Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2015-03-03, 17:15   #1
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

STORA SYSTEM PÅ V75-TILLSAMMANS


Kan ju tyckas vara ett elegant självmål att spela stora system i en tid när favoritparaderna avlöser varandra. 2014 var faktiskt illa, riktigt illa, men 2013 var bra och det finns inget som säger att framtiden inte ska kunna bli lyckad. Man får försöka anpassa sig lite till situationen, förstås. Så på dem igen, alltså!

Att spela stora system varje vecka kommer bara att leda till ett Tramshelvete. Tramset måste minimeras, så detta bolag spelar Engångstrams. Ett spel i taget, systemet redovisas före inlämning, frivilligt att vara med och när omgången är avslutad är tramset över.

Det viskas om att man snart kommer att kunna spela via fil till V75-Tillsammans. Möjligt, men det tror jag först när det är ett faktum. I nuläget kan varje ATG-kund skapa valfritt antal lag. Varje lag får spela max fyra kuponger. Ett spelbolag som manageras av en kund kan alltså spela system med upp till 24 kuponger om man registrerat sex lag.

Jag har skapat SEX lag, men det kommer bara att finnas ETT bolag. Medlemmarna är medlemmar i alla sex lagen. Andelspriset är detsamma i alla sex lagen. Detta alltså för att man ska kunna spela ETT system med upp till 24 kuponger utspridda över de SEX lagen. Kan verka förvirrande för nykomlingen, men är inte konstigt alls. Det visar sig snabbt.

Andelspriset har jag satt till 1800 kronor (300 kr i vart och ett av de sex lagen). Fanns det många intresserade skulle priset kunna sänkas men till en början får det bli så här. Ska systemet lämnas in lär det få finnas lite i kassan också. Man kan satsa upp till tio andelar och det är precis vad jag kommer att göra när jag deltar. Då finns det alltså 18000 i kassan redan innan övriga anmäler intresse.

Till de som tycker att 1800 är sjukt mycket vill jag säga: det är Engångstrams vi talar om. Kan man inte skaka fram en tvåtusing vid enstaka, särskilt intressanta omgångar så bör man nog se över hur man spelar.

Just nu finns det förstås bara en medlem i bolaget, men tanken är att vilken medlem som helst ska kunna komma med ett spelförslag. Känner ni att ni vill prova så är ni välkomna, men bli medlem först, så att man vet att det är på allvar.

Så här har jag tänkt att det ska gå till. Den som har en systemide presenterar den i denna tråd. Kan vara i skrift eller t ex i form av en postad bild av ett Jokersystem. Systemet ska vara på minst 35000 rader och bestå av 1-24 kuponger. Alltså ett vanligt matematiskt system eller ett reducerat system på 2-24 kuponger.

Systemet ska ha minst tre grundideer, som medlemmarna kan ta ställning till. Utöver grundideerna fylls systemet ut beroende på kassans storlek den enskilda omgången.

Den första grundiden är alltid att omgången i sig har potential att ge hög utdelning och att det därför är motiverat att spela ett stort system. Ju större desto bättre, kanske. Tycker man inte att omgången ser svår ut ska man naturligtvis inte delta i ett stort system.

Jag vill inte gå in på någon djupsinnig spelteori, men det finns åtminstone två faktorer som kan försvara ett riktigt stort system när det ser svårt ut. Dels Efterrensningseffekten som bara uppstår vid höga utdelningar och dels det faktum att om man är nästan rätt ute, och det faktiskt blir svårt, så finns det goda förutsättningar för bra tröstpengar och även nettovinst på 6 o 5 rätt.

De övriga grundideerna kan vara spelvärda spikar, men behöver inte vara det. Det kan vara ett tvåhästarslopp där favoriten inte finns med eller ett sjuhästarslopp där alla hårt spelade hästar är bortplockade. Eller att en av två spelvärda outsiders måste vinna. Eller två av fyra. Eller något annat.

Att spika en storfavorit kan knappast vara en hållbar grundide för ett riktigt stort system om man fiskar efter de riktigt höga utdelningarna.

Det handlar alltså om rätt kraftig spekulation i detta bolag. Oftast kommer det att skita sig duktigt men observera att det är meningen att den enskilde medlemmen endast deltar då han/hon ställer upp på alla grundideer. Om man presenteras ett system där man ställer upp på alla grundideer har jag faktiskt lite svårt att förstå varför man inte skulle vilja delta. Det kanske bara blir två deltagare men, som sagt, när jag själv är med så satsar jag tio andelar.

Det är knappast realistiskt att ha ett system färdigt före lördag, men den som har en ide på gång bör väl förvarna om att det kan komma något. Tidsschemat blir, ungefär, att ha ett färdigt system klart på förmiddagen. Medlemmarna får en eller enochenhalv timme på sig att fundera. Sedan behövs lite tid så att man kan utöka eller krympa systemet utifrån hur stor spelkassan är, skriva ut systemet i de sex olika lagen och lämna in med lite marginal med tanke på möjliga (ATG-)datorkrångel.

Det är alltså upp till alla, utifrån intresse och förstånd, att vara lite vakna över vad som är på gång.

Den som är intresserad av att lägga ett spelförslag enligt riktlinjerna kan skriva här eller skicka ett PM. Bli medlem innan ni lägger ett förslag så att alla förstår att det är på allvar och inte en leksak från tomteverkstan.

Själv kommer jag att presentera ett spelförslag när jag har något att komma med. Det gör jag i denna tråd och så skriver jag väl något i den ordinarie V75-tråden också.

Senast redigerad av overpace den 2015-03-08 klockan 23:49. Anledning: Ändrat andelspris
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-03-03, 17:40   #2
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3617
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av overpace Visa inlägg
Det viskas om att man snart kommer att kunna spela via fil till V75-Tillsammans. Möjligt, men det tror jag först när det är ett faktum.
Det är mer än en viskning, nedanstående text taget ifrån hemsidan för V75 Tillsammans:

Fråga: Kan man spela ”reducerade spel” eller lämna in ”filer” på ATG Tillsammans?

Svar: Eftersom det är möjligt att spela 4 kuponger per lag och omgång, går det att göra enkla reducerade spel. Filinlämning är inte möjligt ännu, men kommer att komma.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
overpace (+5)
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-03-03, 18:00   #3
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Funktionen är enligt uppgift "färdig".

Det man väntar på är lasttester på tillsammans-sajten. Tyvärr har den ju visat upp svagheter när det gäller "sen anstormning".
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+3), overpace (+3)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-03-09, 00:35   #4
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Nya regler för V75-Tillsammans ger möjlighet till fler kuponger. Så jag har ändrat andelspriset till 1800 kronor (300 kr i vart och ett av sex lag).

Jag har bestämt mig för att spela V75 endast på detta sätt. Flerbongar eller mindre system tror jag inte på. Min tidshorisont är ganska lång för V75. Det kommer att vara rätt sätt att spela på några års sikt.

När jag lirar så blir det samma insats varje gång=10 andelar. Eftersom jag gärna ser ännu större system får alla som tycker systemet ser vettigt ut vara med. Systemen kan se lite olika ut. Ingen förutbestämd systemprincip, alltså, utan "återkommande engångslir".

En annan fördel för mig med detta upplägg är att, så småningom kan andra med bra ideer för ett stort system också lägga ett systemförslag. Då behöver man inte ens göra grovjobbet!

Jag begriper ju att det inte kommer att vara någon rusning efter andelar i början. Normalt blir väl folk intresserade först efter en vinst. Vore bättre att tänka till före vinsten.

Kan bli spel på lördag men det beror ju helt på vilken info som kommer och hur procenten sitter. Annars ligger det nog väl till för Momarken om två veckor. Brukar sällan bli lätt där.

Om jag spelar kommer jag att visa upp ett preliminärt system på fredag, så att eventuella intresserade kan få en liten förvarning. Ett definitivt system kommer att presenteras lördag kl 11. Det kommer att vara på 35000-40000 rader. Om ingen annan hoppar på så lämnar jag in på egen hand via Jokerfil. Om någon tecknar en andel så lämnas systemet in på V75-Tillsammans. Tecknas mer än en andel så förstärks systemet i garderingsloppen. Deadline för anmälan till systemet blir 12.45. Sedan behöver jag lite tid att skriva ut kupongerna så jämnt som möjligt över de sex lagen och även ha en tidsmarginal för oförutsedda händelser.

Om någon blir intresserad bör ni anmäla er senast på fredag. Finns inget som helst krav på deltagande i de enskilda systemen bara för att man är medlem i bolaget. Men det är ju lite smidigt att vara medlem i god tid om man nu skulle vilja köpa en andel. I princip kan man nog vara medlem ett bra tag utan att vara med på systemen. Behövs nog ett ganska häftigt tillslag för att det ska bli rusning till bolaget!

Senast redigerad av overpace den 2015-03-09 klockan 00:43.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-03-15, 22:14   #5
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Ska mycket till för att jag inte ska spela till Momarken nu på lördag. Om det finns intresserade så anmäl intresse så snart som möjligt. Finns ingen garanti på att jag har tid över när det passar alla. Man kan alltså vara medlem men avstå från att satsa om man är missnöjd med systemet. Som det ska vara, om ni frågar mig. Man ska bara vara med om det den enskilda omgången passar.

Finns det frågor så gäller samma sak. Ställ dessa så snart som möjligt.

Senast redigerad av overpace den 2015-03-15 klockan 22:44.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-03-21, 16:22   #6
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Nix, inte ens på Momarken..., nu börjar det klia i speltarmen. Vart är V75 på väg? Ny jackpott till finalerna, what a surprise...

Om jag förstått saken rätt så behåller Norge sin jackpottandel till sitt egna V75? Hoppas ha fel, i så fall 28 milj extra i potten.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-03-22, 09:11   #7
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av overpace Visa inlägg
Nix, inte ens på Momarken..., nu börjar det klia i speltarmen. Vart är V75 på väg? Ny jackpott till finalerna, what a surprise...

Om jag förstått saken rätt så behåller Norge sin jackpottandel till sitt egna V75? Hoppas ha fel, i så fall 28 milj extra i potten.
Norge har egen V75 på Sörlandet på lördag och eftersom de inte spelar till jackpotens "målomgång" tar de hem sin del av 5-rättspotten.

Ska bli roligt att se hur stor del av omsättningen Norge stod för!
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
overpace (+1)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-14, 21:29   #8
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Jahapp, det trodde man inte. Man kan nu alltså spela reducerade system via fil på V75-Tillsammans. Bra förstås, men det går inte alls ihop med ATGs regler för maximalt tillåtna system per kund och omgång. De kommer helt enkelt att bli tvungna att se mellan fingrarna när Tillsammans-spelare går över gränsen. Maxgränserna infinner sig mycket snabbare än vad folk tror.

I vilket fall är allt som står i denna tråd passé. Precis som V75 som högutdelningsspel?

Senast redigerad av overpace den 2015-04-14 klockan 21:32.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-14, 21:31   #9
 
Reg.datum: mar 2015
Ort: Thailand
Inlägg: 1 292
Sharp$: 6031

Filmtokig
Stats: 3 - 2 - 0
ROI: 197.10%
Vinstprocent: 60.00%

Standard

Har du något bolag och om plats finns är jag intresserad. Mvh
Filmtokig är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-15, 21:37   #10
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Filmtokig Visa inlägg
Har du något bolag och om plats finns är jag intresserad. Mvh
Jag funderar. Plats lär alltid finnas.Ju större systemen är desto mer viktigt att det läggs upp rätt. Lovar att meddela om jag hittar något jag tror på. Lite si o så med det nu i jackpotåldern.

För övrigt är fördelen med filsystem något överskattat när det gäller riktigt stora system. Men det är klart att det är bra att kunna spela via fil. Om inte annat går det mycket lättare att administrera.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Filmtokig (+10)

Senast redigerad av overpace den 2015-04-15 klockan 21:42.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-01, 19:00   #11
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Jag har kommit fram till några slutsatser; 1. Lille overpace behöver sitt lördagsgodis, 2. ATG verkar ha insett faran med alltför låga utdelningar, 3. Det är bra om flera delar på insatserna, (och analysarbetet också, men ni vet ju det där med "ju fler kockar...osv") 4. Om jag publicerar mina system och även bjuder in andra så tvingar jag mig själv att lägga ner mer jobb, 5. Bra spelidéer på lördagar betalas som regel bättre på V75-spelet än andra spelformer, 6. Dessutom hoppas jag offentligheten tvingar mig själv att avstå från spel då systemen ser ut som dynga. Hmm, ja det kan man ju hoppas i alla fall...

Eftersom jag beslutade mig först idag så är inte alla detaljer klara. Den närmaste tiden får ses som en testspelsperiod med riktiga pengar. I framtiden tänker jag mig att det bästa vore att sprida insatserna på flera bolag, som är uppbyggda efter olika modeller, men just nu nöjer jag mig med två. Bara för att man testar sig fram behöver det inte säkert betyda att systemen blir misslyckade.

Så här blir upplägget. Intresserade av medlemskap lämnar e-postadress här eller via PM här på sajten. Under veckan har jag sannolikt förhandsmeddelat något som visar hur jag tänker, men först tre timmar före första start publiceras de färdiga systemen.

Medlemmarna får sen 1,5 timme på sig att bestämma om det är något att satsa på. Absolut inget tvång att deltaga. Därefter har jag 1,5 timme på mig att förstärka systemen utifrån hur stor spelkassan är. Inlämningen vill jag göra i god tid för att undvika sent datorkrångel. Normalt görs inga ändringar pga sen information men om den infon är helt avgörande (t ex struken nyckelhäst) så är det klart att jag måste agera. Deltagarna får helt enkelt ta mina eventuella misstag. Eventuella ändringar meddelas snarast.

Skriver nytt inlägg för att undvika att de bli för långa.

Senast redigerad av overpace den 2015-06-01 klockan 19:03.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-01, 19:52   #12
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Många tror att allt blir enkelt för att man spelar stora system. Ni som tror det har fel. Självklart ökar chansen att vinna och förmodligen ökar även chansen att gå med nettovinst. Men det uppstår nya problem. T ex hur man ska hantera omgångar som riskerar att ge låg utdelning (det kan ju bli fint betalt) och rader som garanterat ger låg utdelning. Spelar man för 200 kr är ju 2000 i vinst helt ok, men inte om man spelar för 20 000.

Spelar man utifrån spelvärde på V75 har man lite att fundera över. Det är svårt även med små system, men där tänker jag att man helt enkelt inte kan ha med hästar med lågt spelvärde överhuvudtaget. 100% bortreducerade. Den mest effektiva reduceringen av alla.

Spelvärde=hästens chans att vinna jämfört med oddset/insatsprocenten.

Problemet är att hästar med lågt spelvärde vinner oftare än hästar med högt spelvärde. Det beror helt enkelt på att favoriter oftast har ett lågt spelvärde, medan det nästan i varje lopp finns skrällar med ett högt spelvärde. Men de vinner inte så ofta.

Ett exempel på en valsituation utifrån spelvärde. Det är lite extremt, men visar vad det handlar om.

Spelaren måste välja mellan en 70%-are med 50% vintchans, eller en 1%-are med 2% vinstchans. Spelar man vinnare eller DD är valet enkelt. Spelar man utifrån spelvärde måste man välja skrällen.

Och V75? Hmm, antag att man spelar alla omgångar, ca 70/år. Väljer man favoriten och spelar under 5 år så har man hittat vinnaren 175 ggr. Rensningen är värdelös men det finns ju sex lopp ytterligare att tippa...

Väljer man i stället skrällen får man en radrensning på 100 ggr, men det inträffar bara 7 ggr på fem år! Och dessutom har man sex lopp kvar att tippa...

Inte många väljer skrällen, förstås, trots att det spelvärdemässigt vore det korrekta. Skulle man ställas inför två såna här val varje vecka blir det rent löjligt. Två favoriter vinner då var fjärde omgång. Rensningen blir alltid värdelös. Två skrällar vinner en gång på 2500, en gång på 35 år. Radrenset blir grymt-10 000 ggr. SPELVÄRDE!

I varje omgång måste man göra massor utav val. I just detta exempel var det kanske inte så svårt, men om man väljer mellan en 8%-are med högt spelvärde och en 40%-are med neutralt spelvärde så blir det lite tajtare att besluta.

Varför skriver jag nu detta? Bara för att visa att det finns lite att fundera över när man väljer spelmodell för V75. Jag har ingen glasklar modell ännu utan det får ge sig efterhand. När jag spelar ensam blir det ganska vilda svingar, så jag har lite anpassning att göra.

Senast redigerad av overpace den 2015-06-01 klockan 19:54.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-01, 20:11   #13
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

System nr 1 är ett vanligt tramssystem och jag har döpt laget till just Trams som en påminnelse vad det handlar om. Bolagsspel med reducerade system leder förr eller senare alltid till trams, tro mig.. Men det går väl an om det är jag själv som står för det mesta.

Modellen är inte helt bestämd men det blir alltid en spik med god vinstchans och acceptabelt spelvärde. Spontant känns Highspeed Call som en kandidat på lördag, men det kan ändras många gånger under veckan. Ramen ska inte bli så stor och reduceringen inte så komplicerad. Jag kommer att visa ett exempel senare under veckan.

Andelspris 700 kr. Max 10 andelar. Jag går själv in med 10 andelar och gör ett system på ca 14000 rader. Vill någon annan deltaga så förstärker jag systemet utifrån spelkassan och lämnar in via V75-Tillsammans. Annars lirar jag själv.

Hmm, känns som att jag glömt någon info. Nåja, får återkomma med ett mer detaljerat upplägg.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-01, 20:50   #14
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

I system nr2 blir det mera snickrande. Riktigt hur komplicerad modellen blir vet jag inte själv, men jag har döpt laget till Tomteverkstan så det lär väl bli en del hej o hå i alla fall.

