Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2020-06-05, 19:15   #151
 
Frasse77s avatar
 
Reg.datum: jul 2015
Ort: Skövde
Inlägg: 432
Sharp$: 1234
Standard

Propulsion resultat och heder ska inta falla bort på felaktiga grunder säger Reden. Men då måste han ju mena att resultaten från Usa står kvar och det ska dom ju göra för där är det lagligt. Men resultaten i Europa måste ju nollas och avelsvärderingen tas bort och vid en ny måste det bli icke godkänd för här har han ju varit dopad.

Självklart är inte det hästens fel så varför ska hans heder försvinna.

Förstår han anlitar Arvenberg för här kommer det bli många juridiska tvistemål.

Jag vet ej vad som är rätt eller fel, men en sak är säker är att detta kan ej ST försöka tysta ner och komma med några halvsanningar för då är travets förtroende för alltid kört i botten.

Bra att Reden skrev sin syn på saken, men bara inte trav tv hakar på nu och gör detta till sanningar och honom till offer. Dom ska rapportera sakligt tills en dom fallit och hur obekvämt det än är för dessa herrar så måste dom vara helt neutrala annars tror jag aldrig travsporten klarar sig.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Kgrh (+5), Altoc (+10)
Frasse77 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 19:16   #152
fri
 
Reg.datum: nov 2011
Inlägg: 728
Sharp$: 1518
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Altoc Visa inlägg
Redén har nu lämnat sin berättelse på hemsidan. Tydligen Marcus Melander som ska ha gått igenom hästen innan köp. Jesper Arvenberg nu anlitad som advokat. Ger inga bra vibbar, lite som att anlita Uvabäck. Eller Silbersky, för att tala om processer utanför travet.
Det där säger egentligen allt vad gäller din heder och dina "Übermenschenproblem". Guilty by association. ALLA som anlitar Arvenberg är kriminella, liksom ALLA som anlitar Silbersky. Vissa kriminella har blå jeans, alltså är alla som har blå jeans kriminella.

Men vad bra, då vet vi. ALLA som jobbar inom travet försöker blåsa travägare, spelare och andra. Och ALLA som anlitar vissa advokater är kriminella. Daniel Redén ÄR kriminell och har hela tiden försökt att blåsa spelare, journalister och ATG. Och han hatar egentligen hästar och trav.

Har förresten massa primprima sjötomter i Fukushima och Everglades att sälja, intresserad av att köpa?
__________________
"Eat your betting money but don’t bet your eating money."
fri är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 19:28   #153
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 517
Sharp$: 8013
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Frasse77 Visa inlägg
Propulsion resultat och heder ska inta falla bort på felaktiga grunder säger Reden. Men då måste han ju mena att resultaten från Usa står kvar och det ska dom ju göra för där är det lagligt. Men resultaten i Europa måste ju nollas och avelsvärderingen tas bort och vid en ny måste det bli icke godkänd för här har han ju varit dopad.

Självklart är inte det hästens fel så varför ska hans heder försvinna.

Förstår han anlitar Arvenberg för här kommer det bli många juridiska tvistemål.

Jag vet ej vad som är rätt eller fel, men en sak är säker är att detta kan ej ST försöka tysta ner och komma med några halvsanningar för då är travets förtroende för alltid kört i botten.

Bra att Reden skrev sin syn på saken, men bara inte trav tv hakar på nu och gör detta till sanningar och honom till offer. Dom ska rapportera sakligt tills en dom fallit och hur obekvämt det än är för dessa herrar så måste dom vara helt neutrala annars tror jag aldrig travsporten klarar sig.
Exakt så! Nu pågår en utredning och givetvis ska Redén lämna sin version av vad som hänt. Men helt rätt som du skriver, hans version får inte göras till någon sanning innan alla fakta är framme.
Altoc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 19:28   #154
fri
 
Reg.datum: nov 2011
Inlägg: 728
Sharp$: 1518
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kgrh Visa inlägg
Är det inte onödigt att lägga in små partipolitiska referenser i era inlägg? Har stark misstanke om att det inte bidrar till mer givande diskussion och meningsutbyte.
Bra tänkt där. Och det här blir mitt sista inlägg i denna fråga:
Eftersom Altoc, a la DDR-såssestyle, inte svarar på frågor utan bara vrider ur sig okväden och trams, svarar jag med samma mynt.

