|
|
|
LinkBack | Ämnesverktyg |
|
|
#1 |
Tankar om ny starttid för V75
Skarplöth & Co har bestämt sig för att flytta fram starten av V75 till 16.20
Påstår att spelarkåren tycker det är jättebra. Personligen ser jag ingen fördel med det. Vad tycker ni? |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Jag tror att jag kommer spela färre omgångar med den nya starttiden då jag hellre viger mina eftermiddagar och kvällar till annat än trav. Nu lär väl inte travet sluta förns framåt 19..
|
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
På rent Strappa-språk.
"Det blev balla av hela skiten!" Risken att man besöker någon annan V75-bana än hemmabanan närmar sig noll med stormsteg. Det ska till en sjutusan till omsättningsökning för att detta ska nå break-even.
|
|
|
|
#4 |
|
Värdelöst och vilket jävla tvupplägg,det vore som en fotbollsmatch spelar första halvlek sedan byter vi kanal och kör sammandrag sedan byter vi kanal igen och kör andra,fy fan eller om man mot förmodan sitter med fem efter fem då ska du vänta en timme.nej det här blir tapp istället tror jag,jeans har tanten accepterat 14-17 nu tar det ju långt in på kvällen nej fy fan.
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
På sommaren perfekt men det ska ju gälla först från 15 augusti. Därmed lär man missa alla lördagar när vädret är för fint för att sitta inomhus mitt på dagen även denna sommar :(
Annars är det perfekt tycker jag att flytta fram första start 2 timmar. Lunch V4an ska ju dra igång 14.30 och sen blir det om man får gissa även riktigt lunchtrav från en annan bana vid 12 tiden då ju första lördagssaxbanan med nuvarande schema startar kl 10. På lördag drar ju förmiddagstravet med V4 och V5 från Dannero igång redan kl 10 och kvällens V65a (säsongspremiär på lördag för lördagskvällstrav från Sverige) och V4a från Mantorp drar igång 17.35 där det även ska köras kvällstrav med V5 spel från Harstad. Men de nya starttiderna på V75banan kanske det sett ut typ så här istället 12.00: V4 och V5 från Dannero 14.30: V4, V75, V5 och DD från Jägersro 19.00: V65 och V4 från Mantorp och V5 från Harstad. Det hade nästan varit perfekt nu när lördagarna kommer bli heldagar med 3 svenska banor och massor av olika spelformer. |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Nej, nu får man hoppa över V75, det är ungefär lika intressant som australiskt morgontrav om man lägger det så sent på lördagar. Det blir en bra lucka att fylla upp för utländska spelbolag med en lämplig spelprodukt.
|
|
|
|
#7 |
|
Har inte helkoll men var det permanent ?
Fick det till någon omgång i samband med ishockey-VM. |
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Konstigt men för mig har ishockey alltid startat kl 17 på helgdagar, varför går man den andra vägen, vilka idioter eller har man begripet att på helgerna är familjen det viktigaste.
Hur roligt är det att åka till Derbyt nu, vara på trav till 19, hotellet kl 20 och sedan vila ett tag och sedan Big Mac för restaurang besök orkar man inte med. Skitförslag - kommer att minska publiken, speciellt den som har 10 -15 mil att åka.' Åker Skarplöth på trav ? tycker han nästa höst skall åka alla V75 mindre än 30 mil fr stockholm och ta med HELA familjen och betala ur egen FICKA allt inkl program och entre tvi 1000 falt tvi Senast redigerad av incitatus den 2015-04-07 klockan 17:17. |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Passar mig och min fru perfekt. Vi är alltid iväg med barnen vid denna tid, samtidigt vill man se loppen live, så det krockar ju alltid. Det är just sånna som oss som atg vill möta. Tror detta kommer bli succé, kan också ha jävligt fel. Tänker lite på dom som kollar fotboll. Den har väl en starttid kl 16:00?
Senast redigerad av fusbar den 2015-04-07 klockan 17:17. |
|
|
|
|
|
|
#11 | |
|
Citat:
T ex så har Elitloppsfinalen flyttats till senare och senare starttid de senaste 5-8 åren. Det ställer till det för mer långväga gäster. Men det skiter man ju i fullständigt. Att det får konsekvenser för återväxten av travnördar ute på orten verkar oväsentligt. Jag gillar't INTE!
|
|
|
|
#12 |
|
Spontant, iskallt!!
Nu har jag inte satt mig in i allt ting. Men om jag förstått det här med TV så ska alltså vi som ser direktsändningen först se lopp 1-5, lopp5 körs 17:50 (om man följer samma tider som idag). sen byter vi kanal och kör en sammanfattning för att sen köra lopp6 & 7 någonstans runt 18:25 & 18:50? ingen tid till att visa utdelningar, det hänvisas säkert till internet. Och så ska man öka med 2 millar, var då säger jag? Eventuellt kan omsättningen på V75 öka då man ger 2 timmar extra möjlighet att spela och kanske kan de som bara tittar på 18:00 sändningen tycka att det är lyft då det blir live-upplösning. men jag är mycket tveksam till att det övriga spelet ligger kvar på samma nivå. Äh, ju mer jag skriver desto surare blir jag. Jävla påhitt!!! Lärde man sig ingenting av V64 sändningarna och DD fiaskot |
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Passar perfekt. Kan man kika på travet utan att hela dagen går!
Bra Skarplöth! |
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Förstår inte alla negativa kommentarer.
