Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2020-06-30, 19:11   #271
 
Reg.datum: jan 2017
Inlägg: 41
Sharp$: 564
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Någon nysning om vem denne "utredare" månne vara - kan ju lika gärna vara vaktmästaren på ST...

Han heter Pehr Jern.
Maria Croon sade följande i en intervju med Travronden 8 juni:
– Arbetet, som består av många olika delar, förstärks i form av en extern utredare och den som har fått uppdraget är Pehr Jern. Pehr är jurist med en gedigen utredningserfarenhet. Under många år har han arbetat med olika former av utredningar och granskningar. De senaste åren inom ramen för Combitech och uppdragen har bland annat varit inom svensk polis, Europol, och EU-rådet.

Källa: https://www.travronden.se/travsport/...xtern-utredare

Bara hoppas att herr Jern har mandatet och skickligheten att kvalitetssäkra utredningen på riktigt...
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fulsprit (+1)

Senast redigerad av Newstream den 2020-06-30 klockan 19:18.
Newstream är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 19:15   #272
 
Reg.datum: jan 2017
Inlägg: 41
Sharp$: 564
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rob Visa inlägg
Som jag förstått det ska den externa utredaren leda arbetet. ST:s personal kommer fortfarande utföra en stor del av jobbet... Så jag sätter inte alltför stort hopp till att kvalitén och utkomsten blir något annat än den nivå ST brukar hålla.

Skillnad på projektledare och ansvarig chef, få skulle nog välja att inte behaga den som har makten om deras anställning när allt ställs på sin spets...
Så är det. Men i och med uppmärksamheten som det här fallet fått (och kommer få under en lång tid) så hoppas jag verkligen att man själva förstår att det inte finns några genvägar kvar nu. Men det är kanske att hoppas på för mycket.
Newstream är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 19:37   #273
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rob Visa inlägg
Som jag förstått det ska den externa utredaren leda arbetet. ST:s personal kommer fortfarande utföra en stor del av jobbet... Så jag sätter inte alltför stort hopp till att kvalitén och utkomsten blir något annat än den nivå ST brukar hålla.

Skillnad på projektledare och ansvarig chef, få skulle nog välja att inte behaga den som har makten om deras anställning när allt ställs på sin spets...
Att det är han som ska leda arbetet har jag inte läst någonstans ändå. "Förstärks med" och "knutit till utredningen" tror jag inte att det är en slump att det står. Det här har de nog i egen hand. Med en alibi-gubbe på sidan av för att hålla ryggen fri när man frikänt sig själva för sånt man kanske skulle fått tagit ansvar för om det var en sann tredjepartsutredning.

"Arbetet, som består av många olika delar, förstärks i form av en extern utredare och den som har fått uppdraget är Pehr Jern."

"Vi har nu knutit Pehr Jern till utredningen, som därmed förstärkts med en extern person med gedigen utrednings- och juridisk kompetens. Pehrs uppdrag är att i en central roll genomlysa hela frågan och därmed även Svensk Travsports hantering och ansvar."
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 19:55   #274
Rob
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 946
Sharp$: 3081
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Att det är han som ska leda arbetet har jag inte läst någonstans ändå. "Förstärks med" och "knutit till utredningen" tror jag inte att det är en slump att det står. Det här har de nog i egen hand. Med en alibi-gubbe på sidan av för att hålla ryggen fri när man frikänt sig själva för sånt man kanske skulle fått tagit ansvar för om det var en sann tredjepartsutredning.

"Arbetet, som består av många olika delar, förstärks i form av en extern utredare och den som har fått uppdraget är Pehr Jern."

"Vi har nu knutit Pehr Jern till utredningen, som därmed förstärkts med en extern person med gedigen utrednings- och juridisk kompetens. Pehrs uppdrag är att i en central roll genomlysa hela frågan och därmed även Svensk Travsports hantering och ansvar."
Ännu värre... Men kanske bara jag som är cynisk och att man alltid ser glaset som heltomt när det kommer till ST och ATG!
Rob är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-07, 14:55   #275
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 657
Sharp$: 12772
Standard

Nu börjar huvuden att rulla på ST.

Säkerhetschefen Steen Morten Eidsmo Johansen får sparken med omedelbar verkan.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Basse (+5), Gotland (+5)
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-07, 15:31   #276
 
Reg.datum: mar 2012
Ort: stockholm
Inlägg: 15 403
Sharp$: 30288
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Efterhandaren Visa inlägg
Nu börjar huvuden att rulla på ST.