Systemet kommer att sakna spik, men ha en 1av2-variant. Dvs jag väljer ut två hästar som jag själv tycker har ett bra spelvärde och minst en av dem måste vinna. Modellen kommer att byggas så att det blir en klar fördel om båda vinner. Dessa utgångshästar kommer inte att vara storfavoriter men inte heller riktiga långskott. 15-40% på insatsfördelningen kan man tro. Utan att ha analyserat något extra skulle t ex Blits Buitenzorg och Cool Keeper kunna bli utgångshästar på lördag.

Ramen i Tomteverkstan kommer att vara klart större än i Trams. Ganska naturligt då det saknar en spik men systemet kommer även att ha en betydligt större mängd villkor. Risken att klanta till det och reducera bort sig blir då förstås större. Senare under veckan kommer jag att visa på en systemmodell.

Under tiden som spelandet fortgår blir det att mäta hur bra eller dåligt jag väljer hästar jmf med insatsprocenten och hur vettiga eller korkade de olika villkoren är. Men det behöver ingen medlem engagera sig i. Eventuellt intresserade gör väl bäst i att bara studera de enskilda systemen.

Andelspriset även här 700 kr och max 10 andelar. Jag går in med 10 andelar, gör ett system på ca 14000 rader och eventuellt utökad spelkassa används till att stärka de "nedre" delarna av systemet. Med det menas att flytta in en bortplockad, flytta en D till C eller en C till B. Grundutgångarna på nyckelhästarna kommer att bibehållas.

Jag återkommer.

Senast redigerad av overpace den 2015-06-02 klockan 10:54. Anledning: 15-40% mer troligt
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-03, 11:12   #15
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Finurliga system ger inga garantivinster. Det är hur man bedömer hästarna som är helt avgörande. 14000 enkelrader är 14000 enkelrader oavsett. Det handlar om vilka 14000 enkelrader man vill ha med. Tiden räcker just nu inte till för att ge sig in i något djupare resonemang.

Två exempelsystem. Ett matematiskt på max 14000 rader och en onsdagsversion (jag har inte läst på något ännu och inte närmare studerat insatsprocenten) av system Trams på max 14 000 rader. Jag vill visa vad man får på 14000 rader eftersom det är vad man har när mina 7000 ligger i kassan. Ju fler som köper in sig desto mer extra får man.

En ram på 13.440 rader kan se ut så här. Ramen är systemet. En kupong. 6x8x2x4x5x7x1= 13.440

V75-1: 1,2,5,6,8,9

V75-2: 4,5,7,9,10,11,13,14

V75-3: 2,7

V75-4: 1,3,4,5

V75-5: 1,7,9,13,14

V75-6: 1,2,4,5,6,9,10

V75-7: spik 1

System Trams kommer att ha en spik och i övriga lopp blir det en enkel reducering på A, B o C-hästar. Det slutliga systemet kommer inte att se ut så här. Jag har mixtrat till det för att hamna just under 14 000 rader.

Ramen är 8x8x8x4x12x7x1= 172.032 rader. Det är lite i mesta laget men där hamnade jag just i detta fall. Nedreducerat blir det ett system på 13.602 rader.

V75-1: A-1 B-2,5,6,8,9 C-3,4

V75-2: A-10 B-9,10,11,13,14 C-5,7

V75-3: A-2 B-7 C-1,4,5,8,9,11

V75-4: A-1 B-3,4 C-5

V75-5: A-1 B-7,9,13,14 C-3,4,5,10,11,12,15

V75-6: A-2 B-1,4,5,6 C-9,10

V75-7: spik 1

Detta blir alltså 13.602 rader. Villkoren är enkla. Spiken måste vinna och därutöver minst 2 A och max 1 C. Just i detta fall kanske jag får fundera över att ha med några fler A-hästar och ta bort en del C-hästar. Å andra sidan kanske man klarar 2 av 6. Det brukar klarna fredag kväll.


System Tomteverkstan blir mer komplicerat. Tänkte att jag skulle ha ett exempel klart men det baseras en del på insatsfördelningen och just den ser lite märklig ut just nu. När jag skapade ett system blev det inte bra. Inte som jag tänkt i alla fall.

Jag får återkomma senare för att åtminstone visa en modell över hur jag tänkt.

Senast redigerad av overpace den 2015-06-03 klockan 11:32. Anledning: Skickade av misstag innan jag var klar
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-04, 18:23   #16
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Det hade nog varit lite bättre att ha en glasklar modell färdig innan jag började skriva. Men inga pengar spelade, så ingen skada skedd.

I vilket fall så har jag en modell jag tänkt spela i bolaget Tomteverkstan. Den behöver slipas till, så till Östersundsomgången kanske det inte blir något inlämnat. Nedan ändå ett exempel på ett system på 13.796 rader utan spik.

Ramen är på 476.280 rader, så det är en del villkor som ska klaras av. Tio stycken i den här modellen. Andra omgångar kan det bli fler eller färre.

Jag har inte koll på omgången ännu. Detta är bara ett exempel och ska läsas som ett sådant. För att det ska spelas så ska det kännas passande för omgången. Överhuvudtaget tänker jag mig att man ska ha flera olika modeller/flera olika bolag, och välja modell/bolag utifrån den enskilda omgången. Detta system är inte ett favoritsystem men tål några favoriter.

RAM: 9x9x7x4x10x7x3= 476.280

V75-1: A-2,8 B-1,6 C-9,5 D-7,3,4

V75-2: A-11,8 B-9,10,13,4 C-7 D-15,14

V75-3: A-2 B-7 C-9 D-1,8,4,3

V75-4: A-3,12 C-4,1

V75-5: A-1 B-14,7,9,13 C-10,12,4,6 D-3

V75-6: A-2,4 B-6,1,7 D-5,10

V75-7: A-11,10 B-1

A-hästarna används i olika villkor där minst ett visst antal måste vinna. B-hästarna är en mellangrupp som bara förekommer i villkor 9 och 10. C- och D-hästarna är garderingshästarna och förekommer i villkor där max ett visst antal får vinna.

Hmm, blir långa inlägg det här. Jag skriver ett nytt för villkoren så kan de som vill sätta sig in i detta öppna ett nytt fönster, eller vad man nu gör för att det ska gå snabbare att kolla av.

Senast redigerad av overpace den 2015-06-04 klockan 19:36. Anledning: Efter lite snickrande i verkstan blev det 13.796 o inget annat
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-04, 19:00   #17
 
Reg.datum: mar 2015
Ort: Thailand
Inlägg: 1 292
Sharp$: 6031

Filmtokig
Stats: 3 - 2 - 0
ROI: 197.10%
Vinstprocent: 60.00%

Standard

Hur söker jag till bolagen? Är dom öppna eller behöver du mail?
__________________
Twitter: @Filmtokig
Filmtokig är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-04, 19:25   #18
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Villkor 1: Minst en av de ensamma A-hästarna måste vinna. Speed Delicious och Blits Buitenzorg. Inte mycket att tjafsa om. Systemet innehåller ingen spik så dessa båda är halvspikar. Vinner ingen är man borta på 7 rätt. Vinner båda har man automatiskt klarat Villkor 2 och Villkor 3. Visst kan man tycka att man måste "ta ställning" och välja en spik, men det kan man ha i andra bolag.

Villkor 2: Speed Delicious, Global Revenge, Desuper Filius och Cool Keeper bildar ett block. Minst en måste vinna.

Villkor 3: Blits Buitenzorg, Nordlirappen, B.W.Modde och Oliver Kronos bildar ett block. Minst en måste vinna. Hehe, detta är som sagt bara ett exempel. Kanske blev det lite väl vilt här. Men det går ändra lite.

Notera igen att man genom att klara Villkor 1 har minst ett villkor till avklarat då samma hästar återkommer.

Villkor 4: Samma 8 nämnda hästar plus Te Freddo Knick, Digital Archive, Creatine och Nimbus C.D. bildar ett block. Minst tre måste vinna.
Är man rätt ute är det en hyfsad chans att man klarat villkoret redan på 8 hästar. Problemet- om det nu är ett problem- är att det är tämligen fritt från favoriter i dessa villkor. Det finns inget som hindrar att man bygger på favoriter men det får bli i ett annat bolag.

Villkor 5: Minst 5 AB-hästar måste vinna. Eller annorlunda uttryckt: max 2 CD-hästar får vinna. Och det är så man brukar uttrycka det
Inga konstigheter. Reducerade system brukar ha en garderingsgrupp där en eller två får vinna.

Villkor 6: Max 1 D-häst får vinna.

Villkor 7: CD-hästarna i avdelning 1,2 och 4 bildar ett block. Totalt 10 hästar. Max en får vinna.

Villkor 8: CD-hästarna i avdelning 3,5 och 6 bildar ett block. Totalt 12 hästar.
Max en får vinna.

Här finns en inbyggd kompromiss i systemet. Varför ta ställning? En bra dag vinner bara en CD-häst och då klarar man sig oavsett. Skulle man tillåta två CD-hästar i alla lägen skulle systemet bli mycket större. Så detta är en kompromiss. En CD=allt lugnt. Två CD=måste ha lite flyt med ranking och blockning. Gillar man inte det får man öppna plånboken och göra systemet större.

Villkor 9: Royal Apanage, Mino, Shiraz Brodde, Balero Mearas, Ninepoints Lucy, Oasis Bi och Highspeed Call bildar ett favoritblock. Minst en måste vinna.

Systemet i övrigt bygger inte alls på favoriter men det är sällan alla sju torskar. Man kan tycka att detta är ett onödigt villkor men man blir förvånad över hur mycket detta reducerar. De som är insatta i reduceringen kan prova att köra detta system i ett reduceringsprogram så kan ni se själva.

Villkor 10: Helveteshästarna. De som är betrodda, men nerrankade för att man inte tror på dem. De rensar dåligt och förstör systemet. Jag har ju inte pluggat på ordentligt så jag skulle lika gärna kunnat skriva Speedy Satan, Satan Jr, Satan I Gatan, Satan Sund och Digital Satan, men jag har ändå plockat ut 10 Helveteshästar i det här exemplet.
Royal Apanage, Melker, Tangen Haap, Mino, Titan Tabac, Space Photo, Balero Mearas, Frida Montana, Tirana C.N. och Oasis Bi. Max två får vinna.

Är man snett ute i omgången så ryker man nog här.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-04, 19:34   #19
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Filmtokig Visa inlägg
Hur söker jag till bolagen? Är dom öppna eller behöver du mail?
Har nu öppnat bolagen på Atg.tillsammans. Går att anmäla sig där eller genom att meddela mig en mejladress.

För övrigt: alla som EVENTUELLT skulle tänkas vara intresserade bör anmäla sig i tid. Det finns inget som helst tvång att vara med i en enskild omgång. Men ni måste ju vara medlem för att överhuvudtaget kunna vara med.

Se det som en extra möjlighet. Kolla det färdiga systemet och ser det ut som skit är det bara att stå över. Ser det bra ut är det bara att hoppa in. Jag vet att 700 kr avskräcker men ska man spela stora system måste det finnas lite i kassan. Så är det bara.

Senast redigerad av overpace den 2015-06-05 klockan 00:03. Anledning: Har öppnat bolagen
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-04, 20:09   #20
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Filmtokig Visa inlägg
Hur söker jag till bolagen? Är dom öppna eller behöver du mail?
Bra påpekande. Jag har just öppnat bolagen på atg.tillsammans/hitta bolag. Blir enklare så. Bara att gå in o anmäla sig.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-05, 09:19   #21
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av overpace Visa inlägg
Har nu öppnat bolagen på Atg.tillsammans. Går att anmäla sig där eller genom att meddela mig en mejladress.

För övrigt: alla som EVENTUELLT skulle tänkas vara intresserade bör anmäla sig i tid. Det finns inget som helst tvång att vara med i en enskild omgång. Men ni måste ju vara medlem för att överhuvudtaget kunna vara med.

Se det som en extra möjlighet. Kolla det färdiga systemet och ser det ut som skit är det bara att stå över. Ser det bra ut är det bara att hoppa in. Jag vet att 700 kr avskräcker men ska man spela stora system måste det finnas lite i kassan. Så är det bara.
Hmm, jag tror att jag missuppfattat hur anmälningsproceduren fungerar. Tanken från början var att jag inte skulle behöva offra tid på att redovisa system som ingen var intresserad av. Därav att jag ville att man skulle registrera medlemskap i god tid.

Nu har jag öppnat bolagen på Tillsammans-sidan och det betyder väl att man kan gå in och teckna sig när som helst. Så jag kommer att lägga in de färdiga systemen här oavsett om det finns någon medlem eller inte.

Det är ju nattrav i morgon så systemen kommer att publiceras här senast kl 17.30. Omgången ser inte för lätt ut i alla fall, så jag har redan bestämt att spela två system. Deadline för deltagande är kl 19.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-05, 16:42   #22
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 113
Sharp$: 2139
Standard

Stora system


Hej. Är deadline i kväll? Vilket system känns mest gångbart?
solum är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-05, 21:49   #23
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av solum Visa inlägg
Hej. Är deadline i kväll? Vilket system känns mest gångbart?
Nej då, i morgon kl 19. Systemen finns här senast 17.30. Förhoppningsvis...

Den andra frågan kan jag egentligen inte svara på. De system jag postat här var bara exempelsystem för att visa uppbyggnaden. Men jag skulle tro att i långa loppet, säg över 5 års tid, vinner Tomteverkstan över Trams. Samtidigt kan de där komplexa systemen bli riktigt pinsamma ut när man är snett ute.

Kanske har jag ett vettigt svar i morgon.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-05, 21:53   #24
 
Reg.datum: mar 2015
Ort: Thailand
Inlägg: 1 292
Sharp$: 6031

Filmtokig
Stats: 3 - 2 - 0
ROI: 197.10%
Vinstprocent: 60.00%

Standard

Jag köpte en andel precis, så det fungerar.
__________________
Twitter: @Filmtokig
Filmtokig är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-06, 16:04   #25
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Det är lite cirkus i tomteverkstan idag. Det regnar i Östersund och det krånglar ju till det lite arbets- och tidsmässigt. Men dumt att klaga då svårighetsgraden ökar. Dessutom har det redan kommit in andelar i kassorna trots att systemet inte är postat. Det hade jag inte väntat mig. Men samma där-dumt att klaga!

Som spik i Tramsbolaget har jag valt Shiraz Brodde. Men OBS!OBS!OBS! Jag kommer att skifta spik om han ska gå med skor runtom. Då byter jag helt enkelt till Speed Delicious.

Tankegången i detta lopp är att en av de två troligen vinner. Säkert är det inte men ett ganska starkt tvåhästarslås. Så att gardera kan vara att elda för kråkorna. Att ta två känns helt fel.

Jag läser loppet så att Re Doc tar ledningen, Shiraz är snabbare ut än Delicious och kommer fram till dödens, Re Doc svarar för att gynna stallkamraten, men Shiraz vinner från utvändigt precis som i Örebro 2/5. Skulle Delicious öppna snabbare än jag tror och få överta så har jag valt fel spik.

Shiraz Brodde och tung bana=inga problem. Däremot är han missgynnad om han måste gå med skor. Om jag hinner få sådan info så byter jag spik.

Tanken från början i detta bolag var att välja en spik med god chans och acceptabel insatsprocent. 35% just nu och det får duga.

Systemet kommer snart.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-06, 16:24   #26
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

I Tomteverkstan kör jag en 1 av 2-variant på Desuper Filius och Blits Buitenzorg. Har haft ögonen på dessa båda hela veckan och hoppas bara att bana och skoproblem inte förstör. Båda ska gå barfota runtom. Jag hoppas att Filius får andra ytter i rygg på Balero Mearas och att Blitsan leder runtom.

10.500 kr i kassan just nu och här är ett system på 20.975 rader. Om fler tecknar andelar så förstärker jag systemet.

V75-1:... A 2-8....B 1-6 ...C 9-5-3...D 7-11

V75-2:...A 11-9...B 4-13-10...C 15-1-7...D 1-6

V75-3:...A 7-2...C 9...D 1-3-4-11

V75-4:...A 3...B 12-1-4...C 5-2...D 9-11-7

V75-5:...A 1...B 7-9-13...C-10-4-12-5-15-11...D 6-3-2-8

V76-6:...A 2-1...B 4-6...C 7-5...D 10

V75-7:...A 11-10...B 1.

Villkoren kommer i ett eget inlägg. Måste ju hålla min deadline på 17.30!
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-06, 16:42   #27
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Tramssystemet var jag tvungen att göra om. Det ligger just nu 8400 i kassan. Här är ett system på 16.848 rader. Måste jag ta bort några strörader så reducerar jag bort dem med allra lägst utdelning.

A 1-2-8...B 4...C 5-6-7-8-9

A 4-9-11...B 10-13...C 1-7-15

spik Shiraz Brodde

MAT 1-3-4-12

A 1...B 4-5-7-9-10-12-13...C 2-3-6-8-11-15

A 1-2...B 4-6...C 5-7-10

MAT 1-10-11

Villkor: Spik o Matematiska måste sitta och sen Minst 2 A/Högst 1 C.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-06, 16:57   #28
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Villkoren för Tomteverkstan är snarlika de jag visade i post #18.

1. Minst en av Desuper Filius o Blits Buitenzorg.

2. Minst en av Filius, Nordlirappen, Shiraz Brodde o Oliver Kronos.

3. Minst en av Blits, Global Revenge, Cool Keeper o El Mago Pellini.

4. Minst 3 A

5. Max 2 CD

6. Max 2 D

7. Max 1 CD i avdelning 1,3 o 5 tillsammans.

8. Max 1 CD i avdelning 2,4 o 6 tillsammans.

9. Minst en streckfavorit enligt listan kl 16.40.

10. Max 2 Helveteshästar. Dessa är Royal Apanage, Melker, Mino, Titan Tabac, Space Photo, Balero Mearas, Frida Montana, Eileen Boko och Oasis Bi.