1. Är man så inbiten så man åker över 30 mil för att se V75 åker man nog även om man inte tar sig hem framåt midnatt. Jag är inte i den målgruppen så det får någon annan uttala sig om, men det är min något okvalificerade gissning. 2. För egen del tycker jag det är väldigt bra. Vill man inte lämna in förrän spelstopp kan man inte ta sig för något ute på stan eller så förrän 14.30 som det är nu. Är det spelstopp först 16.20 är det fri lek fram till ca 15 då det är dags att ta sig hem och sätta sig in i den sista infon. Större chans att man följer loppen och lägger något extraspel då också, samtidigt som man grejar runt hemma och förbereder middag eller förfestar eller vad man nu gör vid den där tiden. Jag är inte övertygad om någon omsättningsökning, men håller det som ganska sannolikt. Det baserat enbart på att svenskarnas promillehalt är högre ju längre timmen är kommen på lördagar, och där alkoholen går in går förnuftet (pengarna) ut Min gissning är omsättningsökning på över 3mkr/tävlingsdag.Känns väl spontant som en bra idé med det mixade upplägget att de senare tittarna får se sammandrag och sedan livesport. Kan nog trilla in lite extraomsättning där också av folk som annars inte lägger mer än några andelskronor som de sen går hem och följer upplösningen av.
|
|
|
|
|
#15 |
|
Ja det känns helt klockrent. Det är alltid protester när något ska ändras men när det väl skett tycker de flesta det var bra.
- Det gäller från 15 aug och bara lördagar står det. Extra V75or som elitloppet och derbyt ingår därmed inte i förändringen men dom kan ju ändra tiderna där ändå. - V75 banorna på vinterhalvåret har väl ingen storpublik oavsett vilken tid loppen körs. 3264 personer på romme i söndags, 4404 på Solvalla den grymma finallördagen innan, 3100 på Sundbyholm 14 mars och 2323 personer på Bergsåker 7 mars. Det är ju sämre publiksiffor än på superettanmatcher i fotboll eller matcher i hockeyallsvenskan, och det kan väl knappast bli sämre än så. Därför är det inte mycket att väga in vad gäller starttiderna. - Samhället har förändrats. Speciellt i storstäderna. Jag bor ett stenkast från en av Malmös större matbutiker. Den har numera öppet till kl 21 alla dagar. När jag flyttade hit i slutet av 80 talet stängde dom kl 18 på vardagar och kl 14 på lördagar. Söndagar stängt. Folk får allt senare vanor. Går man ut en lördag och handlar vid 10-11 är det nästan folktomt. Går man ut vid 14 tiden är det knökfullt. Att senarelägga V75 ligger mao helt i tiden i alla fall för befolkningen i större städer. Det kan bara bli positivt tror jag med senare starttid på V75. |
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Jag gjorde en tråd i detta ämne för ett tag sedan och vidhåller att det är dumheter att senarelägga V75. Jag räknar med att det leder till mindre spel på lördagarna.
|
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Värdelöst.
Blir svårt att motivera hemma att man ska se på trav på lördagskvällen senare. Tänk er en Elitloppslördag. Klart vid 19. Ta sig in till hotellet/lägenheten, vila/nyktra till ta en öl byta skjorta, försöka äta, för att sen gå till Golden Hits eller motsvarande i centrum. Lycka till med att hinna det! Rätt kul att läsa vad Jan Timonen tycker om detta i Aftonbladet och Atg i sin helhet
|
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Olle, till och med här i Norrland har affärerna öppet till både 21 och 22 ;-)
|
|
|
|
#19 |
|
Överlag verkar ju trav-folket vara missnöjda med detta. Både spelare och de aktiva. Tycker det känns jäkligt konstigt att ATG vågar laborera på detta sättet med det största och mest populära streckspelet vi har i Sverige. Och nu kommer V75 frontalkrocka med stryktipset och Premier League vilket inte heller känns genomtänkt. För mig personligen passar nog detta minst lika bra, förutom ALLA de lördagar som man ska träffa vänner för en middag som man brukar börja vid 18-tiden... Hur många % av folket brukar inte träffa vänner och bekanta vid 17-19 tiden på lördagar för en middag? Hur tänker dom där?? En normal lördag är ju V4 på lunchen, följt av V75 innan man tar en dusch för att sluta upp med vänner för en middag. Nu kommer det ju inte att gå, så länge som inte hela sällskapet är travnördar. Detta beslut verkar oerhört korkat. V4 omsättningen kanske kan öka men inte omsättningen totalt.... Känns som dom ändrar bara för att ändra.... Hur ofta har man hört folk klaga på starttiden för V75? Det har jag aldrig hört någon göra iaf.... Nu kommer man ju få avstå omgångarna var och varannan gång, såvida man inte kan ta, att man får se loppen i efterhand alt ta upp mobilen mitt i middagen.