Säkerhetschefen Steen Morten Eidsmo Johansen får sparken med omedelbar verkan.

Stinker lite om detta stämmer

”– Jag har känt att jag blivit styrd av andra, att min utredning styrts av andra personer och då försvinner min trovärdighet. Det är en schism”

Tydligen får man sparken om man inte tycker lika som ”svensktravsport-maffian”.....
Basse är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-07, 15:45   #277
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 657
Sharp$: 12772
Standard

Ja det är en stor ST skit hög som ska rotas igenom. Och desto mer man rör i sådana desto mer luktar det. Det känns väl som Säkerhets chefen varit lite insyltad i Propulsion ärendet innan bilan föll och försökt utreda sitt eget jobb. Men det kan man ju bara spekulera om.
Det är ju en kraftig markering att han får lämna skutan utan flytväst
Men han har säkert en väl fungerande fallskärm

Senast redigerad av Efterhandaren den 2020-07-07 klockan 15:47.
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-07, 15:46   #278
Rob
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 946
Sharp$: 3081
Standard

Från AB
”Det jag kan bekräfta är att vi har haft olika syn på saker och ting i det ärendet (Propulsion). Huruvida Steen Morten kunde vara ytterst ansvarig för den utredning som pågår nu i ärendet Propulsion. Detta har vi inte ansett vara möjligt på grund av tidigare utredning i ärendet.

Läser det som att han kanske höll i den utredning som gjordes för ett år sedan som initierades på ”ryktena” som fanns, och uppenbarligen missade vissa väsentliga delar. Att han då ska granska sig själv, vilket inte såklart funkar. Bra argument (svepskäl?) dock från Croon för att själv få behålla makten om nuvarande utrednings riktning och slutsatser
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Efterhandaren (+5), Basse (+5)
Rob är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-07, 18:08   #279
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rob Visa inlägg
Från AB
”Det jag kan bekräfta är att vi har haft olika syn på saker och ting i det ärendet (Propulsion). Huruvida Steen Morten kunde vara ytterst ansvarig för den utredning som pågår nu i ärendet Propulsion. Detta har vi inte ansett vara möjligt på grund av tidigare utredning i ärendet.

Läser det som att han kanske höll i den utredning som gjordes för ett år sedan som initierades på ”ryktena” som fanns, och uppenbarligen missade vissa väsentliga delar. Att han då ska granska sig själv, vilket inte såklart funkar. Bra argument (svepskäl?) dock från Croon för att själv få behålla makten om nuvarande utrednings riktning och slutsatser
Ja det är ju helt givet att han inte skulle utreda det här, eftersom det delvis skulle betyda att utreda sig själv. Om han ens anmälde sig till det är det ju märkligt.

Men det är väl så enkelt att han delvis är ansvarig för att Propulsion-gate blev ett år längre är nödvändigt, och då rätteligen får gå. För det stämmer att det var han som var ansvarig för den utredningen. Iallafall operativt, det kan ju ha varit någon annan som gett honom grönt ljus att släppa saken efter att han lämnat sina fynd.

Vi får svar i slutet av sommaren. Om det är så att de sparkat honom mest pga Propulsion är det smart av Croon att inte gå ut med det nu. Hela debatten skulle blossa upp en extra gång då, bättre att ta det en gång istället för två. Listigt av dem överlag att lägga en lång utredning över sommaren och hålla locket på. Så sjunker det undan i folks medvetanden och de lugnar ner sig med den hetsiga kritiken som blir annars.

Det är nog flera huvuden som borde rulla, men det blir väl han och någon som redan lämnat skutan som får bära det hela kan man tänka sig.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 14:03   #280
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Att han får få är inte så konstigt, det saknas förtroende. Men han är inte ensam ansvarig, och förhoppningsvis har den externa utredaren tillräckligt med auktoritet för att även kunna föreslå andra organisatoriska förändringar. Den här delen av sporten är dessutom avgiftsfinansierad. Det betalas rätt rejäla avgifter till ST för att de skall importera en häst, utfärda hästpass, avelsgodkänna den etc. Då kan man ju förvänta sig att de arbetsuppgifterna utförs med professionalism av yppersta klass.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-09-07, 14:15   #281
 
Frasse77s avatar
 
Reg.datum: jul 2015
Ort: Skövde
Inlägg: 438
Sharp$: 1248
Standard

Nu närmare vi oss tiden då "Proppengate" ska läggas fram i dagsljuset. Vad som hänt vet ju alla vid detta laget, så då är frågan vad blir svaren på alla frågorna?

