Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2016-11-13, 17:57   #1666
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3618
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Det där vill jag allt se innan jag tror på det. Man blir inte miljardär på att ge bort pengar och de där ränderna går sällan ur.
Och jag antar att även Rune kommer att falla in bland dom övriga nätskojarna och limma friskt så fort man vinner en slant
Migge är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-11-13, 19:38   #1667
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 17
Sharp$: 89
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Det där vill jag allt se innan jag tror på det. Man blir inte miljardär på att ge bort pengar och de där ränderna går sällan ur.
Man behöver ju kanske inte ta lika mycket som ATG gör för att förmedla ett spel i en pool?
Nancyo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-11-13, 19:39   #1668
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 17
Sharp$: 89
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Migge Visa inlägg
Och jag antar att även Rune kommer att falla in bland dom övriga nätskojarna och limma friskt så fort man vinner en slant
Om jag fattat rätt så avser de att erbjuda poolspel, precis som ATG, och inga fasta odds. Därmed så är limiteringar knappast aktuellt.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1)
Nancyo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-11-13, 20:40   #1669
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nancyo Visa inlägg
Man behöver ju kanske inte ta lika mycket som ATG gör för att förmedla ett spel i en pool?
Nej och det lär han ju inte göra heller eftersom han inte har samma regler som ATG att hålla sig efter vad gäller den biten. Och den största selling pointen är väl just lägre spelavdrag, annars finns det väl ingen som helst vits att spela i den lilla potten istället för ATG. Vet inte hur stor skillnaden blir, men jag har svårt att se den väga upp för alla de "döda pengarna" som ligger i ATGs pooler.

Det där att han ska ge mer tillbaka till sporten än ATG undrar jag allt på. Visserligen kommer en del av det tillbaka till honom eftersom han håller på och tävlar med hästar själv. Men det är ju en affärsman vi pratar om först och främst och ingen filantrop. Att han tar sig fördelen att nu lägga sina vad genom ett ATG-ombud som ger honom "rakeback" säger ju en del om moralen så att säga.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-11-14, 08:19   #1670
 
MoniMakerApps avatar
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 98
Sharp$: 1252
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Det där vill jag allt se innan jag tror på det. Man blir inte miljardär på att ge bort pengar och de där ränderna går sällan ur.
Jag kan ha fel, men det verkar faktiskt som att han gör det för travsporten i första hand samt att han är trött på politiker & spelmonopolet som skor sig. Han kanske har insett att han inte kan ta med sig pengarna i graven å då är det lika bra att bränna en del på nöje...i hans fall hästar och trav. Både han och Ågerup (läs nedan) äger ju väldigt många hästar men det är ingen god affär, snarare går det på nöjeskontot. Det är bara var femte travhäst i snitt som bär sina egna kostnader och ännu färre som går plus så att dessa herrar inte skulle kunna räkna ut att det på förhand är en förlustaffär håller jag för otroligt. Det handlar snarare om filantropi. Om man ska vara petig kan man ifrågasätta om det inte borde klassas som hobbyverksamhet av skatteverket men det går väl att hävda vinstsyfte antar jag då det drivs i AB, även om det i realiteten aldrig kommer visa vinst i långa loppet. Det måste till mycket högre prispengar i loppen om hästverksamheten ska kunna gå runt av egen kraft.

Daniel Redén är privattränare åt Stall Zet och en av de mest framgångsrika på Sveriges travbanor under 2013. Fjolåret blev dock nattsvart ekonomiskt för bolaget som Redén. Travföretaget som han är vd för gjorde en förlust på 15,6 miljoner kronor. Företaget överlever tack vare att ägaren, miljardären Bengt Ågerup, skjuter till kapital.

http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle17367780.ab
MoniMakerApp är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-11-14, 10:48   #1671
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Norrland
Inlägg: 589
Sharp$: 9847
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MoniMakerApp Visa inlägg
Om man ska vara petig kan man ifrågasätta om det inte borde klassas som hobbyverksamhet av skatteverket men det går väl att hävda vinstsyfte antar jag då det drivs i AB
Är rätt säker på att det var uppe för diskussion hos skatteverket för inte så länge sedan att det inte längre skulle räknas som vinstdrivande företag. Tror det stod en artikel om det i ronden vill jag minnas. Om det skulle gå igenom så skulle nog travsporten dö ut väldigt fort.
boozty är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-11-14, 11:01   #1672
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 4 326
Sharp$: 17990
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av boozty Visa inlägg
Är rätt säker på att det var uppe för diskussion hos skatteverket för inte så länge sedan att det inte längre skulle räknas som vinstdrivande företag. Tror det stod en artikel om det i ronden vill jag minnas. Om det skulle gå igenom så skulle nog travsporten dö ut väldigt fort.
Jobbigt om det inte är avdragsgillt.
NicklasJ är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-11-14, 11:39   #1673
 
