Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2014-09-07, 19:56   #181
 
Slurfs avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 1 500
Sharp$: 1949

Sharps.se Kirtap million
Stats: 28 - 30 - 0
ROI: 105.57%
Vinstprocent: 48.28%

Standard

Fjantar likt BroderH börjar knappast tjafsa om att politiska åsikter bör undvikas om någon häver ur sig att de vill satsa mer pengar på skolan eller någon annan politisk fråga som inte väcker speciellt starka känslor. Sådana som er har inget problem med att politik dryftas så länge som det inte handlar om ett ifrågasättande av farbror Mahmouds rätt att uppbära bidrag i Sverige. Det måste vara jobbigt att opinionen börjar svänga...

Jag kommer att rösta på SD mest för att det provocerar folk. Jag motsätter mig välfärdsstaten och har inget problem med att människor som kan försörja sig själva kommer hit. Att hög invandring och välfärd är inkompatibla är självklart för alla som inte är mentalt efterblivna, det vet både gamla kommunister, nazister och judiska frimarknadsekonomer.

Senast redigerad av Slurf den 2014-09-07 klockan 19:59.
Slurf är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-09-07, 20:30   #182
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 1 636
Sharp$: 61
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Slurf Visa inlägg
Fjantar likt BroderH börjar knappast tjafsa om att politiska åsikter bör undvikas om någon häver ur sig att de vill satsa mer pengar på skolan eller någon annan politisk fråga som inte väcker speciellt starka känslor. Sådana som er har inget problem med att politik dryftas så länge som det inte handlar om ett ifrågasättande av farbror Mahmouds rätt att uppbära bidrag i Sverige. Det måste vara jobbigt att opinionen börjar svänga...

Jag kommer att rösta på SD mest för att det provocerar folk. Jag motsätter mig välfärdsstaten och har inget problem med att människor som kan försörja sig själva kommer hit. Att hög invandring och välfärd är inkompatibla är självklart för alla som inte är mentalt efterblivna, det vet både gamla kommunister, nazister och judiska frimarknadsekonomer.
Kan inte låta bli att tycka att det är rätt IQ-befriat att missnöjesrösta. Du menar alltså att du egentligen inte gillar partiet och det de står för utan kommer rösta på det för att folk tycks ogilla dem och du vill se dem i riksdagen just därför?

Och, ni som är mer insatta i SDs politik, har de fler frågor på agendan än att minskad invandring skulle vara den stora frälsaren?
Flickepojken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-09-07, 20:46   #183
 
sirlarssons avatar
 
Reg.datum: nov 2013
Inlägg: 2 930
Sharp$: 2741
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Flickepojken Visa inlägg
Kan inte låta bli att tycka att det är rätt IQ-befriat att missnöjesrösta. Du menar alltså att du egentligen inte gillar partiet och det de står för utan kommer rösta på det för att folk tycks ogilla dem och du vill se dem i riksdagen just därför?

Och, ni som är mer insatta i SDs politik, har de fler frågor på agendan än att minskad invandring skulle vara den stora frälsaren?
Det är en ganska stor fråga då den går in i nästan alla andra frågor som skola, sjukvård, bostäder, arbeten osv. Men visst har SD andra förslag till reformer på sitt partiprogram, skulle bli något fattigt där annars. Du kan ju gå in och läsa partiprogrammet själv om du är nyfiken.
sirlarsson är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-09-07, 21:09   #184
 
Slurfs avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 1 500
Sharp$: 1949

Sharps.se Kirtap million
Stats: 28 - 30 - 0
ROI: 105.57%
Vinstprocent: 48.28%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Flickepojken Visa inlägg
Kan inte låta bli att tycka att det är rätt IQ-befriat att missnöjesrösta. Du menar alltså att du egentligen inte gillar partiet och det de står för utan kommer rösta på det för att folk tycks ogilla dem och du vill se dem i riksdagen just därför?

Och, ni som är mer insatta i SDs politik, har de fler frågor på agendan än att minskad invandring skulle vara den stora frälsaren?
SD är även det vettigaste partiet i riksdagen, så det är inte endast en missnöjesröst.

SD har många andra bra frågor, skärpa straff och en positiv inställning till kärnkraft. Kärnkraft är en av de mest säkra, jämna och miljövänliga energikällorna vi har. Kärnkraft orsakar överlägset minst dödsfall per producerad TWh och alla allvarliga olyckor är rena handhavandefel. Så länge man inte bedriver idiotiska reaktortester eller placerar reaktorer på jordbävnings - och tsunamidrabbad mark så är det ingen fara.