Egentligen är svaren enkla i teorin, man slår upp lagboken och tävling & antidopningsreglementet och sedan läser innantill. (Totalt förbjudet att tävla, träna och avla) Sedan finns redan prejudikat i frågan av nervblockning, samt vi i Sverige har mycket strikt tränaransvar. Som sagt i teorin är detta en mycket enkelt fall, och domen borde bli att alla resultat stryks sedan hästen kom till Sverige och alla prispengar betalas tillbaka och fördelas på dom som är rättmätiga ägare av dessa, och sedan en lång avstängning på tränaren för stora brister i tränaransvaret. Som jag sagt förut är det enkelt i teorin och kanske hade det även varit detta i praktiken också om tränaren varit en amatör, utländsk eller en småtränare.

Men hur kommer detta sluta då?

En sak är ju klar detta "myntet" måste man skåda på båda sidor och inte som ST vanligtvis gör bara skåda ena sidan. Som jag uppfattat detta och fått berättat för mig av personer som har lite insyn, så har egentligen utredning varit klar sedan en ganska lång tid när det gäller "brottet", och ST och Redén är överens om vem som ska ta vad i skulden. Vilket är bra för normalt brukar ST aldrig ta på sig ngt, men just i detta fallet är det omöjligt och det är ej ngn liten amatör på andra sidan dom kan tysta, utan en av Sveriges största tränare.

Så det har hållit på sedan slutet av Juli med förlikningar av olika dess slag med många inblandade parter, för hitta en "mellanmjölksväg" som alla köper från Stall Zet, ST, Hästägare, Andra länders förbund, fölköpare osv.

Vad än ST kommer besluta så kommer denna historia ta åratal att reda ut i olika domstolar, och det kommer kosta miljoner i rättskostnader för vårat eget förbund. (Här är man idag och håller på och försöker hitta förlikning med inblandade parter, för på det sättet förhindra dessa rättsfall)

Men tror just hur ST beslutar i denna frågan avgör framtiden för Svensk Travsport och om det ska finnas ngt förtroende kvar från tränare, ägare och folk i och utanför travet för just nu inger förbundet extremt lite förtroende bland aktiva, och om det skulle bli så att "alla är inte lika inför lagen" så tror jag att det vore dödsstöten för travsporten.

Vad domen blir för tränare och avel kan jag ej svara på, men att förlorade hästar bakom Propulsion blir ersatta vet jag 100%, men bara för prispengar och tages dessa emot kan det ej föras ngn talan mot varken Stall Zet eller ST angående förlorat mervärde. Med denna kunskap kan jag bara se två alternativ angående tävlingsbiten
1: Alla resultat stryks och pengar betalas tillbaka eller delas mellan ägare och ST
2:Resultaten står kvar men ägare och ST delar kostnaden eller ST får stå för dom.
Frasse77 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-09-07, 15:15   #282
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 5 896
Sharp$: 11970
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Frasse77 Visa inlägg
Nu närmare vi oss tiden då "Proppengate" ska läggas fram i dagsljuset. Vad som hänt vet ju alla vid detta laget, så då är frågan vad blir svaren på alla frågorna?

Egentligen är svaren enkla i teorin, man slår upp lagboken och tävling & antidopningsreglementet och sedan läser innantill. (Totalt förbjudet att tävla, träna och avla) Sedan finns redan prejudikat i frågan av nervblockning, samt vi i Sverige har mycket strikt tränaransvar. Som sagt i teorin är detta en mycket enkelt fall, och domen borde bli att alla resultat stryks sedan hästen kom till Sverige och alla prispengar betalas tillbaka och fördelas på dom som är rättmätiga ägare av dessa, och sedan en lång avstängning på tränaren för stora brister i tränaransvaret. Som jag sagt förut är det enkelt i teorin och kanske hade det även varit detta i praktiken också om tränaren varit en amatör, utländsk eller en småtränare.

Men hur kommer detta sluta då?

En sak är ju klar detta "myntet" måste man skåda på båda sidor och inte som ST vanligtvis gör bara skåda ena sidan. Som jag uppfattat detta och fått berättat för mig av personer som har lite insyn, så har egentligen utredning varit klar sedan en ganska lång tid när det gäller "brottet", och ST och Redén är överens om vem som ska ta vad i skulden. Vilket är bra för normalt brukar ST aldrig ta på sig ngt, men just i detta fallet är det omöjligt och det är ej ngn liten amatör på andra sidan dom kan tysta, utan en av Sveriges största tränare.

