Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2015-03-03, 17:15   #1
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

STORA SYSTEM PÅ V75-TILLSAMMANS


Kan ju tyckas vara ett elegant självmål att spela stora system i en tid när favoritparaderna avlöser varandra. 2014 var faktiskt illa, riktigt illa, men 2013 var bra och det finns inget som säger att framtiden inte ska kunna bli lyckad. Man får försöka anpassa sig lite till situationen, förstås. Så på dem igen, alltså!

Att spela stora system varje vecka kommer bara att leda till ett Tramshelvete. Tramset måste minimeras, så detta bolag spelar Engångstrams. Ett spel i taget, systemet redovisas före inlämning, frivilligt att vara med och när omgången är avslutad är tramset över.

Det viskas om att man snart kommer att kunna spela via fil till V75-Tillsammans. Möjligt, men det tror jag först när det är ett faktum. I nuläget kan varje ATG-kund skapa valfritt antal lag. Varje lag får spela max fyra kuponger. Ett spelbolag som manageras av en kund kan alltså spela system med upp till 24 kuponger om man registrerat sex lag.

Jag har skapat SEX lag, men det kommer bara att finnas ETT bolag. Medlemmarna är medlemmar i alla sex lagen. Andelspriset är detsamma i alla sex lagen. Detta alltså för att man ska kunna spela ETT system med upp till 24 kuponger utspridda över de SEX lagen. Kan verka förvirrande för nykomlingen, men är inte konstigt alls. Det visar sig snabbt.

Andelspriset har jag satt till 1800 kronor (300 kr i vart och ett av de sex lagen). Fanns det många intresserade skulle priset kunna sänkas men till en början får det bli så här. Ska systemet lämnas in lär det få finnas lite i kassan också. Man kan satsa upp till tio andelar och det är precis vad jag kommer att göra när jag deltar. Då finns det alltså 18000 i kassan redan innan övriga anmäler intresse.

Till de som tycker att 1800 är sjukt mycket vill jag säga: det är Engångstrams vi talar om. Kan man inte skaka fram en tvåtusing vid enstaka, särskilt intressanta omgångar så bör man nog se över hur man spelar.

Just nu finns det förstås bara en medlem i bolaget, men tanken är att vilken medlem som helst ska kunna komma med ett spelförslag. Känner ni att ni vill prova så är ni välkomna, men bli medlem först, så att man vet att det är på allvar.

Så här har jag tänkt att det ska gå till. Den som har en systemide presenterar den i denna tråd. Kan vara i skrift eller t ex i form av en postad bild av ett Jokersystem. Systemet ska vara på minst 35000 rader och bestå av 1-24 kuponger. Alltså ett vanligt matematiskt system eller ett reducerat system på 2-24 kuponger.

Systemet ska ha minst tre grundideer, som medlemmarna kan ta ställning till. Utöver grundideerna fylls systemet ut beroende på kassans storlek den enskilda omgången.

Den första grundiden är alltid att omgången i sig har potential att ge hög utdelning och att det därför är motiverat att spela ett stort system. Ju större desto bättre, kanske. Tycker man inte att omgången ser svår ut ska man naturligtvis inte delta i ett stort system.

Jag vill inte gå in på någon djupsinnig spelteori, men det finns åtminstone två faktorer som kan försvara ett riktigt stort system när det ser svårt ut. Dels Efterrensningseffekten som bara uppstår vid höga utdelningar och dels det faktum att om man är nästan rätt ute, och det faktiskt blir svårt, så finns det goda förutsättningar för bra tröstpengar och även nettovinst på 6 o 5 rätt.

De övriga grundideerna kan vara spelvärda spikar, men behöver inte vara det. Det kan vara ett tvåhästarslopp där favoriten inte finns med eller ett sjuhästarslopp där alla hårt spelade hästar är bortplockade. Eller att en av två spelvärda outsiders måste vinna. Eller två av fyra. Eller något annat.

Att spika en storfavorit kan knappast vara en hållbar grundide för ett riktigt stort system om man fiskar efter de riktigt höga utdelningarna.

Det handlar alltså om rätt kraftig spekulation i detta bolag. Oftast kommer det att skita sig duktigt men observera att det är meningen att den enskilde medlemmen endast deltar då han/hon ställer upp på alla grundideer. Om man presenteras ett system där man ställer upp på alla grundideer har jag faktiskt lite svårt att förstå varför man inte skulle vilja delta. Det kanske bara blir två deltagare men, som sagt, när jag själv är med så satsar jag tio andelar.

