Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2015-04-14, 13:21   #1

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Filinlämning ATG Tillsammans

Ni har väl inte missat SO:s scoop???

https://www.sharps.se/forums/trav-gal...18/#post423018
Gammal 2015-04-14, 13:39   #2

Reg.datum: sep 2010
Sharp$: 61673
Standard

Det är ju kanon. Finns väl inga vettiga spelare som sitter och spelar större bolagssystem idag utan att använda reduceringsverktyg. Går man ihop 10 spelare och lägger 500 kr var så kan man ju nu komponera riktigt slagkraftiga tillsammans system med joker eller något annat av alla reduceringsverktyg som finns.
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-14, 13:54   #3

Reg.datum: maj 2014
Sharp$: 610
Standard

Finns de några bra program eller webb baserade tjänster man kan köra reducerat på ipaden?
David_one är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-14, 14:05   #4

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 1400
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Det är ju kanon. Finns väl inga vettiga spelare som sitter och spelar större bolagssystem idag utan att använda reduceringsverktyg. Går man ihop 10 spelare och lägger 500 kr var så kan man ju nu komponera riktigt slagkraftiga tillsammans system med joker eller något annat av alla reduceringsverktyg som finns.
Systembegränsningarna kan dock göra att de "stora spelarna" fortsätter med att spelläggaren lämnar in och hanterar bolaget manuellt med swisch-liknande upplägg istället.

Fler än nånsin riskerar att bli varnade för överskridande av gränserna med detta. Är alltså helt upp till varje enskild spelare att man inte deltar på fler än 5000 system sammanlagt på de bolag man är med i och ens privata spel.
Gammal 2015-04-14, 14:28   #5

Reg.datum: dec 2014
Sharp$: 1511
Standard

Förstår egentligen inte varför inte ATG kan bygga in reduceringsmöjlighet i deras egna gränssnitt. Det är ju snart ingen som vill spela med någon desktop-programvara ändå. Den tiden är ju förbi nu när webbläsarna och olika gränssnitt utvecklats så mycket samtidigt som många inte ens har en vanlig dator längre.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
SO (+10)
Solo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-14, 14:36   #6

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Solo Visa inlägg
Förstår egentligen inte varför inte ATG kan bygga in reduceringsmöjlighet i deras egna gränssnitt. Det är ju snart ingen som vill spela med någon desktop-programvara ändå. Den tiden är ju förbi nu när webbläsarna och olika gränssnitt utvecklats så mycket samtidigt som många inte ens har en vanlig dator längre.
Risken att jag skulle sitta och göra några större seriösa system i någon webläsar-version är nära noll.

Att ATG inte gör det själva är för att de är livrädda för att behöva supporta det själva. Det var även ett av huvudargumenten för att inte ha infört filinlämningen på tillsammans-sajten tidigare.

ATG lider av diagnosen "svår förenklingsångest".
Gammal 2015-04-14, 15:21   #7
HPT

Reg.datum: dec 2010
Sharp$: 4937
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Att ATG inte gör det själva är för att de är livrädda för att behöva supporta det själva. Det var även ett av huvudargumenten för att inte ha infört filinlämningen på tillsammans-sajten tidigare.

ATG lider av diagnosen "svår förenklingsångest".
Jag håller med dig i sak, men jag förstår ATG här. Jag råkar ut för mängder av användare som inte förstår grundläggande koncept inom reducering (vanligen att man helt har fastnat i konceptet kuponger/system och inte för sitt liv kan begripa att allt egentligen bara är enkelrader som klumpas ihop). I mitt fall pratar vi om den minoritet som vill spela med reducering, hur förståelsen ser ut i övriga spelarkollektivet kan man ju bara gissa...

Tror precis som du att systembegränsningen i kombination med detta kommer orsaka en del problem. Spelare som är med i flera bolag och blir varnade utan att ens förstå vad de gjort "fel" kommer inte bli glada...
Gammal 2015-04-14, 15:27   #8

Reg.datum: okt 2014
Sharp$: 3039
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HPT Visa inlägg
Jag håller med dig i sak, men jag förstår ATG här. Jag råkar ut för mängder av användare som inte förstår grundläggande koncept inom reducering (vanligen att man helt har fastnat i konceptet kuponger/system och inte för sitt liv kan begripa att allt egentligen bara är enkelrader som klumpas ihop). I mitt fall pratar vi om den minoritet som vill spela med reducering, hur förståelsen ser ut i övriga spelarkollektivet kan man ju bara gissa...

Tror precis som du att systembegränsningen i kombination med detta kommer orsaka en del problem. Spelare som är med i flera bolag och blir varnade utan att ens förstå vad de gjort "fel" kommer inte bli glada...
Kommer bli stor humor när folk som tror de blivit miljonärer känner sig lurade då ramen satt :-)

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
sirlarsson (+25)
Tirich är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-14, 15:52   #9

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HPT Visa inlägg

Ok, förstår och inser att support även skulle behöva bli rent speltekniskt och det ska nog ATG undvika. Tänkte annars att de mycket enkelt kunde lagt in möjlighet att klassificera utvalda hästar i grupper, men helt klart riskerar det bli mer jobb än vad det ger i service.

Att inte spela stort i något webbaserat program, är det av princip eller? För rent kapacitetsmässigt osv antar jag (utan att veta) att ex jokers nya webb och Almi Invest(dvs indirekt våra skattepengars bolag) pinracer fungerar snabbt och smidigt.
Gammal 2015-04-14, 16:11   #10

Standard

Citat:

Att inte spela stort i något webbaserat program, är det av princip eller? För rent kapacitetsmässigt osv antar jag (utan att veta) att ex jokers nya webb och Almi Invest(dvs indirekt våra skattepengars bolag) pinracer fungerar snabbt och smidigt.
Sitter och jobbar med ett helt gäng websidor och bläddrar i statistik och annat och det kommer jag nog aldrig göra med platta/mobil.

Det ska sägas att jag förmodligen aldrig kommer att bli någon större surfplatteanvändare överhuvudtaget. När jag behöver vara portabel så är det laptop som gäller rätt ut.
Gammal 2015-04-14, 16:19   #11

Viroids avatar

Standard

Jag förstår att ATG inte vill ta fram något reduceringsprogram, skall det ha några finesser så blir det för krångligt för gemene man.