11. Alla rader som kl 16.40 beräknades ge under 11000 på sjuan är bortreducerade.

RESERVATION FÖR MISSTAG! DET ÄR ENKELT HÄNT ATT KLICKA FEL NÅGONSTANS. INNAN INLÄMNING DUBBELKOLLAR JAG GIVETVIS, MEN ÄNDÅ: MINA EVENTUELLA MISSTAG BLIR ERA MISSTAG.

Senast redigerad av overpace den 2015-06-06 klockan 17:15. Anledning: Glömde ett villkor, nr 11
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-06, 17:14   #29
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Hmm, man lär av misstagen. Aldrig flera system med samma deadline i fortsättningen.

NOTERA att ett Villkor 11 finns med i det rättade inlägget. Alla rader som ger under 11000 är bortreducerade. Kommer det in mer i kassan så tar jag bort det villkoret.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-06, 18:01   #30
 
Reg.datum: mar 2015
Ort: Thailand
Inlägg: 1 292
Sharp$: 6031

Filmtokig
Stats: 3 - 2 - 0
ROI: 197.10%
Vinstprocent: 60.00%

Standard

Kan du lägga in systemet i liverattning?
__________________
Twitter: @Filmtokig
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Timotimo (+5)
Filmtokig är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-06, 18:59   #31
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Filmtokig Visa inlägg
Kan du lägga in systemet i liverattning?
Ok, jag gör ett försök. Har ni fått något mejl från Tillsammans och hur ser det ut i så fall?
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-06, 18:59   #32
 
Reg.datum: mar 2015
Ort: Thailand
Inlägg: 1 292
Sharp$: 6031

Filmtokig
Stats: 3 - 2 - 0
ROI: 197.10%
Vinstprocent: 60.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av overpace Visa inlägg
Ok, jag gör ett försök. Har ni fått något mejl från Tillsammans och hur ser det ut i så fall?
Ja. att det är inlämnat och en länk till bolaget. på Liverattning laddar du upp filen bara så kommer hela systemet fram där.
__________________
Twitter: @Filmtokig
Filmtokig är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-06, 19:06   #33
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Filmtokig Visa inlägg
Ja. att det är inlämnat och en länk till bolaget. på Liverattning laddar du upp filen bara så kommer hela systemet fram där.
Hmm, hur loggar jag in på liverattning? Måste logga in, va?
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-06, 19:07   #34
 
Reg.datum: mar 2015
Ort: Thailand
Inlägg: 1 292
Sharp$: 6031

Filmtokig
Stats: 3 - 2 - 0
ROI: 197.10%
Vinstprocent: 60.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av overpace Visa inlägg
Hmm, hur loggar jag in på liverattning? Måste logga in, va?
Nä, man måste inte logga in. Men kan logga in via facebook om man så vill. Men inget tvång. Bara kopiera länken du får till oss. =)
__________________
Twitter: @Filmtokig
Filmtokig är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-06, 19:21   #35
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Ok, nu har jag (kanske) systemen på liverattning. Trams heter där Östersund4 och Tomteverkstan heter Östersund5. Märkligt upplägg.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Filmtokig (+2)
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-06, 22:15   #36
 
Reg.datum: mar 2015
Ort: Thailand
Inlägg: 1 292
Sharp$: 6031

Filmtokig
Stats: 3 - 2 - 0
ROI: 197.10%
Vinstprocent: 60.00%

Standard

http://liverattning.se/trav/2015-06-06/v75/ostersund4


Tackaaaaaaaaaaaaaaaaaaar overpace!!!!!!!!!
__________________
Twitter: @Filmtokig
Filmtokig är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-06, 22:30   #37
 
tornados avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 601
Sharp$: 3825
Standard

hur många andelar blev det a 700sek?
__________________
Mot strömmen det är Där pengarna finns....
tornado är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-06, 22:33   #38
 
Reg.datum: mar 2015
Ort: Thailand
Inlägg: 1 292
Sharp$: 6031

Filmtokig
Stats: 3 - 2 - 0
ROI: 197.10%
Vinstprocent: 60.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tornado Visa inlägg
hur många andelar blev det a 700sek?
12 st. ca 20.500 per andel.

Mr overpace köpte 10 själv.
__________________
Twitter: @Filmtokig
Filmtokig är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-06, 22:36   #39
 
tornados avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 601
Sharp$: 3825
Standard

Bra jobbat
__________________
Mot strömmen det är Där pengarna finns....
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
overpace (+5)
tornado är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 10:12   #40
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Kan vara på sin plats att sammanfatta gårdagen.

Det var en låååång dag. Tre speldrag provades. Två borde ha stannat i stallet i stället för att vara med på system Tomteverkstan. En sexa o 19 femmor på det systemet.

En, Shiraz Brodde, vann o bidrog till sju rätt för system Trams. 21 sexor o 227 femmor till det.

Det är väl knappast någon som läser allt jag skriver, men arbetet med att utveckla en spelmodell utifrån mina tankar fortsätter. Så vill man hänga med i dem så måste man nog läsa i alla fall.

Ett av de stora problemen för mig är att avstå spel när jag lagt ner timvis med arbete. Därför kommer jag att utgå ifrån att det bli spel varje vecka. Ibland kommer det dock vara uppenbart att systemen inte är vettiga. Då avstår jag. Förhoppningsvis.

Troligen kommer jag att skapa fler bolag med tiden men det blir inte idag. Bolag Trams fortsätter oförändrat. En spik med en enkel ABC-reducering. För övrigt är hästar som är med Matematiskt samma sak som att de är B-hästar. I princip skulle man kunna ha ett system med bara B-hästar. Ett matematiskt system, alltså.

Bolag Tomteverkstan är ett mycket intressantare projekt. En ändring gör jag direkt. Alla villkor utgår från mina egna funderingar. Utom Villkor 9, favoritreduceringen. Förr eller senare kommer en situation där en häst måste vinna (för att den är favorit) men inte får vinna (för att den är en Helveteshäst). Det går ju inte. Så det villkoret ska bort! På något sätt kommer jag att infoga villkor för de betrodda hästarna, men riktigt hur har jag inte klart.

Sen kommer jag troligen att använda en utdelningsreducering där jag tar bort rader, som ger så låg utdelning att det är bättre att ersätta dem med andra. Kanske även ta bort rader som är högst osannolika, men normalt har övriga villkor redan tagit hand om dem.

Om någon har bra idéer så hör gärna av er. Ännu bättre att göra en insats genom att gå med i bolaget. Allra bäst vore att göra lite verklig nytta genom att starta ett bolag som jag kan gå med i!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
satori (+20)
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 10:13   #41
 
drakens avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 986
Sharp$: 7862
Standard

Snyggt
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
overpace (+5)
draken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 10:59   #42
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8279

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Har inte kollat i verkligheten hur det här slår, men du kanske ska flytta ut helveteshästarna i en egen grupp ?

Tror mig läsa att du inte vill någon favorit ska gå in som C/D häst, och ta bort möjligheten att få in en skräll från dessa grupper.
Du kan ex. då tillåta max en vinnare från "helvetesgruppen".

Ännu smartare kan vara att koppla det villkoret till villkoret att minst en C/D häst vinner, då kommer du bara tåla en "favorit från helvetesgruppen" om det samtidigt skrällt någonstans.

Man vill ju inte ha för många favoriter

Bara att testa.
Grattis till vinsten

Citat:
Ursprungligen postat av overpace Visa inlägg
Kan vara på sin plats att sammanfatta gårdagen.

Det var en låååång dag. Tre speldrag provades. Två borde ha stannat i stallet i stället för att vara med på system Tomteverkstan. En sexa o 19 femmor på det systemet.

En, Shiraz Brodde, vann o bidrog till sju rätt för system Trams. 21 sexor o 227 femmor till det.

Det är väl knappast någon som läser allt jag skriver, men arbetet med att utveckla en spelmodell utifrån mina tankar fortsätter. Så vill man hänga med i dem så måste man nog läsa i alla fall.

Ett av de stora problemen för mig är att avstå spel när jag lagt ner timvis med arbete. Därför kommer jag att utgå ifrån att det bli spel varje vecka. Ibland kommer det dock vara uppenbart att systemen inte är vettiga. Då avstår jag. Förhoppningsvis.

Troligen kommer jag att skapa fler bolag med tiden men det blir inte idag. Bolag Trams fortsätter oförändrat. En spik med en enkel ABC-reducering. För övrigt är hästar som är med Matematiskt samma sak som att de är B-hästar. I princip skulle man kunna ha ett system med bara B-hästar. Ett matematiskt system, alltså.

Bolag Tomteverkstan är ett mycket intressantare projekt. En ändring gör jag direkt. Alla villkor utgår från mina egna funderingar. Utom Villkor 9, favoritreduceringen. Förr eller senare kommer en situation där en häst måste vinna (för att den är favorit) men inte får vinna (för att den är en Helveteshäst). Det går ju inte. Så det villkoret ska bort! På något sätt kommer jag att infoga villkor för de betrodda hästarna, men riktigt hur har jag inte klart.

Sen kommer jag troligen att använda en utdelningsreducering där jag tar bort rader, som ger så låg utdelning att det är bättre att ersätta dem med andra. Kanske även ta bort rader som är högst osannolika, men normalt har övriga villkor redan tagit hand om dem.

Om någon har bra idéer så hör gärna av er. Ännu bättre att göra en insats genom att gå med i bolaget. Allra bäst vore att göra lite verklig nytta genom att starta ett bolag som jag kan gå med i!
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
overpace (+10)

Senast redigerad av putte64 den 2015-06-07 klockan 11:01.
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 18:27   #43
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av putte64 Visa inlägg
Har inte kollat i verkligheten hur det här slår, men du kanske ska flytta ut helveteshästarna i en egen grupp ?

Tror mig läsa att du inte vill någon favorit ska gå in som C/D häst, och ta bort möjligheten att få in en skräll från dessa grupper.
Du kan ex. då tillåta max en vinnare från "helvetesgruppen".

Ännu smartare kan vara att koppla det villkoret till villkoret att minst en C/D häst vinner, då kommer du bara tåla en "favorit från helvetesgruppen" om det samtidigt skrällt någonstans.

Man vill ju inte ha för många favoriter

Bara att testa.
Grattis till vinsten
Mmm, det där låter spontant ganska bra. Det blir till att simulera i Jokern. På något sätt blir ju dessa hästar "tvärtom-nyckelhästar" för hela systemet. Det är viktigt att för många inte vinner. Så jag borde ha ett antal villkor kopplade till det.

Bra kommentar!
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 18:45   #44
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8279

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Det är lugnt !
Av intresse läste jag vad du gör, och såg problemet.
Man kan aldrig stoppa in hårt streckade i C/D grupperna då de sabbar systemets potential.
Vill man inte ha dem i B gruppen eftersom man inte tror på dem, och inte vill betala så mycket för dem, måste man hitta en annan lösning.
Gör man inte det måste man helt enkelt ta bort dem, C/D är sämsta lösningen.

Citat:
Ursprungligen postat av overpace Visa inlägg
Mmm, det där låter spontant ganska bra. Det blir till att simulera i Jokern. På något sätt blir ju dessa hästar "tvärtom-nyckelhästar" för hela systemet. Det är viktigt att för många inte vinner. Så jag borde ha ett antal villkor kopplade till det.

Bra kommentar!
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 19:50   #45
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av putte64 Visa inlägg
Det är lugnt !
Av intresse läste jag vad du gör, och såg problemet.
Man kan aldrig stoppa in hårt streckade i C/D grupperna då de sabbar systemets potential.
Vill man inte ha dem i B gruppen eftersom man inte tror på dem, och inte vill betala så mycket för dem, måste man hitta en annan lösning.
Gör man inte det måste man helt enkelt ta bort dem, C/D är sämsta lösningen.
På pricken! Förut plockade jag bort dem och sprack förstås ofta. Tänkte att det inte skulle hålla i bolag och ville också minska den s.k. variansen. Så jag skapade en ganska dålig kompromiss.
Tänkte att jag ändå hade skrällar i A- o B-grupperna, så en smäll i CD-gruppen kunde räcka. Det gör det iofs också, men det är ju roligare med två!
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 20:02   #46
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8279

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Men du kanske hittar en bättre lösning när du simulerar mina förslag i Jokern

Citat:
Ursprungligen postat av overpace Visa inlägg
På pricken! Förut plockade jag bort dem och sprack förstås ofta. Tänkte att det inte skulle hålla i bolag och ville också minska den s.k. variansen. Så jag skapade en ganska dålig kompromiss.
Tänkte att jag ändå hade skrällar i A- o B-grupperna, så en smäll i CD-gruppen kunde räcka. Det gör det iofs också, men det är ju roligare med två!
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
overpace (+5)
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-08, 07:06   #47
 
Reg.datum: mar 2015
Ort: Thailand
Inlägg: 1 292
Sharp$: 6031

Filmtokig
Stats: 3 - 2 - 0
ROI: 197.10%
Vinstprocent: 60.00%

Standard

Jag har en så rutten dator, så jag kan bara tacka för helgens vinst. Blir en ny dator direkt idag.
__________________
Twitter: @Filmtokig
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
overpace (+10)
Filmtokig är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-08, 09:33   #48
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Filmtokig Visa inlägg
Jag har en så rutten dator, så jag kan bara tacka för helgens vinst. Blir en ny dator direkt idag.


Finns det bra datorer?
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-08, 09:36   #49
 
Reg.datum: mar 2015
Ort: Thailand
Inlägg: 1 292
Sharp$: 6031

Filmtokig
Stats: 3 - 2 - 0
ROI: 197.10%
Vinstprocent: 60.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av overpace Visa inlägg


Finns det bra datorer?
Time will tell, jag har då aldrig ägt en.
__________________
Twitter: @Filmtokig
Filmtokig är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-10, 10:57   #50
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Det ser måttligt intressant ut till Boden på lördag, men det blir troligen lir ändå. Det är inte så att det finns en massa starka favoriter utan mer att många hästar ser ut att inte räcka till. Risken för en utdelning under 30000 är ganska stor. Dock inte alltid det blir som man tror.

Jag skrev någonstans att jag ska testspela för riktiga pengar. Så är det, någon helt färdig modell finns inte. Det är upp till varje medlem att avgöra om man vill deltaga i mitt testspel varje enskild omgång.

Jag öppnar snart omgången och det är helt ok att göra sin insats i förtid. En del trivs bäst med det. Mitt råd är ändå att vänta tills systemet är publicerat. Dels för att ni ska kunna avstå om ni inte gillar systemet och dels för att det inte är helt säkert att det blir spel. Får jag inte ihop det hoppar jag ju själv av. Satsar man utan att systemet lämnas in får man vänta på återbetalning tills omgången är avklarad.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-10, 11:45   #51
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Tråden blir som en liten blogg. Tänkte dela några tankar om hur jag ser på saken.

Jag försöker ha ett långsiktigt tänk. Att försöka vinna så ofta som möjligt är inte planen. Inte att vinna så sällan som möjligt heller, hehe, men slutresultat på fem års sikt måste gå före önskan att gå o lägga sig som en vinnare varje lördag. Om man t ex tar bolag Tomteverkstan kan det vara så att sjuan inte sitter ens en gång på tio. Bolag Trams kanske kan gå in lite oftare då det är lite mer favoritbetonat.

Inte så ofta alltså, men jag skulle inte spela så här om jag inte vore övertygad om vinst på sikt.

Fyra faktorer som påverkar hur bra det kommer att gå. Det finns ju fler, t ex förmågan att hantera med- o motgångar, men här är mina fyra rankade i viktighetsordning.

Nr 4 är förmågan att konstruera fiffiga systemmodeller. Det är helt klart ett hjälpmedel men det minst viktiga i den här rankingen.

Nr 3 är förmågan att chansvärdera hästarna. Klart viktigare än systemets utseende. Det finns dock en gräns för hur mycket skickligare än Allmänheten man kan vara, så några garantier för rikedom finns inte även om man tror sig veta mer än de flesta. Däremot läggs väl här grunden till att långsiktigt ligga på rätt sida om +-0-strecket.

Nr 2 är förmågan/insikten att placera sig i en spelmiljö som passar det egna tänket. Det spelar ingen roll att man kan skapa system och ranka hästar, om man spelar stora system i en miljö där höga utdelningar är sällsynta. Blir det favoritparader och femrättsjackpot vecka efter vecka är man rökt, och man får lägga ner eller börja spela på favoriterna. ATG har dock fattat att spelarna inte gillar evigt låga utdelningar och att utdelningarna varit skadligt låga en längre tid. Det verkar som att man nu försöker skapa lite svårare omgångar.

Nr 1 är turen/slumpen. Ja, faktiskt. Turen att de korrekta analyserna kommer i en o samma omgång eller "turen" att alla pajasidéer kommer i omgångar där man ändå spruckit på något annat. Turen att man har de små marginalerna med sig de omgångar man både rankat bra och utdelningen är hög. Efter fem år är det en jäkla skillnad om högsta vinsten varit fem miljoner eller om den varit en miljon. V75 är ett sånt spel. Man kan gå med vinst utan storvinster men den riktiga succén kräver ett eller flera rejäla tillslag. För detta behövs tur eller i varje fall avsaknad av otur! Visst kan man öka "turen" genom hårt arbete, men det faller under punkt nr 3. Det är inte det jag talar om.

Senast redigerad av overpace den 2015-06-10 klockan 11:47.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-10, 12:37   #52
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Helveteshästarna. Jag testade Puttes förslag och systemen blir ju mycket mer logiska på det sättet. Att flytta ut helveteshästarna i en egen grupp funkade dock inte riktigt för mitt system. En helveteshäst sabbar systemet när den vinner som CD, men att placera den som CD ger också en rejäl reducering. Det svider rejält om en sån vinner men det är meningen. Det ska svida! I lördags vann en sådan helveteshäst men det var inte på den hela systemet sprack.

Puttes idé att för varje vinnande helveteshäst kräva en skräll är bra, men då måste jag flytta ut H-hästarna till en egen grupp och det vill jag inte göra.