Det är knappast realistiskt att ha ett system färdigt före lördag, men den som har en ide på gång bör väl förvarna om att det kan komma något. Tidsschemat blir, ungefär, att ha ett färdigt system klart på förmiddagen. Medlemmarna får en eller enochenhalv timme på sig att fundera. Sedan behövs lite tid så att man kan utöka eller krympa systemet utifrån hur stor spelkassan är, skriva ut systemet i de sex olika lagen och lämna in med lite marginal med tanke på möjliga (ATG-)datorkrångel.

Det är alltså upp till alla, utifrån intresse och förstånd, att vara lite vakna över vad som är på gång.

Den som är intresserad av att lägga ett spelförslag enligt riktlinjerna kan skriva här eller skicka ett PM. Bli medlem innan ni lägger ett förslag så att alla förstår att det är på allvar och inte en leksak från tomteverkstan.

Själv kommer jag att presentera ett spelförslag när jag har något att komma med. Det gör jag i denna tråd och så skriver jag väl något i den ordinarie V75-tråden också.

Senast redigerad av overpace den 2015-03-08 klockan 23:49. Anledning: Ändrat andelspris
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-03-03, 17:40   #2
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 866
Sharp$: 3614
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av overpace Visa inlägg
Det viskas om att man snart kommer att kunna spela via fil till V75-Tillsammans. Möjligt, men det tror jag först när det är ett faktum.
Det är mer än en viskning, nedanstående text taget ifrån hemsidan för V75 Tillsammans:

Fråga: Kan man spela ”reducerade spel” eller lämna in ”filer” på ATG Tillsammans?

Svar: Eftersom det är möjligt att spela 4 kuponger per lag och omgång, går det att göra enkla reducerade spel. Filinlämning är inte möjligt ännu, men kommer att komma.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
overpace (+5)
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-03-03, 18:00   #3
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Funktionen är enligt uppgift "färdig".

Det man väntar på är lasttester på tillsammans-sajten. Tyvärr har den ju visat upp svagheter när det gäller "sen anstormning".
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+3), overpace (+3)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-03-09, 00:35   #4
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Nya regler för V75-Tillsammans ger möjlighet till fler kuponger. Så jag har ändrat andelspriset till 1800 kronor (300 kr i vart och ett av sex lag).

Jag har bestämt mig för att spela V75 endast på detta sätt. Flerbongar eller mindre system tror jag inte på. Min tidshorisont är ganska lång för V75. Det kommer att vara rätt sätt att spela på några års sikt.

När jag lirar så blir det samma insats varje gång=10 andelar. Eftersom jag gärna ser ännu större system får alla som tycker systemet ser vettigt ut vara med. Systemen kan se lite olika ut. Ingen förutbestämd systemprincip, alltså, utan "återkommande engångslir".

En annan fördel för mig med detta upplägg är att, så småningom kan andra med bra ideer för ett stort system också lägga ett systemförslag. Då behöver man inte ens göra grovjobbet!

Jag begriper ju att det inte kommer att vara någon rusning efter andelar i början. Normalt blir väl folk intresserade först efter en vinst. Vore bättre att tänka till före vinsten.

Kan bli spel på lördag men det beror ju helt på vilken info som kommer och hur procenten sitter. Annars ligger det nog väl till för Momarken om två veckor. Brukar sällan bli lätt där.

Om jag spelar kommer jag att visa upp ett preliminärt system på fredag, så att eventuella intresserade kan få en liten förvarning. Ett definitivt system kommer att presenteras lördag kl 11. Det kommer att vara på 35000-40000 rader. Om ingen annan hoppar på så lämnar jag in på egen hand via Jokerfil. Om någon tecknar en andel så lämnas systemet in på V75-Tillsammans. Tecknas mer än en andel så förstärks systemet i garderingsloppen. Deadline för anmälan till systemet blir 12.45. Sedan behöver jag lite tid att skriva ut kupongerna så jämnt som möjligt över de sex lagen och även ha en tidsmarginal för oförutsedda händelser.

Om någon blir intresserad bör ni anmäla er senast på fredag. Finns inget som helst krav på deltagande i de enskilda systemen bara för att man är medlem i bolaget. Men det är ju lite smidigt att vara medlem i god tid om man nu skulle vilja köpa en andel. I princip kan man nog vara medlem ett bra tag utan att vara med på systemen. Behövs nog ett ganska häftigt tillslag för att det ska bli rusning till bolaget!

