|
|
|
LinkBack | Ämnesverktyg |
|
|
#1 |
Veckans reducerade tankar
Facit till de reducerade systemen är oftast efterhandare kopplade till
strecklistan (24 rankpoäng å V64 tex). Men hur gör ni om ni rankar och reducerar som förhandare 2-3 timmar innan start? Detta är som vanligt en initiering, hakar på om tid finnes. Mvh Ulf-Eddie |
|
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Citat:
|
|
|
|
#3 |
|
Jag brukar titta lite på vilka hästar jag kan bortse ifrån i god tid före spelstopp. Men det som sedan verkligen lämnas in baseras på färska data, precis som Strappa. Kan jag inte lämna in sent, så avstår jag.
|
|
|
|
#4 |
Lär av dej själv...
Blev lite överraskad över vilka som svarade, Strappa och Viroid dyker upp
som Joker ur lådan. Min tanke är att man kan lära av sig själv. Örebro torsdag som förhandsexempel. 7x7x7x7x7x7=117649 rader 2A+2B+1C+1D = fasta krav. 18rankpoäng = fast krav Spårsummered. 6-7 = toleranskrav Och Aloha så sitter 6:an på 200rader Mvh Ulf-Eddie Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
softpojk (+10) |
|
|
|
|
|
|
#5 |
Feltänk
Många har olika feluppfattningar vad gäller reducerande systemprogram
och dess användande. 1. Efterhandsinsatsstreckfördelningsprocentranktalen är just en efterhandare som går att förhandsjustera. 2. Man behöver inte spela stort med reducerat. 3. Hur man rankar ekipagen har ingen som helst betydelse. 4. Man behöver inte vara duktig på ABCD - vinstchansvärdering. Frågor besvaras när tid finnes. Mvh Ulf-Eddie Senast redigerad av Grant den 2015-02-26 klockan 19:09. Anledning: Fel stavning. |
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Citat:
För mig låter allt "Nattmössa" det du skriver ovan. Har du funderat på att fortsätta med "därför att...." |
||
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Citat:
1) Absolut är det skillnad på de slutgiltiga spelsiffrorna och siffror tagna i "förtid". Det är en mycket viktig observation! 2) Möjligheten och nödvändigheten att sålla fram "rätt rader" är större när systemet är större. Men det är inte något som säger att inte även mindre system går och bör reduceras. 3) Beror helt på vilken typ av system man gör. Vilken häst som hör till vilken rankinggrupp spelar naturligtvis stor roll. Men oftast spelar det ingen roll hur man rankar hästarna inom en rankinggrupp. Det handlar vanligen bara om reservhäst-prioritering. I extremfallet med ett matematiskt garderat lopp så är det endast reservinträdet som påverkas av "rankingen". T ex så är SpelarService fixerade av att sätta skrällar som tipsettor trots djup, matematisk gardering. När det lyckas kan man skryta om "vass tipsetta" och när det blir någon annan häst som vinner så garderade man ju ändå in vinnaren. 4) Det finns inget som säger att man behöver vara duktig på ABCD-konstruktioner. Däremot är vinstchansvärdering = travspelandets 101. Ulf-Eddie blandar och ger kan man säga. Vad som är ironi och inte har jag dock väldigt svårt att avgöra.
|
|
|
|
#8 |
|
Sådär, nu blev det mer klätt i ord.
Punkt 3 dock, kör du poängreducering i Joker så är ranken A och O. |
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Citat:
rollen som initiator och då är det trevligt att någon av de kloka på Sharps ställer upp när min tid abstrakterar. Punkt 3: Det går att bokföra sina egna spel och rankningar och på det sättet spela på ens egna väntevärden. Att ha alla inom ramen betyder minst 100%, resterande % går att justera genom ändrade krav. Krav anpassade till den egna verkligheten. Mvh Ulf-Eddie |
||
|
|
|
|
|
#10 |
X skriver av strecklistan
X skriver av strecklistan på V75 och får 4:a rätt.