Att reducera "i molnet" kräver ju också att den server man jobbar emot har kapacitet. När jag drar igång en reducering i min dator så går det åt datorkraft, och om 100 spelare samtidigt gör det på en server fem minuter före spelstopp så kan det bli jobbigt. Alternativet är att dra ned på antalet funktioner, och då blir det inte så roligt längre.

Antalet system vet jag inte om det blir något problem nu när man inte får köra V7. Det är naturligtvis fullt möjligt att slå sönder systemen så att det i princip bara är enkelrader man lämnar in, men vanligen snittar jag 10-20 rader per kupong i alla fall, och då räcker det rätt så långt.
Gammal 2015-04-14, 16:30   #12

Sharp$: 9847
Standard

Citat:
Det ska sägas att jag förmodligen aldrig kommer att bli någon större surfplatteanvändare överhuvudtaget. När jag behöver vara portabel så är det laptop som gäller rätt ut.
Det enda plattorna duger till är att läsa nyheter på dass på morgonen =)

Jag håller med dig fullständigt att jag vill använda standalone program inte web appar för reducering, sätter hellre upp ett vm som jag kan fjärrstyra över vpn än använder web reducering.
boozty är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-14, 16:50   #13

Standard

Citat:
Sitter och jobbar med ett helt gäng websidor och bläddrar i statistik och annat och det kommer jag nog aldrig göra med platta/mobil.

Det ska sägas att jag håller med dig, surfplattor är jäkligt bra för att läsa på internet. Jag ser dock framför mig hur allt fler privatpersoner går över helt till surfplattor/mobiler hemma.

Håller helt med er om serverkapacitet - man förstår att det kommer kosta för jokers änvändare om folket bakom jokersystemet ska ha en server som klarar flera tusen användare...
Gammal 2015-04-14, 17:49   #14

drakens avatar

Reg.datum: jul 2010
Sharp$: 8028
Standard

Nu förstår jag ingenting igen. Först gnälls det i en tråd för att det är så låg utdelning och många jackpotar. Sedan hurras det och viftas med flaggor för att man kan gå ihop flera och spela stora jokersystem som bidrar till ännu lägre utdelningar som man dessutom vill dela med en massa andra?. Tänker jag fel igen?.
Utdelningarna lär knappast bli högre av att folk som spelar 5000 matamatiska rader nu kommer klappa till med en 50000 reducerade.
boozty (+5), tomtom2 (+5), SO (+10)
draken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-14, 18:01   #15

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av draken Visa inlägg
Nu förstår jag ingenting igen. Först gnälls det i en tråd för att det är så låg utdelning och många jackpotar. Sedan hurras det och viftas med flaggor för att man kan gå ihop flera och spela stora jokersystem som bidrar till ännu lägre utdelningar som man dessutom vill dela med en massa andra?. Tänker jag fel igen?.
Utdelningarna lär knappast bli högre av att folk som spelar 5000 matamatiska rader nu kommer klappa till med en 50000 reducerade.
Det är miljonutdelningarna som kommer att tappa i värde. Lågutdelningarna kommer att påverkas minimalt av detta. Kanske t o m öka om omsättningen ökar och fler lag sorterar bort lågutdelningsrader.
Gammal 2015-04-14, 18:04   #16

Migges avatar

Sharp$: 1
Standard

Citat:
Fler system innebär högre spelomsättning & det stora flertalet har ingen aning om hur man reducerar på ett effektivt sätt...det kommer att bli många V75-ramar som är nästintill helgarderade men där kraven har satts alldeles för hårt för att få ner insatsen till en rimlig nivå & därmed så är vinstchansen låg.

Senast redigerad av Migge den 2015-04-14 klockan 18:05.
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-14, 18:06   #17

Reg.datum: feb 2012
Sharp$: 17990
Standard

Det är väldigt många som reducerar helt fel och skulle gynnas av att spela matematiskt. De vassa reducerarna tillkommer knappast utav denna ändring. De har spelat på detta vis hela tiden.
Migge (+1), Viroid (+10)
NicklasJ är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-14, 18:12   #18

drakens avatar

Standard

Vi får hoppas men jag är skeptisk för att det här ska bli en höjdare. Tycker tvärtom ligger närmare.
Hoppas att jag blir överbevisad.
Gammal 2015-04-14, 19:00   #19

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Migge Visa inlägg
Fler system innebär högre spelomsättning & det stora flertalet har ingen aning om hur man reducerar på ett effektivt sätt...det kommer att bli många V75-ramar som är nästintill helgarderade men där kraven har satts alldeles för hårt för att få ner insatsen till en rimlig nivå & därmed så är vinstchansen låg.
Nja. Reduceringsgraden har väldigt lite att göra med om ett inlämnat system är bra eller dåligt.
Gammal 2015-04-14, 19:09   #20

Standard

Citat:
Vi får hoppas men jag är skeptisk för att det här ska bli en höjdare. Tycker tvärtom ligger närmare.
Hoppas att jag blir överbevisad.
Förväntat resultat är att det kommer att påverka utdelningarna mycket lite. Däremot borde omsättningen ta sig ett skutt uppåt med några procent tack vare det här.
Gammal 2015-04-14, 19:15   #21

drakens avatar

Standard

Vet inte om jag tror att omsättningen kommer att öka så mycket . Folk kommer inte att ha mer pengar att spela för bara för att man kan spela joker eller hpt. Däremot kommer de flesta att ha större vinstchans då de sätter ramen oftare.
Blir väl möjligtvis en hype i början men sedan märker man ingen skillnad på omsättningen tror jag men jag befarar att de redan dåliga utdelningarna kan bli lägre. Åtminstone på 6 och 5 rätt. V75 kommer att dö ut ganska fort tror jag.
Om det nu inte bara är mest usla som håller på med tillsammans vill säga så att det inte syns alls.
Gammal 2015-04-14, 19:35   #22

Stekels avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 26752
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av NicklasJ Visa inlägg
Det är väldigt många som reducerar helt fel och skulle gynnas av att spela matematiskt. De vassa reducerarna tillkommer knappast utav denna ändring. De har spelat på detta vis hela tiden.
Skriver under på detta. Speciellt nu i början kommer nog många prova på detta och spela ännu mer suboptimerat istället och reducera bort sig på alla möjligt och omöjliga sätt. Det är inte så lätt att få ihop det där, inte ens om man har skallen med sig hyfsat.