Samtidigt som Space Lord med Monster Magnet pumpar på teven. Rock on!
__________________
"Eat your betting money but don’t bet your eating money."
fri är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 19:44   #155
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Redéns story låter ju plausibel och rimlig på alla sätt tänker jag iallafall. Det här med hur pappersexcercisen går till vet ju bara de som sysslat med import av hästar från USA. Och i det här fallet var det ju lite speciellt med infon som kom till efter att man redan skeppat hit hästen och "gjort sitt" med den biten. Just detta kanske inte ens hänt tidigare, och om de inte fått infon alls är det väl lite hårt att åberopa tränaransvaret. Sen kan man alltid tycka att de kunde kollat upp pappren bättre 2019 när det kollades. Men det ligger väl ändå mer på ST än stallet att kolla upp allt i det läget tänker jag.

Man vill ju tro att det stämmer fullt ut också. Så det "bara" är ST som gjort bort sig (för det är väl helt fastslaget att de gjort iallafall). Samtidigt är det ju tufft om det visar sig att stallet inte har någon rimlig skuld, men ändå får hela smockan med bortdömda resultat och prispengar och allt med utebliven avel.

Trist historia som fan, oavsett utgång...
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 19:54   #156
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 517
Sharp$: 8013
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kgrh Visa inlägg
Är det inte onödigt att lägga in små partipolitiska referenser i era inlägg? Har stark misstanke om att det inte bidrar till mer givande diskussion och meningsutbyte.
Håller helt med. Du kan titta på inlägget från Fri kl 18.17 igår, så förstår du. Där ser du roten till det onda. Såna rena falsarier kan inte få stå emotsagda.
Altoc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 20:02   #157
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 517
Sharp$: 8013
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Redéns story låter ju plausibel och rimlig på alla sätt tänker jag iallafall. Det här med hur pappersexcercisen går till vet ju bara de som sysslat med import av hästar från USA. Och i det här fallet var det ju lite speciellt med infon som kom till efter att man redan skeppat hit hästen och "gjort sitt" med den biten. Just detta kanske inte ens hänt tidigare, och om de inte fått infon alls är det väl lite hårt att åberopa tränaransvaret. Sen kan man alltid tycka att de kunde kollat upp pappren bättre 2019 när det kollades. Men det ligger väl ändå mer på ST än stallet att kolla upp allt i det läget tänker jag.

Man vill ju tro att det stämmer fullt ut också. Så det "bara" är ST som gjort bort sig (för det är väl helt fastslaget att de gjort iallafall). Samtidigt är det ju tufft om det visar sig att stallet inte har någon rimlig skuld, men ändå får hela smockan med bortdömda resultat och prispengar och allt med utebliven avel.

Trist historia som fan, oavsett utgång...
Tränaransvaret är strikt. Börjar man tumma på det så hamnar man snabbt i ett gungfly där många kommer att hävda att dom ”inte visste”. Det är ett tufft krav på tränarna, men jag tror det är ofrånkomligt att ha det så om sporten ska kunna hållas någorlunda ren.
Altoc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 20:11   #158
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Altoc Visa inlägg
Tränaransvaret är strikt. Börjar man tumma på det så hamnar man snabbt i ett gungfly där många kommer att hävda att dom ”inte visste”. Det är ett tufft krav på tränarna, men jag tror det är ofrånkomligt att ha det så om sporten ska kunna hållas någorlunda ren.
Jo såklart. Men det beror ju på hur informations och pappershanteringen gick runt det hela. Om det gick "som vanligt" och man gjorde sitt jobb med det enligt praxis om man så säger är det ju hårt att bestraffas för det (utöver att resultaten raderas då, för det kommer man nog inte ifrån). Men om tränaransvaret är såpass strikt är det ju kanske inte mycket att be för ändå. Man har väl lite prejudikat att gå på med det danska fallet iallafall, där fick väl inte Juul mer straff än att resultaten raderades och att prispengarna skulle omfördelas va?
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 20:53   #159
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 517
Sharp$: 8013
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Jo såklart. Men det beror ju på hur informations och pappershanteringen gick runt det hela. Om det gick "som vanligt" och man gjorde sitt jobb med det enligt praxis om man så säger är det ju hårt att bestraffas för det (utöver att resultaten raderas då, för det kommer man nog inte ifrån). Men om tränaransvaret är såpass strikt är det ju kanske inte mycket att be för ändå. Man har väl lite prejudikat att gå på med det danska fallet iallafall, där fick väl inte Juul mer straff än att resultaten raderades och att prispengarna skulle omfördelas va?
Tror det var så. Men då var den hästen i utländsk träning. Gissar man inte kunde göra mer i Sverige än så. Resten hamnade nog på danska reglementet då för drygt 30 år sen. Hästen i vart fall såld till Italien, där nervsnittning inte var förbjudet på den tiden.
Altoc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 21:31   #160
fri
 