Senast redigerad av overpace den 2015-03-09 klockan 00:43.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-03-15, 22:14   #5
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Ska mycket till för att jag inte ska spela till Momarken nu på lördag. Om det finns intresserade så anmäl intresse så snart som möjligt. Finns ingen garanti på att jag har tid över när det passar alla. Man kan alltså vara medlem men avstå från att satsa om man är missnöjd med systemet. Som det ska vara, om ni frågar mig. Man ska bara vara med om det den enskilda omgången passar.

Finns det frågor så gäller samma sak. Ställ dessa så snart som möjligt.

Senast redigerad av overpace den 2015-03-15 klockan 22:44.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-03-21, 16:22   #6
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Nix, inte ens på Momarken..., nu börjar det klia i speltarmen. Vart är V75 på väg? Ny jackpott till finalerna, what a surprise...

Om jag förstått saken rätt så behåller Norge sin jackpottandel till sitt egna V75? Hoppas ha fel, i så fall 28 milj extra i potten.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-03-22, 09:11   #7
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av overpace Visa inlägg
Nix, inte ens på Momarken..., nu börjar det klia i speltarmen. Vart är V75 på väg? Ny jackpott till finalerna, what a surprise...

Om jag förstått saken rätt så behåller Norge sin jackpottandel till sitt egna V75? Hoppas ha fel, i så fall 28 milj extra i potten.
Norge har egen V75 på Sörlandet på lördag och eftersom de inte spelar till jackpotens "målomgång" tar de hem sin del av 5-rättspotten.

Ska bli roligt att se hur stor del av omsättningen Norge stod för!
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
overpace (+1)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-14, 21:29   #8
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Jahapp, det trodde man inte. Man kan nu alltså spela reducerade system via fil på V75-Tillsammans. Bra förstås, men det går inte alls ihop med ATGs regler för maximalt tillåtna system per kund och omgång. De kommer helt enkelt att bli tvungna att se mellan fingrarna när Tillsammans-spelare går över gränsen. Maxgränserna infinner sig mycket snabbare än vad folk tror.

I vilket fall är allt som står i denna tråd passé. Precis som V75 som högutdelningsspel?

Senast redigerad av overpace den 2015-04-14 klockan 21:32.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-14, 21:31   #9
 
Reg.datum: mar 2015
Ort: Thailand
Inlägg: 1 292
Sharp$: 6031

Filmtokig
Stats: 3 - 2 - 0
ROI: 197.10%
Vinstprocent: 60.00%

Standard

Har du något bolag och om plats finns är jag intresserad. Mvh
Filmtokig är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-15, 21:37   #10
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Filmtokig Visa inlägg
Har du något bolag och om plats finns är jag intresserad. Mvh
Jag funderar. Plats lär alltid finnas.Ju större systemen är desto mer viktigt att det läggs upp rätt. Lovar att meddela om jag hittar något jag tror på. Lite si o så med det nu i jackpotåldern.

För övrigt är fördelen med filsystem något överskattat när det gäller riktigt stora system. Men det är klart att det är bra att kunna spela via fil. Om inte annat går det mycket lättare att administrera.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Filmtokig (+10)

Senast redigerad av overpace den 2015-04-15 klockan 21:42.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-01, 19:00   #11
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Jag har kommit fram till några slutsatser; 1. Lille overpace behöver sitt lördagsgodis, 2. ATG verkar ha insett faran med alltför låga utdelningar, 3. Det är bra om flera delar på insatserna, (och analysarbetet också, men ni vet ju det där med "ju fler kockar...osv") 4. Om jag publicerar mina system och även bjuder in andra så tvingar jag mig själv att lägga ner mer jobb, 5. Bra spelidéer på lördagar betalas som regel bättre på V75-spelet än andra spelformer, 6. Dessutom hoppas jag offentligheten tvingar mig själv att avstå från spel då systemen ser ut som dynga. Hmm, ja det kan man ju hoppas i alla fall...

Eftersom jag beslutade mig först idag så är inte alla detaljer klara. Den närmaste tiden får ses som en testspelsperiod med riktiga pengar. I framtiden tänker jag mig att det bästa vore att sprida insatserna på flera bolag, som är uppbyggda efter olika modeller, men just nu nöjer jag mig med två. Bara för att man testar sig fram behöver det inte säkert betyda att systemen blir misslyckade.

Så här blir upplägget. Intresserade av medlemskap lämnar e-postadress här eller via PM här på sajten. Under veckan har jag sannolikt förhandsmeddelat något som visar hur jag tänker, men först tre timmar före första start publiceras de färdiga systemen.