Gör om, gör rätt! Senast redigerad av jocklon den 2015-04-07 klockan 19:31. |
|
|
|
|
|
|
#20 | |
|
Citat:
Tror inte butikerna hade öppet till 21-22 i Norrland heller för 20 år sedan, och det visar väl att även ni där uppe fått lite andra och senare vanor. |
||
|
|
|
|
|
#21 |
|
Jan Timonen, storspelare
– För mig är det sovmorgon! Men det är inget positivt för mig, det blir en lång och tråkig lördag, allt blir förskjutet. Fram till nu har jag haft klockan på 04.00 varje lördag morgon, men jag har vaknat 03.30. De där första timmarna till sju-åtta har jag varit helt solo med mina tankar, det är det jag har vunnit mina pengar på. Men ärligt talat så har jag tappat lusten för V75 i och med att de tog bort alternativet att bara spela ”för sju rätt”. Det blir jackpott varje gång. Det går inte att vinna längre, vi har inte råd att kasta bort pengar. – Förmodligen ökar omsättningen, men som sagt så har jag redan tappat lusten. – Jag kommer inte påverkas så mycket, med tanke på att jag inte kommer att spela V75 längre. Jag kommer att avveckla de hästar jag äger i Sverige och satsa fullt ut i Frankrike. ATG är inte mitt spelbolag längre. Travet är slut i Sverige. |
|
|
|
|
|
|
#22 | |
|
Citat:
Det görs alldeles för många fel ifrån våra två statliga spelbolag & man förstår helt enkelt inte vilka spelmöjligheter & spelönskemål kunderna faktiskt vill ha... |
||
|
|
|
|
|
#23 | |
|
Citat:
|
||
|
|
|
|
|
#24 |
|
För mig personligen kommer jag sluta spela v75 privat och bara göra andelsspelen. Man får säga hejdå till allt socialt umgänge om man ska sitta upptagen till kl 19 på lördagarna.
Att spela utan att se travet live är inte av intresse. Kan även nämna att jag pratat lite med både tränare och funktionärer och dom är inte nämnvärt nöjda med detta. |
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
Vad fan nu då? Nu missar man ju Helgmålsringning. För jävligt. Detta går åt helvete.
|
|
|
|
|
|
|
#27 |
|
Nä verkligen inte. Det är en högst personlig uppfattning och feeling att det positiva överväger det negativa med senare starttid på V75. Dom som slutar spela för att loppen startar två timmar senare är inga eller väldigt få, men de två extra timmarna på lördagseftermiddagen gör nog att fler både hinner följa med i uppsnacket och att fler som har andra sysslor på lördagsförmiddagen och tidig lördagseftermiddag hinner spela.
|
|
|
|
|
|
|
#28 |
|
För oss spelare är det jättebra tycker jag, men tyvärr tror jag att banorna kommer lida av det i och med färre besökare.
Klart det är surt när man ska sitta inne och följa travet en lördag t.ex när det är strålande solsken och man helst vill vara utomhus. Erik Adielsson skrev några intressanta inlägg på twitter "V75 börjar 16.20 from 15 aug. Kan inte säga säkert om det är fågel eller fisk. Däremot kan jag säga att vi måste ge det en ärlig chans. Detta för travsportens bästa. Börjar vi alla tjata nu om vilken katastrof det är missgynnar det alla oss i om travet.Oavsett personlig åsikt Och vi lär tänka lite utanför ramarna. Jag ska ex inte gnälla på att det sällan blir en lördag kväll med familjen eller ev större kostnader. Blir det högre omsättningen gynnar det alla! Blir det sämre omsättning tror och hoppas jag ATG går tillbaka. En rättvis chans är det värt. Och tro mig. Jag förstår vinkeln hur viktigt det är med publik, hästägare osv. Men om det nu är beslutat så tycker jag vi ger det en chans." |
|
|
|
|
|
|
#29 | |
|
Citat:
|
||
|
|
|
|
|
#30 |
|
För mig personligen helt perfekt! Tycker de flesta som gnäller är spelare än aktiva. Spelarna hinner inte laga middag, äta och vara sociala. haha Jag hinner idag både laga mat och äta när V75 startat, däremot vill jag inte ha störande moment i form av gäster, men det undviker jag redan idag under heligt trav.
Går utmärkt med en fjuttig ändring på 2 timmar. |
|
|
|
|
|
|
#31 |
|
men gäller detta även elitloppshelgen söndagen? är ju sådär för såna som bokat flyg redan ? elr stochampionatet isf fattar jag ingeting hur dom tänker.
|
|
|
|
|
|
|
#32 | |
|
Citat:
Senare start på sommaren och tidigare på vintern kanske hade varit en bra kompromiss? |
||
|
|
|
|
|
#33 |
|
ATG fixar och trixar, för att förtvivlat ändra på sminket så det passar den belysning man väljer, men det är och förblir endast smink. Ändra på tiderna är lika effektivt sätt att öka omsättningen, som robotspelsreglerna var att hindra för utlandsAffe, eller öka rättvisan för småspelarna genom att ta bort "spel på alla rätt"
Man ser till att public joe diskuterar fånerier istället för att se helheten, diskutera seriösa problem och vad som orsakar dessa samt hur problemen ska åtgärdas. Såsom riktigt kunniga politiker tenderar att göra, skapa false flags, så märker ingen vari problematiken verkligen ligger. Åtminstone inte inom två år, då Skarplöth med fler kan ta sina fallskärmar och byta till nästa jobb, med en hästsport som blir alltmer ruinerad på såväl starthästar, spelare som åskådare. (för mig passar travet bättre ju senare det blir, men det innebär inte att jag VILL ha det så, enär jag inte finner något gott i detta långsiktigt, endast att de verkliga problemen döljs! vilket i sin tur innebär en försämrad sport, färre hästar, sämre omsättning på spelet och långsiktigt sämre möjligheter för mig att försörja mig ) Senast redigerad av hatten1 den 2015-04-07 klockan 23:08. |
|
|
|
|
|
|
#34 |
|
FÖr egendel kommer jag åka på färre v75 dagar, har man familj så kanske man vill komma hem i vettig tid eller om man ska umgås med vänner, med starttid som det varit har man hunnit med bägge varianterna när jag åkt 25-30 mil enkelresa, blir svårare med det nu, och det innebär färre v75 dagar på plats för egen del. hade som mest 165 travdagar på plats, o det har sjunkit o sjunkit, o inte lär det öka nu
|
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
Framflytt ger merspel. Varför inte flytta fram 24 timmar?
