt att loppen tidigare har varit för lätta pga felaktigt utskrivna propositioner ifrån ATG's sida.
Här på sajten har det ju bl.a. propagerats för att "alla" skulle nu jämt ha 7 rätt tack vare filinlämningen & med det låga utdelningar för 7 rätt...trots filinlämning, V75 Tillsammans, butiks/andelsspel mm så var det endast 16 st. system som klarade gårdagens sju lopp & blev belönade med över 4 mille var!
|
|
|
|
|
|
|
#54 | |
|
Citat:
Det svindyra Pinracer verkar också ha någon form av begränsning för att de "stöder ATGs arbete mot robotspel". Skulle förvåna mig mycket om det är någonting annat än ett svepskäl...
|
|
|
|
#55 | |
|
Citat:
Joker innehåller ganska få funktioner och har knappt uppdaterats de senaste åren, Pinracer har fått statliga miljoner för att bygga sitt verktyg, bra faktorer för att undvika problem. För övrigt är ryktet om HTPs buggighet kraftigt överdriven, men givetvis innebär fler funktioner också fler saker som oförutsett kan gå snett...
|
|
|
|
#56 |
|
Det kan väl inte vara endast jag som kommer ihåg hur man stod i en totomatkö som inte rörde sig därför att det var fel någonstans, hur man sköt på starten för att försöka hinna få igång systemen och rädda så mycket omsättning som möjligt?
Ingen kedja är starkare än den svagaste länken, och just nu ser jag molnbaserade tjänster som absolut vekast i kedjan för att kunna spela. Håller man sig på sin egen dator är man mycket säkrare. Jag har provat betaversionen av den nya HPT, och den är enormt mycket snabbare på att beräkna och skapa kuponger även från stora ramar. Någon Onlineversion av någon programvara har jag aldrig provat. Dels är de versionerna lite för begränsade, dels inser jag att det är som upplagt för problem när läsplattor och telefoner skall göra något på ett begränsat skärmutrymme och sedan försöka jobba med det via mer eller mindre stabila wifi eller någon slags 3G/4G som delas med hundratals eller i värsta fall tusentals andra människor.
|
|
|
|
#57 | |
|
Citat:
|
|
|
|
#58 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#59 |
|
Det är flera 100% fler än förväntat utifrån radens svårighetsgrad.
|
|
|
|
#60 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#61 | |
|
Citat:
Om man riskerar att bli så underbetald på en rad som är svårare än "en gång i livet" är det nog bättre att lägga sina surt förvärvade spelpengar på någon annan spelform. Självklart är det här mycket pengar som alldeles säkert kommer att glädja vinnarna mycket. Men det är tragiskt dåligt betalt i förhållande till svårighetsgraden. Jag brukar kritisera Sjödén ofta men när det gäller V75-rader utan favoriter så har han HELT rätt. De är oerhört dåliga ur spelvärdesperspektivet. Han kommer säkert ( med rätta ) att ta upp det i nästa krönika.
|
|
|
|
#62 |
|
Visst första anblick såg det ut som dåligt betalt
Men - det var bara 1 lopp som var riktigt svårt - sista loppet var ju relativt välgarderad på de kuponger som var kvar - Kallblodsloppet var garderat, Goop rensade ganska dåligt tror att många gick kort i avd 3 och 4, men stor /Andels vinnaren Torsby avslutade ju med 2 spikar. fanns väl ett par favoriter som var lite högt streckade inte svårt att gå emot dessa |
|
|
|
|
|
|
#63 | |
|
Citat:
Om man ser till radrenset mellan näst sista och sista avdelningen så är det ganska normalt. Vinnaren var spelad på lite mindre än två procentenheter mer på de kvarvarande raderna än på alla inlämnade rader. Det var alltså tidigare under omgången som vinnargänget tog struptag på oss andra. Men du har helt rätt i att frågan om överbetald/underbetald egentligen är lika subjektiv som eventuellt spelvärde. Om man har satt högre sannolikhet på flera av vinnarna så är det fullt möjligt att utdelningen räckte till för att ge överodds ändå.
|
|
|
|
#64 |
|
Statistiskt vet i fan om någon SKA klara raden, en superskräll, två skrällar och ingen favorit. Ni som brukar använda rankingstats för att påvisa svårighetsgrad, hur låg denna omgång till?