I Sverige är vi ju också så jävla dumma att vi inte separerar de mer kortlivade fissionsprodukterna ifrån uranet och plutoniumet; istället för framöver kunna ta tillvara detta så har vi tänkt gjuta in allt i metall och sedan slutförvara det. Det finns även många missförstånd rörande avfallet, efter 300 år så är inte radioaktiviteten ifrån fissionsprodukterna så farliga längre och uranet och plutoniumet (bortsett ifrån vissa isotoper) är ju inte farligare än det som redan finns i berggrunden.

Du som miljöpartist har väl förmodligen ingen kunskap alls inom detta område. Om inte ny kärnkraft börjar byggas framåt 2020 och vindkraft går mot att utgöra en stor andel av elenergin så kommer elpriserna att gå åt helvete. Elpriserna kommer dock stiga under en period framöver av en annan orsak och det är att underhållet av elnätet har varit eftersatt. Andra subventionerade energislag och en särskild produktionsskatt för kärnkraft samt de enorma kostnaderna för tillståndssökning och nybyggnation gör att det just nu blir svårt att få ihop ekonomin för en nybyggnation, men jag tror att man till att börja med kommer att lägga ned Oskarshamn 1 och ersätta denna. Vattenfall lämnade 2012 in en ansökan på fyra sidor till en kostnad av 100 miljoner bara för att undersöka möjligheten till att ersätta befintliga reaktorer och få reda på vilka krav som kommer att ställas på en nya reaktor. Till och med EU-kommissionen ser kärnkraft som en viktig del av energimarknaden år 2050.

En röst på miljöpartiet är en röst på idioti och verkningslösa miljöprojekt som saboterar ekonomin. Jag tror och hoppas att SD och alliansen kan manövrera ut er när det kommer till kärnkraften.
Slurf är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-09-07, 21:31   #185
 
Reg.datum: aug 2013
Inlägg: 73
Sharp$: 379
Standard

Viktigaste frågan för mig efter invandringen är pensionärerna. Det är dessa som har varit de stora förlorarna i årtionden för att finansiera alla möjliga projekt från sjuklövern. Sjukvården skiter jag i, hade gärna sett att de som använder sjukvården också betalar den stora delen själva, inom rimliga gränser.

Jag tycker att SD förtjänar en riktig chans att vända på skutan.
Snitch är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-09-07, 21:36   #186
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 967
Sharp$: 2204
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sirlarsson Visa inlägg
Dags att lägga känslorna därhän nu och faktiskt diskutera relevant för Sveriges framtid. Jag kommer inte rösta på SD men jag tycker SD fyller en viktig roll som ett parti som rör runt lite i grytan. Invandringsfrågan har varit tabubelagd i mängder med år, öppnar man munnen och ifrågasätter hur dessa siffror ska gå ihop är man per automatik rasist vilket nu har retat människor så långt att SDs siffror skjuter i höjden.

Sjuklövern har spelat SD i händerna totalt, istället för att diskutera sakfrågan och faktiskt rannsaka sig själva och sin egna politik har man lagt locket på och vägrat diskutera både frågan och med SD. Att vända rygga, rusa ut från TV-sändningar osv gör SD till en martyr som vinner otroligt mycket stödröster tack vare att kända partiledare beter sig som barnungar.

Senaste siffrorna jag hörde var att vi är 384 000 arbetslösa i Sverige, trots detta snackas det om att antal asylsökande kommer öka från ca 58 000 iår till uppemot 100 000 tills nästa år, hur i hela friden ska detta gå ihop? Nej det kommer det givetvis inte att göra, det är en utopi som Reinfeldt vackert har fått krypa till korset för nu. Han uttalade sig för ett tag sen att välfärden kommer få stå tillbaka för den enorma kostnad som invandringen för med sig.

Arbetslösheten bland unga är uppemot 20% vi ligger här i siffror paritet med u-länder med europeiska mått mätt som tex Rumänien. Att vara så naiv och tro att vi kan klara av 100 000 invandrare nästa år trots att industrijobben försvinner mer och mer till utlandet kan jag inte förstå.

Det handlar om att sätta press på övriga nationer i Europa att hjälpa människor som tvingas fly från länder i krig. Jag såg siffror från Tjeckien tex ett land som har ungefär lika många invånare som oss i Sverige. Tjeckien tog in ca 700 invandrare medans vi tog 58 000, dessa siffror är skrämmande slående. Det var endast två länder i Europa som tog emot fler än i Sverige dessa länder är Storbritannien och Tyskland, två länder som har runt 10 gånger fler invånare än Sverige.