För övrigt tror jag inte på det där resonemanget att alla som jobbar med reducering plockar bort alla rader som ger låga utdelningar. Det är det säkert många som gör. Men många vill nog inte plocka bort dem, och andra behåller dem för spelvärde. För det finns såklart en hel del lågvärdesrader som faktiskt är spelvärda.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-14, 19:44   #23

Reg.datum: nov 2011
Sharp$: 2341
Standard

För min del hade dom gärna fått göra precis tvärtom, tagit bort filinlämningen helt, det är ett j-a otyg och alla s.k. utlandsaffe skulle troligen försvinna all världens väg, det vore en dröm.
AMHC (+5)
tomtom2 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-14, 19:46   #24

Standard

Citat:
Vet inte om jag tror att omsättningen kommer att öka så mycket . Folk kommer inte att ha mer pengar att spela för bara för att man kan spela joker eller hpt. Däremot kommer de flesta att ha större vinstchans då de sätter ramen oftare.
Blir väl möjligtvis en hype i början men sedan märker man ingen skillnad på omsättningen tror jag men jag befarar att de redan dåliga utdelningarna kan bli lägre. Åtminstone på 6 och 5 rätt. V75 kommer att dö ut ganska fort tror jag.
Om det nu inte bara är mest usla som håller på med tillsammans vill säga så att det inte syns alls.
För egen del så har jag haft mer eller mindre travspelspaus i väntan på den här förändringen. Mitt egna spelande kommer att öka med flera 100% i år jämfört med de senaste 4-5 åren.

"Förr" så drev jag bolagsspel som omsatt 100000-tals kr genom åren. Men i längden blev det för mycket slit med administrationen.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-14, 19:48   #25

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tomtom2 Visa inlägg
För min del hade dom gärna fått göra precis tvärtom, tagit bort filinlämningen helt, det är ett j-a otyg och alla s.k. utlandsaffe skulle troligen försvinna all världens väg, det vore en dröm.
Utlandsraderna lämnas in i "klump" och är per definition "fil-inlämnade".

Vilka sätt som det finns att lämna in reducerade system i Sverige har absolut noll att göra med utlandsspelets vara eller inte vara.
Gammal 2015-04-14, 20:03   #26

drakens avatar

Standard

Citat:
För egen del så har jag haft mer eller mindre travspelspaus i väntan på den här förändringen. Mitt egna spelande kommer att öka med flera 100% i år jämfört med de senaste 4-5 åren.

"Förr" så drev jag bolagsspel som omsatt 100000-tals kr genom åren. Men i längden blev det för mycket slit med administrationen.
Jag hoppas ju att det blir flera som tänker så.
Gammal 2015-04-17, 11:35   #27

Viroids avatar

Standard

Just förenklingen av administrationen är det stora plusset med att ATG har ett ordnat tillsammans-spel. Vi är ett gäng som väldigt ofta spelar till våra lokala banor i närheten eftersom vi anser oss ha bra koll tillsammans. Det blir många V4/5/64/65 men också en del trio, tvilling och rent av V3. Ju fler spelformer man inkluderar, desto lättare för sådana som oss att spela.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-17, 18:07   #28

drakens avatar

Standard

Antar att de flesta som spelar Tillsammans gör det som en kompisgrej eller något liknande. Är väl förmodligen mest de som vill vinna ofta och lite som håller på. Typ Harry Boy spelare så det kanske blir som Strappa tror. Högre omsättning men inte mera uttag. Vi hoppas väl på det.
Gammal 2015-04-17, 19:04   #29
SO

SOs avatar

Reg.datum: okt 2011
Sharp$: 3719
Standard

Citat:
Nja. Reduceringsgraden har väldigt lite att göra med om ett inlämnat system är bra eller dåligt.
Underbart inlägg av Strappa71. Jag har inte kunnat låta bli att le när jag läser folk som själva RANKAR varje V75 lopp. Dvs efter eget gottfinnande utan att ha egentliga skäl varför rankingen ska vara 5-3-11-4-7 t ex. Det finns i så fall tjogvis med parametrar som ska vägas in och dom allra FLESTA är helt okända för Mr Rankare. Alltså sådan ranking som är ett tyckande som inte har mycken förankring i verkligheten.

Resan Maten Sista jobbet, Formen, Utrustningen (där barfota är en enda ynka utrustningsdetalj och till och med kan försämra hästens möjligheter). Vidare har vi Kusken, Banan, Spåret, Distansen , Segerprocent, Kuskform, Årstid, Egna synintryck och jag kan fortsätta i all evighet nästan.

Någon form av reducering är givetvis nödvändig eftersom vissa hästar inte har samma vinstmöjligheter som andra i loppet. I vårt bolagssystem kör vi med utgångshästar i tre lopp och ganska ofta har vi råd att ha flera utgångshästar. Och då ska utgångshästarna vinna i två av loppen. Då har man kommit en bra bit på väg anser jag- Sällan vi spricker i dessa lopp. Om man med egna ögon (eller i lopparkivet) sett en viss häst och tycker den är för lite spelad kan den vara perfekt komplement till favoriten i loppet.

Att gräva ner sig alltför mycket i reducering och ranking tycker jag är vara ute på hal is. Men jag respekterar givetvis att det finns andra som har annan uppfattning. Alla är vi nog ganska överens om att någon form av reducering är att föredra framför matematiska DYRA system . Nog svamlat nu.
SO är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-17, 20:44   #30

Reg.datum: jan 2011
Sharp$: 5535
Standard

So har insikt" nog svamlat"
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-17, 21:24   #31

Standard

svammel är en synonym till reducering

Reducering har med nya program på marknaden och dess högljudda anhängare (här och på andra ställen) börjat leva ett eget liv. Personer definierar sig som anhängare av livsstilsgruppen "vi som reducerar".

Ett antal anhängare till HPT syns överallt sjungandes på ramsan "vi förstår bättre än alla andra hur man ska spela trav" (men väntar på att vår otur ska vända).

De retar upp det gamla gardet inom spelarkåren.
SO (+5)
Gammal 2015-04-17, 21:52   #32

Viroids avatar

Standard

Citat:

Reducering har med nya program på marknaden och dess högljudda anhängare (här och på andra ställen) börjat leva ett eget liv. Personer definierar sig som anhängare av livsstilsgruppen "vi som reducerar".

Ett antal anhängare till HPT syns överallt sjungandes på ramsan "vi förstår bättre än alla andra hur man ska spela trav" (men väntar på att vår otur ska vända).