1-11-18-18-5-12-10% är ju ingen enkel nöt att knäcka, 9-3-3-2-6-3-5e handare berättar ju inte hela sanningen. Nu ströks ju fem hästar vilket minskade antalet kombinationer avsevärt. Men tveklöst gjorde andelssystemen som tog 28 miljoner udden av förväntad utdelning. Vilket ofta varit UtlandsAffe som gjort tidigare. Men ni statistikrävar, hur har liknande rader betalats genom tid? |
|
|
|
|
|
|
#65 |
|
Ranksumma 31 å ATG, rätt utdelning 1-5 system. 13-66 miljoner.
Mvh Ulf-Eddie |
|
|
|
|
|
|
#66 | |
|
Citat:
Inte heller Narold Vox rensade märkvärdigt dåligt. Så förklaringen finns i avd 1-6.
|
|
|
|
#67 |
|
Att ingen streckfavorit vinner är ganska ovanligt, inträffar 2-3 gånger per år.
Det finns därför inte så mycket jämförelsematerial. Det var ju också superduperdubbeljackpoot med en massa extra pengar. Det närmaste jag hittar är Halmstad 9/11-2013 då ingen streckis vann, insatssumman var 75, ranksumman 26. Förväntat då var 7 rader med alla rätt, men efter att ett andelssystem tokspikat en 8% och en 3% i de två sista loppen, och varvat det systemet ett antal gånger så blev det 32 rader med alla rätt. Utdelning 670kkr istället för förväntade 3Mkr. Igår kunde man förvänta sig 5 rätta rader utifrån insatsfördelningen och runt 13Mkr i vinst.
|
|
|
|
#68 |
|
Strappa, du vet lika väl som alla andra, att ska man få med 1% så blir man normalt tvungen att ta alla, dvs två hästar strukna i första, hyggligt mycket billigare med 10 istället för 12 hästar. Spelar man med utgång att minst 1 skräll under 3% blir kostnaden högst avsevärt reducerad med fem strukna.
|
|
|
|
|
|
|
#69 | |
|
Citat:
Men hur man än vrider och vänder på det så är det ju bara en teoretisk modell med alla dess brister. Här har Sjödén alldeles säkert en poäng. Favoritfria rader är förhållandevis överspelade.
|
|
|
|
#70 |
|
Min rank på bloggen som jämförelse:
1. A: 3 B: 7,4,5 C: 6,1,2 D: 10,12,9 2. A: 3 B: 2,1,10 C: 12,11,4,6 D: 7,5,9,8 3. A: 1 B: 11,6,3,2 C: 7,4 D: 5,9,8,10 4. A: 1 B: 6,5,10 C: 11,7,2,8 D: 4,12,9 5. A: 3 B: 12,9,2,10 C: 14,13,8 D: 1,11,4,6,7 6. A: 6,2 B: 9,3,10 C: 7,8 D: 4,5,1 7. A: 10,9 B: 15,12,13,8,11 C: 2,1,5 D: 3,6,4,7,14 21 i ranksumma och ingen sämre än fyra. Men svårt att sätta om man bara har en vinnare. Rankade upp Renda LB till andrarank på mitt reducerade på lördagen så där hade jag 20, men det hjälpte ju inte ändå
|
|
|
|
#71 |
|
Det var en rad med låg sannolikhet för vinst, visst. Men med dubbel jackpot fanns med råge pengar att dela ut för att motsvara sannolikheten!
Var det för många som lämnade in raden? Nja... att säga att favoritfria rader generellt är överspelade håller jag inte alls med om. Mycket av resonemangen bygger på att det enda sätt att spela är att använda sig av spikar (och då framförallt favoritspikar), utgå ifrån hur historiskt utfall varit för hästar utifrån deras ordningsnr på insats%. Rel lite om raders utfall. Men för de som klumpar ihop alla V75-omgångar och tyckte att omgången var ett bra genomsnitt i svårighetsgrad och bara hade Max 5% chans bli favoritfri så var det inte lätt få den spelbar. Och kanske förstörde andelsbolaget denna gång, men absolut inte så grovt som ert s.k förväntade värde ger sken av. |
|
|
|
|
|
|
#72 | |
|
Citat:
Och det förväntade värdet är ju bara halva ekvationen när det gäller bedömningen om svårighetsgraden motsvarade utdelningen. Den som gav vinnarna bättre chanser att vinna tycker ju självklart att det var "bra betalt". Men att insatsfördelningsprodukten är flera 100% lägre än oddset från utdelningen, samtidigt som utdelningen gav "korrekt odds", är oerhört ovanligt.
|
|
|
|
|