Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2015-09-23, 23:02   #916
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 2 540
Sharp$: 2301
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Man behöver knappt gymnasieutbildning för att kunna konstatera det, räcker med bondförnuft.
PRECIS det jag menar! Ekonomin är så otroligt svår att få ihop att travsporten borde va utdöd. Vem vill vill satsa sådana pengar om man inte har pengar i ett extremt överflöd? Då talar jag om hästar i proffsträning!

Vem betalar 25 000 för 1/30 för att sedan vänta i 2 år på att sin häst kanske börjar tävla och täcka sina kostnader?

Absolut handlar inte allt om pengar, men det spelar in för de flesta!
alle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-09-24, 11:57   #917
 
ExtremtRiks avatar
 
Reg.datum: dec 2013
Inlägg: 2 245
Sharp$: 2984
Standard

raderat

Senast redigerad av ExtremtRik den 2015-09-24 klockan 11:58.
ExtremtRik är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-09-24, 18:26   #918
 
Helges avatar
 
Reg.datum: sep 2011
Inlägg: 8 455
Sharp$: 42467
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ExtremtRik Visa inlägg
raderat
Varför raderar du allt?

Å ja, galet dyrt Alle.

Men vill man ha kul och köpa häst med andra och aldrig gå vinst, så är det ok.

Det mesta ska ses som hobby, ett intresse som kostar pengar. Den som tror man blir rik på detta, blir blåst. Gäller alla andelshästar. Skaffa annan hobby isf.

Bara 5 % av hästarna går med vinst. Ingen koll på om de är de mest intressanta "sparade" inom avel eller övriga som säljs. Svara nog på min egen fråga

Men vill man bara ha kul, köp andelshäst. Finns billig varianter med
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
SO (+1), hammering (+2)
Helge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-09-24, 21:44   #919
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av alle Visa inlägg
PRECIS det jag menar! Ekonomin är så otroligt svår att få ihop att travsporten borde va utdöd. Vem vill vill satsa sådana pengar om man inte har pengar i ett extremt överflöd? Då talar jag om hästar i proffsträning!

Vem betalar 25 000 för 1/30 för att sedan vänta i 2 år på att sin häst kanske börjar tävla och täcka sina kostnader?

Absolut handlar inte allt om pengar, men det spelar in för de flesta!
Vem? Ja någon som brinner för sporten och offrar en del annat för att ha häst. Någon som äger ihop med andra som en kul grej. Helge svarade bra tycker jag.

Det konstiga menar jag är att folk verkar vilja att man trollar fram pengar så att hästägande inte blir så olönsamt. Man måste väl begripa att det måste tas någonstans ifrån. Det är ungefär som att någon kommer på att titta på baksidan av trisslotten, bli förvånad över att det faktiskt är en förlustaffär i långa loppet att skrapa om man inte har rejält med flax, och sen skriver ett brev till svenska spel där man förklarar att såhär kan det fanimig inte vara. Det kostar ju massa pengar för mig att skrapa! Och det föds nya varje dag...

Men så är det ju inte heller, utan hästägarna och övriga aktörer som skriker om detta vet ju i de flesta fall mycket väl hur ekonomiska system fungerar. Det är ju bara utspel de gör för att man ska fördela de medel som finns till just deras område/deras hästar. Och så hoppas man att det blir lite debatt om det och att någon som håller i pengarna blir skraj, pungar ut lite mer åt deras håll som de tar från någon annan som sitter med en lite mer norrländsk approach och muttrar. Och så fortsätter det. År efter år. Inom travpolitiken och all annan politik. Till tidens ände. Och det finns inget man kan göra åt det förutom att förlägga all makt till någon väldigt vis och objektiv person som kan fördela medlen på allra bästa sätt. En riktigt vass diktator helt enkelt. Synd att det inte brukar funka riktigt.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-09-25, 07:22   #920
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Vem? Ja någon som brinner för sporten och offrar en del annat för att ha häst. Någon som äger ihop med andra som en kul grej. Helge svarade bra tycker jag.