Medlemmarna får sen 1,5 timme på sig att bestämma om det är något att satsa på. Absolut inget tvång att deltaga. Därefter har jag 1,5 timme på mig att förstärka systemen utifrån hur stor spelkassan är. Inlämningen vill jag göra i god tid för att undvika sent datorkrångel. Normalt görs inga ändringar pga sen information men om den infon är helt avgörande (t ex struken nyckelhäst) så är det klart att jag måste agera. Deltagarna får helt enkelt ta mina eventuella misstag. Eventuella ändringar meddelas snarast.

Skriver nytt inlägg för att undvika att de bli för långa.

Senast redigerad av overpace den 2015-06-01 klockan 19:03.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-01, 19:52   #12
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Många tror att allt blir enkelt för att man spelar stora system. Ni som tror det har fel. Självklart ökar chansen att vinna och förmodligen ökar även chansen att gå med nettovinst. Men det uppstår nya problem. T ex hur man ska hantera omgångar som riskerar att ge låg utdelning (det kan ju bli fint betalt) och rader som garanterat ger låg utdelning. Spelar man för 200 kr är ju 2000 i vinst helt ok, men inte om man spelar för 20 000.

Spelar man utifrån spelvärde på V75 har man lite att fundera över. Det är svårt även med små system, men där tänker jag att man helt enkelt inte kan ha med hästar med lågt spelvärde överhuvudtaget. 100% bortreducerade. Den mest effektiva reduceringen av alla.

Spelvärde=hästens chans att vinna jämfört med oddset/insatsprocenten.

Problemet är att hästar med lågt spelvärde vinner oftare än hästar med högt spelvärde. Det beror helt enkelt på att favoriter oftast har ett lågt spelvärde, medan det nästan i varje lopp finns skrällar med ett högt spelvärde. Men de vinner inte så ofta.

Ett exempel på en valsituation utifrån spelvärde. Det är lite extremt, men visar vad det handlar om.

Spelaren måste välja mellan en 70%-are med 50% vintchans, eller en 1%-are med 2% vinstchans. Spelar man vinnare eller DD är valet enkelt. Spelar man utifrån spelvärde måste man välja skrällen.

Och V75? Hmm, antag att man spelar alla omgångar, ca 70/år. Väljer man favoriten och spelar under 5 år så har man hittat vinnaren 175 ggr. Rensningen är värdelös men det finns ju sex lopp ytterligare att tippa...

Väljer man i stället skrällen får man en radrensning på 100 ggr, men det inträffar bara 7 ggr på fem år! Och dessutom har man sex lopp kvar att tippa...

Inte många väljer skrällen, förstås, trots att det spelvärdemässigt vore det korrekta. Skulle man ställas inför två såna här val varje vecka blir det rent löjligt. Två favoriter vinner då var fjärde omgång. Rensningen blir alltid värdelös. Två skrällar vinner en gång på 2500, en gång på 35 år. Radrenset blir grymt-10 000 ggr. SPELVÄRDE!

I varje omgång måste man göra massor utav val. I just detta exempel var det kanske inte så svårt, men om man väljer mellan en 8%-are med högt spelvärde och en 40%-are med neutralt spelvärde så blir det lite tajtare att besluta.

Varför skriver jag nu detta? Bara för att visa att det finns lite att fundera över när man väljer spelmodell för V75. Jag har ingen glasklar modell ännu utan det får ge sig efterhand. När jag spelar ensam blir det ganska vilda svingar, så jag har lite anpassning att göra.

Senast redigerad av overpace den 2015-06-01 klockan 19:54.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-01, 20:11   #13
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

System nr 1 är ett vanligt tramssystem och jag har döpt laget till just Trams som en påminnelse vad det handlar om. Bolagsspel med reducerade system leder förr eller senare alltid till trams, tro mig.. Men det går väl an om det är jag själv som står för det mesta.

Modellen är inte helt bestämd men det blir alltid en spik med god vinstchans och acceptabelt spelvärde. Spontant känns Highspeed Call som en kandidat på lördag, men det kan ändras många gånger under veckan. Ramen ska inte bli så stor och reduceringen inte så komplicerad. Jag kommer att visa ett exempel senare under veckan.

Andelspris 700 kr. Max 10 andelar. Jag går själv in med 10 andelar och gör ett system på ca 14000 rader. Vill någon annan deltaga så förstärker jag systemet utifrån spelkassan och lämnar in via V75-Tillsammans. Annars lirar jag själv.

Hmm, känns som att jag glömt någon info. Nåja, får återkomma med ett mer detaljerat upplägg.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-01, 20:50   #14
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

I system nr2 blir det mera snickrande. Riktigt hur komplicerad modellen blir vet jag inte själv, men jag har döpt laget till Tomteverkstan så det lär väl bli en del hej o hå i alla fall.