168 timmar? Mvh Ulf-Eddie Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
clarund (+11) |
|
|
|
|
|
|
#36 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#37 | |
|
Citat:
Det enda som lockar publik till travet numera är de stora arrangemangen på sommaren såsom elitloppshelgen, Åbergs, Stochampionatshelgen, Sprintermästarmeetinget, Bodens kvälls V75a, Årjängs stora pris och lite andra specialarrangemang (midnattstrav, gentlemannadagen på jägers). Om man tar alla V75 lördagar från september till och med elitloppshelgen så är det väl numera bara olympiatravslördagen i april som lockar publik värd namnet. Det är säkert minst 30 lördagar som har publiksiffor under 5000 personer och många av dom 2-3000. Mycket sämre än så kan det väl knappast bli och därmed är väl risken för publikbortfall en mindre faktor att beakta när man analyserar effekterna av senare starttid för V75. Det är tyvärr så att så länge våra travanläggningar ser ut som dom gör så går det inte att locka dit publik längre ens till V75 när servicen till V75 är så oerhört bra både på nätet och i tv. Anläggningarna och arrangemangen måste bli mer attraktiva. Se vad som hänt med hockeyn och fotbollen. Där har det byggts moderna arenor och dom är ofta fullsatta trots enormt ökad exponering både på nätet och i tv även av dom sporterna. |
||
|
|
|
|
|
#38 | |
|
Citat:
Lätt att missa för en norrlandsnegodil.
|
|
|
|
#39 | |
|
Citat:
![]() hahahaha
|
|
|
|
#40 | |
|
Citat:
Fredade skulle jag inte kalla det för. Finalerna under Elitloppssöndagen,men även Derbysöndagen, har förskjutits minst ett par timmar jämfört med "förr". I längden ett förödande tänk enligt mig.
|
|
|
|
#41 |
|
ATG försöker locka in nya spelare och glömmer bort dem dem har. (ja jag vet vissa tycker det är bra, vissa dåligt, vissa bryr sig inte)
Men som sagt gynnar det travet så är det ju bra. Vi får se helt enkelt. Tror tyvärr jag personligen kommer både titta mindre och spela mindre på V75. Känns inte som det kommer vara så poppis hemma som småbarnsförälder att säga till familjen att "nu ska vi käka middag 2 timmar senare för pappa ska kolla på trav" eller helt enkelt inte deltaga på middagen för man ska kolla trav. Eller tvinga familjen att äta middag framför teven..Men jag tillhör väl inte den målgruppen som anses vara en av de viktigare för att öka omsättningen. Jag spelar ju redan, så dem hoppas väl på fler som börjar spela än som slutar. Eller tror dem att mitt system blir större för jag har två timmar extra på mig att plugga
|
|
|
|
|
|
|
#42 |
|
De som har styrande viljor inom ATG och ST förstår inte ens att de seriösa spelarna pluggar hästarna, väger chanserna och försöker finna de prisvärda, för dessa människor är antingen födda med pengar, eller har jobb som försörjer dom utomordentligt väl, och har således aldrig spelat för annan orsak än" jag tror den vinner" om hästen ger 10ggr eller 2ggr blandar dom inte in i sammanhanget, heller inte att tvåoddsaren kan vara årets spel för hästen ska stå i 1,25 medans 10oddsaren är årets underodds med 3% chans.
|
|
|
|
|
|
|
#43 |
|
Sedan kan man undra, vilka ska äga häst i framtiden, vill man inte ens försöka ha kvar folket på banorna, tror det finns fler som är, kan bli sugen på att äga häst som är på banan en framför tvn eller datorn.
|
|
|
|
|
|
|
#44 |
|
Reg.datum: sep 2012
Sharp$: 8444Fotboll, testet slutfört Stats: 57 - 143 - 0 ROI: 95.31% Vinstprocent: 28.50% |
Alla vet att det är fler som tittar på tv den nya starttiden, och man hoppas att det spiller över på travet och att fler tittar och spelar.
Känns rimligt tro man säljer fler harry, och det är man nöjda med. För de som styr nu är travet inget annorlunda än vilket lotteri som helst. Men när intresset dör, banorna avfolkas och ingen vill engagera sig längre, då dör sporten. Travsporten måste säga ifrån, alla delar behövs, annars finns ingen produkt att sälja.
|
|
|
#45 | |
|
Citat:
För banorna är den här publiken viktig. En travbanechef räknade kallt med att varje besökare som betalar entré en V75-dag dessutom genererar ytterligare minst 50kr för att denne köper program och förtäring. Spelsiffrorna kommer utöver. Intäkterna betyder 150.000kr rakt in i banans kassa för varje tusental betalande besökare. Det är tufft att tappa publik, helt klart. För restaurangerna på banorna är ofta de här dagarna avgörande för om det skall gå ihop sig under ett år, eller inte. Banorna ser dessutom ett stort värde i att kunna ge sponsorer och annonsköpare en dag där de verkligen syns, en dag då man kan bjuda in regionens politiker och visa upp verksamheten, en dag då man inte måste tjata dit lokalpressen. Det är en dag då inbitna hästägare, B-tränare och uppfödare ser till att ta med sig familjen till travbanan och visar upp vad det är de håller på med. Det är en dag då människor som inte setts på länge träffar varandra. En dag som man i alla fall utanför de tre storstäderna inte gärna vill konkurrera arrangemangsmässigt med, för V75 drar sin publik. Det är det här som ligger i potten när Hasse Skarplöth kommer och frestar med nettot från två spelmiljoner i veckan, efter att spelare, ombud, ATG och staten fått sitt. Rätt så många travbanor har varit mycket skeptiska i processen, och om det här inte blir en riktig braksuccé så kommer Skarplöths huvud att krävas på ett fat. Hela den här idéen kommer från honom och hans TV-folk. De tror att travets profiler är några slags dokusåpadeltagare.
|
|
|
|
|
#46 |
|
Det här med "live Lopp" är det ett plus.