Ett alternativ är att ta bort de här hästarna helt o hållet, men de vinner relativt ofta och jag tycker mig ha en helt ok kompromiss. Reducerade system handlar en hel del om kompromisser. Vill man ta hundraprocentig ställning till varje häst får man köra Matematiskt.

En del tycker att mina system är lite väl invecklade (röriga). Goda nyheter! De kommer att bli ännu mer röriga! Jag behåller Helveteshästarna i ABCD-rankingen, men kommer även att ha med dem i utökade villkorsblock.

Om det är relativt få H-hästar så får max en vinna. I lördags hade jag nio H-hästar och en vann (förresten enda streckfavoriten). Då tillät jag två H-hästar. I fortsättningen kommer jag att dela upp dem i två block om jag tillåter två. Så länge ingen eller en vinner är allt lugnt, men om två vinner måste de komma i olika block.

En indikation på att en omgång ser riktigt svår o intressant ut är att man har riktigt många H-hästar. Då kan jag tillåta tre H-hästar men dela upp dem i tre block. Vinner ingen eller en så är man helt säker, vinner två klarar man sig sannolikt men vinner tre måste man ha turen att de sitter i olika block.
I sådana omgångar ryker kanske villkoret att 3 A måste vinna.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-10, 13:00   #53
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Två nya villkor kommer att läggas till. Det gäller bara Tomteverkstan. Trams behåller sin enklare modell.

Observera att alla omgångar inte behöver använda alla villkor. Men de ska finnas där som ett verktyg i verkstan, som Tomten kan använda vid behov.

Reducering på Utdelningsintervall innebär att man bara har med enkelrader som enligt prognosen ger minst si och så mycket eller max si och så mycket. Intervallet kommer att bestämmas utifrån varje enskild omgång men en ganska normal nivå kan vara att ta bort alla rader som beräknas ge under 15000 kr. Även rader där man beräknas bli ensam kan tänkas tas bort. Det beror lite på hur svår omgången ser ut. Så höga utdelningar är väldigt ovanliga, men samtidigt är det lite synd att ta bort dem om de klarat alla andra villkorskrav.

De två villkoren är alltså minst en viss utdelning på 7 rätt och max en viss utdelning på 7 rätt.

Senast redigerad av overpace den 2015-06-10 klockan 13:14.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-10, 13:46   #54
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Vet inte om jag skrivit detta tidigare men det tål i så fall att upprepas.

När jag presenterar ett system på 14000 rader så är det inte de 14000 mest sannolika raderna eller ens de 14000 bästa raderna. Det är 14000 rader som jag kan leva med och för att komma fram till dem använder jag olika villkor för att sålla bort andra rader tills jag är nere under 14000 rader.

Ramen kan vara på 500 000 rader eller ännu större, så att systemet ser hiskligt stort ut. Men det är en illusion. 14000 rader är 14000 rader, varken mer eller mindre. Chansen/risken att ha allt inom ramen men falla på reduceringen är stor, men det kan jag leva med. De 14000 raderna är jag själv tillräckligt nöjd med för att spela.

Det finns ett inbyggt spelvärdetänk i min modell. Förhoppningsvis går det att förfina med tiden. Kortfattat ser det ut ungefär så här:

Det pågår sedan i lördags flera 5-årsmatcher mellan overpace och Publikum.

Tramsspiken vann som 34%-are. Ställningen i matchen overpace-Publikum är 100-34

Båda utgångshästarna i Tomteverkstan torskade, till 16% o 18%. Ställningen Publikum-overpace 34-0.

I lördags fanns det nio Helveteshästar med en insatssumma på 225%. En av dem vann. 225-100 till overpace i den matchen.

Så där kan man fortsätta. Efter fem år har jag förhoppningsvis klarat mig ganska bra i de här matcherna och det är tänkt att det ska ha gett en nettovinst på systemen.

Viktigast av allt är dock att vinna alla "matcher i matchen" i omgångar när det blir hög utdelning. Några såna omgångar kan t o m ge ett vinstnetto även om jag skulle förlora 5-årsmatchen.

Senast redigerad av overpace den 2015-06-10 klockan 13:55.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-10, 23:01   #55
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

På förekommen anledning: vem som helst med ATG-konto kan gå in på Tillsammans-sidan, leta upp bolagen via "Hitta lag" och själv anmäla sig. Jag ser gärna att det blir "fullt hus", dvs 30 medlemmar. Sen kanske ett tiotal deltar en enskild omgång. Skulle det bli fler än 30 intresserade, så...ja, vad gör jag då? Nåja, ett lyxproblem i så fall.

Eller så kan ni skicka mig ett PM med en mejladress så får ni en inbjudan.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-11, 20:57   #56
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 5
Sharp$: 59
Standard

En liten undring! Hur kan du göra system och föreslå att medlemmarna avvaktar tills de ser systemet och tar ställning till då, om de vill vara med. Hur vet du då hur stort system du ska göra? Eller blir systemet ändå så stort, att det är risk att det överstiger ATG-reglerna? I andra lag krävs deltagande i spelet för att få kvarstanna som medlem. Beror din inställning att förhoppningsvis tio medlemmar i laget deltar per spelomgång på att insatsen är relativt hög? Jag tycker det skulle vara till fördel att veta i tidigt stadium ungefär hur många som deltar. Ja som sagt - bara en undring från mig, som inte ens fattar skillnaden mellan rader och system och hur man räknar ut antalet system man spelar, när man använder spel med fil.
bokmalen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-12, 08:03   #57
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bokmalen Visa inlägg
En liten undring! Hur kan du göra system och föreslå att medlemmarna avvaktar tills de ser systemet och tar ställning till då, om de vill vara med. Hur vet du då hur stort system du ska göra? Eller blir systemet ändå så stort, att det är risk att det överstiger ATG-reglerna? I andra lag krävs deltagande i spelet för att få kvarstanna som medlem. Beror din inställning att förhoppningsvis tio medlemmar i laget deltar per spelomgång på att insatsen är relativt hög? Jag tycker det skulle vara till fördel att veta i tidigt stadium ungefär hur många som deltar. Ja som sagt - bara en undring från mig, som inte ens fattar skillnaden mellan rader och system och hur man räknar ut antalet system man spelar, när man använder spel med fil.
1. Om jag själv vore medlem i ett bolag skulle jag vilja se systemet på förhand och därefter bestämma om jag vill vara med eller inte. Det ökar valfriheten och hur kan det vara något negativt? Det är helt ok att betala insats på förhand men tänk om jag spikat någon du absolut inte vill ha som spik? Eller om något annat inte passar.

2. Jag gör ett system för det som finns i lagkassan. Somliga har redan betalat insats och däribland jag själv. Det är mina tio andelar som är basen i bolaget. De garanterar att det alltid blir spel när jag själv vill spela. Därefter har medlemmarna 1,5 timme på sig till deadline. Sedan förstärker jag det ursprungliga systemet med eventuella nya insatser. Det är inte så svårt som det kanske låter men lite tid tar det och det är därför deadline är satt med lite marginal till inlämningsstoppet.

3. Nuvarande modell ger inte så många kuponger att det är någon risk att bryta mot ATGs regler. Men det är en bra idé att upplysa om antalet kuponger. Ska försöka göra det i fortsättningen.

4. Visst är insatsen relativt hög men det är inte därför det är valfritt att vara med. Kanske inför jag något sorts deltagandekrav i framtiden men bara om intresset är stort. Detta är ännu i första stadiet och vi får se hur det utvecklas.

5. Jag kan inte utgå från att 30 pers är redo att satsa vecka efter vecka. Tycker det är en ganska realistisk förhoppning att tio är med i en enskild omgång. En del har annat för sig ibland, en del insatta spelare gillar inte mina speldrag, en del ledsnar snabbt, en del gillar inte att ha en för liten andel, etc, etc. Jag kanske ska nämna att detta inte är ett bolag för de som vill bli miljonärer för liten insats. Min målsättning är att gå med god vinst på fem års sikt. De flesta omgångarna kommer att bli torskomgångar trots att systemen är stora. En hel del gillar inte det heller.

6. Du har en poäng i att det vore bra att veta systemets storlek innan man satsar. Men du får ta det goda med det onda. Jag har organiserat det som jag vill ha det just nu. Det kan säkert komma förändringar men hur jag än gör det kommer det inte att passa alla.
EDIT: om det är viktigt att veta systemets storlek så ska man satsa precis före deadline. För mig är det viktiga min egen insats. Om jag har 7000 kr i ett 10000 kr-eller 30000 kr bolag spelar ganska liten roll. Så länge storleken är någotsånär anpassad till svårighetsgraden.

Senast redigerad av overpace den 2015-06-12 klockan 08:11.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-12, 21:56   #58
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Det blir spel i morgon. Med lite tur så presenteras Tomteverkstan 17.30 och Trams 18.00. För närvarande 19 andelar tecknade i Tomteverkstan och 16 i Trams. Det finns ännu gott om platser kvar.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-13, 16:33   #59
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Tomteverkstan. Detta är 24.172 rader på 467 kuponger. Jag såg att det finns mer i kassan redan, så det kommer alltså att förstärkas lite.

Som alltid gäller att avgörande sen info (t ex strykningar) kan betyda förändringar och MINA MISSTAG BLIR ERA MISSTAG. Skulle jag råka trycka fel så får vi ta det TILLSAMMANS. Det är ju så det heter, V75-Tillsammmans.

V75-1...A 6...B 12-8-1...C 7-10-5-2...D 3-11.

V75-2...A 10...B 11-6...D 4-9-7.

V75-3...A 9...B 2-8...C 10-1...D 4-5-6.

V75-4...A 10...B 6-1-7...C 3...D 2-9.

V75-5...A 2...B 9-6-8-7...C 1-4-3-10...D 14-13.

V75-6...A 6...B 7-1-3-11...C 2...D 9.

V75-7...A 4-6...B 5...C 9-8-10.

Det ser konstigt ut i avdelning 7, men jag hoppas kassan blir stor nog för att även ha med Indigious som Utgångshäst (villkor 1).

Villkor 1: Minst en av M.T Insider och Nahar.

Villkor 2: Minst en A i avd 1,2,4 o 6.

Villkor 3: Minst en A i avd 3,5 o 7.

Villkor 4. Minst tre vinnare bland de åtta A-hästarna+Hulte Magnus, Unique Julia, So Gå Hero o Laurentius Romeo.

Villkor 5: Max 2 CD.

Villkor 6: Max 1 D.

Villkor 7: Max 1 CD i avd 1,2,4 o 7.

Villkor 8: Max 1 CD i avd 3,5 o 6.

Villkor 9. Max en Helveteshäst; FEL Struket villkor.

Villkor 10: En favoritreducering på minst en av Hulte Magnus, Unique Julia, Love Dancer, Speed Delicious o Panne de Moteur. Det reducerar så kraftigt så jag kan inte motstå.

Villkor 11: Som jag tidigare skrivit så ska jag reducera bort rader som ger låg utdelning. Rader som beräknas ge under 20000 är bortreducerade.

Senast redigerad av overpace den 2015-06-13 klockan 17:27. Anledning: villkor 11
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-13, 16:35   #60
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Deadline för Tomteverkstan är kl 19. Systemet läggs ut på liverattning.se och jag kommer även att i ord beskriva förstärkningarna här på Sharps.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-13, 16:40   #61
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Glömde skriva det. Spik på Venkatesh i Trams. Systemet postas 18.00. Deadline 19.30
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-13, 16:58   #62
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

System Trams. Spikar alltså Venkatesh. Vill helst ha en spik som har en större procentuell vinstchans och ett acceptabelt spelvärde. Men hittade ingen.

Dagens system tar ut svängarna en del, men det gjorde ju förra veckans också lite grann. Vi får väl se ikväll om det är några fler som förstår varför jag tycker det är en bra idé att se systemen först och satsa sen.

25.866 rader på 16 kuponger.

V75-1...A 6-12...B 8-1-7-10-5...C 2-3-11.

V75-2...B 10-11-6.

V75-3...B-9.

V75-4...A 10-6...B 1-7...C 3-2-9.

V75-5...A 2-9-6-8-7...B 1-4...C 3-10-14-13.

V75-6...A 6-7-1-3...B 11...B 2-9.

V75-7...A 1-6-5...B 9-8....C 10.

Villkor: minst 3 A och max 1 C.

Deadline 19.30
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-13, 17:25   #63
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

ATTENTION! Ett villkor föll bort. Se villkor 11. Rader som beräknas ge under 20000 är bortreducerade.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-13, 19:16   #64
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Jävla julstök det här! Får fundera lite över tidpunkterna i arbetet.

Tomteverkstan blev 41.965 rader på 887 kuponger.

Ett stort tillägg. I villkor 1 får Mel Odin vara med. Skor på Indigious gjorde att jag bytte.

Till det några mindre ändringar.
1. Ängens Airman läggs till i villkor 4.

2.Bewitch Boy i avd 5 flyttas från C till B.

3. Rapid Ray i avd 5 går in som D.

4. Knows Nothing i avd 7 går in som D.

5. Le Lahar i avd 5 går in i villkor 10.

6. Villkor 11 ändras till bort med alla under 21000 för att klara gränsen.

7. Callela Longshot i avd 6 kom också med som D. Ett långskott...

Systemen kommer in på liverattning.se när jag fattat vad jag gjorde för fel nyss.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-13, 19:23   #65
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Trams blev på 39.196 rader. Jag tvingades ta bort rader som ger under 1000 kr för att klara gränsen. Obs! Ettusen kr, inget annat.

SYSTEMET:

1. A 6-12-8...B 1-7-10-5-2...C 3-11.

2. B 10-11-6.

3. B 9.

4. A 10-6...B 3-7....C 3-2-9.

5. A 2-9-6-8-7...B 1-4-3-10...C- 14-13-12.

6. A 6-7-1-3-11...B 2...C 9.

7. A 4-6-5...B 9-8-10...C 3.

Minst 3 A och max 1 C.

Nu ska jag försöka få ut eländet på liverattning.se.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-13, 19:28   #66
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Trams finns nu på liverattning.se. Det heter Trams. Men jag hittar inte Tomteverkstan trots att jag fått meddelande att det finns ett system med det namnet.

Någon som har hittat Tomteverkstan på liverattning?
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-13, 19:30   #67
pmf
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 2
Sharp$: 23
Standard

hittar bara trams
pmf är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-13, 19:31   #68
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Vet inte vad som gick fel men nu finns systemet på liverattning under namnet Tomteverkstaden. Liten stavningsändring.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-13, 19:31   #69
pmf
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 2
Sharp$: 23
Standard

nu kom det in
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
overpace (+5)
pmf är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-13, 19:40   #70
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Äh, såg ni Ängens Airman? Den var man nog ensam om att ha som A-häst.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
solum (+3)
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-13, 22:33   #71
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Nej, denna omgång hamnar inte högst på julklappslistan. Som vanligt några vettiga ideér och några mindre vettiga. Spelar ingen roll. När de två största favoriterna vinner+ytterligare två och betaltjänsternas spikar går in, ja, då är man rökt på förhand.

Men onekligen imponeras man av utdelningen. Även "skrällarna" är ju med på fyra hästar. D-hästarna kostar inte så mycket att ha med men ramen på system Tomteverkstan är för stor. Det ser t o m systemkonstruktören. Finns lite att jobba på där.

Tramssystemet sprack på spiken. Blev en sexa+39 femmor.

Tomteverkstan hade inga vinnande utgångshästar och dessutom felblockning. Blev 32 femmor.

Till Bjerke i morgon blir det inget spel. Har inte kollat någonting alls.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-14, 11:23   #72
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Blev lite ställd igår och det är jag nog fortfarande.

1. Uppslutningen har varit mycket större än väntat. Tomteverkstan är nästan fullbesatt trots att systemen hittills varit mer Made In Taiwan än kvalitetsprodukter från tomteindustrin. Jag hade väntat mig att spela mer eller mindre solo första tiden och att medlemmar skulle droppa in efterhand.

2. De flesta har valt att satsa innan de sett systemen. Helt ok för mig, men det var inte vad jag hade väntat mig.

3. Det vann en massa favoriter igår. När sådana vinner är det alltid mer eller mindre dåligt. I går var skrällidén Ängens Airman inte alls långt borta från vinsten. Inte många var med på den och vinner en sådan ska man få betalt, men det hade vi inte alls fått. Alltför många favoritvinster drog ner systemen. Det hade kunnat kosta välbetalda vinstpengar. Det måste man dra lärdom av.


Jag tänker återgå till min ursprungliga tanke att presentera system på max 14000 rader. Mitt "tänk" har varit anpassat till det. Min egen insats som en bas i systemet. Systemen får bli en information om hur jag ser på omgången. De kommer att postas tidigare än hittills och jag ska, i mån av tid, försöka skriva lite mer om hur jag analyserat loppen/omgången. Medlemmarnas betänketid kommer alltså att bli lite längre.

Eftersom så många givit mig fria händer, så tänker jag ge mig själv lite mer fria händer att anpassa de slutliga systemen utifrån hur stor spelkassan blir, sen information, nya banförhållanden etc. Systemen på 14000 rader bör ändå ge en bra vägledning om hur det slutliga systemet kommer att se ut. Naturligtvis kommer inte C-hästar att plötsligt bli A-hästar, utan det kommer mer att handla om hur jag väljer att förstärka det ursprungliga systemet. Ju mindre det är och ju större den totala spelkassan är, desto större frihet får jag när jag stärker systemet.

Tills vidare behålls deadlines. 1,5 timme före första start för Tomteverkstan och 1 timme före för Trams.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-14, 12:12   #73
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Lite förändringar i systemmodellen för Tomteverkstan.

Trams kommer dock fortsatt att bygga på en spik och en enkel ABC-reducering. Systemet går att illustrera på en enda bild, så jag postar en sådan på Tillsammanssidan. Eventuellt på denna sida också, men det är krångligare så vi får se med det.



Tomteverkstan kommer fortsatt att ha en mer komplex uppbyggnad och vara spiklöst, men i övrigt kommer jag att ha en något mer anpassningsbar modell än tidigare. Möjligen kommer modellen att bli enklare, men det är långtifrån säkert.