Systemet kommer att sakna spik, men ha en 1av2-variant. Dvs jag väljer ut två hästar som jag själv tycker har ett bra spelvärde och minst en av dem måste vinna. Modellen kommer att byggas så att det blir en klar fördel om båda vinner. Dessa utgångshästar kommer inte att vara storfavoriter men inte heller riktiga långskott. 15-40% på insatsfördelningen kan man tro. Utan att ha analyserat något extra skulle t ex Blits Buitenzorg och Cool Keeper kunna bli utgångshästar på lördag.

Ramen i Tomteverkstan kommer att vara klart större än i Trams. Ganska naturligt då det saknar en spik men systemet kommer även att ha en betydligt större mängd villkor. Risken att klanta till det och reducera bort sig blir då förstås större. Senare under veckan kommer jag att visa på en systemmodell.

Under tiden som spelandet fortgår blir det att mäta hur bra eller dåligt jag väljer hästar jmf med insatsprocenten och hur vettiga eller korkade de olika villkoren är. Men det behöver ingen medlem engagera sig i. Eventuellt intresserade gör väl bäst i att bara studera de enskilda systemen.

Andelspriset även här 700 kr och max 10 andelar. Jag går in med 10 andelar, gör ett system på ca 14000 rader och eventuellt utökad spelkassa används till att stärka de "nedre" delarna av systemet. Med det menas att flytta in en bortplockad, flytta en D till C eller en C till B. Grundutgångarna på nyckelhästarna kommer att bibehållas.

Jag återkommer.

Senast redigerad av overpace den 2015-06-02 klockan 10:54. Anledning: 15-40% mer troligt
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-03, 11:12   #15
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Finurliga system ger inga garantivinster. Det är hur man bedömer hästarna som är helt avgörande. 14000 enkelrader är 14000 enkelrader oavsett. Det handlar om vilka 14000 enkelrader man vill ha med. Tiden räcker just nu inte till för att ge sig in i något djupare resonemang.

Två exempelsystem. Ett matematiskt på max 14000 rader och en onsdagsversion (jag har inte läst på något ännu och inte närmare studerat insatsprocenten) av system Trams på max 14 000 rader. Jag vill visa vad man får på 14000 rader eftersom det är vad man har när mina 7000 ligger i kassan. Ju fler som köper in sig desto mer extra får man.

En ram på 13.440 rader kan se ut så här. Ramen är systemet. En kupong. 6x8x2x4x5x7x1= 13.440

V75-1: 1,2,5,6,8,9

V75-2: 4,5,7,9,10,11,13,14

V75-3: 2,7

V75-4: 1,3,4,5

V75-5: 1,7,9,13,14

V75-6: 1,2,4,5,6,9,10

V75-7: spik 1

System Trams kommer att ha en spik och i övriga lopp blir det en enkel reducering på A, B o C-hästar. Det slutliga systemet kommer inte att se ut så här. Jag har mixtrat till det för att hamna just under 14 000 rader.

Ramen är 8x8x8x4x12x7x1= 172.032 rader. Det är lite i mesta laget men där hamnade jag just i detta fall. Nedreducerat blir det ett system på 13.602 rader.

V75-1: A-1 B-2,5,6,8,9 C-3,4

V75-2: A-10 B-9,10,11,13,14 C-5,7

V75-3: A-2 B-7 C-1,4,5,8,9,11

V75-4: A-1 B-3,4 C-5

V75-5: A-1 B-7,9,13,14 C-3,4,5,10,11,12,15

V75-6: A-2 B-1,4,5,6 C-9,10

V75-7: spik 1

Detta blir alltså 13.602 rader. Villkoren är enkla. Spiken måste vinna och därutöver minst 2 A och max 1 C. Just i detta fall kanske jag får fundera över att ha med några fler A-hästar och ta bort en del C-hästar. Å andra sidan kanske man klarar 2 av 6. Det brukar klarna fredag kväll.


System Tomteverkstan blir mer komplicerat. Tänkte att jag skulle ha ett exempel klart men det baseras en del på insatsfördelningen och just den ser lite märklig ut just nu. När jag skapade ett system blev det inte bra. Inte som jag tänkt i alla fall.

Jag får återkomma senare för att åtminstone visa en modell över hur jag tänkt.

Senast redigerad av overpace den 2015-06-03 klockan 11:32. Anledning: Skickade av misstag innan jag var klar
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td