Jag håller, föga oväntat, inte alls med dig

Jag tror mer att det handlar om att man vill göra saker lite annorlunda. Använda all den teknik som står till förfogande, all den statistik man samlat på sig och all den kreativa förmåga att forma ett system som bor inom en. Det är långt ifrån säkert att man vinner mer på det sättet, men så vill JAG spela. Får jag inte det, så låter jag bli.

Jag är övertygad om att ATG:s väg till framgång ligger i att låta alla spela som de vill, på samma villkor.
Gammal 2015-04-17, 22:01   #33

Viroids avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SO Visa inlägg
Underbart inlägg av Strappa71. Jag har inte kunnat låta bli att le när jag läser folk som själva RANKAR varje V75 lopp. Dvs efter eget gottfinnande utan att ha egentliga skäl varför rankingen ska vara 5-3-11-4-7 t ex. Det finns i så fall tjogvis med parametrar som ska vägas in och dom allra FLESTA är helt okända för Mr Rankare. Alltså sådan ranking som är ett tyckande som inte har mycken förankring i verkligheten.
De flesta gör nog en egen rank därför att de har sett att spelarkollektivet ytterst sällan lyckas spela alla vinnarna till favoriter. Det går att vara bättre, och lyckas man kan man bli väldigt rik.

Det är dock helt riktigt att man egentligen vet väldigt lite, men ändå lyckas spelarkollektivet ganska väl ändå med sin rank. Tittar man hur det ser ut vad gäller vinnare så är det dem som är favoriter som vinner flest lopp. De som är rankade tvåa vinner näst flest lopp osv ända ned till dem som är tolfterankade som vinner minst lopp.

Det betyder att man bör ha stor respekt för strecklistan och inte vända den upp och ned hur som helst.
Gammal 2015-04-17, 22:12   #34

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Jag håller, föga oväntat, inte alls med dig

Jag tror mer att det handlar om att man vill göra saker lite annorlunda. Använda all den teknik som står till förfogande, all den statistik man samlat på sig och all den kreativa förmåga att forma ett system som bor inom en. Det är långt ifrån säkert att man vinner mer på det sättet, men så vill JAG spela. Får jag inte det, så låter jag bli.

Jag är övertygad om att ATG:s väg till framgång ligger i att låta alla spela som de vill, på samma villkor.
Nja, min beskrivning var mer en sammanfattning av min bild av den rådande stämningen bland travspelare. Jag ser hela tiden en slags konflikt mellan de som tycker man ska hålla sig till den gamla skolans blocksystem eller utgångar för att komma åt rätt värde på raderna och många av ert programs anhängare som vill lära oss att väga ihop historiska statistikvariabler till olika rankingmodeller som ska kunna användas oavsett omgångens karaktär.

Jag själv finner också en stor drivkraft i att få sammanlänka mina tankar om hästarnas chanser, statistiken jag samlar in och bearbetar och den teori jag tror på. Håller med om att ATG kom fel på det med robotreglerna och att det gynnade de grupper man ville hindra.
Gammal 2015-04-18, 08:36   #35

Standard

Citat:

Nja. Det handlar om att förstå hur man ska spela överhuvudtaget. Att de "lagar" som gäller för vinnande spel inte skulle gälla för streckspel på trav känns oerhört främmande.

Att lägga vad som har sämre odds än chansen att det ska gå in ger förlust i längden.

Att lägga vad som har bättre odds än chansen att det ska gå in ger vinst i längden.

Traditionellt är den stora mängden av travspelarna oförstående till ovanstående oomkullrunkeliga regler och resonemanget brukar gå som "man kan inte mer än få alla rätt" när ett spel som är förlorande i längden ändå har gått in i den aktuella omgången. Om man vill fortsätta att spela på det sättet så är det självklart upp till var och en.

Att jag är "högljudd" ( ja, jag tog åt mig en del ) beror på att jag tycker att Jokersystemet ( hittills! ) fått och får för stor "cred".
Gammal 2015-04-18, 11:24   #36

Standard

Citat:
Nja. Det handlar om att förstå hur man ska spela överhuvudtaget.

Att jag är "högljudd" ( ja, jag tog åt mig en del ) beror på att jag tycker att Jokersystemet ( hittills! ) fått och får för stor "cred".
Som jag skrev ovan var mitt inlägg tänkt som min uppfattade bild av stämningen och motsättningarna i stort inom spelarkåren. Tex i de flesta trådar här och andra forum. Menade lika mycket mig själv som någon annan.

Jag kan garantera att många av medias reduceringsexperter inte fullt ut förstår ditt resonemang om odds och vinstchans när det kommer till v75. Det blir svammel när man i decennier fått lära sig hur lätt det är att reducera bort sig.

😉
Gammal 2015-04-18, 12:17   #37

Migges avatar

Standard

Hur gör man om en systemrapport i html-format ifrån Jokersystemet till en bild i jpg-format?
Gammal 2015-04-18, 14:23   #38

Standard

Citat:
Hur gör man om en systemrapport i html-format ifrån Jokersystemet till en bild i jpg-format?
ALT+PrtScreen och kopiera in i Word eller Paint för beskärning.
Gammal 2015-04-20, 15:14   #39

MoniMakerApps avatar

Reg.datum: jan 2015
Sharp$: 1252
Standard

Citat:
Om du kör Windows 7 eller senare, så kan du gå till Start-menyn och söka på "snipping" så ska snipping-tool dyka upp, klicka New och sen är det bara att klicka å dra med musen för att välja vad som ska göras bild utav. Sedan klicka spara (diskett-ikonen) och välj filtyp jpg...
Migge (+5)
MoniMakerApp är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-20, 16:09   #40
SO

SOs avatar

Reg.datum: okt 2011
Sharp$: 3719
Standard

Citat:
De flesta gör nog en egen rank därför att de har sett att spelarkollektivet ytterst sällan lyckas spela alla vinnarna till favoriter. Det går att vara bättre, och lyckas man kan man bli väldigt rik.

Det är dock helt riktigt att man egentligen vet väldigt lite, men ändå lyckas spelarkollektivet ganska väl ändå med sin rank. Tittar man hur det ser ut vad gäller vinnare så är det dem som är favoriter som vinner flest lopp. De som är rankade tvåa vinner näst flest lopp osv ända ned till dem som är tolfterankade som vinner minst lopp.