Följande villkor kommer alltid att finnas med.

1. Minst en Utgångshäst måste vinna. Däremot kan antalet U-hästar variera. I går blev det tre för att systemet blev stort. Tre räckte dock inte.

2. Minst tre A-hästar måste vinna. Antalet kan variera men U-hästarna är även A-hästar. I går hade vi 13 hästar i detta villkor och fyra vann.

3. Max 2 CD-hästar får vinna. Som tidigare.

4. Max 1 D-häst får vinna. Som tidigare.

5. Utdelningsvillkor. Rader med låga utdelningar får ge plats för rader med högre. Det leder till en hel del uteblivna småvinster men på fem års sikt ska de inte vara avgörande för slutresultatet. Det kan däremot svåra rader vara, rader som man precis får med på systemet. I går blev alla enkelrader med prognos på under 21000 kr bortreducerade och det är där någonstans vi kommer att ligga.


Utöver dessa villkor håller jag öppet för ytterligare villkor i varje enskild omgång. Man kan nog vara ganska säker på att det kommer att finnas sådana.

Senast redigerad av overpace den 2015-06-14 klockan 12:14.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-15, 16:46   #74
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Med 99% sannolikhet blir det spel på söndag. Därför har jag redan aktiverat omgången så kan alla midsommarfirare anmäla sig när de vill.

I nuläget 26 medlemmar i både Trams o Tomteverkstan. Jag försöker lägga så lite tid som möjligt på att administrera, så när taket på 30 medlemmar är nått stänger jag bolagen. Först efter 4-5 veckor tar jag mig en koll på vilka som aldrig varit med. Jag kommer att fråga dem varför och svarar de inte på tilltal så åker de ut. Annars lämnar man bara om man själv vill det.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-18, 10:33   #75
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Mycket tråkig strykning i avd 5 bäddar för favoriten. Sannolikheten för att det blir spel har sjunkit, även om det fortfarande är mest troligt att det blir spel.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-21, 07:19   #76
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Infoutvecklingen under veckan har varit lite av en besvikelse. Vi tar ändå och lirar den här veckan.

Det har varit svårt att få ihop vettiga system. Förutom spiken då. Vinner inte Allaballakaitoz så vinner troligen favoriten Sauveur. Så spiken var ganska given. Minst en chans på tre att den vinner om den är som senast.

Jag har tidigare skrivit att detta är en testperiod. Så denna vecka testar jag att posta bilder av systemen. För Trams blir det bara en bild, men Tomteverkstan är värre. Det finns dock utrymme för fyra bilder på Tillsammans-sidan. Man riskerar alltid felskrivningar när man skriver text så detta bör vara bättre.


TRAMSSYSTEMET PÅ 14000 RADER FINNS NU I BILD PÅ TILLSAMMANS-SIDAN. Deadline 13.30 och det slutliga systemet ersätter sen det som nu finns där.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-21, 07:30   #77
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Tomteverkstan blir klar inom en timme. Där kommer mer än en bild att postas. Klicka på respektive fil 1, fil 2, fil 3 osv. för att se alla bilderna. Jag kommer även att skriva ut villkoren i textform för säkerhets skull.

Testperiod, som sagt, och man märker när verkligheten kolliderar med teorin. Det har inte varit meningen att använda Tramsspiken som utgångshäst i Tomteverkstan men denna vecka är det möjligt att jag vill/måste använda Allaballakaitoz här också. Vi får se, jag ska fundera på saken en kvart till.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-21, 09:12   #78
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Blev en 1av2-variant med Allaballakaitoz och Your Highness i Tomteverkstan. Systemet finns på Tillsammans-sidan. Inte helt lyckat att använda samma häst i båda systemen. Utom om den vinner, förstås.

Jag provade varianter med spik eller U-häst på Sorbet, men de systemen blev inte inlämningsbara. Med spik på Sorbet hade alltför många spelade kombinationer gett för dålig utdelning. Situationen som uppstod idag betyder förstås att jag måste genomföra förändringar i spelmodellen och jag vet faktiskt exakt vad jag ska göra. Testperiod är det, som sagt.

Bolag Trams är fullt men Tomteverkstan har två lediga platser. Om någon är intresserad är det bara att gå in på Tillsammans-sidan, söka bolaget via Hitta lag och anmäla sig.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-21, 13:19   #79
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Systemen är inlämnade, bilderna postade på bolagssidan och förhoppningsvis finns systemen på liverattning.se, så nu är det bara att hoppas att någon kuse hamnade rätt i ranken.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-21, 16:25   #80
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Jahapp, där ser man. Det var Sorbet som var lösningen. Det var väl ett hyfsat försök idag i alla fall, men även med Sorbet spik/U-häst hade nog reduceringen spräckt systemen ändå. Dock inte helt säkert då det blir en stor skillnad att ha en häst i stället för elva i ett lopp. Fler sexor o femmor hade det förstås blivit.

Det blev en sexa+25 femmor på Trams och en sexa+20 femmor på Tomteverkstan.

Spelmodellen är inte alls färdig och man kan ju fundera över vad D-hästarna har i systemet att göra. I dag vann dock en (Funny Tornado) som normalt skulle vara D. Den hade jag dock rankat upp. Dessutom kostar D-hästarna inte särskilt mycket.

Nåja, jag är i alla fall klar på en del större förändringar. Om det blir redan till nästa vecka får vi se.

Nej, nu är det hög tid att solen får se lite av overpace och sen blir det att kolla startlistorna till Färjestad nästa vecka.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-28, 13:36   #81
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Någon kanske undrar vad som hänt om vi spelat igår. Det gör jag också, men jag trodde på en riktigt lätt omgång och vet faktiskt inte alls hur de inlämnade systemen skulle ha sett ut. Ingen idé att grubbla över. Om omgångens svårighetsgrad är felanalyserad från början finns det antagligen en skaplig risk att detaljanalyserna av loppen sen blir fel.

Något spel till sprintermästaromgången på torsdag blir det inte heller.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-28, 14:46   #82
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av overpace Visa inlägg

Eftersom jag beslutade mig först idag så är inte alla detaljer klara. Den närmaste tiden får ses som en testspelsperiod med riktiga pengar. I framtiden tänker jag mig att det bästa vore att sprida insatserna på flera bolag, som är uppbyggda efter olika modeller, men just nu nöjer jag mig med två. Bara för att man testar sig fram behöver det inte säkert betyda att systemen blir misslyckade.
Kör ett citat från mig själv ovan (från 1 juni) och egentligen ska väl testperioder vara lite längre än bara några veckor, men modellen har tydliga brister och jag måste därför in och joxa direkt. Därför gäller nu följande.

Tomteverkstan lämnas i stort sett oförändrad. Samma andelspris 700 kr och ett spiklöst system. Därutöver en ganska stor mängd reduceringsvillkor, som kan variera lite beroende på hur omgången ser ut.


Trams ändras en del. Först o främst öppnar jag två nya bolag- Trams2 och Trams3. Upplägget i alla Tramslagen kommer att bli detsamma. Andelspriset ändras till 400 kr och de som tyckte 700 var lagom får helt enkelt gå ner i insats eller lägga till en hundring och köpa två andelar.

Tanken från början var att Trams skulle ha en spik som var ganska betrodd för att hålla nere tiden mellan vinsttillfällena. Samtidigt ville jag hålla det enkelt med en ganska simpel ABC-reducering. Det upplägget funkar dock inte alls.

De låga utdelningarna är inte intressanta om man spelar riktigt stora system så därför införs reducering på utdelningsintervall för alla system. Rader som beräknas ge en utdelning under ca 20 000 reduceras bort.
En positiv effekt av det är att jag inte behöver vara rädd att spika en storfavorit. De enkla raderna förvinner ju i alla fall. Utan den här reduceringen skulle en alltför stor del av raderna ge dålig utdelning med spik på en storfavorit.
En negativ effekt är att ATGs vansinniga begränsning på 5000 kuponger blir en faktor att räkna med. Är man med i alla fyra bolagen kan man hamna i gränslandet emellanåt. Jag kommer att meddela hur många kuponger varje bolag drar och det syns även på bilderna jag postar.

Utöver utdelningsreduceringen så är ambitionen att hålla en enkel ABC-reducering, MEN det kan ändras med kort varsel. På lite sikt skulle jag tro att det kommer att ändras. Ju enklare system desto lättare för mig att skapa dem och desto lättare för alla att förstå dem, men vår bekvämlighet ska väl inte hindra vinstpotentialen?


Tramssystemen kommer att innehålla tre olika spikar. I Trams kommer den spik som har den högsta procenten att finnas. De som nu är medlemmar i Trams kommer alltså att få det som ursprungligen var menat, nämligen en spik med rätt stor vinstchans. I Trams2 kommer spiken med näst högst procent att finnas och i Trams3 spiken med lägst procent. Med procent menas alltså inte vilken procentchans jag själv tror på. Om jag valt ut en häst så är jag nöjd med procenten oavsett vilket bolag den spikas i. Att placera ut dem så här är ett sätt att få kontinuitet.

Detta borde innebära att att Trams blir det bolag som oftast får in sjuan (dessutom kommer väl kassan oftast att vara störst där) medan på fem års sikt Trams3 möjligen kommer att vara bolaget med bäst avkastning. Men det handlar om spel, så det vet man liksom inte säkert!

Senast redigerad av overpace den 2015-06-28 klockan 14:51.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-28, 15:54   #83
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Både Tomteverkstan och Trams är för tillfället fullbesatta med 30 medlemmar. Jag vet inte exakt hur Hitta bolag-funktionen fungerar men möjligen har en del klickat sig fram, blivit medlemmar och tappat intresset utan att avregistrera sig. Även om det är valfritt att delta i en enskild omgång så är det inte ett alternativ att aldrig delta. I varje fall inte när bolaget är fullt. Jag kommer efterhand att plocka bort folk som aldrig deltar. Detta efter att först ha försökt kontakta dem på bolagssidan.

Skulle det bli så att det skapas väntelistor, så måste det nog också sättas vissa krav på deltagande. Deltar man sällan så gillar man ju inte systemen jag skapar och gillar man inte systemen jag skapar finns det ju ingen anledning att vara medlem. Då är det bättre att gå med i något annat bolag, eller ännu hellre bilda ett eget.

Hur andra väljer att spela är andras ensak, men ett alternativ är att vara med i flera bolag/alla bolag och därmed ha fler valmöjligheter varje enskild omgång. DÄRFÖR HAR NUVARANDE MEDLEMMAR FÖRTUR TILL DE NYA BOLAGEN TRAMS2 OCH TRAMS3. Intresserade meddelar mig antingen en e-mailadress för direktinbjudan eller så anmäler ni er via Hitta Bolag på Tillsammans-sidan. Nästa vecka öppnar jag upp Trams2 o Trams3. Tidpunkten meddelas på bolagssidorna för Trams o Tomteverkstan, så kan ni anmäla er själva direkt efter det.

I framtiden kommer även befintliga medlemmar att ha förtur till lediga platser i de andra bolagen. Det fungerar ju så att det blir ett väldigt tryck efter framgångar men avhoppen brukar bli ganska många i perioder när det inte går så bra.


Förutom torsdag, då det inte blir spel, kommer jag i fortsättningen att aktivera omgångarna tidigt så får de som vill anmäla sig i tid göra det. DET BETYDER INTE ATT DET BLIR SPEL. Det är inte en bra sak att tidigt i veckan fatta några beslut. Först fredag e m brukar det klarna. Det är bara dumt att binda upp sig genom uttalanden, så blir det inget spel sker en återbetalning efter omgången. Blir det spel så postar jag systemen rätt upp o ner. Det tar mycket tid o energi att informera så jag tänker hålla mig till att posta bilder på bolagssidan och skriva en kort text vid behov. Vad jag tycker o tänker om loppen får framgå av systemet.

Ambitionen är att bassystemen (med min egen insats) postas i bildform i god tid och att de medlemmar som så vill, därefter får några timmar på sig att studera systemen för att bestämma sig. Deadline kommer att ligga ungefär som nu, ca 45 min till 1,5 timme före spelstopp. Därefter förstärker jag mina bassystem med befintlig kassa för den aktuella omgången.

Det är en del som ska hinnas med. Utöver att skapa och posta bilder på bassystemen, läggs en del tid på att förstärka och lämna in de slutliga systemen. Det blir värre nu med fyra system. Sedan ska det tas bilder på de färdiga systemen och posta dem på bolagssidan. Avslutningsvis postas alla systemen på liverattning.se för dem som vill följa utvecklingen på det sättet. Skulle det dra ut lite på tiden så är det helt enkelt en smäll ni får ta.


Det finns en sak till som kan vara värt några ord. Bland medlemmarna kan det säkert finnas några som vill bidra till framgången. Jag har själv aldrig funnit någon bra lösning på problemet hur många kockar samtidigt lagar en god soppa. Om någon har bra ideér i frågan får ni gärna höra av er. I framtiden kommer det kanske att bli aktuellt med V86-Tillsammans och då är ju arbetsdelning en synnerligen god idé. Men det ska fungera i praktiken också.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-30, 13:07   #84
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

MEDDELANDE TILL STEFAN E.!
Du finns registrerad på väntelistan och kommer med i Trams o Tomteverkstan så fort någon hoppar av.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-30, 13:27   #85
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Återigen, Stefan E. kommer in så fort det blir lediga platser.

Det är alltså fullt i Trams o Tomteverkstan. Nu har jag stängt bolagen, vilket betyder att de inte är sökbara via Hitta bolag-funktionen. I stället gör jag egna väntelistor, och bjuder in via dem så fort platser blir lediga.

ALLTSÅ, ÄR NI INTRESSERADE MEDDELAR NI MIG OCH BLIR SEN INBJUDNA NÄR PLATSER BLIR LEDIGA.

Trams2 o Trams3 har inte ens öppnats. Nuvarande medlemmar har förtur och övriga får chansen när jag öppnat bolagen. Skulle även de nya bolagen bli fullsatta, så stänger jag dem också. Därefter görs väntelistor även för dem.

Testperioden fortsätter. Den handlar förvisso inte bara om att skapa en rimlig spelmodell utan även en lättarbetad administration. En minut administrationstrams är en förlorad minut informationstrams.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-02, 13:51   #86
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Nu är fyra bolag/lag igång. Trams o Tomteverkstan är fullsatta. De som är intresserade av att vara med i dessa bolag får meddela mig, så sätts ni upp på väntelista. Stefan E. anmälde sig som reserv via Hitta Lag, så jag antar att du kommer med automatiskt, Stefan, så fort någon hoppar av.
De här två lagen kommer bara att öppnas på Hitta Lag om medlemsantalet droppar.

I dag har jag öppnat Trams2 o Trams3. De är nu öppna för alla via Hitta Lag-funktionen på Tillsammans-sidan. Andelspriset är 400 kr, men för ena bolaget står det 10 kr. Misstag av mig, men det går inte att radera förrän efter torsdagens omgång.

I kväll torsdag står vi över, men till lördagen blir det spel.

Info om bolagen har lämnats tidigare.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 10:01   #87
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Bassystemen är postade på lagsidorna.

För den som bryr sig om ATGs maxregler för antalet kuponger: totalt 2407 kuponger för de fyra bolagen. När de större systemen är klara för inlämning kan det dra iväg över 4000 kuponger i alla fall. Värt att hålla ögonen på för de som deltar i en massa filsystem.

Det finns gott om lediga platser i de nya bolagen. Intresserade kan gå in på tillsammans.atg.se och söka upp lagen via Hitta Lag-funktionen.

Denna vecka spikas enbart på kusk.I Trams2 spikas Remember My Name och i Trams3 spikas Tootsie. Andelspris 400 kr och det ligger nog över 6000 kr i kassorna i nuläget. Har inte kollat exakt.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 13:26   #88
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Bilder på de inlämnade systemen är postade på lagsidorna och alla fyra systemen finns att följa på liverattning.se. Klicka trav och öppna respektive Tomteverkstan, Trams, Trams2 och Trams3.

ATGs gräns för kriminalitet klarades med marginal. Totalt 3713 kuponger i de fyra systemen.

Senast redigerad av overpace den 2015-07-04 klockan 13:27.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 13:56   #89
 
Timotimos avatar
 
Reg.datum: nov 2011
Inlägg: 440
Sharp$: 2779
Standard

Liverättning funkar inte eller är det bara här det inte funkar?
Timotimo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 15:56   #90
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Timotimo Visa inlägg
Liverättning funkar inte eller är det bara här det inte funkar?
Jag har varit ifrån fram till nu, men det verkar som att du har rätt. Systemen finns inte där trots att jag lade ut dem utan problem. Trodde jag i alla fall. Kan inte förklara varför det blev så. Jag såg dem utlagda med egna ögon.

Möjligt att jag missade någon bekräftelsetryckning men det tror jag inte. Jag får testa det där i veckan.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 15:57   #91
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Makalös skitomgång. Blåsning efter blåsning. Kommentarer överflödiga.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 12:39   #92
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Jaha, gott folk, jag har just haft en ganska fasansfull upplevelse. Nämligen läst allt det som skrivits i denna tråd. Måste nog medge att det inte var alldeles lättläst.

Förändringarna jag gjort inför gårdagens omgång blev inte precis till det bättre. Då menar jag inte att spikar och U-hästar galopperar, hamnar på vingel eller torskar knappt. Sånt får man ta, men förändringarna skapade en sämre spelmodell och det var ju inte riktigt meningen.

Det måste alltså komma nya förändringar och det blir nog mer "back to basics". Det var därför jag läste hela tråden. För att påminna mig själv om hur jag egentligen tänkte från början. Även om det är en testperiod har jag vinglat iväg alltför mycket när det gäller vissa bitar.
Nu torskade ju spikarna ändå, så det kostade inga pengar, men två av gårdagens system blev i minsta laget. Det var knappast STORA SYSTEM PÅ V75-TILLSAMMANS, vilket ju är grundtanken.