Nej jag får inte denna ekvation att gå ihop, ska vi inte kunna erbjuda invandrarna något eller ska dessa bara komma hit och sitta på bidrag och inte integreras i samhället? Snart kan vi varken erbjuda jobb eller bostäder då det är enorm brist på båda delar.

Sverige kan på sikt bli ett u-land, utvecklingen och framtiden ser inte värst ljus ut.
2030 säger FN. http://www.exponerat.info/fns-human-...-land-ar-2030/
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet
Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det
Nu även på Twitter
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-09-07, 21:45   #187
 
Slurfs avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 1 500
Sharp$: 1949

Sharps.se Kirtap million
Stats: 28 - 30 - 0
ROI: 105.57%
Vinstprocent: 48.28%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Snitch Visa inlägg
Viktigaste frågan för mig efter invandringen är pensionärerna. Det är dessa som har varit de stora förlorarna i årtionden för att finansiera alla möjliga projekt från sjuklövern. Sjukvården skiter jag i, hade gärna sett att de som använder sjukvården också betalar den stora delen själva, inom rimliga gränser.

Jag tycker att SD förtjänar en riktig chans att vända på skutan.
Ja, en värdig ålderdom är viktigt för mig också. Jag förespråkar ett individuellt och frivilligt pensionssparande och inte ett genom skatter och arbetsgivaravgifter tvångsmässigt sådant. Ett individuellt trygghetskonto som täcker sjukdomar, arbetslöshet och ålderdom skulle nog alla ansvariga individer frivilligt upprätta.

Problemet är bara att man satt sig i en situation där man stjäl ifrån en generation för att föda en annan. Lite taskigt att säga till pensionärerna att "tyvärr, ni har jobbat i 45 år men tyvärr så tog pyramidspelet precis slut". Pensionssystemet kommer dock att kollapsa inom två decennium, jag tror aldrig att jag får ut en krona i pension i alla fall, men jag ämnar heller inte att vara kvar i Sverige så länge.

Det är dock anmärkningsvärt hur hjärntvättade svenskar är, jag hör folk som har varit yrkesverksamma i 40-år och som har betalat över 10 miljoner i skatt proklamera hur tacksamma de är för att sjukvården är gratis när de åkte på en hjärtinfarkt efter att inte ha belastat den över huvud taget under flera decennium. Folk verkar tro att alla som inte tjänar en miljard om året är stora vinnare på välfärdssamhället, vilket givetvis är kvalificerat vansinne. Folk ser inte allt det som hade funnits om inte pengarna hade försvunnit ned i det svarta hålet staten.
Slurf är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-09-07, 22:25   #188
 
Seebbos avatar
 
Reg.datum: jan 2013
Inlägg: 753
Sharp$: 6016
Standard

Jag håller med dig Sir. Men som fulsprit skyller allt på invandrare är för lätt. Jag orkar inte skriva ner hundra argument för det är det nog ingen som är intresserad av.

Men angående arbetslösheten så är det ju bara bullshit att det inte finns några jobb. Jag tog studenten för 3 år sedan och av dom jag känner så är det fan inte många som vart arbetslösa i längre än några veckor. Men sen finns det ju dom som sitter framför en dator hela dagarna och sen gnäller över att ingen ger dom ett jobb. Inget är gratis, man får kämpa lite för saker och ting men vi svenskar har det för bra och har blivit alldeles för lata.

Själv röstar jag på kd, ett ganska bra val om man vill rösta på SD fast utan massa rasister.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
daders (+5)

Senast redigerad av Seebbo den 2014-09-07 klockan 22:37.
Seebbo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-09-07, 22:34   #189
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 1 589
Sharp$: 5965


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Slurf Visa inlägg
Fjantar likt BroderH börjar knappast tjafsa om att politiska åsikter bör undvikas om någon häver ur sig att de vill satsa mer pengar på skolan eller någon annan politisk fråga som inte väcker speciellt starka känslor. Sådana som er har inget problem med att politik dryftas så länge som det inte handlar om ett ifrågasättande av farbror Mahmouds rätt att uppbära bidrag i Sverige. Det måste vara jobbigt att opinionen börjar svänga...