MoniMakerApps avatar
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 98
Sharp$: 1252
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av NicklasJ Visa inlägg
Jobbigt om det inte är avdragsgillt.
Ja, då blir det kämpigt för travsporten. Sannolikt går nog flyttlasset till Frankrike för många profesionella travtränare då. Vi har redan börjat se sådana tendenser. Kvar blir amatörer och breddlopp. Man ska komma ihåg att det är inte bara ca 11 procentenheter av spelavdraget som går i direkt skatt till staten utan även moms 25% på prispengarna drar staten in. Momsen på prispengarna hålls inne av ST och betalas in direkt av ST till staten, så om förstapriset i loppet är 100k i propositionen så är den egentligen 125k bara det att 25' ser du aldrig röken av som hästägare.
MoniMakerApp är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-11-20, 10:24   #1674
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MoniMakerApp Visa inlägg
Jag kan ha fel, men det verkar faktiskt som att han gör det för travsporten i första hand samt att han är trött på politiker & spelmonopolet som skor sig. Han kanske har insett att han inte kan ta med sig pengarna i graven å då är det lika bra att bränna en del på nöje...i hans fall hästar och trav. Både han och Ågerup (läs nedan) äger ju väldigt många hästar men det är ingen god affär, snarare går det på nöjeskontot. Det är bara var femte travhäst i snitt som bär sina egna kostnader och ännu färre som går plus så att dessa herrar inte skulle kunna räkna ut att det på förhand är en förlustaffär håller jag för otroligt. Det handlar snarare om filantropi. Om man ska vara petig kan man ifrågasätta om det inte borde klassas som hobbyverksamhet av skatteverket men det går väl att hävda vinstsyfte antar jag då det drivs i AB, även om det i realiteten aldrig kommer visa vinst i långa loppet. Det måste till mycket högre prispengar i loppen om hästverksamheten ska kunna gå runt av egen kraft.

Daniel Redén är privattränare åt Stall Zet och en av de mest framgångsrika på Sveriges travbanor under 2013. Fjolåret blev dock nattsvart ekonomiskt för bolaget som Redén. Travföretaget som han är vd för gjorde en förlust på 15,6 miljoner kronor. Företaget överlever tack vare att ägaren, miljardären Bengt Ågerup, skjuter till kapital.

http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle17367780.ab
Möjligt, men ränderna brukar sitta hårt som sagt. Någon välgörenhet i direkt form brukar herrarna miljardär bara i ytterst sällsynta fall ägna sig åt. Men att de förenar ett gott syfte med bra affärer är med vanligt än ovanligt. Det är bra affärer helt enkelt. Det är väldigt smart PR av Rune att maskera sin satsning som godhjärtad och osjälvisk välgörenhet som ska komma spelare och hästnäring till nytta.

Att Zet går back säger ju inte så mycket, det gör ju hur många företag som helst i väntan på vinst. Och i just Zets fall rör det sig om en väldigt långsiktig satsning, vet inte om de gått plus något år sedan starten? Slutar de köpa och träna hästar och börjar avla på Propulsion och gänget så blir det omedelbart ett antal millar om året plus istället med stora intäkter och väldigt små kostnader. Som i många företag där det finns kapital att investera är det just det man gör för att bygga. Och det är först vid exit man hämtar igen de pengarna. Men visst, det troliga är att man aldrig får igen allt man investerat och diffen går på nöjeskontot för Ågerup. Blir en nätt summa för honom när sista bokslutet faller hursomhelst.

Blev nyfiken nu och tittade lite närmare på hur det ser ut med finanserna. Och de har redan börjat röra sig med stora steg mot svarta siffror på slutet som det ser ut. Det bör väl röra sig om avelssatsningen som kommit igång på allvar med Pastorn i spetsen.

http://www.allabolag.se/5564460409/bokslut
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-11-20, 10:30   #1675
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Läste den där AB-artikeln det var länkat till nu. Urgammal och vinklad till tusen. Precis som i Ågerups fall där det handlar om en satsning kan en miljon hit eller dit som rörelseresultat ha 100 olika goda förklaringar, att ett företag går back ett år behöver inte ha något som helst att göra med hur rörelsen faktiskt mår eller hur bra förutsättningarna i branschen är osv. Kan tänka mig att Ludde "beställt" den där artikeln av Minimedia med hot om att sluta som krönikör eller liknande.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 09:53   #1676
 
MoniMakerApps avatar
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 98
Sharp$: 1252
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MoniMakerApp Visa inlägg
Ja, då blir det kämpigt för travsporten. Sannolikt går nog flyttlasset till Frankrike för många profesionella travtränare då. Vi har redan börjat se sådana tendenser. Kvar blir amatörer och breddlopp. Man ska komma ihåg att det är inte bara ca 11 procentenheter av spelavdraget som går i direkt skatt till staten utan även moms 25% på prispengarna drar staten in. Momsen på prispengarna hålls inne av ST och betalas in direkt av ST till staten, så om förstapriset i loppet är 100k i propositionen så är den egentligen 125k bara det att 25' ser du aldrig röken av som hästägare.
Angående moms på prispengar så kan det komma att bli förändringar där...