----------------------------------------

Alla gårdagens spikar torskade. Om någon undrar över varför det inte blev sex rätt på alla system när alla villkor klarades av, så är svaret att omgången blev för lätt.
Hade Carabinieri eller Tootsie vunnit hade raden ändå varit bortreducerad för att utdelningen blivit alltför låg. Med Remember My Name hade det dock blivit sju rätt.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 11:37   #93
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

FÖRÄNDRING: Trams3 är lagd i viloläge. Med flera system minskar tydligen intresset för system med outsiderspikar. Systemen "äter kassa" av varandra. Det fungerade i teorin men inte i verkligheten. Lediga platser finns i Trams2.

EN TILL FÖRÄNDRING: Inga system under 20 000 rader kommer att lämnas in. Är det "STORA SYSTEM PÅ V75-TILLSAMMANS" så är det. Det måste alltså finnas minst 10 000 i kassan.

------------------------------------

EN FÖRÄNDRING SOM KOMMER ATT SKE EFTERHAND: Skillnaderna mellan systemen kommer att öka. Vet inte riktigt hur fort det kommer att ske, för jag måste ju lägga lite tid på att kolla upp hästarna också.

En grundidé jag haft är riskspridning. Man sprider sina insatser i flera olika bolag. Med riskspridning skulle vinsterna komma mer utspritt och utan alltför långa perioder utan vinster (variansen skulle minska, som spelmatematikerna säger). Det är därför jag föreslagit att man ska vara medlem i alla lag - just för att minska riskerna.

Nu har skillnaderna varit för små. Bl a är rankingen exakt densamma i alla lag och det ska åtgärdas efterhand. Exakt hur det ska se ut får vi se, men förmodligen kommer jag att göra en tydligare beskrivning av de olika lagen.

Ett exempel på det skulle kunna vara att i Trams spika en favorit nästan allt talar för, OM det finns en sådan favorit.
Sorbet i Kalmar var en sådan favorit, men Carabinieri i lördags var det inte. Med facit i hand skulle Trams-systemet inte lämnats in. Men det är lätt att säga i efterhand.

-----------------------------------

Några ord om min personliga spelmodell.

Det är Tomteverkstan som är bolag nr 1. Övriga bolag ska utvecklas till att bli komplement för Tomteverkstan. Medverka till riskspridning, om man så vill.

Jag tycker mig märka att de flesta föredrar enklare varianter och gärna favoriter som spikar. För all del, det behöver inte innebära att de systemen blir dåliga, men när jag har tid över att fundera på systembyggen så är det komplexa byggen, typ Tomteverkstan, som jag ägnar mig åt.

I nuläget är Tomteverkstan för enkel. Delvis för att inte skrämma bort folk!Men också för att jag inte hunnit anpassa mig till de nya nivåerna.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 14:42   #94
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av overpace Visa inlägg
Tråden blir som en liten blogg. Tänkte dela några tankar om hur jag ser på saken.

Jag försöker ha ett långsiktigt tänk. Att försöka vinna så ofta som möjligt är inte planen. Inte att vinna så sällan som möjligt heller, hehe, men slutresultat på fem års sikt måste gå före önskan att gå o lägga sig som en vinnare varje lördag. Om man t ex tar bolag Tomteverkstan kan det vara så att sjuan inte sitter ens en gång på tio. Bolag Trams kanske kan gå in lite oftare då det är lite mer favoritbetonat.

Inte så ofta alltså, men jag skulle inte spela så här om jag inte vore övertygad om vinst på sikt.

Fyra faktorer som påverkar hur bra det kommer att gå. Det finns ju fler, t ex förmågan att hantera med- o motgångar, men här är mina fyra rankade i viktighetsordning.

Nr 4 är förmågan att konstruera fiffiga systemmodeller. Det är helt klart ett hjälpmedel men det minst viktiga i den här rankingen.

Nr 3 är förmågan att chansvärdera hästarna. Klart viktigare än systemets utseende. Det finns dock en gräns för hur mycket skickligare än Allmänheten man kan vara, så några garantier för rikedom finns inte även om man tror sig veta mer än de flesta. Däremot läggs väl här grunden till att långsiktigt ligga på rätt sida om +-0-strecket.

Nr 2 är förmågan/insikten att placera sig i en spelmiljö som passar det egna tänket. Det spelar ingen roll att man kan skapa system och ranka hästar, om man spelar stora system i en miljö där höga utdelningar är sällsynta. Blir det favoritparader och femrättsjackpot vecka efter vecka är man rökt, och man får lägga ner eller börja spela på favoriterna. ATG har dock fattat att spelarna inte gillar evigt låga utdelningar och att utdelningarna varit skadligt låga en längre tid. Det verkar som att man nu försöker skapa lite svårare omgångar.

Nr 1 är turen/slumpen. Ja, faktiskt. Turen att de korrekta analyserna kommer i en o samma omgång eller "turen" att alla pajasidéer kommer i omgångar där man ändå spruckit på något annat. Turen att man har de små marginalerna med sig de omgångar man både rankat bra och utdelningen är hög. Efter fem år är det en jäkla skillnad om högsta vinsten varit fem miljoner eller om den varit en miljon. V75 är ett sånt spel. Man kan gå med vinst utan storvinster men den riktiga succén kräver ett eller flera rejäla tillslag. För detta behövs tur eller i varje fall avsaknad av otur! Visst kan man öka "turen" genom hårt arbete, men det faller under punkt nr 3. Det är inte det jag talar om.
Citatet är från post#51 i tråden.

Ingen direkt succé senast, så jag tänkte se efter om spelvalen hittills hållit måttet. Vi har lirat fyra omgångar och det är förstås ett alltför litet antal för att man ska kunna dra några slutsatser. Det kan ändå ha sitt lilla värde, men glöm inte bort att jag (och därmed de som spelar med mig) har en tidsvy för spelmodellen på ca 5 år.

Nr 1 - Turen.
Jodå, av 16 spikar/U-hästar har 15 torskat . Shiraz Brodde är den ende som vunnit. Första systemet som lämnades in gav 250 000. Spelmodellen som helhet ligger alltså rejält plus och det är tack vare turen. I ärlighetens namn har det väl förekommit en del otur också. Se statistiken för U-hästarna nedan.

-----------------------------

Nr 2 - Spel med hänsyn till modellen.
Det har körts 7 omgångar.

Vi har stått över 3 gånger. Utdelningar 527 kr, 1.131.000 kr och 2406 kr. Två rätta beslut och ett felbeslut.

Vi har lirat 4 gånger. 189 000, 32 000, 1 367 000 och 31 000. Två rätta beslut och två gränsfall.

Totalt 4 rätta beslut, två gränsfall och 1 felbeslut. Det är jag helt nöjd med.

-----------------------------

Nr 3 - Chansvärdering.
Spel i 4 omgånger=28 lopp. Hur har det gått i matcherna mot Allmänheten (Publikum)?

Rankettor: Totalt har 7 vinnare (Global Revenge, Shiraz Brodde, Oliver Kronos, Dialog In, Raz Mckenzie, Sorbet och Stay Alert) rankats etta i systemen. 700 poäng till overpace.
Om man summerar alla vinnares insatsprocent kommer man upp i 602%-enheter. Alltså 602 poäng till Publikum.

700-602 till våra bolags fördel, men av sju rankade ettor har bara en använts som spik eller U-häst. En komb av oskicklighet och oflyt.

Spikar: Det har totalt använts 6 spikar. Bara en har vunnit.. 100 poäng till overpace. Den totala procenten för spikarna är 148. 148 poäng till Publikum och klar ledning i den matchen.

U-hästar: Det har totalt använts 10 U-hästar. Ingen har vunnit! . 0 poäng in. Den samlade insatsprocenten för dessa 10 var 164. Spel mot ett mål i den matchen, 164-0 till Publikum! Man kan i alla fall säga att det kommer att gå bättre i framtiden. Allt annat vore omöjligt.
Jag skulle också vilja påstå att det är lite oflyt att ha rankat 7 av 28 etta, men haft 0 av 10 för U-hästarna i Tomteverkstan. Det innebär att 7 av 18 av de som inte varit U-hästar vunnit. Där fanns det egentligen mycket att hämta. Oflyt och felval kombinerat.

----------------------

Nr 4 - Fiffiga system.
Jag vet faktiskt inte. De har i alla fall inte förstört några sjurättsutdelningar när spik eller U-häst vunnit. Det återstår väl att se hur pass fiffiga de är.

Senast redigerad av overpace den 2015-07-06 klockan 14:48.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-07, 16:17   #95
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 5
Sharp$: 59
Standard

Hej Overpace!
När jag gick med i Trams, valde jag att satsa på Dig och Ditt kunnande - inte på att kolla Dina system. Däremot börjar jag bli besviken nu - och då inte på Dina system utan på att Du öppnar bolag på bolag utan att ha täckning med spelande medlemmar. Du skriver här på Sharps och säger emot dig själv att det är frivilligt att spela och till och med uppmuntrar till att man bör avvakta spel tills man kan kolla systemet och sedan beklagar du sig över att medlemmarna inte har spelat tillräckligt.
En del av medlemmarna i Dina bolag har egna bolag och de tycks enbart vara passiva medlemmar - kanske för att endast ta del av Dina system och Dina diskussioner här med Dig själv på Sharps. De får då både Dina system och Dina förklaringar. Eftersom de aldrig spelar, så ser det ut som om de bara vill lära sig mer om systemspel. Det känns då rätt snopet att bara vara en vanlig medlem som vill spela. Kanske borde jag inte ha valt Ditt/Dina bolag och Du får i så fall kasta ut mig. Det finns bolag, dit man får ansöka om medlemskap och förklara varför man vill delta och där aktivt spelande krävs men som förstagångsspelare valde jag just Dig, eftersom jag tyckte att Du verkade seriös.
Nu har dessutom en spelande medlem som har satsat flera andelar varje gång gått ur medan andra vegeterande medlemmar i Trams finns kvar och dessutom även blivit passiva medlemmar i Trams 2 och 3 och så skriver Du här, att Du har satsat mina pengar fast Du ansåg Dig ha för liten kassa för spel i Trams 3.
Du har system som bygger på statistik - jag har fört statistik på medlemmarna och deras spelande och det är hög tid att passiva medlemmar försvinner och att Du ställer krav på spelande av nya medlemmar. Som sagt - om du anser att jag är för rakt på sak, så får Du lov att utesluta mig ur Dina bolag - men jag stannar gärna kvar som fortsatt spelande medlem om kriterierna för medlemskap förändras.

Senast redigerad av bokmalen den 2015-07-07 klockan 16:44.
bokmalen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-07, 16:33   #96
 
Lindvallens avatar
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 836
Sharp$: 4170
Standard

Inlägg borttaget
__________________
Spela ATG TILLSAMMANS

Senast redigerad av Lindvallen den 2015-07-10 klockan 12:43.
Lindvallen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-07, 17:55   #97
Banned
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 4 996
Sharp$: 19213

Robfri Expertrekar
Stats: 72 - 87 - 1
ROI: 115.50%
Vinstprocent: 45.28%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bokmalen Visa inlägg
Hej Overpace!
När jag gick med i Trams, valde jag att satsa på Dig och Ditt kunnande - inte på att kolla Dina system. Däremot börjar jag bli besviken nu - och då inte på Dina system utan på att Du öppnar bolag på bolag utan att ha täckning med spelande medlemmar. Du skriver här på Sharps och säger emot dig själv att det är frivilligt att spela och till och med uppmuntrar till att man bör avvakta spel tills man kan kolla systemet och sedan beklagar du sig över att medlemmarna inte har spelat tillräckligt.
En del av medlemmarna i Dina bolag har egna bolag och de tycks enbart vara passiva medlemmar - kanske för att endast ta del av Dina system och Dina diskussioner här med Dig själv på Sharps. De får då både Dina system och Dina förklaringar. Eftersom de aldrig spelar, så ser det ut som om de bara vill lära sig mer om systemspel. Det känns då rätt snopet att bara vara en vanlig medlem som vill spela. Kanske borde jag inte ha valt Ditt/Dina bolag och Du får i så fall kasta ut mig. Det finns bolag, dit man får ansöka om medlemskap och förklara varför man vill delta och där aktivt spelande krävs men som förstagångsspelare valde jag just Dig, eftersom jag tyckte att Du verkade seriös.
Nu har dessutom en spelande medlem som har satsat flera andelar varje gång gått ur medan andra vegeterande medlemmar i Trams finns kvar och dessutom även blivit passiva medlemmar i Trams 2 och 3 och så skriver Du här, att Du har satsat mina pengar fast Du ansåg Dig ha för liten kassa för spel i Trams 3.
Du har system som bygger på statistik - jag har fört statistik på medlemmarna och deras spelande och det är hög tid att passiva medlemmar försvinner och att Du ställer krav på spelande av nya medlemmar. Som sagt - om du anser att jag är för rakt på sak, så får Du lov att utesluta mig ur Dina bolag - men jag stannar gärna kvar som fortsatt spelande medlem om kriterierna för medlemskap förändras.
Fantastiskt bra skrivet.
robfri är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-07, 20:51   #98
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bokmalen Visa inlägg
Hej Overpace!
När jag gick med i Trams, valde jag att satsa på Dig och Ditt kunnande - inte på att kolla Dina system. Däremot börjar jag bli besviken nu - och då inte på Dina system utan på att Du öppnar bolag på bolag utan att ha täckning med spelande medlemmar. Du skriver här på Sharps och säger emot dig själv att det är frivilligt att spela och till och med uppmuntrar till att man bör avvakta spel tills man kan kolla systemet och sedan beklagar du sig över att medlemmarna inte har spelat tillräckligt.
En del av medlemmarna i Dina bolag har egna bolag och de tycks enbart vara passiva medlemmar - kanske för att endast ta del av Dina system och Dina diskussioner här med Dig själv på Sharps. De får då både Dina system och Dina förklaringar. Eftersom de aldrig spelar, så ser det ut som om de bara vill lära sig mer om systemspel. Det känns då rätt snopet att bara vara en vanlig medlem som vill spela. Kanske borde jag inte ha valt Ditt/Dina bolag och Du får i så fall kasta ut mig. Det finns bolag, dit man får ansöka om medlemskap och förklara varför man vill delta och där aktivt spelande krävs men som förstagångsspelare valde jag just Dig, eftersom jag tyckte att Du verkade seriös.
Nu har dessutom en spelande medlem som har satsat flera andelar varje gång gått ur medan andra vegeterande medlemmar i Trams finns kvar och dessutom även blivit passiva medlemmar i Trams 2 och 3 och så skriver Du här, att Du har satsat mina pengar fast Du ansåg Dig ha för liten kassa för spel i Trams 3.
Du har system som bygger på statistik - jag har fört statistik på medlemmarna och deras spelande och det är hög tid att passiva medlemmar försvinner och att Du ställer krav på spelande av nya medlemmar. Som sagt - om du anser att jag är för rakt på sak, så får Du lov att utesluta mig ur Dina bolag - men jag stannar gärna kvar som fortsatt spelande medlem om kriterierna för medlemskap förändras.
Hej, bokmalen! Det är bra att du reagerar. Jag är bara tacksam över synpunkter. Som du skriver så blir det lite väl mycket "diskussioner med mig själv". Hehe, ganska så på pricken. Tyvärr har jag inte nått fram med vissa saker och det kanske inte är så konstigt. Ni känner inte mig och jag känner inte er. Missförstånd uppstår.

Du är uppenbart besviken och förtjänar ett genomtänkt svar. Jag måste bara läsa igenom ditt inlägg lite till. Där finns en del jag behöver fundera över.

Men konkreta förslag mottages tacksamt. Så, hur tycker du att kriterierna för medlemskap ska se ut?

Senast redigerad av overpace den 2015-07-07 klockan 20:52.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-07, 22:23   #99
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Så där, nu ska jag försöka förklara mig.

Först vill jag säga att jag var ganska sur på mig själv efter helgens omgång. Beklagar om medlemmar tagit åt sig av en sur ton. Som jag skrev, ni känner inte mig och kanske borde jag tänka lite mer på att inte uttrycka mig på sätt som kan missförstås. När jag är tjurig är dessvärre inte social kompetens min bästa gren.

Det är frivilligt att delta. Jag var inte sur på medlemmarna utan på mig själv som gjorde ett misstag. Som försvar vill jag påpeka att jag reagerade direkt och la Trams3 i malpåse. Det var inte en bra idé, men det insåg jag inte förrän efter omgången.

En av orsakerna till att deltagande är frivilligt är att jag själv skulle vilja se system i förväg, om jag deltog i någon annans lag. Det är rätt sätt, helt enkelt.

En annan orsak är att jag inte har en färdig spelmodell. Flera gånger har jag skrivit att detta är en testperiod. Då är det rimligt, tycker jag, att medlemmarna har möjlighet att avstå om de tycker att jag presenterar ett dåligt system.

Sen har du naturligtvis rätt i att passiva medlemmar ska ut ur bolagen. Det kommer de att göra också, men jag har inte prioriterat det. För övrigt finns det ingen som anmält intresse utöver nuvarande medlemmar.

Det är förresten mer än en medlem som har lämnat och det är inget konstigt med det. Så kommer det att vara hela tiden. Efter vinster vill alla vara med och efter förluster så lämnar folk.

Att vi ser olika på saker och ting är inget konstigt. Men på en punkt har du helt enkelt fel. Du skriver att jag har satsat dina pengar i Trams3, men det är faktiskt du själv som satsat. Jag satsade däremot mina egna pengar. Tro inte att jag inte bryr mig. När vi torskar så gör vi det Tillsammans, men jag torskar mest.

--------------

Alla har rätt att vara missnöjda. Skriv gärna några rader om hur ni vill ha det. Att införa ett deltagandetvång gör jag gärna om medlemmarna tycker att det är ok. Mitt arbete blir ju bara lättare i så fall.