Veckan efter skriver X av strecklistan och får 4:a rätt. Veckan efter skriver X av strecklistan och får 4:a rätt. Veckan efter skriver X av strecklistan och får 4:a rätt. Veckan efter skriver X av strecklistan och får 4:a rätt. Veckan efter skriver X av strecklistan och får 4:a rätt. Veckan efter skriver X av strecklistan och får 4:a rätt. Veckan efter skriver X av strecklistan och får 4:a rätt. Veckan efter skriver X av strecklistan och får 4:a rätt. Veckan efter skriver X av strecklistan och får 4:a rätt. Veckan efter skriver X av strecklistan och får 4:a rätt. Veckan efter skriver X av strecklistan och får 4:a rätt. Veckan efter skriver X av strecklistan och får 5 rätt. Nu är han lite på gång och tycker det är synd att ändra ett vinnande koncept. Om man vill vinna måste man lära av sina rätt och ändra sig varje gång. Mvh Ulf-Eddie |
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Laxtrolling på hög nivå!? Vad menar du och vad vill du åstadkomma?
Strecklistan innefattar väl hela listan, om man inte spelar på den kommer man ovillkorligen få noll rätt VARJE gång. Man får inte en stjärna på himlen för att man hittar alla skrällar och missar favoriterna.. Det enda man får är 1-2 rätt. |
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Jag tror att Grant tror att han är den ende som upptäckt att man inte kan göra ett system för en två hundring strecka efter strecklistan och tro att man ska bli rik ! Det jag tror han har missat är att nog 98% av de som skriver här har förstått det redan och inte heller spelar för tvåhundringar! För att ge mitt bidrag i strecklistesnacket så är det ta en till därdu garderar idag var det Kash i guld och bob i sjätte de kan väl inte vinna om man tvekar strecka ! men eftersom detta handlar om reducering så har jag funderat på att bara köra rankreducering tycker oftast att sitter spikar och sparlopp så saknas utgångar och viceversa ! Tipset till Grant är att skippa nummerspelet och läs Norrlandsaqvavit an Torgny Lindgren handlar om en kille som du !
|
|
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Citat:
Det jag vill är detsamma som andra på detta forum. Men min vinkel är att vi alla ska bli bättre som travspelare. Snoken får många Sharps för 5 rätt på V75, jag är inte lika imponerad. Att skriva av strecklistan betyder att när du gardera och streckar 5 ekipage tar du 1-2-3-4-5 exakt efter strecklistan. Hänger du inte med på vad jag menar så svarar jag igen. Mvh Ulf-Eddie |
||
|
|
|
|
|
#14 |
|
Jag skriver ju till dig grant tror du inte alla här redan fattad det. Däremot dina inbillade nummer reduceringar som varken ger till eller från hur ofta har man samma startspår i fem lopp tror du ?
|
|
|
|
|
|
|
#15 | |
NjaCitat:
Sen kan det givetvis vara så (dagens V75) att Veijo H sätter 7 raka. Jag menar bara att det är sällsynt att någon kusk radar upp. Sen om man som jag oftast begränsar vid 1 seger eller 2-3 det är upp till var och en. Sen kan det givetvis vara så (dagens V75) att 4:an sätter 7 raka. Jag är av den åsikten att det inte är så vanligt. Jag sätter ibland max 1 av varje men oftast 2. Mvh Ulf-Eddie |
||
|
|
|
|
|
#16 |
Inbillade nummerreduceringar
Diskussionen om nummerreduceringar stannar ofta där, jag påstår att
man kan ha en tanke om begränsning av x-x-x-x-x-x-x å V75. Tex påstår jag, som förhandare, att startspår/nummer (4) vinner max 2. Och Veijo H, tex, vinner max 2 osv. I tobaken svarar någon; Nej blir det 1x1x1x1x1x1x1, då vill jag vara med. Frågor: 1. I vilken av de hittills körda V75 omgångarna har jag haft fel? (1%?) 2. Vilka x har ni? Jag skriver som jag tänker, det är därför det är lite rörigt. Mvh Ulf-Eddie |
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Att en kusk tar en trippel på V64, V75 eller V86 inträffar 5-10% av omgångarna (blev mycket mer ovanligt på V86 sedan Xpress infördes). Att ett startnummer förekommer mer än två gånger på V64/V75/V86 inträffar ungefär 3-5% av omgångarna.