Det betyder att man bör ha stor respekt för strecklistan och inte vända den upp och ned hur som helst.
Jodå, visst har du rätt. men de är skillnad på rank och rank, också skillnad på reducering och reducering. Det jag har hakat upp mig på är att ranka alla hästar i ett 12 hästarslopp, från första till sista häst som en del gör. Finns ingen logik i detta annat än subjektivt tyckande. Du ser ju själv i inläggen att "man" spikar 5-10%-are och i parti och minut

När jag "jobbade med" detta på 80-talet kom jag fram till att det räckte gott och väl med tre grupper ( VGO ), där V var A häst, G var garderingar dvs B hästar) och O (C hästar dvs outsiders)

Jag komponerade ett system med V (1 häst) G (3 hästar) O (5 hästar) i 3 lopp (Det var V65 på den tiden) och V och G i tre lopp. Marknadsförde detta och sålde det med god förtjänst. Nästa sugen på att damma av det efter 20-25 år och se om det är lika bra nuförtiden.
Fulsprit (+1)
SO är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-20, 16:30   #41

Viroids avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SO Visa inlägg
Jodå, visst har du rätt. men de är skillnad på rank och rank, också skillnad på reducering och reducering. Det jag har hakat upp mig på är att ranka alla hästar i ett 12 hästarslopp, från första till sista häst som en del gör. Finns ingen logik i detta annat än subjektivt tyckande. Du ser ju själv i inläggen att "man" spikar 5-10%-are och i parti och minut

När jag "jobbade med" detta på 80-talet kom jag fram till att det räckte gott och väl med tre grupper ( VGO ), där V var A häst, G var garderingar dvs B hästar) och O (C hästar dvs outsiders)

Jag komponerade ett system med V (1 häst) G (3 hästar) O (5 hästar) i 3 lopp (Det var V65 på den tiden) och V och G i tre lopp. Marknadsförde detta och sålde det med god förtjänst. Nästa sugen på att damma av det efter 20-25 år och se om det är lika bra nuförtiden.
Du har helt rätt. Dagens dataprogram skapar ju gärna en rank utifrån en del faktorer där t.ex den som sprungit in mest pengar per start, t.ex. 12.150kr får värdessiffran 1. Den med näst mest pengar per start, t.ex. 12.100kr får värdessiffran 2, och den på tredje plats som t.ex sprungit in 7.600kr får värdessiffran 3. Programmen lägger sedan ihop ett antal liknande faktorer, som man kan vikta, och ut kommer en rank.

Den har nackdelen av att den ofta saknaden hel del faktorernas vill ha med, och den är net alls proportionerlig utifrån de faktiska prestationerna, utan räknar endast ut snittrangordning. Ibland utgår man från direkt felaktiga värden, t.ex. spårrrank med tilläggsloppen, monte, volt och auto i en salig röra. Att använda sådant är ett bra sätt att bli fattigare.
Gammal 2015-04-22, 07:12   #42

Standard

Citat:
ALT+PrtScreen och kopiera in i Word eller Paint för beskärning.
Vad gör ALT+prtscreen för något som inte bara prtscreen (prtsc/prtscn/print screen) gör?
Gammal 2015-04-22, 08:02   #43

Viroids avatar

Standard

Alt+PrtScn snappar bara det aktiva fönstret, inte t.ex. aktivitetsfältet.
Gammal 2015-04-22, 09:16   #44

Standard

När det gäller systembegränsningsproblematiken så verkar det som om de nappar på ett förslag som jag har lämnat till dem.

När lagkaptenen / spelläggaren aktiverar möjlighet till fil-spel så ska det finnas möjlighet att sätta ett "lag-tak" på t ex 1000 system och då kan inte just det laget lägga fler än 1000 system.

På så sätt går det för en enskild lagmedlem att säkerställa att man inte "omedvetet" går över 5000 system.

Tyvärr lär det ta ett tag för dem att implementera det.
Gammal 2015-04-22, 10:06   #45

Standard

Citat:
Jag brukar dock föredra att använda bullzip pdf printer (gratis), då skriver du bara ut vad du vill ha till en pdf fil alternativt det bildformat du vill ha.

exempel:
Spoiler:

Senast redigerad av boozty den 2015-04-22 klockan 10:31.
Gammal 2015-04-22, 11:53   #46

Standard

BRA STRAPPA
Gammal 2015-04-22, 12:19   #47

Stekels avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 26752
Standard

Citat:
Varför har ingen sagt det tidigare!!?? Undrar hur många gånger jag croppat en print screen i paint för att man får med mer än man vill...

Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-22, 13:05   #48

Rickarts avatar

Reg.datum: mar 2013
Sharp$: 2726
Standard

Eller om ni har en Mac, Shift+cmd+4 så kan ni ruta in det ni vill printscreena direkt på skärmen, bilden sparas automatiskt till skrivbordet.
Gammal 2015-04-25, 18:26   #49

Standard

Citat:
Ok, förstår och inser att support även skulle behöva bli rent speltekniskt och det ska nog ATG undvika. Tänkte annars att de mycket enkelt kunde lagt in möjlighet att klassificera utvalda hästar i grupper, men helt klart riskerar det bli mer jobb än vad det ger i service.

HPTO ( HPT Online ) fick någon form av kapacitetsproblem i förmiddags. Givetvis kommer de att lösa sina problem och köpa på sig mer molnkraft så att de löser det tillfälliga problemet.

Det stora problemet är dock att det alltid kan dyka upp nya liknande problem. För min del räcker inte 99.99999999% tillgänglighet för reduceringsverktyget. Det är illa nog att ATG aldrig kan vara 100%-iga.

Idag var det HPTO. Nästa gång är det någon annan som får problem. Däremot kommer aldrig jag att få problem av det här slaget.
Gammal 2015-04-25, 20:13   #50

Reg.datum: feb 2011
Sharp$: 2527
Standard

Någon som har koll på hur lång tid det tar innan man får in pengarna på v75 tillsammans om man spelat via fil. Läste att någon haft problem med sitt spel som blivit annulerat.
Magnus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-25, 20:14   #51

Reg.datum: mar 2015
Sharp$: 6031

Filmtokig
Stats: 3 - 2 - 0
ROI: 197.10%
Vinstprocent: 60.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Magnus Visa inlägg
Någon som har koll på hur lång tid det tar innan man får in pengarna på v75 tillsammans om man spelat via fil. Läste att någon haft problem med sitt spel som blivit annulerat.