Jag ser hellre ett bra välgjort travpogram på TV, att få ett par lopp live är skit samma, hellre bra program. Den sändning som var för några veckor sedan var ju katastrof - tom jag vägrade se den skiten, jag som för inte alltför många år sedan hade + 100 live på banan dagar. Har jag tankar på spel kollar jag på datorn, oftast väntar jag på 21:30 sändningen, att sista loppet är live gör inte at jag lockas till spel, aldrig aldrig att något på TV kan få mig att springa till datorn för att gör ett spel. Vilken betydelse för beslutet har detta "livetänk" ? Är det status att sända live? |
|
|
|
|
|
|
#47 |
|
Min gissning är att omsättningen kommer öka ungefär lika mycket som banorna tappar övriga instäckter så man flyttar bara om pengarna lite. Sen ska vi inte glömma merkostnaderna för renodlade spelbutiker som onsdagar måste ha längre öppettider och nu även ha längre öppettider på lördagar med, lär nog bli spiken i kistan för många små spelombud. Fast det har väl länge varit klart att det bara kommer finnas sk förbutiker som förmedlar spel i framtiden.
|
|
|
|
|
|
|
#48 |
|
För egen del spelar det ingen roll. Det är inte klockan som avgör om omgången är intressant eller inte. Jag spelar inte till alla omgångar ändå och åker allt mer sällan på livetrav.
För väldigt många här inne lär det inte heller spela någon roll. Många sitter uppkopplade 24/7 och lirar oavsett vad det är för skitomgångar eller vad klockan är. |
|
|
|
|
|
|
#49 | |
|
Citat:
Det är andra åtgärder än ändrade starttider som måste till för att få tillbaka publiken, men det kommer aldrig bli som förr när det inte gick att följa travet om man inte besökte travbanan. Och att lägga ner atg live och travet i tv är knappast den rätta vägen för då skulle omsättningen rasa så enormt att det inte skulle finnas några pengar alls till travbanorna och hästägarna. |
||
|
|
|
|
|
#50 |
|
Själv gillar jag atmosfären, stämningen, ljudet från hovar, lukten mm som nu hör till att vara på plats.
Det går inte att få framför TV:n men människan är nog mest lat av naturen. Varför ge sig ut i trafikkaoset och stå i en massa köer och trängas för att missa halva loppen när man kan softa framför TV:n med en bira i handen och dessutom se loppen mycket bättre än man gör live. Tror att allt redan är Mediaförstört. Går inte att få nytt folk till banorna. De inbitna som tycker det är kul kommer att vara på plats oavsett när det går och de som sitter hemma räknar ATG med att de ska höja omsättningen. Tur att jag har antagit en nykter skepnad annars skulle en sådan här försening kosta mig mycket pengar då jag alltid var knack och omdömeslös på lördagkvällar. |
|
|
|
|
|
|
#51 | |
|
Citat:
I morgon ska jag däremot till Swedbank stadion och se MFF-AIK. Biljetten kostade 310 kr och jag hade kunnat se matchen gratis i HD kvalitet hemma i tv soffan, Varför betalar jag då 310 kr för att se matchen på plats ? Därför att det är en enormt mycket större upplevelse och att den nya fotbollsarenan i Malmö är en superfin anläggning att besöka. Går det att göra ett besök på travbanan till en liknande upplevelse ? Troligen inte. Åtminstone inte så länge travanläggningarna ser ut ungefär som på 80 talet. |
||
|
|
|
|
|
#52 |
|
Skulle du besöka Jägersro oftare om du hade bättre sittplatser eller vad menar du?. Är ju 2 helt olika sporter som inte går att jämföra. Som att jämföra Damhockey och vanlig ishockey tänkte jag nästan skriva.
|
|
|
|
|
|
|
#53 |
|
Fick just mail från travronden med en undersökning om v7 starttiden, ska bli kul att se resultatet!
|
|
|
|
|
|
|
#54 |
|
Om jag kände att det var en trevlig upplevelse och att det skulle ge något mervärde spelmässigt att besöka Jägersro hade jag nog dragit dit en och annan tisdag. Tar typ 15-20 min att cykla dit men inte varit där på flera år.
|
|
|
|
|
|
|
#55 |
|
Största problemet är väl att man får mer information hemma i soffan än på banan. Banorna behöver nog anlita någon som sköter information/tips bättre än i dagsläget, gärna information som inte liven har att erbjuda, då får man tillbaka spelarna till banorna!
|
|
|
|
|
|
|
#56 |
|
Åh fan. Vad är så dåligt med Jägersro. Måste vara riktigt illa om man som spelare väljer att inte gå dit om man bor så nära.