Jag tycker att man som spelare bör kika lite på vad det är man reducerar bort innan man låter automatiska filterreduceringar härja fritt i ett system. Har man t.ex. spikat Örjan skall man kanske tillåta honom att vinna fler än två lopp. Har man spikat nummer 4, och kanske dessutom har 4 med i fem andra lopp bör man kanske också fråga sig om man inte kan tillåta startnummer 4 att vinna fler än två lopp. Något jag själv har börjat titta mer på är "statistiska uppförsbackar" baserat på tidiga och statiska uppgifter om startfältet. Hästar med låg segerprocent, som inte vunnit på länge, som körs av kuskar med låg segerprocent, som startar från spår med låg segerprocent, som är unghäst och möter äldre, som är sto och möter hingstar/valacker och som har mycket färre startpoäng än det övriga fältet. Allt detta är faktorer som gör det mindre sannolikt att hästen kommer vinna på ett stort streckspel. Och att fler än två sådana vinner en omgång är mycket osannolikt om man satt upp kriterierna rätt. Igår hade t.ex. alla vinnande hästar mer än 10 i segerprocent i livet, alla utom en (Max Bob) hade minst en seger de senaste fem starterna, inget sto besegrade hingstar och valacker, ingen fyraåring besegrade äldre hästar, endast en vinnande kusk hade lägre segerprocent än 10 förra året (Hans Crebas). Det var endast en häst som mäktade med att vinna från ett riktigt svårt spår (Daydream Rapida). Jag har ingen entydig statistik över det här ännu, men jag håller på att mäta för att se vad man kan göra för att reducera bättre.
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling. Senast redigerad av Viroid den 2015-03-01 klockan 11:32. |
|
|
|
|
|
|
#18 | |
|
Reg.datum: sep 2012
Sharp$: 8422Fotboll, testet slutfört Stats: 57 - 143 - 0 ROI: 95.31% Vinstprocent: 28.50% |
Ston mot hingstar och 3-4 åringar mot äldre är rejäla minustecken på V7.
Sedan finns förstås undantag, men de är inte många. Citat:
|
|
|
|
#19 | |
|
Citat:
V75. Som småspelare och Jokerspelare anser jag att man måste ha tankar om vad som är mindre vanligt förekommande. Givetvis sitter raden 10-10-10-10-10-10-10 en dag på V75 men jag är beredd att avstå dom 1462 kronorna och troligen är jag även avliden sedan länge så det har än mindre betydelse. Vi sponsrar vidare... Mvh Ulf-Eddie |
||
|
|
|
|
|
#20 | |
|
Citat:
Däremot har du rätt i att allarättspottens storlek någonsin kommer att räcka till för att överstiga radens sannolikhet. Men det beror inte på att det bara är 10or utan att hästarnas individuella vinstchanser trycker ner kombens vinstchans mer än potten tål.
|
|
|
|
#21 |
|
9 TELDAR PAPER
9 SERREZ FLIRT* 9 MALVA GIRL 9 FABULOUS TOOMA 9 HURRICANE KISS V5 Utdelning 96 kr Mvh Ulf-Eddie |
|
|
|
|
|
|
#22 | |
|
Citat:
I exemplet med helgens 10orna så var tre hästar 9e-handare. Det blir inga 1486 kr på en sån rad.
|
|
|
|
#23 |
Måttstock
V75 Lördag 7/3 insatsprocent;
43-16-03-34-18-07-08=133% Om man spelar en enkelrad och sätter den så blir din egen %; 100-100-100-100-100-100-100=700% lite "state of the art" över den raden. Lägger man in ett strecklistesystem i Joker; 7x7=823543rader och ABCD-rank enl d:o. Krav 2A&2-3B&2-3C&0-1D=60480rader Så blir bruttovinsten 200500:- och Jokers insatsprocent 29-16-11-16-29-11-11=123% Det Brain gör i en annan tråd är nog lite "travspelsexpertsresonemang". "Vi rankade 1-3-1-3-1-2-4 på miljonraden igår". Det spelar egentligen ingen betydelse om man inte lyckas få med de topprankade på systemet. Jag säger som Hansson på TP - "hellre alla inom ramen än att reducera bort sig". Mvh Ulf-Eddie Senast redigerad av Grant den 2015-03-09 klockan 15:54. Anledning: Korrektur |
|
|
|
|
|
|
#24 | |
|
Citat:
Och det är ju just alla inom ramen som man tillåter sig själv att få något snäpp oftare om man använder sig av en genomtänkt reducering ( eg. kravuppställning ). Om man inte fick med flera hästar på ramen ( och därmed får med alla vinnare på ramen oftare ) så skulle det inte vara så stor poäng med reducering.
|
|
|
|
#25 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#26 |
Samma rad...