Just idag är det förseningar enligt atg.se med utbetalning utav vinster från tillsammans. I övrigt kanske det tar, en trettio minuter/timme tror jag.
AMHC (+1), Magnus (+10)
Filmtokig är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-26, 07:05   #52

Standard

Citat:
HPTO ( HPT Online ) fick någon form av kapacitetsproblem i förmiddags. Givetvis kommer de att lösa sina problem och köpa på sig mer molnkraft så att de löser det tillfälliga problemet.

Det stora problemet är dock att det alltid kan dyka upp nya liknande problem. För min del räcker inte 99.99999999% tillgänglighet för reduceringsverktyget. Det är illa nog att ATG aldrig kan vara 100%-iga.

Idag var det HPTO. Nästa gång är det någon annan som får problem. Däremot kommer aldrig jag att få problem av det här slaget.
Oj, vet du om det är sådana problem i Pinracer också? Har Joker med flera tusen betalande användare gått över till webb utan att ha koll på kapacitet i server alltså, farligt och kan ju ändra marknaden helt. Här har ni som är aktörer en möjlighet närmsta tiden om det krånglar.

Finns många andra webbtjänster - sökfunktioner, Skatteverket, aktiehandel, osv som klarar 100-tusentals användare på kort tid så jag tänker att det kanske också är en fråga om vilka val just HPT gjort avseende gränssnitt, serverkapacitet, tekniska lösningar och begränsningar av olika slag. Läste ex att de satt begränsning på 50000 rader i "ram", låter nästan som de gör beräkningar på server, även om det är svårt förstå den tanken. Men en sån hård begränsning gör det omöjligt att spela som jag gör.

Men helt klart är det andra fördelar än kapacitet webben ger: plattformsoberoende, större flexibilitet för användare, mm Sen visar ju alla undersökningar att vi i rasande takt är på väg mot en tid där mobila enheter tar över helt på privatmarknaden. Jag tänkte därför att det är svårt se en framtid i desktopprogram om ni riktar er mot breda användargrupper med privatpers.

Men håller med dig om att det för mig som spelare aldrig får krångla. Jag har ändå tolkat det som att hela HPT-konceptet bygger på att användarna accepterar mycket buggar och nästan blir glada av att känna sig delaktiga och rapportera fel och brister. En slags kontinuerlig vidareutveckling där alla är medvetna om att det kan gå fel ibland. Joker och Pinracer har valt en annan väg: användarna är inte delaktiga och här räknar användarna nog med att det aldrig blir fel.

Långt svar men du har nog rätt. Spännande se vilka problem joker ställs inför nu framöver. Tänk om de gått över till webb och det inte finns kapacitet för användarna... 😀
Gammal 2015-04-26, 08:04   #53

Migges avatar

Standard

Och nu igår blev det som jag har sagt hela tiden att filinlämning är inte V75's problem utan helt enkelt att loppen tidigare har varit för lätta pga felaktigt utskrivna propositioner ifrån ATG's sida.

Här på sajten har det ju bl.a. propagerats för att "alla" skulle nu jämt ha 7 rätt tack vare filinlämningen & med det låga utdelningar för 7 rätt...trots filinlämning, V75 Tillsammans, butiks/andelsspel mm så var det endast 16 st. system som klarade gårdagens sju lopp & blev belönade med över 4 mille var!
Gammal 2015-04-26, 08:27   #54
HPT

Standard

Citat:

Nästa version kommer ha effektivare algoritmer och hostas på en kraftfullare server, men riskerna finns absolut kvar, oavsett verktyg man använder. När hundratals användare ska dela på serverkraft som motsvarar datorn du har på skrivbordet kan det så klart bli problem.

Det svindyra Pinracer verkar också ha någon form av begränsning för att de "stöder ATGs arbete mot robotspel". Skulle förvåna mig mycket om det är någonting annat än ett svepskäl...
Gammal 2015-04-26, 08:42   #55
HPT

Standard

Citat:
Oj, vet du om det är sådana problem i Pinracer också? Har Joker med flera tusen betalande användare gått över till webb utan att ha koll på kapacitet i server alltså, farligt och kan ju ändra marknaden helt. Här har ni som är aktörer en möjlighet närmsta tiden om det krånglar.

Finns många andra webbtjänster - sökfunktioner, Skatteverket, aktiehandel, osv som klarar 100-tusentals användare på kort tid så jag tänker att det kanske också är en fråga om vilka val just HPT gjort avseende gränssnitt, serverkapacitet, tekniska lösningar och begränsningar av olika slag. Läste ex att de satt begränsning på 50000 rader i "ram", låter nästan som de gör beräkningar på server, även om det är svårt förstå den tanken. Men en sån hård begränsning gör det omöjligt att spela som jag gör.

Men helt klart är det andra fördelar än kapacitet webben ger: plattformsoberoende, större flexibilitet för användare, mm Sen visar ju alla undersökningar att vi i rasande takt är på väg mot en tid där mobila enheter tar över helt på privatmarknaden. Jag tänkte därför att det är svårt se en framtid i desktopprogram om ni riktar er mot breda användargrupper med privatpers.

Men håller med dig om att det för mig som spelare aldrig får krångla. Jag har ändå tolkat det som att hela HPT-konceptet bygger på att användarna accepterar mycket buggar och nästan blir glada av att känna sig delaktiga och rapportera fel och brister. En slags kontinuerlig vidareutveckling där alla är medvetna om att det kan gå fel ibland. Joker och Pinracer har valt en annan väg: användarna är inte delaktiga och här räknar användarna nog med att det aldrig blir fel.

Långt svar men du har nog rätt. Spännande se vilka problem joker ställs inför nu framöver. Tänk om de gått över till webb och det inte finns kapacitet för användarna... 😀
Alla beräkningar sker på servern, och jag har svårt att tro att någon annan valt andra lösningar. Skulle bli väldigt mycket kod och ganska svårt att köra något sådant med javascript i webbläsaren, och nånstans måste ju systemen sparas och startlistor hämtas och uppdateras från. Detta kräver långt mycket mer processorkraft per användare än en inloggning på Skatteverket eller internetbanken.

Joker innehåller ganska få funktioner och har knappt uppdaterats de senaste åren, Pinracer har fått statliga miljoner för att bygga sitt verktyg, bra faktorer för att undvika problem.