Det konstiga menar jag är att folk verkar vilja att man trollar fram pengar så att hästägande inte blir så olönsamt. Man måste väl begripa att det måste tas någonstans ifrån. Det är ungefär som att någon kommer på att titta på baksidan av trisslotten, bli förvånad över att det faktiskt är en förlustaffär i långa loppet att skrapa om man inte har rejält med flax, och sen skriver ett brev till svenska spel där man förklarar att såhär kan det fanimig inte vara. Det kostar ju massa pengar för mig att skrapa! Och det föds nya varje dag...

Men så är det ju inte heller, utan hästägarna och övriga aktörer som skriker om detta vet ju i de flesta fall mycket väl hur ekonomiska system fungerar. Det är ju bara utspel de gör för att man ska fördela de medel som finns till just deras område/deras hästar. Och så hoppas man att det blir lite debatt om det och att någon som håller i pengarna blir skraj, pungar ut lite mer åt deras håll som de tar från någon annan som sitter med en lite mer norrländsk approach och muttrar. Och så fortsätter det. År efter år. Inom travpolitiken och all annan politik. Till tidens ände. Och det finns inget man kan göra åt det förutom att förlägga all makt till någon väldigt vis och objektiv person som kan fördela medlen på allra bästa sätt. En riktigt vass diktator helt enkelt. Synd att det inte brukar funka riktigt.
Jag tror att alla som köper häst vet att sannolikheten för att den skall gå ihop är liten. Det som dock hänt de senaste åren är att förutsättningarna förändrats. Trots högre spelomsättning så ökar inte prispengarna. Det är inte bara sannolikheten för att få en häst som går ihop som försämrats, också storleken på den förlust man gör får hela tiden kalkyleras till högre och högre belopp.

I denna situation försöker man nu diskutera varför man med glädje har åtskilliga lopp med höga förstapriser för den äldre eliten, finansierat med totomedel, medan unghästarnas storlopp skall finansieras med egna insatser och av hingstägare (Breeders Crown). ATG ordnar ju gärna spel och skriker ut att det är Derbyfest, Kriteriefest, E3-fest, Stochampionat, Uppfödningslöpning, Sprintermästaren, Breeders Crown, Svampen, Breeders Course, Pokallopp och Europaderby. Deras bidrag till dessa lopp är tämligen litet. Räknar man bort de egna insatserna från de prispengar som betalas ut, samt räknar på hela spelomsättningen inkl spelet från utlandet, så är det runt 4,5% av spelomsättningen som blir prispengar.

I dagens Ronden har Ludde två helsidor med listor på totalt nästan 100 hästar som skall säljas. Avelsverksamheten skall minskas ned ordentligt. På den elitauktionen man hade igår jublar arrangören över ett medianpris på 120.000kr. Om man gör allt jobb själv så brukar kostnaden för att föda upp en 1,5 åring hamnar i de trakterna, och säljer man då för det priset har man jobbat gratis. Det här var de mest intressanta unghästarna, uppfödarna till dem fick bara jobba gratis. Kommande dagar skall de något mindre intressanta hästarna säljas. Uppfödarna till dem är filantroper.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Wagner (+10), alle (+10), hammering (+5)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-09-25, 09:56   #921
 
ExtremtRiks avatar
 
Reg.datum: dec 2013
Inlägg: 2 245
Sharp$: 2984
Standard

>> Helge

Just denna gång skrev jag en lång harang om hur livet ser ut för hästkötare/lärlingar o tränare, men vid lite eftertanke finner jag det onödigt att publicera, det är ingen munter läsning.

I korthet kan jag säga att jag hört gnället från hästägare om kostnader till leda och att de ofta verkar sakna all form av insikt o empati om vad de gnäller på eller håller på med. Men jag antar att det är de tomma tunnorna som skramlar mest.

Sen kan man alltid försöka förbättra förutsättningarna och därmed oddsen för alla parter, men tramset om att det är "dyrt" att äga häst är jag rätt less på.
ExtremtRik är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-09-25, 10:01   #922
 
ExtremtRiks avatar
 
Reg.datum: dec 2013
Inlägg: 2 245
Sharp$: 2984
Standard

Tror ni denna kille går plus på sina kusar?


http://www.godolphin.com/about-us/our-founder/

Senast redigerad av ExtremtRik den 2015-09-25 klockan 10:16.
ExtremtRik är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-09-26, 11:15   #923
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3617
Standard

Tillsammans krånglar...