Reg.datum: nov 2011
Inlägg: 728
Sharp$: 1518
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Altoc Visa inlägg
Håller helt med. Du kan titta på inlägget från Fri kl 18.17 igår, så förstår du. Där ser du roten till det onda. Såna rena falsarier kan inte få stå emotsagda.
Skulle inte kommentera detta mer, men eftersom jag nu har problem med läsförståelse enligt dig, kan jag inte låta bli.

Jag skrev:

"Sen kan man ju undra varför det ska vara förbjudet i Sverige, men tillåtet i alla andra länder (för så är det väl, någon som vet?). "

Jag vet inte hur mycket du vet om skiljetecken, men frågetecken ("?") används som avslutning på direkta frågor, dvs jag vet inte hur det ligger till.

Du har ju dock redan din uppfattning klar: att jag påstår något (till skillnad från verkligheten, vilket är "frågar om något"); så då förstår ju alla vem som far med osanning och falsarier.

Och du har ännu inte svarat på en enda fråga din pajas (enligt Wikipedia: "Används även i överförd betydelse för en person som har för vana att roa sina medmänniskor på ett mer eller mindre självförnedrande sätt.), utan bara som alla andra vänstermänniskor försökt brunsmeta de med andra åsikter än dig själv.
__________________
"Eat your betting money but don’t bet your eating money."
fri är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 21:52   #161
 
Frasse77s avatar
 
Reg.datum: jul 2015
Ort: Skövde
Inlägg: 432
Sharp$: 1234
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Redéns story låter ju plausibel och rimlig på alla sätt tänker jag iallafall. Det här med hur pappersexcercisen går till vet ju bara de som sysslat med import av hästar från USA. Och i det här fallet var det ju lite speciellt med infon som kom till efter att man redan skeppat hit hästen och "gjort sitt" med den biten. Just detta kanske inte ens hänt tidigare, och om de inte fått infon alls är det väl lite hårt att åberopa tränaransvaret. Sen kan man alltid tycka att de kunde kollat upp pappren bättre 2019 när det kollades. Men det ligger väl ändå mer på ST än stallet att kolla upp allt i det läget tänker jag.

Man vill ju tro att det stämmer fullt ut också. Så det "bara" är ST som gjort bort sig (för det är väl helt fastslaget att de gjort iallafall). Samtidigt är det ju tufft om det visar sig att stallet inte har någon rimlig skuld, men ändå får hela smockan med bortdömda resultat och prispengar och allt med utebliven avel.

Trist historia som fan, oavsett utgång...
Självklart har ST klantat det eftersom dom är en kontrollenhet, så har ju dom missat totalt speciellt kontrollen 2019. Men att säga att dom importerar massa hästar och ibland kommer exportcertifikatet och ibland inte. Just i detta fallet säger USTA och ska ha bevis på att även ägaren fick detta papper.
Då är det ju inget försvar att säga att man ibland får och ibland inte. För har du ett papper på att hästen är nervsnittad så är det ju totalt förbjuden att använda den i tävling och då faller ju detta på tränaransvaret och det är ju inget man kan komma runt. Även är det underligt när detta togs upp 2019 att inte ägaren/tränaren då gick in på USTA och kollade vad som stod i dessa papper, när man anklagas för ngt sådant grovt.

Troligtvis och förhoppningsvis är det ju en miss att ägaren ej titta på detta, för som han säger det är inte jämt dessa papper kommer. Men i detta fallet får det ju förödande konsekvenser eftersom hästen blivit en extrem framgångsrik häst med +33 miljoner som andra ägare skulle haft.