För övrigt är ryktet om HTPs buggighet kraftigt överdriven, men givetvis innebär fler funktioner också fler saker som oförutsett kan gå snett...
Gammal 2015-04-26, 09:49   #56

Viroids avatar

Standard

Det kan väl inte vara endast jag som kommer ihåg hur man stod i en totomatkö som inte rörde sig därför att det var fel någonstans, hur man sköt på starten för att försöka hinna få igång systemen och rädda så mycket omsättning som möjligt?

Ingen kedja är starkare än den svagaste länken, och just nu ser jag molnbaserade tjänster som absolut vekast i kedjan för att kunna spela. Håller man sig på sin egen dator är man mycket säkrare. Jag har provat betaversionen av den nya HPT, och den är enormt mycket snabbare på att beräkna och skapa kuponger även från stora ramar.

Någon Onlineversion av någon programvara har jag aldrig provat. Dels är de versionerna lite för begränsade, dels inser jag att det är som upplagt för problem när läsplattor och telefoner skall göra något på ett begränsat skärmutrymme och sedan försöka jobba med det via mer eller mindre stabila wifi eller någon slags 3G/4G som delas med hundratals eller i värsta fall tusentals andra människor.
Gammal 2015-04-26, 15:01   #57

Standard

Citat:
Och nu igår blev det som jag har sagt hela tiden att filinlämning är inte V75's problem utan helt enkelt att loppen tidigare har varit för lätta pga felaktigt utskrivna propositioner ifrån ATG's sida.

Här på sajten har det ju bl.a. propagerats för att "alla" skulle nu jämt ha 7 rätt tack vare filinlämningen & med det låga utdelningar för 7 rätt...trots filinlämning, V75 Tillsammans, butiks/andelsspel mm så var det endast 16 st. system som klarade gårdagens sju lopp & blev belönade med över 4 mille var!
"Endast 16"? 16 system med den rätta raden är sjukt många.
Gammal 2015-04-26, 15:07   #58

Migges avatar

Standard

Citat:
"Endast 16"? 16 system med den rätta raden är sjukt många.
16 st. system av 1.964.868 st. möjliga V75-system är lite
Gammal 2015-04-26, 16:02   #59

Standard

Citat:
16 st. system av 1.964.868 st. möjliga V75-system är lite
Det är flera 100% fler än förväntat utifrån radens svårighetsgrad.
Gammal 2015-04-26, 16:09   #60

Migges avatar

Standard

Citat:
Det är flera 100% fler än förväntat utifrån radens svårighetsgrad.
Whatever! Var istället glad för att 16 st. fick vinna miljoner på V75
Gammal 2015-04-26, 16:18   #61

Standard

Citat:
Whatever! Var istället glad för att 16 st. fick vinna miljoner på V75
Själv hade jag varit oerhört kluven som 7-rättsvinnare. Det är t o m att en sån här omgång gör mig tveksam till spelformen överhuvudtaget.

Om man riskerar att bli så underbetald på en rad som är svårare än "en gång i livet" är det nog bättre att lägga sina surt förvärvade spelpengar på någon annan spelform.

Självklart är det här mycket pengar som alldeles säkert kommer att glädja vinnarna mycket. Men det är tragiskt dåligt betalt i förhållande till svårighetsgraden.

Jag brukar kritisera Sjödén ofta men när det gäller V75-rader utan favoriter så har han HELT rätt. De är oerhört dåliga ur spelvärdesperspektivet. Han kommer säkert ( med rätta ) att ta upp det i nästa krönika.
Gammal 2015-04-26, 17:02   #62

Sharp$: 5996
Standard

Visst första anblick såg det ut som dåligt betalt

Men
- det var bara 1 lopp som var riktigt svårt
- sista loppet var ju relativt välgarderad på de kuponger som var kvar
- Kallblodsloppet var garderat, Goop rensade ganska dåligt

tror att många gick kort i avd 3 och 4, men stor /Andels vinnaren Torsby avslutade ju med 2 spikar.

fanns väl ett par favoriter som var lite högt streckade inte svårt att gå emot dessa
incitatus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-26, 17:14   #63

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av incitatus Visa inlägg
Visst första anblick såg det ut som dåligt betalt

Men
- det var bara 1 lopp som var riktigt svårt
- sista loppet var ju relativt välgarderad på de kuponger som var kvar
- Kallblodsloppet var garderat, Goop rensade ganska dåligt

tror att många gick kort i avd 3 och 4, men stor /Andels vinnaren Torsby avslutade ju med 2 spikar.

fanns väl ett par favoriter som var lite högt streckade inte svårt att gå emot dessa
Det finns ett objektivt mått på förväntat värde enligt V75%en , omsättningen och allarättspottens storlek.

Om man ser till radrenset mellan näst sista och sista avdelningen så är det ganska normalt. Vinnaren var spelad på lite mindre än två procentenheter mer på de kvarvarande raderna än på alla inlämnade rader.

Det var alltså tidigare under omgången som vinnargänget tog struptag på oss andra.

Men du har helt rätt i att frågan om överbetald/underbetald egentligen är lika subjektiv som eventuellt spelvärde. Om man har satt högre sannolikhet på flera av vinnarna så är det fullt möjligt att utdelningen räckte till för att ge överodds ändå.
Gammal 2015-04-26, 19:07   #64

Standard

Statistiskt vet i fan om någon SKA klara raden, en superskräll, två skrällar och ingen favorit. Ni som brukar använda rankingstats för att påvisa svårighetsgrad, hur låg denna omgång till?
1-11-18-18-5-12-10% är ju ingen enkel nöt att knäcka, 9-3-3-2-6-3-5e handare berättar ju inte hela sanningen. Nu ströks ju fem hästar vilket minskade antalet kombinationer avsevärt.
Men tveklöst gjorde andelssystemen som tog 28 miljoner udden av förväntad utdelning.
Vilket ofta varit UtlandsAffe som gjort tidigare.

Men ni statistikrävar, hur har liknande rader betalats genom tid?
Gammal 2015-04-26, 19:16   #65

Grants avatar

Reg.datum: okt 2012
Sharp$: 6099
Thumbs up

Ranksumma 31 å ATG, rätt utdelning 1-5 system. 13-66 miljoner.