Brain eller Brian spelar inte så stor roll det vi fortsatt ska tänka på att det
alltid är samma rad som är och blir den rätta. Vi kör som förhandare. Vad överraskar oss ikväll? Goop, Flemming, Kim, Magnus, Mikael, Peter, Stefan eller Thomas. Vem av dom sätter en fyrling? Eller det är kanske 2 eller 3 av dom som gör det? Mvh Ulf-Eddie |
|
|
|
|
|
|
#27 |
Till salu
Om man som Brain/Brian säljer guld och gröna skogar, varför gör man det?
Jag har ett recept å Joker som ger bättre avkastning och det är gratis/kostar inget för någon annan. Mvh Ulf-Eddie |
|
|
|
|
|
|
#28 |
|
Herregud vad svårt det är att förstå dig människa! Han erbjuder väl en andel i sitt system? Det kostar väl inte mer än vad det skulle kosta att spela själv?
|
|
|
|
|
|
|
#29 |
Split |
|
|
|
|
|
|
#30 | |
|
Citat:
På det sättet kan man få med fler rader än man skulle få för samma insats själv. Om jag hade bankroll för att hantera alla spel jag vill lägga så skulle jag aldrig spela tillsammans med någon annan. Jag hoppas att de andelsspel som jag deltar i är konstruerade med samma premisser. Dvs att spelläggaren helst skulle vilja spela hela systemet själv. Jag är tror inte att Brain/Brian inte är ute efter att medvetet lura någon med sitt systemkoncept ( huruvida han är att lita på rent administrativt/ekonomiskt har jag såklart ingen uppfattning om ). Däremot tror jag att han behöver tänka igenom det några varv till.
|
|
|
|
#31 | |
|
Citat:
Är iofs inte övertygad om detaljerna i hans koncept. eller om du är ironisk, men det är ju en bekväm mur att gömma sig bakom att inte klargöra vilket. Hur som helst är det väl inget konstigt att spela tillsammans och eventuellt dela glädjen. Men det finns ju även en annan fluga att göra på smällen. Spelar man ett högvariansspel som V75 är det försvarbart att skapa ett andelsspel även om vi alla vet att en väl vald enkelrad har bäst väntevärde. Det har sin betydelse för likviditeten även eller kanske särskilt för en skicklig spelare att man vinner mer frekvent. Sen att man för att maximera väntevärdet kanske inte bör vinna så ofta är även det ett skäl att inte satsa hela sudden själv när man väger in sin totala ekonomi. Blir så hjärtligt less på arroganta ignoranta människor som tror sig veta allt coh specifikt att "en duktig spelare borde minsann ha pengar". Kunskap o pengar går sällan hand i hand, det tar alldeles för mycket tid att ta till sig kunskap och att då även ha tid att skrapa ihop pengar vilka i sig inte har något värde överhuvudtaget imo. Ha många bra dagar!
LOBOT-Spel måste förbjudas, två miljarder kineser väntar på att köpa en andel To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
jessi82 (+100) Senast redigerad av clarund den 2015-03-11 klockan 17:44. |
||
|
|
|
|
|
#32 | |
|
Citat:
Mvh Ulf-Heylel Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
clarund (+1) |
||
|
|
|
|
|
#33 |
Slippery
Det många halkar dit på är precis som betaltjänster och diverse experter
är storleken. För att visa att man är rent för 5-j*vlig på streckspel krävs system för 20-25000:-. Det är väl en del paradoxvarningsmoment22 på den. Givetvis spelar den duktige väldigt små system. Ikväll kör jag en enkelrad på 25 rankpoäng och så får det vara bra med det. Mvh Eddie Bell |
|
|
|
|
|
|
#34 |
|
Faen vad lätt det är att prata förbi varandra och aldrig komma till pudelns kärna.