Det är ju bättre att se hästen live för att se hur den ser ut än att lyssna på någon lallare på liven som tycker att alla ser bra ut Senast redigerad av draken den 2015-04-08 klockan 12:34. |
|
|
|
|
|
|
#57 | |
|
Citat:
Kollade publiksifforna snabbt på ett antal banor senaste månaden. Allt från Jägersro i söder till Boden i Norr. Det är väldigt sällan siffrorna som redovisas är fyrsiffriga. Vanligtvis mellan 500-800 personer och då är väl inte ens hälften riktig publik. Man kan därmed inte påstå i alla fall att alla våra 30+ travanläggningar behövs för att svenska folket ska kunna gå och se trav live. Då kan man ju undra varför dessa svindyra men fallfärdiga anläggningar ska finnas kvar i den omfattning man ser i framförallt gävle/Dala regionen, längs norrlandskusten och i och runt Värmland. Tänk om alla miljoner det kostar att lappa ihop dom varje år istället använts till att få till en modern anläggning per region och tävlat på den banan. |
||
|
|
|
|
|
#58 |
|
Jag tycker problemet med Jägersro nu är att dem har stängt ner många Café/Restauranger på vanliga dagar. Och har bara den "fina" restaurangen öppen. Och sitter man där så blir man fast på sin plats, och jag gillar att gå ut och se loppen utomhus så nära det går. Går inte ens att köpa en korv när det är V86. Man sitter i tomma lokaler utan möjlighet att köpa något. Så det är bara V75 dagarna som gäller där nuförtiden. Jag har ändå hängt där i 20 års tid och alla jag pratat med tycker att det blivit mycket sämre de senaste 2 åren.
|
|
|
|
|
|
|
#60 |
|
Hmmm
Vet inte riktigt vad jag ska tro längre. Första tanken när jag hörde ryktena var att detta är helgalet. Att konkurrensen är travet övermäktigt en lördagskväll både vad gäller socialt liv och att alternativen är många vad gäller andra sporter etc. Men visst kan man tänka sig att en och annan som tröttnat på fotbollsmatchen vid 0-3 mot favoritlaget slår över till travet o lägger lite några spel i ren frustration ![]() OM det fanns fler restauranger som O Learys med sportsändingar i fokus så når man en tacksam publik, dvs de redan sport o spelintresserade. Nu får vi se om travet förmår konkurrera iaf.
|
|
|
|
#61 | |
|
Citat:
där de rycker av en pengar i entré dit det tar tid och pengar att resa och även för hemresa där det skall göras profit på serveringen av inhyrda företag och det serveras råa(felstekta) hamburgare med degiga pommes där ölsortimentet är uselt och priset hutlöst (72 kr för en äcklig, vattnig Åbro och 79 för en anständig Zlatopramen) där lokala nätverket är spärrat för andra spelbolag än ATG (jag spelar på dessa ibland men vill ännu oftare kolla oddsen i streckspelssyfte) där man inte kan se Fotbollen på skärmen bredvid. där man är tvungen använda öronproppar för all jävla svammelinfo om odds o placeringar (vilket man kan läsa sig till utan speakerrösten ekande i huvet och omöjliggörande normal konversation) där ingen annan någorlunda frisk människa är intresserad av att tillbringa sin tid pga ovan nämna orsaker och många fler... jag är enfaldig nog att tro människor dras till ställen där det finns andra människor !? nu får det vara nog klagat, blir bara arg av att tänka på Situation Solvalla ![]() ![]() ![]() ![]()
LOBOT-Spel måste förbjudas, två miljarder kineser väntar på att köpa en andel To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. Senast redigerad av clarund den 2015-04-08 klockan 15:04. |
||
|
|
|
|
|
#62 |
|
De flesta av dom som har ett stressat lördagsliv idag har väl inte tid att sitta framför atg live/tvn ändå från 12.30 - ca 17.00 för att följa uppsnacket och loppen live, utan kollar väl på atg play eller tv sändningen mellan 18-19. För dom blir det ju ingen skillnad. Man kan även efter den 15 aug slå på tvn mellan 18-19 för att se loppen.
Nu blir det istället mellan 14.30-19 som uppsnacket och loppen på V75 banan kommer köras, så den stora skillnaden är väl att dom som redan idag lägger 5,5 timme framför datorskärmen och/eller tvn har tiden fram till 14.30 till annat på lördagen (eller följa travet på den saxbana som tävlar från lunch). De stressade människorna kan precis som innan kolla travet i en timme på samma tid som innan men har nästan två timmar längre tid på sig att lämna in sina system. |
|
|
|
|
|
|
#64 |
|
För de som är "travberoende" lär nog inte starttid spela roll...
|
|
|
|
|
|
|
#65 | |
|
Citat:
Nja, travet har varit något jag blivit mer och mer less på under en längre tid och jag tänker då inte prioritera det före vänner och familj så det lär bli 2-3 system / år på den där tiden. |
||
|
|
|
|
|
#66 |
|
Nog fan för att Marcus Lindgren har blivit religiös på äldre dagar! Men vad går karln på?
|
|
|
|
|
|
|
#67 | |
|
Sharp$: 8444Fotboll, testet slutfört Stats: 57 - 143 - 0 ROI: 95.31% Vinstprocent: 28.50% |
Citat:
Som Hans G...
|
|
|
|
#68 | |
|
Citat:
|
||
|
|
|
|
|
#69 |
|
16.5 millar i omsättning på v86 nu ikväll, spelarna har redan sagt sitt om dårarna på Atg!