Mvh Ulf-Eddie
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-26, 19:18   #66

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hatten1 Visa inlägg
Statistiskt vet i fan om någon SKA klara raden, en superskräll, två skrällar och ingen favorit. Ni som brukar använda rankingstats för att påvisa svårighetsgrad, hur låg denna omgång till?
1-11-18-18-5-12-10% är ju ingen enkel nöt att knäcka, 9-3-3-2-6-3-5e handare berättar ju inte hela sanningen. Nu ströks ju fem hästar vilket minskade antalet kombinationer avsevärt.
Men tveklöst gjorde andelssystemen som tog 28 miljoner udden av förväntad utdelning.
Vilket ofta varit UtlandsAffe som gjort tidigare.

Men ni statistikrävar, hur har liknande rader betalats genom tid?
De strukna hade en medelspelprocent på ca 0.40%. Det är knappast där en eventuell avvikelse står att finna.

Inte heller Narold Vox rensade märkvärdigt dåligt. Så förklaringen finns i avd 1-6.
Gammal 2015-04-26, 20:51   #67

Viroids avatar

Standard

Att ingen streckfavorit vinner är ganska ovanligt, inträffar 2-3 gånger per år.

Det finns därför inte så mycket jämförelsematerial. Det var ju också superduperdubbeljackpoot med en massa extra pengar. Det närmaste jag hittar är Halmstad 9/11-2013 då ingen streckis vann, insatssumman var 75, ranksumman 26. Förväntat då var 7 rader med alla rätt, men efter att ett andelssystem tokspikat en 8% och en 3% i de två sista loppen, och varvat det systemet ett antal gånger så blev det 32 rader med alla rätt. Utdelning 670kkr istället för förväntade 3Mkr.

Igår kunde man förvänta sig 5 rätta rader utifrån insatsfördelningen och runt 13Mkr i vinst.
Gammal 2015-04-26, 22:14   #68

Standard

Strappa, du vet lika väl som alla andra, att ska man få med 1% så blir man normalt tvungen att ta alla, dvs två hästar strukna i första, hyggligt mycket billigare med 10 istället för 12 hästar. Spelar man med utgång att minst 1 skräll under 3% blir kostnaden högst avsevärt reducerad med fem strukna.
Gammal 2015-04-26, 23:21   #69

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hatten1 Visa inlägg
Strappa, du vet lika väl som alla andra, att ska man få med 1% så blir man normalt tvungen att ta alla, dvs två hästar strukna i första, hyggligt mycket billigare med 10 istället för 12 hästar. Spelar man med utgång att minst 1 skräll under 3% blir kostnaden högst avsevärt reducerad med fem strukna.
Absolut. Men för att strykningar ska orsaka väsentliga avvikelser från det förväntade värdet krävs normalt en icke försumbar spel%.

Men hur man än vrider och vänder på det så är det ju bara en teoretisk modell med alla dess brister. Här har Sjödén alldeles säkert en poäng. Favoritfria rader är förhållandevis överspelade.
Gammal 2015-04-27, 01:03   #70

Reg.datum: okt 2014
Sharp$: 3039
Standard

Min rank på bloggen som jämförelse:

1. A: 3 B: 7,4,5 C: 6,1,2 D: 10,12,9
2. A: 3 B: 2,1,10 C: 12,11,4,6 D: 7,5,9,8
3. A: 1 B: 11,6,3,2 C: 7,4 D: 5,9,8,10
4. A: 1 B: 6,5,10 C: 11,7,2,8 D: 4,12,9
5. A: 3 B: 12,9,2,10 C: 14,13,8 D: 1,11,4,6,7
6. A: 6,2 B: 9,3,10 C: 7,8 D: 4,5,1
7. A: 10,9 B: 15,12,13,8,11 C: 2,1,5 D: 3,6,4,7,14

21 i ranksumma och ingen sämre än fyra.
Men svårt att sätta om man bara har en vinnare.

Rankade upp Renda LB till andrarank på mitt reducerade på lördagen så där hade jag 20, men det hjälpte ju inte ändå

Tirich är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-27, 08:32   #71

Standard

Det var en rad med låg sannolikhet för vinst, visst. Men med dubbel jackpot fanns med råge pengar att dela ut för att motsvara sannolikheten!

Var det för många som lämnade in raden? Nja... att säga att favoritfria rader generellt är överspelade håller jag inte alls med om.

Mycket av resonemangen bygger på att det enda sätt att spela är att använda sig av spikar (och då framförallt favoritspikar), utgå ifrån hur historiskt utfall varit för hästar utifrån deras ordningsnr på insats%. Rel lite om raders utfall.

Men för de som klumpar ihop alla V75-omgångar och tyckte att omgången var ett bra genomsnitt i svårighetsgrad och bara hade Max 5% chans bli favoritfri så var det inte lätt få den spelbar. Och kanske förstörde andelsbolaget denna gång, men absolut inte så grovt som ert s.k förväntade värde ger sken av.
Gammal 2015-04-27, 08:42   #72

Standard

Citat:
Det var en rad med låg sannolikhet för vinst, visst. Men med dubbel jackpot fanns med råge pengar att dela ut för att motsvara sannolikheten!

Var det för många som lämnade in raden? Nja... att säga att favoritfria rader generellt är överspelade håller jag inte alls med om.

Mycket av resonemangen bygger på att det enda sätt att spela är att använda sig av spikar (och då framförallt favoritspikar), utgå ifrån hur historiskt utfall varit för hästar utifrån deras ordningsnr på insats%. Rel lite om raders utfall.

Men för de som klumpar ihop alla V75-omgångar och tyckte att omgången var ett bra genomsnitt i svårighetsgrad och bara hade Max 5% chans bli favoritfri så var det inte lätt få den spelbar. Och kanske förstörde andelsbolaget denna gång, men absolut inte så grovt som ert s.k förväntade värde ger sken av.
Helt rätt. 28M-systemet är bara en delförklaring. Det stod för ca 5 av de 11 "överskjutande" systemen. Säkert en och annan norsk 7a mer än förväntat också.

Och det förväntade värdet är ju bara halva ekvationen när det gäller bedömningen om svårighetsgraden motsvarade utdelningen.

Den som gav vinnarna bättre chanser att vinna tycker ju självklart att det var "bra betalt".

Men att insatsfördelningsprodukten är flera 100% lägre än oddset från utdelningen, samtidigt som utdelningen gav "korrekt odds", är oerhört ovanligt.
Gammal 2015-04-27, 10:07   #73

Standard

5,87 system var andelsspelet i torsby, förutom det systemet var det 8st 7or varav 4st var fil inlämnade <-- i sverige

danmark och norge stod för en var med.

Senast redigerad av boozty den 2015-04-27 klockan 10:08.
Svara

td