Det är iof inte konstigt då det är lite krångligt. För att komma ur detta krävs struktur i analyser och diskussioner. Det finns många sätt att vinna eller förlora pengar på hästar. Det vet alla. Det finns ingen som hela tiden vinner! Det vet alla. Det finns dom som är lite bättre på att värdera hästars chanser gentemot utfall men aldrig hela tiden. De som har betalsiter har insett detta. Därför vill dom ha betalt för sitt analysarbete som dom ändå skulle göra, spelare som dom är. Är dom ärliga? ....ja så långt det krävs. Om dom har en superide kan dom lägga den längre ner i ranken. Dom vill ju inte att: ALLA ANDRA SKA HA MED DEN PÅ SITT SYSTEM. Att dom är bättre på att ranka än medelsvenne är ju klart bevisat sedan länge. Enskilda medelsvennar kan naturligtvis överglänsa betalsiter ibland men ej kontinuerligt. Innan man kan prata om bra spelstrategi måste man kategorisera vilken spelartyp man tillhör. Går du på skicklighet hos dig själv, tidningar eller betalexperter, kompisar eller mixar av detta kan du kallas Skicklighetsspelare. Går du på feeling, namn nr vilket här benämns tur är du Turspelare. Denna indelning räcker dock ej! För hur mkt och hur ofta spelar du? Den kanske viktigaste parametern då den också styr lämplig spelstrategi åtminstone om du räknar med att vinna på trav. De som har råd med större system och bättre rankning har bättre chans... än vad då??? Om du är bäst på ranking och spelar reducerat skickligt, dvs ej betalar för de med mindre sannolikhet(enligt dig själv) och har råd att skapa de system du vill så finns det ingen anledning att dela vare sig insats eller vinst. Det finns dock knappast någon här eller nån annan stans, någon som ligger på den nivån hela tiden. Antingen försöker man vinna genom egen tur eller skicklighet eller andras. Detta ger ett otal valstrategier. Oavsett dessa och avsett om man är storspelare eller mindre så är det lämpligt att värdera kostnaden för olika val av hästar och ibland kuskar. Skulle egentligen utvecklat detta lite mer men spelintresset tar överhand(V86). Kanske har jag bidragit med något kring att vi måste(borde) precisera mera vilken typ av spelarkategori vi tillhör. Annars kan vi aldrig prata oss samman i strategifrågor. |
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
Kan inte någon göra "travmatte 101" och klistra den. Det skulle underlätta OTROLIGT mycket att ha en "källa" som man kan hänvisa till när ulf-eddie svävar iväg.
Eller på grant-språk: Om man är medveten om att kusken varvar från bakspår så kan man aldrig lita på strecklistan över 3e handsfavoriterna. Nä gå till tobalshandeln och vänd på strecklistan och hoppas att den gröna springer snabbare än alla Harry-system. 50 rader eller 2000 spelar ingen roll om man inte reducerar stötvis över tid. |
|
|
|
|
|
|
#36 |
|
Det är egentligen inte så svårt med själva matten på streckspelen. Du skall som spelare över tid hitta rätt rad oftare per spelad rad, än vad kollektivet gör. Din träffprocent måste vara så hög att den också täcker spelavdraget. Det kan bli extremt lång väntan på vissa väldigt sällan förekommande rader, varför man gärna bortser från dem. Det kan också vara svårt att slå både kollektivet och spelavdraget på relativt lättfunna rader (i synnerhet då det gärna blir jackpot), varför man gärna avstår från dem också.
|
|
|
|
|
#37 |
Klassiskt tankerätt |
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
Sharp$: 8422Fotboll, testet slutfört Stats: 57 - 143 - 0 ROI: 95.31% Vinstprocent: 28.50% |
Travmatte.
2-3 favoriter, 0-2 5-7 rankade. Garanterat det bästa tips du någonsin fått. Du blir rik långsamt, men varför stressa ?