Jag kommer att rösta på SD mest för att det provocerar folk. Jag motsätter mig välfärdsstaten och har inget problem med att människor som kan försörja sig själva kommer hit. Att hög invandring och välfärd är inkompatibla är självklart för alla som inte är mentalt efterblivna, det vet både gamla kommunister, nazister och judiska frimarknadsekonomer.
Ja provocera lyckas du bra med. Rätt kul att du vet vad jag tycker eller vad jag reagerar på fast jag aldrig uttryckt mina politiska åsikt.

F ö gillar jag inte din ton och attityd.
BroderH är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-09-07, 23:06   #190
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 1 636
Sharp$: 61
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Slurf Visa inlägg
SD är även det vettigaste partiet i riksdagen, så det är inte endast en missnöjesröst.

SD har många andra bra frågor, skärpa straff och en positiv inställning till kärnkraft. Kärnkraft är en av de mest säkra, jämna och miljövänliga energikällorna vi har. Kärnkraft orsakar överlägset minst dödsfall per producerad TWh och alla allvarliga olyckor är rena handhavandefel. Så länge man inte bedriver idiotiska reaktortester eller placerar reaktorer på jordbävnings - och tsunamidrabbad mark så är det ingen fara.

I Sverige är vi ju också så jävla dumma att vi inte separerar de mer kortlivade fissionsprodukterna ifrån uranet och plutoniumet; istället för framöver kunna ta tillvara detta så har vi tänkt gjuta in allt i metall och sedan slutförvara det. Det finns även många missförstånd rörande avfallet, efter 300 år så är inte radioaktiviteten ifrån fissionsprodukterna så farliga längre och uranet och plutoniumet (bortsett ifrån vissa isotoper) är ju inte farligare än det som redan finns i berggrunden.

Du som miljöpartist har väl förmodligen ingen kunskap alls inom detta område. Om inte ny kärnkraft börjar byggas framåt 2020 och vindkraft går mot att utgöra en stor andel av elenergin så kommer elpriserna att gå åt helvete. Elpriserna kommer dock stiga under en period framöver av en annan orsak och det är att underhållet av elnätet har varit eftersatt. Andra subventionerade energislag och en särskild produktionsskatt för kärnkraft samt de enorma kostnaderna för tillståndssökning och nybyggnation gör att det just nu blir svårt att få ihop ekonomin för en nybyggnation, men jag tror att man till att börja med kommer att lägga ned Oskarshamn 1 och ersätta denna. Vattenfall lämnade 2012 in en ansökan på fyra sidor till en kostnad av 100 miljoner bara för att undersöka möjligheten till att ersätta befintliga reaktorer och få reda på vilka krav som kommer att ställas på en nya reaktor. Till och med EU-kommissionen ser kärnkraft som en viktig del av energimarknaden år 2050.

En röst på miljöpartiet är en röst på idioti och verkningslösa miljöprojekt som saboterar ekonomin. Jag tror och hoppas att SD och alliansen kan manövrera ut er när det kommer till kärnkraften.


Jag sa aldrig att SD var IQ-befriat att rösta på (även om jag aldrig skulle lägga en röst på dem) utan jag kritiserade missnöjesröstandet som många verkar glra utan att veta vad de ens gör.

Vi alla röstar efter hjärta magkänsla plånbok etc. Som kvinna i barnafödande ålder så är det av vikt att inte bara jag utan även mina ev framtida barn får andras "frisk" luft och ta rent vatten för givet. Därav mm lägger jag min röst på MP. Jag betalar gärna extra skatt om det går till mer projekt som t ex Danmark på löpande band verkar inför http://www.svd.se/nyheter/utrikes/ko...et_3892882.svd

Jag bär varken lusekofta är radikal eller dricker grönt te. Visst invandrarfrågan är viktig annars hade den inte fått så stort utrymme. Men för egen del så är andra frågor viktigare.

Senast redigerad av Flickepojken den 2014-09-07 klockan 23:50.
Flickepojken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-09-08, 00:28   #191
 
Reg.datum: nov 2013
Inlägg: 7
Sharp$: 115
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Wagner Visa inlägg

Citat:
Ursprungligen postat av sirlarsson Visa inlägg
Sverige kan på sikt bli ett u-land, utvecklingen och framtiden ser inte värst ljus ut.
2030 säger FN. http://www.exponerat.info/fns-human-...-land-ar-2030/
Det är ju en minst sagt anmärkningsvärd prognos att vi om 11 år skulle halkat efter Grekland i HDI, och om ytterligare 5 år skulle även efter länder som Mexiko och Libyen. Eftersom det vore intressant att veta vad denna prognos grundas på försökte jag följa länken och spåra källan, men det var inte så lätt.