Så går ju ej skylla på att man missade informationen, för tränaransvaret är med all rätt strikt. Nu gillar jag ej Italienaren men han blev ju ansvarig för en situation som en anställd gjorde på en annan ort, och som han anställde på bra rekommendationer. Så visst ska tränansvaret var strikt för annars kommer det aldrig kunna bli ordning på svensk travsport och förtroendet skulle vara kört i botten totalt och djurskyddet skulle genast bli farligt.

Samtidigt folk pratar hela tiden om att Propulsion har ju känsel och därför tävlat på lika vilkor. Men varför gjordes då operationen om det inte hade ngn effekt? Så visst måste det hjälpt hästen och varför skulle det då inte hjälpa lika mkt idag som då? Samtidigt funderar man har han verkligen inte haft fördel av detta, att som Propulsion ofta fått helt omöjliga resor men ändå kämpat som en oxe där andra hästar skulle givit upp. Kanske och jag säger kanske eftersom jag ej är vetrinär har detta hjälp honom att han ej känt ngt inuti benet. Svaret är ju omöjligt att få, men måste ändå tas med i beräkningen

Därför tycker jag det inte finns ngn tvekan att hästen är dopad och det finns inget försvar till att han fått tävla eller avla i Sverige. Därför anser jag att det inte finns ngt annat än titta vad som står i regler och lagar och sedan döma ut det straff som står i dessa regler och lagar. Sedan kan det finnas förmildrande saker och dessa ska ju givetvis vägas in under "rättegången" som under vanliga brottsmål.

Men det viktigaste som ibland verkar glömmas i denna diskussionen är ju hur hemskt det än är att sägas är ju att en häst har under 5år varit dopad och tjänat +33 miljoner olagligt.

Hur mycket man än gillar Propulsion och Reden (Jag är en av dom som gillar båda) så går det ej att komma ifrån att detta antagligen det största bedrägeri i Svensk Travsport historia.

Blev en jäkla långt inlägg så ber om ursäkt för det, men tycker om att diskutera på en bra nivå när man har olika åsikter om saker med folk som du som är sakliga.
Frasse77 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 22:27   #162
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Nej du har nog helt rätt i allt där tror jag Frasse. Förutom att jag kanske inte skulle kalla det bedrägeri innan allt kommit fram. Om man då inte menar ursprunget till allt, dvs tidigare ägares bedrägliga beteende vid försäljningen. Ett bedrägeri värt ett par miljoner och som växte till ett (får vi hoppas helt oavsiktligt) ett 40-miljonersbedrägeri i sin tur, då hästen blev så jäkla bra. Räknar man in prispengar och avel och allt börjar det väl närma sig något sånt. I USA sitter ju några som från första början helt säkert vetat sanningen. Undrar vilken summa skadeståndskravet på den stämningen kommer börja på...

Stallets och STs dåliga hantering av pappren är väl tills något annat kommit fram just det, dålig/slarvig/inkompetent hantering i olika grad. Om någon på svenska sidan är skyldig till medveten mörkning under de 5 åren kommer vi nog aldrig få reda på. Om inte något vittnesmål gör det gällande. Nu när det blir en extern utredning finns väl iallafall chansen att eventuella ytterligare begravda hundar grävs upp.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Frasse77 (+25)
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 10:03   #163
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 967
Sharp$: 2199
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Frasse77 Visa inlägg
Självklart har ST klantat det eftersom dom är en kontrollenhet, så har ju dom missat totalt speciellt kontrollen 2019. Men att säga att dom importerar massa hästar och ibland kommer exportcertifikatet och ibland inte. Just i detta fallet säger USTA och ska ha bevis på att även ägaren fick detta papper.
Då är det ju inget försvar att säga att man ibland får och ibland inte. För har du ett papper på att hästen är nervsnittad så är det ju totalt förbjuden att använda den i tävling och då faller ju detta på tränaransvaret och det är ju inget man kan komma runt. Även är det underligt när detta togs upp 2019 att inte ägaren/tränaren då gick in på USTA och kollade vad som stod i dessa papper, när man anklagas för ngt sådant grovt.