|
|
|
|
|
|
|
#70 |
|
SOm jag tidigare skrev ,, Vem har gjort en icke korrupt utredning av nettointäkternas påverkan till sporten efter V86 införande. Inberäknat kostnader för kanal 75 och alla konsulter samt kostnader för spelutveckling och inberäknat omsättningsminskning för tisdags/torsdagar- Solvallas egna onsdagar.. Känns som förändring Av V75/V86 starttid är dåligt underbyggd
Senast redigerad av hatten1 den 2015-04-08 klockan 22:49. |
|
|
|
|
|
|
#71 | |
|
Citat:
|
||
|
|
|
|
|
#72 | |
|
Citat:
Sportens påverkan av att ingen längre vill gå och titta på live trav kommer visa sig först när 40-50 talisterna dött ut, och de som föds nu aldrig haft en tanke på att gå på trav. Då får vi flera tingsryd...
|
|
|
|
#73 |
|
Njae, jag tror Solvalla, Jägersro och Åby är nedlagt och sålt inom fem år. Deras mark är värd mycket pengar, och för varje tävlingsdag utan publik blir det allt mer ohållbart att ha miljarder som dolda tillgångar i form av eftertraktad mark.
|
|
|
|
#74 | |
|
Citat:
Jägersro ligger fortfarande i utkanten av Malmö och inte på den mest attraktiva marken. Staden växer så det knakar (+5000 invånare per år under många år nu) men det är framförallt i de västra delarna nära bron och i innerstaden runt gamla varvsområdet Kockums det byggs som mest. Jag tror inte Jägersro är sålt om 5 år. Men om 15-20 år kanske det kan bli aktuellt om den enorma urbaniseringen fortsätter. Men den stora frågan är hur många travhästar och tränare det finns då. När i stort sett alla som äger häst går back är ju inte framtidsutsikterna jättegoda och man får därför hoppas att Skarplöthen lyckas få oss att spela ännu mer för att kunna höja prispengarna från dagens låga nivåer. Där handlar det mesta då att fånga in de yngre generationerna för om inte det lyckas så är ju en stor del av dom som spelar idag borta om 20 år. |
||
|
|
|
|
|
#75 | |
|
Citat:
Tror det kommer inrättas bidrag för att driva dem vidare, då de måste finnas kvar om sporten ska överleva. Men till slut kommer det inte gå i alla fall, då ingen jävel längre bryr sig.
|
|
|
|
#76 | |
|
Citat:
|
|
|
|
#77 |
|
Solvalla hade chans att haka på Täbys flytt till Önsta, där kunde man byggt en inomhus arena för trav. Hade inte varit fel då snart alla tävlingsdagar är på kvällstid!. Galoppen fick en jävla massa pengar för marken,blir t.om pengar över när Önsta är klar. Varför hakade inte torskvalla på tåget?!
|
|
|
|
|
|
|
#78 |
|
Bidrag får de ju redan, men faktum är att de prispengar som storbanorna delar ut är rätt så blygsamma i förhållande till vad deras mark är värd. Åk ut till Solvalla en onsdag när du är hemma i Svedala igen så skall då få se på något som snart kommer med på hemsidorna som visar "Övergivna platser".
|
|
|
|
#79 | |
|
Citat:
|
|
|
|
#80 | |
|
Citat:
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det Nu även på Twitter To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. |
||
|
|
|
|
|
#81 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#82 |
|
Sigtuna är ingen ödemark direkt. Kolla villapriserna så får du en indikation.
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det Nu även på Twitter To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. |
|
|
|
|
|
|
#83 |
|
Lite skillnad mot att byta bort Täby för detta. https://www.svenskgalopp.se/artikel?...ultMenuId=true
|
|
|
|
|
|
#84 |
|
Jaja, utöka området till Upplands Väsby och Vallentuna också då, det finns stora arealer där som inte är bebyggda idag. Runt Arlanda får man heller inte bygga bostäder på rätt stora områden, och där finns det en hel del relativt billig mark som skulle kunna rymma en hästsportanläggning. Utmärkta kommunikationer dessutom.
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling. Senast redigerad av Viroid den 2015-04-09 klockan 08:41. |
|
|
|
|
|
|
#85 | |
|
Citat:
|
||
|
|
|
|
|
#87 |
|
Det stod mellan Önsta och Angarn, och varför Angarn inte fick rösten vet jag inte, då det blivit oerhört mycket billigare enär Täby Galopp redan äger Angarns gård och mycket mark. Endast 25 minuter med bil och utmärkta busslinjen med trafik var 10e minut. De flesta involverade inom Galoppen i Stockholmsområdet bor förövrigt i området.
Hur mycket pengar Täby till slut erhåller från försäljningen är också osäkert, ty många villkor som ska uppfyllas och en stor del av pengarna betalas inte förrän byggen är uppförda, vilket kan ta många år. |
|
|
|
|
|
|
#88 |
|
Efter fem (5!) år hitta du äntligen något som var värt att kommentera. Grattis.
|
|
|
|
|
|
#89 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#90 | |
|
Citat:
||
|
|
|
|
|
#91 |
|
Har just läst igenom alla inläggen om den ändrade travtiden.