Sidan exponerat.info som du länkar till hänvisar i sin tur till en icke existerande wikipedia-sida. Tydligen har det funnits en sådan wikipedia-sida en gång i tiden, men den blev borttagen för det inte fanns någon verifierbar källa (eller så tolkar jag det i alla fall)

Har också försökt söka på internet efter någon sådan prognos, men lyckades inte bättre med det.

Du kanske känner till en bättre länk som jag kan följa?
mirran är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-09-08, 00:48   #192
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 967
Sharp$: 2204
Standard

Kolla runt här. Själv går jag och lägger mig nu. https://www.google.se/webhp?sourceid...%20land%202030
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet
Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det
Nu även på Twitter
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-09-08, 01:07   #193
 
Vlads avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 2 626
Sharp$: 1722
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mirran Visa inlägg
Det är ju en minst sagt anmärkningsvärd prognos att vi om 11 år skulle halkat efter Grekland i HDI, och om ytterligare 5 år skulle även efter länder som Mexiko och Libyen. Eftersom det vore intressant att veta vad denna prognos grundas på försökte jag följa länken och spåra källan, men det var inte så lätt.

Sidan exponerat.info som du länkar till hänvisar i sin tur till en icke existerande wikipedia-sida. Tydligen har det funnits en sådan wikipedia-sida en gång i tiden, men den blev borttagen för det inte fanns någon verifierbar källa (eller så tolkar jag det i alla fall)

Har också försökt söka på internet efter någon sådan prognos, men lyckades inte bättre med det.

Du kanske känner till en bättre länk som jag kan följa?
Tydligen togs den wikisidan bort av editors

The Paper cited for this article, however, is not supported by the UNDP Human Development Report Office. While it was originally made available online for review purposes, it was subsequently rejected

De räknar på det där varje år men kan inte göra sådana långa prognoser så det var nog vettigt i det här fallet. Du kan kika runt lite själv på länken nedan om du är intresserad av sånt men det är en jävla massa data att gå igenom

http://hdr.undp.org/en
Vlad är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-09-08, 01:14   #194
 
Reg.datum: nov 2013
Inlägg: 7
Sharp$: 115
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Wagner Visa inlägg
Kolla runt här. Själv går jag och lägger mig nu. https://www.google.se/webhp?sourceid...%20land%202030
Jag kanske borde varit tydligare.... jag har alltså redan lagt ner mer tid än jag borde behöva men inte lyckats hitta någon vettig källa. Sidor som i sin tur hänvisar till en icke existerande wikipedia-sida kan knappast räknas som källa.

Citat:
Ursprungligen postat av Vlad Visa inlägg
Du kan kika runt lite själv på länken nedan om du är intresserad av sånt men det är en jävla massa data att gå igenom
http://hdr.undp.org/en
OK, tack, skall försöka se om jag hittar något under din länk i morgon

Senast redigerad av mirran den 2014-09-08 klockan 01:20.
mirran är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-09-08, 02:59   #195
 
Vlads avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 2 626
Sharp$: 1722
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mirran Visa inlägg
Jag kanske borde varit tydligare.... jag har alltså redan lagt ner mer tid än jag borde behöva men inte lyckats hitta någon vettig källa. Sidor som i sin tur hänvisar till en icke existerande wikipedia-sida kan knappast räknas som källa.



OK, tack, skall försöka se om jag hittar något under din länk i morgon
Kollade upp lite själv då det var intressant och Argentinamatchen jag bettat på och följer är skit.

Två damer Jana Asher och Beth Osborne Daponte presenterade sin studie "A Hypothetical Cohort Model of Human Development" i början på 2010 som först publicerades men som senare förkastats av UNDP då de använde en beräkningsmetod som inte längre används och inte anses tillförlitlig och resultaten den gav också var mycket märkliga

http://econpapers.repec.org/paper/hd...rp-2010-40.htm

Länken till UNDPs bibliotek som finns på sidan ovan funkar inte då de tagit bort studien därifrån pga felaktigheterna och därför har den även tagits bort från Wikipedia. Har inte lyckats hitta den någon annan stans heller tyvärr. PDF-filen på länken nedan förklarar varför de ändrat sättet att beräkna HDI.

http://hdr.undp.org/en/content/hdi-2...-old-critiques

Enligt studien för 2014 som jag postade i mitt inlägg ovan så ser Sveriges siffror för 2014 otroligt mycket bättre ut än vad damerna förutspådde i sin studie och inget tyder på att vi som bor här faller handlöst ner i fattigdom den närmsta tiden
Vlad är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td