Senast redigerad av overpace den 2015-07-07 klockan 22:26.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-08, 05:38   #100
 
Reg.datum: nov 2011
Inlägg: 5
Sharp$: 2351
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av overpace Visa inlägg
Så där, nu ska jag försöka förklara mig.

Först vill jag säga att jag var ganska sur på mig själv efter helgens omgång. Beklagar om medlemmar tagit åt sig av en sur ton. Som jag skrev, ni känner inte mig och kanske borde jag tänka lite mer på att inte uttrycka mig på sätt som kan missförstås. När jag är tjurig är dessvärre inte social kompetens min bästa gren.

Det är frivilligt att delta. Jag var inte sur på medlemmarna utan på mig själv som gjorde ett misstag. Som försvar vill jag påpeka att jag reagerade direkt och la Trams3 i malpåse. Det var inte en bra idé, men det insåg jag inte förrän efter omgången.

En av orsakerna till att deltagande är frivilligt är att jag själv skulle vilja se system i förväg, om jag deltog i någon annans lag. Det är rätt sätt, helt enkelt.

En annan orsak är att jag inte har en färdig spelmodell. Flera gånger har jag skrivit att detta är en testperiod. Då är det rimligt, tycker jag, att medlemmarna har möjlighet att avstå om de tycker att jag presenterar ett dåligt system.

Sen har du naturligtvis rätt i att passiva medlemmar ska ut ur bolagen. Det kommer de att göra också, men jag har inte prioriterat det. För övrigt finns det ingen som anmält intresse utöver nuvarande medlemmar.

Det är förresten mer än en medlem som har lämnat och det är inget konstigt med det. Så kommer det att vara hela tiden. Efter vinster vill alla vara med och efter förluster så lämnar folk.

Att vi ser olika på saker och ting är inget konstigt. Men på en punkt har du helt enkelt fel. Du skriver att jag har satsat dina pengar i Trams3, men det är faktiskt du själv som satsat. Jag satsade däremot mina egna pengar. Tro inte att jag inte bryr mig. När vi torskar så gör vi det Tillsammans, men jag torskar mest.

--------------

Alla har rätt att vara missnöjda. Skriv gärna några rader om hur ni vill ha det. Att införa ett deltagandetvång gör jag gärna om medlemmarna tycker att det är ok. Mitt arbete blir ju bara lättare i så fall.
[/URL]
gosper är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-08, 05:56   #101
 
Reg.datum: nov 2011
Inlägg: 5
Sharp$: 2351
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gosper Visa inlägg
[/URL]
Varför så många bolag? Ett borde räcka att lägga krutet på. Det är ju fullt möjligt att göra olika spelmodeller ändå om man vill. Om stort intresse så måste deltagandetvånget vara mycket större.
gosper är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-08, 08:34   #102
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gosper Visa inlägg
Varför så många bolag? Ett borde räcka att lägga krutet på. Det är ju fullt möjligt att göra olika spelmodeller ändå om man vill. Om stort intresse så måste deltagandetvånget vara mycket större.
Riskspridning på lång sikt.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-08, 10:06   #103
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Om tonen i inlägget upplevs en aning korthuggen så beror det på att jag är förbannad. Men det är mig själv jag är förbannad på. Ha det i åtanke.

Testperioden är nu avslutad. Till omgången på lördag blir det inget spel. Mest beroende på att jag analyserar dåligt när jag är förbannad.

Fr.o.m. nästa speltillfälle gäller nedanstående.

Andelspriset i alla bolag är 500 kr. System under 20 000 rader kommer inte att lämnas in.

Deltagande är obligatoriskt. Deltar man inte åker man ut direkt. Det finns en funktion som heter föranmälan för den som är upptagen eller glömsk.

Nuvarande medlemmar har kvar sin plats tills ni själva avslutar eller avstår från att deltaga. Ansökan om medlemskap i bolagen sker via funktionen Hitta Lag på V75-Tillsammanssajten. Ansökan kommer att kräva mitt godkännande, men det är bara en formalitet. Alla som inte på jävelskap fladdrar in o ut för jämnan kommer att bli godkända. De som någon gång avstår och senare vill vara med igen kommer också att bli godkända.

Jag lägger ner många timmar på analyser vid varje speltillfälle, så energin räcker inte till administration och information på världsklassnivå. En stående uppmaning kommer att vara: "läs info i post nr 103 på Sharps.se". Intresserade medlemmar antas hålla sig informerade. Denna post kommer att utökas och redigeras i takt med att behov uppstår.

Till vissa omgångar går det inte att få ihop ett vettigt stort system. Slutligt beslut om spel tas vanligen ganska sent. Ibland efter deadline för andelsköp. Beslut om spel meddelas så fort som möjligt.
Omgångarna aktiveras (öppnas för anmälan) så tidigt som möjligt. Eftersom deltagande är obligatoriskt men spel beslutas i ett sent skede uppstår ett dilemma. Tyvärr kommer insatser som gjorts ganska ofta att vara bundna tills efter omgången, då de återbetalas.

Deadline för andelsköp kommer att vara sent kvällen före tävling. Undantag vid täta extraomgångar (t ex Stochampionatet) då omgången inte går att aktivera förrän samma dag.

Det inlämnade systemet kommer efter inlämning (men alltid före spelstopp) att presenteras på lagsidan.

Intresserade som vill följa hur det går finner lagen på liverattning.se. Efter varje omgång lägger jag även ut en resultatavstämning i denna tråd.

--------------------

Spelandet sker med en tidshorisont på ca 5 år. Favoritspelare kommer inte att trivas i dessa bolag.

Alla system kommer att utnyttja lagkassan till sista öret. Det gör jag genom att använda reducering på utdelningsintervall. Raderna med lägst förväntad utdelning kommer alltid att vara bortreducerade.

Spel kommer att ske när jag tycker att omgången ser acceptabel ut med hänsyn till systemens storlek och upplägg.

TOMTEVERKSTAN kommer alltid att lämnas in de omgångar spel sker.
Systemet kommer att vara spiklöst och därför vara det system som har den mest komplexa reduceringsmodellen. Detta bör vara det system som ger det jämnaste vinstflödet och på fem års sikt tror/hoppas jag att det visar sig vara det mest framgångsrika systemet.

TRAMS kommer att lämnas in om jag finner en spik som är spelad till minst 20% och jag själv anser att chansen är minst i nivå med procenten. Detta kan vara det system som oftast ger 7 rätt men också lägst utdelning i genomsnitt.

TRAMS2 kommer att lämnas in om jag finner ytterligare en spik som är spelad till minst 10% och jag själv anser att chansen är minst i nivå med den procenten.

Vid två spikar kommer den mest spelade att spikas i Trams.

TRAMS3 kommer alltid att lämnas in. Det kommer att vara ett matematiskt enkupongssystem (med inslag av utdelningsreducering). Detta bolag kan vara det med högst risk för jag kommer i stor utsträckning att välja bort hästar med relativt hög procent. Det kommer att synas vilka favoriter jag ogillar men de kommer att vinna en hel del ändå. 100% bortreducerade hästar går inte att reparera.

Så där ja! Sluttramsat. Nästa gång är det på allvar.

Senast redigerad av overpace den 2015-07-11 klockan 07:45.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-08, 14:26   #104
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 5
Sharp$: 59
Standard

Helt riktigt! Jag har satsat mina pengar själv och det är jag helt medveten om. Jag blev inte besviken på grund av pengaförlusten som sådan utan för att Du senare skrev att Du ansåg att Du satsat pengarna med för liten spelkassa och med den inställningen anser jag att Du borde ha avstått från att spela omgången.
Det är bra, att Du ändrat reglerna till obligatoriskt deltagande, men då förstår jag inte att Du samtidigt skriver, att Du ensam måste stå för 10 000:- i varje bolag. I Trams skulle Du med obligatoriskt deltagande få in minst 29x400:- + Dina andelar med 4000:-, vilket blir 15 600:- och därmed överskrida smärtgränsen på 20000 rader. Smärtgränsen nås med råge med 30 andelar à 400:- =12 000:-.
Även i Tomteverkstan blir det klart över smärtgränsen med 30 andelar à 700:- = 21 000:- . Ytterligare andelar är ju bara plus.
Tråkigt om Du uppfattade meningen "dina diskussioner här med Dig själv på Sharps" som kritik. Jag gillar egentligen Dina inlägg och tycker om Dina små roliga vinklingar.
bokmalen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-08, 17:05   #105
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bokmalen Visa inlägg
Helt riktigt! Jag har satsat mina pengar själv och det är jag helt medveten om. Jag blev inte besviken på grund av pengaförlusten som sådan utan för att Du senare skrev att Du ansåg att Du satsat pengarna med för liten spelkassa och med den inställningen anser jag att Du borde ha avstått från att spela omgången.
Det är bra, att Du ändrat reglerna till obligatoriskt deltagande, men då förstår jag inte att Du samtidigt skriver, att Du ensam måste stå för 10 000:- i varje bolag. I Trams skulle Du med obligatoriskt deltagande få in minst 29x400:- + Dina andelar med 4000:-, vilket blir 15 600:- och därmed överskrida smärtgränsen på 20000 rader. Smärtgränsen nås med råge med 30 andelar à 400:- =12 000:-.
Även i Tomteverkstan blir det klart över smärtgränsen med 30 andelar à 700:- = 21 000:- . Ytterligare andelar är ju bara plus.
Tråkigt om Du uppfattade meningen "dina diskussioner här med Dig själv på Sharps" som kritik. Jag gillar egentligen Dina inlägg och tycker om Dina små roliga vinklingar.
Ingen fara. Jag gillade den formuleringen. Den var fyndig och ganska träffande. Den känns bara rolig att upprepa.

Igen: vid inlämningstillfället var det full rulle. Efteråt fattade jag att jag borde ha avstått. Nu torskade ju spikarna ändå så det var inte systemens storlek det hängde på.

Att jag själv vill satsa 10 000 beror på att jag räknar med att bli ganska ensam i bolagen, om det går dåligt de närmaste veckorna. Fulla bolag räknar jag inte alls med. Det tror jag bara kommer att ske efter rejäla vinster.

Jag vill säkra kontinuitet och inte bli beroende av andras insatser. Mina insatser blir basen och dina/era insatser blir grädden på moset, som lyfter bolagen till intressantare nivåer.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 10:21   #106
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Nu ligger lagt kort. Några förändringar blir det inte på ett tag.

När jag startade upp det här hade jag förstås en bild av hur det skulle utvecklas, hur saker och ting skulle fungera. Det är bara att konstatera att den bilden inte stämde något vidare med verkligheten.

Tanken med frivillighet och förhandsvisade system tycker jag är rätt, men det har inte fungerat riktigt. MARDRÖMMEN för en seriös spelare vore om man fick in en bra vinst och det sen visade sig att andra hade kopierat systemet. Om man får ett rykte (hoppas kunna få det nån dag) om att kunna trav, skulle det absolut kunna hända. Varför lägga ner 40-60 timmar på en spelanalys om man kan få en gratis på nätet? Tanken med obligatoriskt deltagande och dolda system visar sig alltså också vara rätt. Hoppsan, vad gör man då?

Jag hoppas i framtiden kunna gå tillbaka till grundtanken, men för det krävs nog att man bygger upp ett stabilare lag med etablerade medlemmar som man vet var man har. Hur många tål tio raka torskomgångar utan att ge sig? Under en femårsperiod (som bekant min "projekthorisont") kommer det perioder som är värre än så. Det kanske ni inte tror på, men jodå, så är det.

Det är egentligen samma sak med andelspriset. Om jag visste att det fanns tillräckligt många helt säkra deltagare så skulle andelspriset kunna vara lägre. Men det absolut prioriterade är att systemen överhuvudtaget lämnas in. Med nuvarande regler så uppnås i varje fall det. Hur många medlemmar tror ni Trams3 kommer att ha om det blir torsk första två veckorna? Cirka 1?

Vi får se hur det utvecklas, helt enkelt.

Senast redigerad av overpace den 2015-07-09 klockan 10:23.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 10:39   #107
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

http://fraga.atg.se/org/ab-trav-och-...g-tillsammans/

Vad tror du om det där förslaget overpace?
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 11:12   #108
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8279

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Enklast är att lägga in "Hur många andelar vill du köpa" i redigera laginställningar.
Då kan spelläggaren ändra sin andel när som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
http://fraga.atg.se/org/ab-trav-och-...g-tillsammans/

Vad tror du om det där förslaget overpace?
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 11:16   #109
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av putte64 Visa inlägg
Enklast är att lägga in "Hur många andelar vill du köpa" i redigera laginställningar.
Då kan spelläggaren ändra sin andel när som helst.
Kanske. Men alla vill inte vara med i "alltför utspädda" system.

Att sätta en målinsats för laget är åtminstone en lösning om man vill ha kvar "max 10" i det generella fallet.

Frågan är åtminstone ställd till ATG nu. Det tar oftast en j-a tid innan de ens svarar eller överväger förslagen.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!

Senast redigerad av Strappa71 den 2015-07-09 klockan 11:18.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 11:29   #110
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8279

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Jag förstår vad du menar, men det löses lätt med att du bara kan ta "lediga" andelar, inte göra systemet större.

EDIT: Det är alltid enklare att använda något som redan finns, än att lägga till något nytt.
Sedan ska man aldrig använda en sak till två olika saker, men det tycker jag inte vi gör här...

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Kanske. Men alla vill inte vara med i "alltför utspädda" system.

Att sätta en målinsats för laget är åtminstone en lösning om man vill ha kvar "max 10" i det generella fallet.

Frågan är åtminstone ställd till ATG nu. Det tar oftast en j-a tid innan de ens svarar eller överväger förslagen.
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!

Senast redigerad av putte64 den 2015-07-09 klockan 11:35.
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 15:00   #111
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 5
Sharp$: 59
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av overpace Visa inlägg
Nu ligger lagt kort. Några förändringar blir det inte på ett tag.

När jag startade upp det här hade jag förstås en bild av hur det skulle utvecklas, hur saker och ting skulle fungera. Det är bara att konstatera att den bilden inte stämde något vidare med verkligheten.

Tanken med frivillighet och förhandsvisade system tycker jag är rätt, men det har inte fungerat riktigt. MARDRÖMMEN för en seriös spelare vore om man fick in en bra vinst och det sen visade sig att andra hade kopierat systemet. Om man får ett rykte (hoppas kunna få det nån dag) om att kunna trav, skulle det absolut kunna hända. Varför lägga ner 40-60 timmar på en spelanalys om man kan få en gratis på nätet? Tanken med obligatoriskt deltagande och dolda system visar sig alltså också vara rätt. Hoppsan, vad gör man då?

Jag hoppas i framtiden kunna gå tillbaka till grundtanken, men för det krävs nog att man bygger upp ett stabilare lag med etablerade medlemmar som man vet var man har. Hur många tål tio raka torskomgångar utan att ge sig? Under en femårsperiod (som bekant min "projekthorisont") kommer det perioder som är värre än så. Det kanske ni inte tror på, men jodå, så är det.

Det är egentligen samma sak med andelspriset. Om jag visste att det fanns tillräckligt många helt säkra deltagare så skulle andelspriset kunna vara lägre. Men det absolut prioriterade är att systemen överhuvudtaget lämnas in. Med nuvarande regler så uppnås i varje fall det. Hur många medlemmar tror ni Trams3 kommer att ha om det blir torsk första två veckorna? Cirka 1?

Vi får se hur det utvecklas, helt enkelt.
När ni startar tråden se till att ha så detaljerad information som möjligt om bolaget. Dvs information om spelupplägg, insatsnivåer, mål med bolaget, tidigare historiska vinster, vem som ska göra systemet osv. Allt som en andelsköpare kan tänkas vara intresserad av att få reda på. Det gäller alltså att sälja in en andel till dina läsare då de är dina kunder.
Ovanstående står i informationen för att starta en länk här.

Du har skrivit om Ditt upplägg men istället för att sälja in andelar till Dina läsare/kunder/spelande medlemmar så vill du tydligen hellre ha Dina passiva medlemmar och vara ensam spelare istället för att måna om de medlemmar, som faktiskt har varit Dig trogna varje vecka utan vinst. Du skriver att Du vill ha ett stabilt lag med garanterat spelande medlemmar. Det har Du ju faktiskt haft till viss del, men de trogna spelarna skrämmer Du ju bort med att ändra insatserna och skapa fler bolag istället. Du har ju dessutom fått erbjudande av en spelande medlem om att få in fler trogna spelare men det avfärdade Du med att Du ansåg Dig ha spelande medlemmar.

Kul att Du har tagit till Dig mina synpunkter om hur Du delar med Dig av Dina system och Din tid. Du gynnar alltså de passiva och straffar Dina aktiva medlemmar. Istället för att få ett bra rykte som bra spelläggare, så riskerar Du att få ett dåligt rykte som lynnig och otrovärdig. Det är jättebra att Du ändrar till spelobligatorium. Det var en bra ändring att sänka insatsnivån till 400:- i Trams. Det var dock inte bra att 1. öppna fler bolag och 2. framförallt att höja insatserna i ett pågående bolag och 3. ger det ingen vidare kontinuitet med en spelläggare som inte endast ställer in spel av strategiska skäl utan även p g a humörsvängningar.

Du har varje omgång skrivit, att Du har svårt att hinna med de olika spelen och att du har svårt att hinna lägga in liverättning. Varför då starta bolag istället för att satsa krutet på de ursprungliga två bolagen tills Du har full kontroll över de olika delarna.

Konstigt att andra spelläggare kan ha spelobligatorium och ha 30 spelande medlemmar och kö för att komma med och nå tiotusenkronorsgränsen varje vecka trots att de underlåter att dela med sig av sitt system i förväg. Jag tycker att Du underskattar Dina spelande medlemmars trofasthet och vilja att köpa en eller flera andelar. Satsa på spelare, som inte själva har kunskapen eller lusten att göra egna system men ändå vill vara med i stora andelssystem men med en rimlig insats.
bokmalen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 15:55   #112
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
http://fraga.atg.se/org/ab-trav-och-...g-tillsammans/

Vad tror du om det där förslaget overpace?
Ja, det skulle absolut fungera. Det skulle skapa en dubbelmöjlighet att få exakt den storlek man vill ha. Alla medlemmar skulle dessutom veta exakt hur stort systemet och deras andel blir.
Frågan är vad ATG vill med Tillsammans. Att släppa på regleringarna kan väl knappast vara något tekniskt problem, men vill de?