Troligtvis och förhoppningsvis är det ju en miss att ägaren ej titta på detta, för som han säger det är inte jämt dessa papper kommer. Men i detta fallet får det ju förödande konsekvenser eftersom hästen blivit en extrem framgångsrik häst med +33 miljoner som andra ägare skulle haft.

Så går ju ej skylla på att man missade informationen, för tränaransvaret är med all rätt strikt. Nu gillar jag ej Italienaren men han blev ju ansvarig för en situation som en anställd gjorde på en annan ort, och som han anställde på bra rekommendationer. Så visst ska tränansvaret var strikt för annars kommer det aldrig kunna bli ordning på svensk travsport och förtroendet skulle vara kört i botten totalt och djurskyddet skulle genast bli farligt.

Samtidigt folk pratar hela tiden om att Propulsion har ju känsel och därför tävlat på lika vilkor. Men varför gjordes då operationen om det inte hade ngn effekt? Så visst måste det hjälpt hästen och varför skulle det då inte hjälpa lika mkt idag som då? Samtidigt funderar man har han verkligen inte haft fördel av detta, att som Propulsion ofta fått helt omöjliga resor men ändå kämpat som en oxe där andra hästar skulle givit upp. Kanske och jag säger kanske eftersom jag ej är vetrinär har detta hjälp honom att han ej känt ngt inuti benet. Svaret är ju omöjligt att få, men måste ändå tas med i beräkningen

Därför tycker jag det inte finns ngn tvekan att hästen är dopad och det finns inget försvar till att han fått tävla eller avla i Sverige. Därför anser jag att det inte finns ngt annat än titta vad som står i regler och lagar och sedan döma ut det straff som står i dessa regler och lagar. Sedan kan det finnas förmildrande saker och dessa ska ju givetvis vägas in under "rättegången" som under vanliga brottsmål.

Men det viktigaste som ibland verkar glömmas i denna diskussionen är ju hur hemskt det än är att sägas är ju att en häst har under 5år varit dopad och tjänat +33 miljoner olagligt.

Hur mycket man än gillar Propulsion och Reden (Jag är en av dom som gillar båda) så går det ej att komma ifrån att detta antagligen det största bedrägeri i Svensk Travsport historia.

Blev en jäkla långt inlägg så ber om ursäkt för det, men tycker om att diskutera på en bra nivå när man har olika åsikter om saker med folk som du som är sakliga.
Före ingreppet hade Propulsion resultatraden 8-6-3-6-4-3, efter ingreppet löd resultatraden 1-1-7-1-1-1.

Så nog verkar "ingreppet" gjort skillnad.
Vidare så "missar" Redén en aspekt när han talar sig varm om den "fantastiska hästen".

Utan nervsnittning inga 34 miljoner på kontot och förmodligen hade hästen varit bortglömd för länge sen. Någon elitloppsseger efter ett försök i tredjespår hade vi heller inte fått se.
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet
Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det
Nu även på Twitter
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Frasse77 (+5)
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 10:29   #164
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Wagner Visa inlägg
Före ingreppet hade Propulsion resultatraden 8-6-3-6-4-3, efter ingreppet löd resultatraden 1-1-7-1-1-1.

Så nog verkar "ingreppet" gjort skillnad.
Vidare så "missar" Redén en aspekt när han talar sig varm om den "fantastiska hästen".

Utan nervsnittning inga 34 miljoner på kontot och förmodligen hade hästen varit bortglömd för länge sen. Någon elitloppsseger efter ett försök i tredjespår hade vi heller inte fått se.
Ja det där verkar många tappa bort. Såklart finns en teoretisk möjlighet att någon fått ordning på besvären på tillåten väg, men det är ganska långsökt att han skulle bli någon mångmiljonär. Troligaste är att det inte blivit något alls av honom. En häst som har precis allt i både det mentala och kroppsliga, men saknar friska hovar. Har ju fortfarande precis ingenting.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 12:49   #165
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: stockholm mm
Inlägg: 881
Sharp$: 5142
Standard

propulsion sänker sina tider rätt kraftigt efter behandlingen

från 1;55 1:56 till 4 raka 1:52 hoppar då över 1 galopp start
incitatus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg


td