Så det har hållit på sedan slutet av Juli med förlikningar av olika dess slag med många inblandade parter, för hitta en "mellanmjölksväg" som alla köper från Stall Zet, ST, Hästägare, Andra länders förbund, fölköpare osv.

Vad än ST kommer besluta så kommer denna historia ta åratal att reda ut i olika domstolar, och det kommer kosta miljoner i rättskostnader för vårat eget förbund. (Här är man idag och håller på och försöker hitta förlikning med inblandade parter, för på det sättet förhindra dessa rättsfall)

Men tror just hur ST beslutar i denna frågan avgör framtiden för Svensk Travsport och om det ska finnas ngt förtroende kvar från tränare, ägare och folk i och utanför travet för just nu inger förbundet extremt lite förtroende bland aktiva, och om det skulle bli så att "alla är inte lika inför lagen" så tror jag att det vore dödsstöten för travsporten.

Vad domen blir för tränare och avel kan jag ej svara på, men att förlorade hästar bakom Propulsion blir ersatta vet jag 100%, men bara för prispengar och tages dessa emot kan det ej föras ngn talan mot varken Stall Zet eller ST angående förlorat mervärde. Med denna kunskap kan jag bara se två alternativ angående tävlingsbiten
1: Alla resultat stryks och pengar betalas tillbaka eller delas mellan ägare och ST
2:Resultaten står kvar men ägare och ST delar kostnaden eller ST får stå för dom.
Jo, ger man Stall Zet och Reden "rätt", då har man urholkat det strikta tränaransvaret rejält...
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-09-07, 17:17   #283
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 593
Sharp$: 495
Standard

Min spontana känsla.

Man har kommit fram till att Redén på något sätt måste få ett straff. Dock är även ATG inblandade i härvan så de kan inte gå ut för hårt.

ATG och Redén har snackat igenom det hela och kommit fram till att vi tar straffet när alla storlopp är slut (därför ATG hela tiden säger att vi återkommer med beslut i september). Då har Redén tjänat de pengar han behöver ha under sommaren. Sen får Redén straff avstängd året ut eller något liknande när det presenteras samt betala tillbaka vinstpengar för Propulsion.

Tror det är så det kommer sluta.
Tipsb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-09-07, 18:40   #284
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tipsb Visa inlägg
Min spontana känsla.

Man har kommit fram till att Redén på något sätt måste få ett straff. Dock är även ATG inblandade i härvan så de kan inte gå ut för hårt.

ATG och Redén har snackat igenom det hela och kommit fram till att vi tar straffet när alla storlopp är slut (därför ATG hela tiden säger att vi återkommer med beslut i september). Då har Redén tjänat de pengar han behöver ha under sommaren. Sen får Redén straff avstängd året ut eller något liknande när det presenteras samt betala tillbaka vinstpengar för Propulsion.

Tror det är så det kommer sluta.
Avstängd året ut tror jag inte alls på, eller på avstängning alls faktiskt. Tror inte ens de kommer bli tvingade att betala tillbaka alla pengar. Kanske att ST tar på sig att stå för de fioler som kom in efter utredningen som gjordes förra året, och stallet får stå för resten.

Men det är ju jättesvårt att spekulera i, de kan hitta på vad som helst i en sån här grej där de själva är insyltade. Om det inte varit för alla de egna misstagen så hade det varit en enkel uppgift att döma. Nu lite mer grannlaga när man i stora delar även ska döma sig själv.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-09-07, 18:53   #285
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 5 896
Sharp$: 11970
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Avstängd året ut tror jag inte alls på, eller på avstängning alls faktiskt. Tror inte ens de kommer bli tvingade att betala tillbaka alla pengar. Kanske att ST tar på sig att stå för de fioler som kom in efter utredningen som gjordes förra året, och stallet får stå för resten.

Men det är ju jättesvårt att spekulera i, de kan hitta på vad som helst i en sån här grej där de själva är insyltade. Om det inte varit för alla de egna misstagen så hade det varit en enkel uppgift att döma. Nu lite mer grannlaga när man i stora delar även ska döma sig själv.
...mmm...det strikta tränaransvaret måste dock väga tungt, annars går det ju att hitta på en mängd olika förklaringar till det ena och det andra...
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td