V75 Tillsammans-sajten krånglar som f*n idag, seg som bara den & man blir konstant utloggad...fler som har samma problem?
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-09-26, 14:05   #924
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 34
Sharp$: 286
Standard

Hur får man fram skoinfo på den nya skitsidan??
Herzog är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-09-26, 14:06   #925
 
Manprinsens avatar
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 8 169
Sharp$: 2214
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Herzog Visa inlägg
Hur får man fram skoinfo på den nya skitsidan??
Klicka på Anpassa och välj vilka kolumner du vill ska visas.
Manprinsen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-09-26, 14:12   #926
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 34
Sharp$: 286
Standard

Tack Manprisen! Jag har varit kund sedan ATG öppnade på Internet -- började som 'testpilot' på den tiden. Den nya sidan är ju extremt oanvändarvänlig
Herzog är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-09-28, 14:59   #927
 
Emeffeffs avatar
 
Reg.datum: okt 2014
Inlägg: 1 105
Sharp$: 2156

Emeffeff
Stats: 36 - 38 - 4
ROI: 107.76%
Vinstprocent: 48.65%

Standard

Jag måste vara den enda som faktiskt gillar den nya hemsidan. Bortsett från att man måste klicka upp resultat i en ny flik när man tittar på en häst och att man inte får fram startlistor i lopparkivet tycker jag den är rätt så smidig. Gillar att allting sparas och att man kan välja bana i webbspelaren så att man slipper saxandet.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
SO (+1)
Emeffeff är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-09-28, 15:30   #928
 
Reg.datum: apr 2015
Inlägg: 105
Sharp$: 3855
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Emeffeff Visa inlägg
Jag måste vara den enda som faktiskt gillar den nya hemsidan. Bortsett från att man måste klicka upp resultat i en ny flik när man tittar på en häst och att man inte får fram startlistor i lopparkivet tycker jag den är rätt så smidig. Gillar att allting sparas och att man kan välja bana i webbspelaren så att man slipper saxandet.
Inte heller jag är ovän med nya sidan, lite ovan kanske men den har sina fördelar. Att allt sparas är en sån. Jag kan planera mina spel genom att fylla i spelkupongerna i förväg sne i lugn och ro kolla värmningar, provstarter mm. Vill jag fortf lägga spelet är det bara att gå in under Mitt konto/påbörjade kuponger och klicka iväg det.
Är inte datorexpert och är nästan 60 bast men tycker inte alls det var krångligt med nya sidan... men det är jag det
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
SO (+1)
Bonbon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-09-28, 16:19   #929
 
AndyMarts avatar
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 3 484
Sharp$: 7099


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Emeffeff Visa inlägg
Jag måste vara den enda som faktiskt gillar den nya hemsidan. Bortsett från att man måste klicka upp resultat i en ny flik när man tittar på en häst och att man inte får fram startlistor i lopparkivet tycker jag den är rätt så smidig. Gillar att allting sparas och att man kan välja bana i webbspelaren så att man slipper saxandet.
Jag gillar också den, absolut. Som du säger är lopparkivet med startlistor och resultat nackdelen men som tur är kommer det inom en snar framtid! Annars är jag mycket nöjd med nya sidan.

T.ex. i Lördags var det extremt skönt att kunna sitta lugn på ATG.se när Tillsammans klyddade och alla gick bananas, övertygad om att Gamla ATG.se hade haft lika mycket problem som tillsammans om det hänt för någon vecka sedan.


AndyMart är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-09-28, 17:57   #930
 
Emeffeffs avatar
 
Reg.datum: okt 2014
Inlägg: 1 105
Sharp$: 2156

Emeffeff
Stats: 36 - 38 - 4
ROI: 107.76%
Vinstprocent: 48.65%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AndyMart Visa inlägg
Jag gillar också den, absolut. Som du säger är lopparkivet med startlistor och resultat nackdelen men som tur är kommer det inom en snar framtid! Annars är jag mycket nöjd med nya sidan.

T.ex. i Lördags var det extremt skönt att kunna sitta lugn på ATG.se när Tillsammans klyddade och alla gick bananas, övertygad om att Gamla ATG.se hade haft lika mycket problem som tillsammans om det hänt för någon vecka sedan.


Vad är det du har en bild på där? Ser inte ut så någonstans för mig...
Emeffeff är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td