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått! Senast redigerad av putte64 den 2015-03-12 klockan 11:33. |
|
|
|
|
|
#39 | |
|
Citat:
är det dina favoriter eller insatsfördelningens favoriter =)
|
|
|
|
#40 |
Rollspel |
|
|
|
|
|
|
#41 | |
|
Citat:
Men egentligen kan det lika gärna gälla någon annans, man kan tex gå efter sin egen ranking. Betaltjänsterna förresten lämnar aldrig in sina spel. Det är inte det dom lever på. Och deras statistik är teoretisk då utdelningarna kommer av att dom aldrig lämnat in. Hade dom lämnat in hade deras förluster blivit än större. Mvh Ulf-Eddie |
||
|
|
|
|
|
#42 |
Reducerat matematiskt
ikväll om man skriver av strecklistan;
1- 4 Attack D = Favorit 2- 1,2,6 = Rank 2-3-4 3- 5 Kemas M = Favorit 4- 1,5,10 = Rank 2-3-4 5- 1,2,3,4,6,7,9,10,12 = Alla utom rank 1-11-12 6- 11,12,13 = Rank 2-3-4 243rader Så lätt är det (att spela reducerat). Mvh Ulf-Eddie Senast redigerad av Grant den 2015-03-13 klockan 20:36. Anledning: Glömt fel radantal. |
|
|
|
|
|
|
#43 |
Ovanstående "reducerade"
Ovanstående "reducerade" inte så mycket att efterhanda om, blev ca 1000:-
i ntovinst och långt ifrån de stora grabbarnas sjöande. Däremot drar tankarna iväg lite vad gäller vad som behövs för att bli en vinnare inom Atgs streckspel. Utgångspunkt diverse experters tankar inom olika avarter av travjournalistik. 1. Informationsinsamling 2. Analyserande 3. Ranking 4. Ett j*vligt stort system 5. Bortförklaringar 20000rader/10000:- är nog ett minimum enligt specialistkåren å V75 för att vara nära skuggan av att nästan vara nära att vinna. Slumpfaktorn är det som ställer till det annars hade det blivit vinst varje gång för något fel på kompetensen är det aldrig hos en riktig spelare. Frågan idag, om man ändå köper lite av slumpfaktorresonemanget, hur många rader/kronor krävas det för att bli en nettovinnare? V4:a 1000:- per dag = 365000:- om året? V5 också 1000:- / 365000:-? V64/65 3000:- per spelad omgång? V75 5000:- per omgång - 260000:-? Mvh Ulf-Eddie |
|
|
|
|
|
|
#44 | |
|
Citat:
|
|
|
|
#45 | |
AskultationCitat:
Även om man tänker sig att man blir jävligt gammal, själv siktar jag på ca 120 år, så kan jag tänka mig att det av olika anledningar inte finns någon anledning att vänta för länge med vinsten. ca 80år sen tror jag att fokus finns på annat än travspel. Då blir det alltså innan 70 så att vi hinner dricka upp lite av pengarna innan tåget går. Jag tror även att risken finns att vissa tvivel självaskulterar över tid. Därför tror jag att det finns en systemstorlek inom respektive streckspel som är optimal. V4=5x5x5x4=500r V5=5x5x5x4x2=1000r V6=5x5x5x4x3x2=3000r V7=5x5x5x5x4x2x2=10000r Mvh Ulf-Eddie |
||
|
|
|
|
|
#46 | |
|
Du följde normalfördelningen rätt bra.
Det går inte att vinna statistiskt men det kan ändå vara nyttigt om man vet hur normalfördelningen ser ut. Speciellt när man väljer sina villkor. Citat:
|
|
|
|
|
#47 |
|
Bra att du fick en slant där grant, men annars är det väl som så att man slkaspela på trav när man har ett eller helst ett par lopp som skiljer sig från kollektivet därmed inte sagt atgt jag baraspelar då men det är nog ett vinnande koncept ! att spela varje dag är nog dödsdömd men det är ju inte heller säkert ! spela v4 för tusenspänn om dan skulle ju va en utmaning för den med tid inte säkert det är så dumt ! men jag tror ändå på egna ideer även om de nästan alltid är fel !
|
|
|
|
|
|
|
#48 | |
|
Citat:
Annars har du rätt. Man ska aldrig spela om man inte har någon ide att spela på.
|
|
|
|
#49 |
Strecklistan
Det går att spela efter strecklistan men man måste veta att man gör det.
Många spelare även här på Sharps blir förnärmade när man påpekar att deras (5) streck är exakt de 5 första på listan, alltså rank 1-2-3-4-5. "Nej, jag har inte skrivit av jag har analyserat omgången i minst 200 timmar". Tror man att listan är rätt så är det bara att skriva av, tror man att listan är fel går det att rätta innan man fyller i kupongen. Mvh Ulf-Eddie |
|
|
|
|
|
|
#50 | |
|
Citat:
Vem är det som säger att man måste spela 500 unika rader bara för att man spelar för 1000kr?
|
|
|
|
#51 |
|
Mycket märklig diskussion. Det "beror väl på"? Oftast är 0 kronor den optimala insatsnivån. För en del spelare är 0 kronor alltid den optimala insatsnivån.