"– Förenklat uttryckt kan man säga att EU-domstolen har funnit att det enligt mervärdesskattedirektivet inte är ett tillhandahållande mot ersättning när en hästägare endast erhåller prispengar om hästen har uppnått en viss placering i en kapplöpning. Det innebär att travtävlingsverksamhet i nuvarande form sannolikt inte uppfyller samtliga krav för att vara momspliktig. Verksamheten är därför momsfri och det ska inte utgå moms på prispengar, vilket innebär att man heller inte har avdragsrätt för moms, säger LRF Konsults skatteexpert Mats Norberg, som även är styrelseledamot i Svensk Travsport."

https://www.travsport.se/article/2.292/1.577522
MoniMakerApp är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 10:16   #1677
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MoniMakerApp Visa inlägg
Angående moms på prispengar så kan det komma att bli förändringar där...

"– Förenklat uttryckt kan man säga att EU-domstolen har funnit att det enligt mervärdesskattedirektivet inte är ett tillhandahållande mot ersättning när en hästägare endast erhåller prispengar om hästen har uppnått en viss placering i en kapplöpning. Det innebär att travtävlingsverksamhet i nuvarande form sannolikt inte uppfyller samtliga krav för att vara momspliktig. Verksamheten är därför momsfri och det ska inte utgå moms på prispengar, vilket innebär att man heller inte har avdragsrätt för moms, säger LRF Konsults skatteexpert Mats Norberg, som även är styrelseledamot i Svensk Travsport."

https://www.travsport.se/article/2.292/1.577522
Det där är en riktigt dräpare som i ett huj kan göra hästägandet 25% dyrare, för utgifterna är fortfarande momspliktiga.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 10:32   #1678
 
MoniMakerApps avatar
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 98
Sharp$: 1252
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Det där är en riktigt dräpare som i ett huj kan göra hästägandet 25% dyrare, för utgifterna är fortfarande momspliktiga.
Ja det kan få stora konsekvenser för alla de hästägare vars hästar inte bär sina egna kostnader (vilket är merparten). Det borde dock gynna de bästa hästarna om prissummorna ökas motsvarande 25% vilket det då borde finnas utrymme för (om ST verkligen höjer prispengarna motsvarande vill säga). Verkar dock som att det går att komma runt det hela genom att ge prispengar till samtliga hästar i loppen och att det då betraktas som "tillhandahållande mot ersättning".
MoniMakerApp är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 11:35   #1679
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MoniMakerApp Visa inlägg
Ja det kan få stora konsekvenser för alla de hästägare vars hästar inte bär sina egna kostnader (vilket är merparten). Det borde dock gynna de bästa hästarna om prissummorna ökas motsvarande 25% vilket det då borde finnas utrymme för (om ST verkligen höjer prispengarna motsvarande vill säga). Verkar dock som att det går att komma runt det hela genom att ge prispengar till samtliga hästar i loppen och att det då betraktas som "tillhandahållande mot ersättning".
Nej, prispengarna höjs inte 25%. De pengar som ST betalar ut i moms på prispengarna får man tillbaka från staten idag. Som sedan får in pengarna igen när hästägarna betalar moms på sina träningsavgifter. Det här direktivet gör att staten inte längre anser att prispengar är momspliktiga, och därför kan inte ST betala ut prispengar med moms. I och med att hästarna inte längre drar in någonting som är momspliktigt, så kan man heller inte göra momsavdrag, och därmed ökar den faktiska kostnaden med 25% i ett huj. Det gäller oavsett om hästen går ihop sig eller ej, bara det att det kommer att bli betydligt färre hästar som kommer att gå ihop sig.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 12:27   #1680
 
MoniMakerApps avatar
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 98
Sharp$: 1252
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Nej, prispengarna höjs inte 25%. De pengar som ST betalar ut i moms på prispengarna får man tillbaka från staten idag. Som sedan får in pengarna igen när hästägarna betalar moms på sina träningsavgifter. Det här direktivet gör att staten inte längre anser att prispengar är momspliktiga, och därför kan inte ST betala ut prispengar med moms. I och med att hästarna inte längre drar in någonting som är momspliktigt, så kan man heller inte göra momsavdrag, och därmed ökar den faktiska kostnaden med 25% i ett huj. Det gäller oavsett om hästen går ihop sig eller ej, bara det att det kommer att bli betydligt färre hästar som kommer att gå ihop sig.
Nej prispengarna höjs inte med automatik, men det jag menade var att den del som ST får av spelavdraget och som sedan delvis bekostar moms på prispengar borde kunna användas till att höja prispengarna istället om de blir momsbefriade. Men om det är som du säger att man redan får tillbaka dessa momspengar från staten så går det såklart inte då de redan är medräknade. Jag har dålig koll på vilken deal ST har med staten då det är en form av monopolsituation, det vet du säkert bättre som är insatt i siffrorna. Om det är som du säger så kan det bli ett riktigt dråpslag mot travsporten. ST får nog snickra på någon modell där alla deltagande hästar får någon form av ersättning oavsett placering för att komma runt det hela.
MoniMakerApp är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td