Om den ändringen tycker jag såhär: ![]() ![]() ![]() Ändå tittar jag aldrig på TV eller datorn före loppen, har fullt sjå med att LÄSA om hästar, kuskar, tränare, utrustningsändringar, hur hästarna antas må, vad tränarna tror, hur man har förberett hästarna inför loppet med mera, med mera. Ja, och hästarnas tider, hur de har fungerat på sista tiden, mycket galopper? Varför då? Vad tror hästens omgivning? Och hästarnas bakgrund, har de bytt tränare? Om så, har den nye tränaren bättre resultat? Har de varit borta, varför? För vila och träning eller för skada? Ovanstående gör jag på lediga stunder när andan faller på. Eftersom jag nästan bara spelar V75 och V86 så blir det tisdagskvällar eller -nätter samt under onsdag. Och V75 gör jag sporadiska anteckningar om då och då under veckan, dock mesta tiden på lördag fm fram till spelstopp. Ogillar dock ändringen eftersom den ju skulle komma att sträcka ut travgrejen över hela lördagen. Jag vill ha det som nu så att det hela är klart vid femtiden någon gång så jag kan sörja över min otur och rasa över min oskicklighet ett tag och sen är det lördag Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
peozz (+5) |
|
|
|
|
|
|
#92 |
|
Lokatten: kan bara instämma med det du säger, en ledig lördag = läsa v7 fram till start sen se travet. Som det är nu så får man iaf kvällen fri, ändrar dom så är risken stor att man kommer sova en timme längre, läsa en timme längre och sen är lördagen i princip slut. För mig blir det en prioritering och det resulterar i att jag väljer bort v75. Min kära sambo står ut med mycket men tror hon kommer bli galen om jag ska vara upptagen hela lördagarna =)
|
|
|
|
|
|
|
#93 |
|
Gillar inte alls att det ska ändras tider. Betyder att man då får flytta lördags middagen med frugan.
Nej tack, då äter jag med frugan istället. Drar ner på spelandet. De måste tänka om eller att spelar kollektivet visar sitt förakt i detta och inte spelar de första omgångarna. Jag kommer till 100% att inte spela.
|
|
|
|
|
|
|
#94 |
|
Vi som har häckat med samma fruga i 25 år ser det precis tvärtom. Optimalt för att slippa äta middag med henne
|
|
|
|
|
|
|
#95 | |
|
Citat:
![]() Min kona har varit sjukskriven i 8 veckor så det har varit en prövning.
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det Nu även på Twitter To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Filmtokig (+1) |
||
|
|
|
|
|
#96 |
|
Jag ser egentligen inga fördelar eller nackdelar, det enda tråkiga är att det kommer krocka med övrig sport. Tills nu har ju lördagarna varit optimala.
Lunchtrav V75 Fotboll eller Hockey Fotboll eller Hockey Tråkigt. Men inte hela världen, man får prioritera helt enkelt. Sen vet jag inte hur dem gör med lunchen. Är lite tråkigt om det blir ett gap mellan lunchen och V7. Speciellt om man är på banan. |
|
|
|
|
|
|
#97 |
|
Nu står det också klart att V64 på Söndagar senareläggs så att första avdelningen startar klockan 16. Det kommer att direktsändas i TV. Där försvann också söndagspubliken från banorna.
![]() ![]()
|
|
|
|
#98 |
|
Det gillar jag däremot extremt mycket, en timme hit eller dit gör mig inget, men att få det live i TV är ett stort plus för mig personligen iallafall! Fan vad bra. Och sen tror jag inte det kommer göra någon märkbar skillnad på publiksiffran. Detta är bra +++++ tror jag!
|
|
|
|
|
|
|
#99 | |
|
Citat:
Sen blir det väl som på vardagarna kanske att de sista 6 loppen är V64 loppen och i så fall blir det väl inga större ändringar av starttiderna på banan. Dom brukar väl köra några lopp efter V64 spelet idag. |
||
|
|
|
|
|
#100 | |
|
Citat:
För inte så många år sedan började tävlingarna på söndagar klockan 13, V64 började 14, och det hela var klart till 16. (De sista loppen är bara utfyllnad). Då var man hemma vid 17 och hann med söndagsmiddag, bada barnen, köra tvättmaskinen ett par omgångar etc. Sedan flyttades tävlingarna fram en timme, och middagen byttes ut mot besök på McDonalds eller Max för barnen efter att ha varit med pappa på trav. Nu flyttar man fram en timme till, och då börjar det bli problem att få ihop det om man vill ta barnen med sig och introducera dem för travsporten. Det blir någon annan aktivitet på söndagarna istället, även när det är trav på hemmabanan. Jakten på omsättning, som ändå inte genererar mer prispengar 2015 än vad vi hade 2009, har bit för bit hackat sönder alla traditionella vägar till återväxt och publikevenemang. Det måste uppfinnas nya hjul, och visst lyckas man ibland, men det går inte att ha "midnattstrav", gentlemannadagar och miljonlopp alla dagar om året. Det vore lite spännande om man en dag i veckan kunde ha kvar något av det som var folksporten trav.
|
|
|
|
#101 | |
|
Citat:
|
|
|
|
#102 | |
|
Citat:
|
||
|
|
|
|
|
#103 | |
|
Citat:
Det är ju inte ens bestämt hur det ska bli och någon live-söndag är absolut inte klar.
|
|
|
|
#104 | |
|
Citat:
Det är inte klart än att det ska bli live-TV på söndagarna.
|
|
|
|
#105 | |
|
Citat:
Men jag hade hellre sett att man kört tidigare också. Tycker söndagarna är en värdelös dag i atg live när dom blandar galoppen och travet. Är man inte intresserad av galoppen så är det väldigt sent att dra igång travet på allvar först kl 16 på söndagseftermiddagen. |
||
|
|
|
|
|
#106 |
|
När ska detta börja?
|
|
|
|
|
|
|
#107 | |
|
Citat:
|
|
|
|
|
#108 |
|
Intressant, men ingen stor dementimaskin, så det ligger väl ett förslag färdigt att beslutas om, antar jag. Men för sakens skull måste banorna få säga sitt, innan man kör över dem.
|
|
|
| Ämnesverktyg | |
|
|