För de s.k. Stjärnlagen gäller väl andra regler? Där görs ett stort system och sen säljs andelarna ut till de som hinner först till kvarn. Flera hundra andelar och flera hundra deltagare, vad jag förstår. Däremot vet jag inte vad som händer om det inte blir fulltecknat.

I vilket fall är det ju bättre att göra systemet först och sen erbjuda andelar, än att först samla in till kassan och sen göra systemet. Det är precis det problem jag ställts inför. Men jag har valt att försöka få systemen så stora som möjligt, men att min egen insats alltid är densamma.

När jag startade upp trodde jag att det skulle bli en lätt match att administrera det här. Jag hade visst lite fel.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 16:49   #113
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

@bokmalen.

Det är ingen mening med att bemöta dina inlägg. Du visar så tydligt att du missuppfattat en mängd saker.

Senast redigerad av overpace den 2015-07-09 klockan 16:56.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 17:00   #114
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

@overpace: Hur bra skulle det inte vara om ATG-tillsammans hade en inbyggd funktion som fungerade precis likadant som liverättning?

Innan man öppnade för fil-inlämning så var en av ATGs motargument att det skulle bli svårt för deltagarna att förstå systemen. Jag föreslog en upphottad version av live-rättningsstuket för dem. De gillade såklart idén. Men som vanligt tar det mesta väldigt lång tid att genomföra.

En sådan funktion skulle reducera administrationen väsentligt. Ja, nästan helt och hållet.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 17:33   #115
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av putte64 Visa inlägg
Enklast är att lägga in "Hur många andelar vill du köpa" i redigera laginställningar.
Då kan spelläggaren ändra sin andel när som helst.
Det funkar ju också. Egentligen skulle jag vilja att man skippade andelspris och i stället frågade: "Hur stort belopp vill du satsa?" Fast det är ju samma sak som att ge upp "max 10".

Lustigt! För några veckor sen svarade jag på en ATG-enkät. "Har du några förslag till förbättringar för V75-Tillsammans?".
"Nej, jag tycker att det fungerar ganska bra som det är". . Glad nybörjare!
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 18:00   #116
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
@overpace: Hur bra skulle det inte vara om ATG-tillsammans hade en inbyggd funktion som fungerade precis likadant som liverättning?

Innan man öppnade för fil-inlämning så var en av ATGs motargument att det skulle bli svårt för deltagarna att förstå systemen. Jag föreslog en upphottad version av live-rättningsstuket för dem. De gillade såklart idén. Men som vanligt tar det mesta väldigt lång tid att genomföra.

En sådan funktion skulle reducera administrationen väsentligt. Ja, nästan helt och hållet.
Ja, det tror jag på. Det skulle underlätta mycket. Mest för de som är helt oinvigda i filspel. Samtidigt tror jag många vill se systemuppbyggnaden i sin helhet. Själv skulle jag knappast nöja mig med liverättning, men det är möjligt att det räcker för många bolag.

Samtidigt är det ju ganska lätt att posta systemen på verkliga liverattning.se. När spelläggaren väl fattat att man måste logga in i alla fall!
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 18:07   #117
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av overpace Visa inlägg
Ja, det tror jag på. Det skulle underlätta mycket. Mest för de som är helt oinvigda i filspel. Samtidigt tror jag många vill se systemuppbyggnaden i sin helhet. Själv skulle jag knappast nöja mig med liverättning, men det är möjligt att det räcker för många bolag.

Samtidigt är det ju ganska lätt att posta systemen på verkliga liverattning.se. När spelläggaren väl fattat att man måste logga in i alla fall!
Den stora bristen i liverättning är att man bara ser kvarvarande rader i NÄSTA lopp.

Om man även fick se kvarvarande rader på respektive häst i SAMTLIGA kvarvarande lopp så skulle det bli ett j-a lyft. ( Och det var det jag menade med upphottad ).

I HPT går det att generera bild eller göra en snabb copy från bolagsfliken för att sedan klistra in i info-rutan. Går på några sekunder per spel.

Det mesta går som sagt att lösa inom tillsammans-sajten.

Återstår att se vad som åstadkommits inom något år.

Sry att jag kapade tråden lite. Men det är viktiga frågeställningar som delvis tagits upp i diskussionen. Väl värda att genomlysas seriöst.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 18:24   #118
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Den stora bristen i liverättning är att man bara ser kvarvarande rader i NÄSTA lopp.

Om man även fick se kvarvarande rader på respektive häst i SAMTLIGA kvarvarande lopp så skulle det bli ett j-a lyft. ( Och det var det jag menade med upphottad ).

I HPT går det att generera bild eller göra en snabb copy från bolagsfliken för att sedan klistra in i info-rutan. Går på några sekunder per spel.

Det mesta går som sagt att lösa inom tillsammans-sajten.

Återstår att se vad som åstadkommits inom något år.

Sry att jag kapade tråden lite. Men det är viktiga frågeställningar som delvis tagits upp i diskussionen. Väl värda att genomlysas seriöst.
Jadå, det är bara bra att du "kapar tråden". Dessutom är det ju faktiskt relevant för mina bolag. Jag tänkte att jag skulle få fullt upp med att analysera travlopp. Att lägga energi på sånt här ingick inte i planen.

Måste få bekräftat att jag fattar. Kan man före första loppet se på hur många enkelrader samtliga hästar förekommer? Och efter avd 1, se på hur många kvarvarande enkelrader samtliga hästar förekommer?
Ju mer komplex systemuppbyggnad desto mer nytta skulle man i så fall ha. Effekten av de olika villkoren, t ex reducering på utdelningsintervall, skulle synas tydligare.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 18:30   #119
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av overpace Visa inlägg
Jadå, det är bara bra att du "kapar tråden". Dessutom är det ju faktiskt relevant för mina bolag. Jag tänkte att jag skulle få fullt upp med att analysera travlopp. Att lägga energi på sånt här ingick inte i planen.

Måste få bekräftat att jag fattar. Kan man före första loppet se på hur många enkelrader samtliga hästar förekommer? Och efter avd 1, se på hur många kvarvarande enkelrader samtliga hästar förekommer?
Ju mer komplex systemuppbyggnad desto mer nytta skulle man i så fall ha. Effekten av de olika villkoren, t ex reducering på utdelningsintervall, skulle synas tydligare.
Precis så är mitt förslag till ATG upplagt. De "tände på alla cylindrar" på idén i vintras men det var tydligt att det inte skulle hinnas med i första taget ändå.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
overpace (+1)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 20:01   #120
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Jag har nu läst bokmalens inlägg på nytt. Mitt i all amatörspelarclownssmörja finns det dock en och en halv sanning.

1. Jag passar inte som ansvarig för ett spelbolag. Jag skriver inga böcker om social kompetens. Jag var inte ordningsman i skolan och jag hade inte höga betyg. Däremot hängde jag med dem som hade höga betyg. Jag brukade hjälpa dem med de svåra mattetalen.

I fortsättningen kör jag på i min stil. Ni är inte mina "kunder", men om ni vill får ni vara med på mina system.
Testspelsperioden gav för övrigt över 100 000 i nettovinst.

0,5. Jag har inte lovat stabilitet. Tvärtom har jag uttryckt att jag prövar mig fram. Att höja andelspriset till 1000 kr kan dock anses som inte särskilt juste. Även om jag personligen inte kan tycka att skillnaden mellan 700 kr och 1000 kr borde betyda så mycket, så har jag i alla fall så mycket empatisk förmåga att jag förstår att andra kan tycka det.

Jag sänker andelspriset till 500 kr i alla bolag. De som trots allt gillade 1000 kr kan köpa två andelar. System med kassa under 10 000 kr lämnas inte in.

Tidig deadline bibehålls däremot och även deltagarkravet varje omgång. Så slipper jag de förbannade jävla bassystemen.

Några medlemmar har lämnat i protest. Vill ni tillbaka är det bara att anmäla via Hitta Lag.

Viva la revolucion!
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 22:01   #121
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 5
Sharp$: 59
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av overpace Visa inlägg
Jag har nu läst bokmalens inlägg på nytt. Mitt i all amatörspelarclownssmörja finns det dock en och en halv sanning.

1. Jag passar inte som ansvarig för ett spelbolag. Jag skriver inga böcker om social kompetens. Jag var inte ordningsman i skolan och jag hade inte höga betyg. Däremot hängde jag med dem som hade höga betyg. Jag brukade hjälpa dem med de svåra mattetalen.

I fortsättningen kör jag på i min stil. Ni är inte mina "kunder", men om ni vill får ni vara med på mina system.
Testspelsperioden gav för övrigt över 100 000 i nettovinst.

0,5. Jag har inte lovat stabilitet. Tvärtom har jag uttryckt att jag prövar mig fram. Att höja andelspriset till 1000 kr kan dock anses som inte särskilt juste. Även om jag personligen inte kan tycka att skillnaden mellan 700 kr och 1000 kr borde betyda så mycket, så har jag i alla fall så mycket empatisk förmåga att jag förstår att andra kan tycka det.

Jag sänker andelspriset till 500 kr i alla bolag. De som trots allt gillade 1000 kr kan köpa två andelar. System med kassa under 10 000 kr lämnas inte in.

Tidig deadline bibehålls däremot och även deltagarkravet varje omgång. Så slipper jag de förbannade jävla bassystemen.

Några medlemmar har lämnat i protest. Vill ni tillbaka är det bara att anmäla via Hitta Lag.

Viva la revolucion!
Kul att Du kallar mina inlägg för amatörspelarclownssmörja (24 bokstäver). Det gör inget för jag är så nöjd med resultatet.

1. Med lite hjälp passar Du utmärkt som ansvarig för ett spelbolag.
(Jag tillhörde dem med höga betyg och klarade även mina mattetal själv. Skulle dock inte ha Ditt tålamod att analysera V75-spel.)

Ordet "kunder" var inte mitt påfund utan en ren stöld från Sharps. Jag vill dock gärna vara med i fortsättningen också med hänsyn till nuvarande kriterier.

Bra att Du har klara regler nu: Tidig deadline, obligatoriskt deltagande varje spelomgång och att system med för liten spelkassa inte lämnas in.

OBS! En väldigt positiv egenskap hos Dig är att Du har "lyssnat" på inlägg och reaktioner (mina och andras). Att lyssna och vara empatisk är ju en del av social kompetens.
bokmalen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-10, 17:10   #122
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Outning utav medlemmar strikt förbjudet.
Inlägg raderade och inblandad användare avstängd. /MOD



Citat:
2.04. Användare på Sharps.se har rätt till anonymitet

Den som på forumet (via inlägg, PM eller IRC) postar, eller hotar att posta, personuppgifter, IP-nummer eller annan information såsom arbetsplats, med uppsåt att avslöja en annan användares identitet riskerar avstängning, med undantag för användare som själva publicerat dessa privata uppgifter i forumet.
Att publikt sammankoppla användares alternativa konton eller konton på andra forum eller webbsidor är inte tillåtet och kan leda till varning, undantaget då admin, moderator eller användaren själv tidigare meddelat uppgiften publikt.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
overpace (+10)
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-10, 18:42   #123
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Ingen skada skedd, men tack ändå KP!

Senast redigerad av overpace den 2015-07-10 klockan 18:44.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-11, 09:14   #124
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

A. A och Pär-Ove är förstareserver. Ni kommer snart in.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 12:16   #125
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Det ursprungliga upplägget sprack grundligt. Nu börjar vi om, men visst strul kan inte undvikas eftersom Tillsammans-reglerna är som de är.

Som jag skrivit så har jag en tidshorisont på fem år och det är en lång tid. Jag vill lägga så lite tid som möjligt på att upprepa vad som gäller. Normalt kommer jag inte att skriva någonting när jag aktiverar omgången, men eftersom detta är först gången görs ett undantag.
Det kan dessutom bli fråga om att spela två omgångar denna vecka. Kanske även Stochampionatet på söndag, alltså.

Omgångarna aktiveras idag måndag. Men beslut om spel tas alltid senare. Deadline för köp av andelar är fredag 23.00. Eftersom det råder deltagandetvång kommer det alltid att finnas en risk att medlemmar betalar utan att det blir något spel. Det är tyvärr inte mycket att göra åt det. Återbetalning sker då i samband med tävlingarna.

Så fort jag bestämt om det blir spel eller inte så kommer jag att meddela det.
Hur ni väljer att satsa lägger jag mig inte i, men det finns åtminstone tre alternativ. Att satsa i god tid, att vänta på besked i det längsta eller att satsa automatiskt via fliken Föranmälan.

De som inte deltar i en omgång åker ut, men "självklart" måste vi börja med två undantag. Leo fick ett löfte innan ändringarna, så han kan stå över första 2-3 veckorna. Dessutom körs det V75 även på söndag. Så vitt jag förstår blir det inte möjligt att aktivera den omgången förrän söndag morgon.
Om det skulle bli spel, kommer det att bli snabba ryck. Deadline kommer förmodligen att sättas kring 12.00, ej beslutat, och någon utkickning kommer inte att ske när det är så kort om tid denna vecka. Hur det blir i framtiden får vi se.

Senast redigerad av overpace den 2015-07-16 klockan 21:56.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 17:10   #126
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Inte tillräckligt lätt för att stå över i helgen. Vi provar att lira både lördag och söndag. Var dock medveten om reservationer för storlek på kassan och eventuell brist på vettiga spikar. Se post 103.

Det finns för övrigt lediga platser i de flesta lagen och fr o m lördag säkert i alla lag.

Senast redigerad av overpace den 2015-07-16 klockan 17:12.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-18, 13:31   #127
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Tomteverkstan, Trams o Trams2 finns nu på liverattning.se.

Trams3 nådde inte upp till minimikassan och lämnades inte in.

Oavsett resultat idag så läggs Tramsbolagen ned och endast Tomteverkstan fortsätter.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-18, 15:01   #128
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Som ni (medlemmarna) märkt har min spelmodell spruckit. Det är bara att ge upp. Men jag slutar inte spela för det. Tramsbolagen läggs ner men jag behåller Tomteverkstan för framtida system. Däremot kan systemen vara uppbyggda lite hur som helst beroende på hur den enskilda omgången ser ut.

Den ursprungliga tanken att medlemmarna skulle kunna se ett preliminärt system var rätt, tycker jag. Frivilligt deltagande hängde förstås ihop med det.

I fortsättningen gör jag så här: när jag har ett system på gång aktiverar jag omgången samma dag. Något helt system visas inte, men jag skriver lite om hur jag ser på omgången i samband med att jag aktiverar omgången.

Jag kör mitt system och vill någon vara med är det bra. Systemet får ju mer tyngd. Vill ingen vara med så kör jag solo. Så länge laget inte är fullt är det tillåtet att stå över. Men inte varje omgång. De som står över för ofta får en uppmaning på lagsidan. Om/när intresset växer (sker alltid efter en hyfsad vinst) kommer kraven att höjas, men då främst på nya medlemmar.

Deadline för deltagande blir en timme före start för V75.

Andelspriset är 1000 kr. Alla medlemmar kan satsa 1-10 andelar valfritt. Jag går alltid in med 10 andelar, så blir jag solo är det i alla fall 20000 rader.

De som vill vara med och lira, men inte kan eller vill offra tid på att bevaka vad som sker kan boka andelar genom funktionen Föranmälan.

Som tidigare postas bild och/eller text efter inlämning och systemet läggs ut på liverättning.se

Senast redigerad av overpace den 2015-07-18 klockan 15:07.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-19, 19:37   #129
 
Reg.datum: apr 2011
Inlägg: 112
Sharp$: 2949
Standard

Det känns ju helt hopplöst,förutsättningana och priset ändras ju nästan varje dag.
joalore är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-19, 20:10   #130
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av joalore Visa inlägg
Det känns ju helt hopplöst,förutsättningana och priset ändras ju nästan varje dag.
Du har helt rätt. Satsningen var feltänkt från allra första början och varje försök att genomföra förbättringar har lett till försämringar. Jag är medveten om det. Dessutom har de senaste systemen varit hopplöst dåliga och det spelar ju också in.

Senast redigerad av overpace den 2015-07-19 klockan 20:13.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-20, 16:36   #131
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Det här blir mitt sista inlägg här på Sharps. Tomteverkstan lever vidare men all seriös satsning med femårsperspektiv, riskspridning och diskussioner med mig själv är nedlagd. Saker och ting har knasat till sig på ett sätt som jag var oförberedd på.

När det gäller andelspriserna har jag aldrig ändrat dem för att jävlas. De har varit helt anpassade till den insats jag själv velat göra. Hade jag kunnat ta fler än 10 andelar skulle priset kunnat vara lägre.
Från början hade jag tänkt mig ca 2000 kr, men genom att skapa fler lag skulle jag kunna sänka. Då skulle jag dessutom kunna risksprida min egen insats. Det var så jag tänkte, men det var feltänkt.
1000 kr är nivån nu och den kommer inte att ändras.

Gissa vad? Jag har genomfört några ändringar. Men de som tycker att de är till det sämre kan helt enkelt dra åt hel...., nej, jag menar starta ett eget bolag. Det är ungefär samma sak.

Förutom att jag skriver några rader när jag aktiverar omgången, så postar jag ett klart system. Det kommer att utformas så att storleken lätt kan korrigeras genom att lägga till eller ta bort C-hästar.
Deadline kommer att flyttas fram till 30 min före start.
Deltagande är helt frivilligt om laget inte är fullt. Skulle laget vara fullt, med 30 medlemmar, får man stå över högst tre ggr i rad.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td