Men annars är det väl helt individuellt beroende på privatekonomi, målsättning med spelandet, förmåga att tåla stress och motgångar etc. Alla spelomgångar är också unika. Somliga förtjänar stora insatser. Andra inga insatser alls. Lite av gåtans lösning är att på förhand klura ut när man överhuvudtaget ska spela och att lära sig stå emot "spelsuget", som normalt alltid finns hos spelintresserade. |
|
|
|
|
|
|
#52 | |
|
Citat:
Det jag ställer mig frågande till är varför man prompt måste spela alla rader lika många ggr.
|
|
|
|
#53 | |
|
Citat:
Själv har jag inga positiva erfarenheter av viktade insatser på spelformer med fler lopp än Dagens Dubbel (där "ska" man spela med olika insatser på olika kombinationer). Tvärtom, jag har sumpat en hel del genom att lägga energi på flerbongsstrategier vid fel tillfällen. |
||
|
|
|
|
|
#54 |
|
Jag har inte varit något stort fan av målvinst/flerbongar, men jag måste samtidigt se verkligheten. De senaste 300 omgångarna på V64 har runt 1/6 gett mindre än 1.000kr i utdelning på en rad med sex rätt, trots att det gödslats med jackpottar. 1/3 av alla omgångar på V64 slutar med att utdelningen är lägre än 3000kr. Medianutdelningen ligger under 9.000kr.
Det är flera veckor sedan vi fick se en V64-omgång med sex fulla lopp, dvs minst 12 anmälda hästar i varje lopp. Det är numera standard med ett eller två lopp som har 6-7-8 anmälda hästar, och på det kommer strykningar som decimerar antalet möjliga rader ännu mer. Varenda omgång innehåller dussintals med breddloppshästar som borde tävla om kaffeburkar eller en vacker broderad tavla, men som istället står med i startlistan för en spelform som omsätter åtminstone 5Mkr. Jag gillar inte att hålla på och fiska efter småfisk, men om det är så glest mellan de stora att det är meningslöst att hålla på och jaga dem får man ändra strategi eller byta jaktmarker.
|
|
|
|
#55 | |
|
Citat:
Att rena flerbongsstrategier kan sluta i floder av grin och gråt och tandagnisslan, om man sätter "spelidéerna" men spricker för att man inte garderat tillräckligt djupt i något eller några lopp, håller jag med om till 100%. Det alternativet lider av exakt de svagheter som du räknar upp. Att det skulle vara korrekt tänkt för DD men inte för spelformer med fler lopp håller jag inte med om. Däremot låter det sig inte göras effektivt med manuella metoder.
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite! Senast redigerad av Strappa71 den 2015-03-16 klockan 00:10. |
||
|
|
|
|
|
#56 | |
|
Citat:
Tänkte inte på det
|
|
|
|
#57 | |
|
Citat:
tar du hänsyn till den enskilda radens utdelning, eller alla utvalda raders utdelning (dvs hänsyn till antal rader som får 5/6r också)? |
||
|
|
|
|
|
#58 | |
|
Citat:
Den programvara jag använder idag räknar enbart på alla rätt. Raderna med ett eller två fel brukar kunna ge 10-25% av den totala vinsten beroende på systemstorlek. Då kan man se sidovinsterna som en ren bonus eller buffert för att täcka felmarginalen i beräkningarna.
|
|
|
|
#59 |
|
Intressant och tack för svar. så ska jag nog testa spela lite. Kan tänka mig att du måste hålla koll på systemkostnad och systemgränser när du använder funktion och vill ha en rel hög målvinst.
|
|
|
|
|
|
|
#60 | |
|
Citat:
Bäst fungerar det på spel som t ex V4. ( Det var därför jag opponerade mig mot att det inte skulle vara vettigt att spela V4 för 1000 kr. )Där kanske man spelar för, säg 500kr. Att dubblera systemet kan göra att en del rader inte ens går plus. Då kan man använda den ökade insatsen till att öka den "minsta vinsten" istället. För spelformer med 7 eller 8 lopp är det ( oftast?! ) svårt nog ändå att få alla rätt.
|
|
|
|
#61 | |
|
Citat:
För mina andelsspel där valet att avstå spel inte finns tror jag som sagt jag ska prova spela så här då jag har någorlunda hög träffsäkerhet på bedömning av låg utdelning. Blir då tråkigt avstå enkla rader för att ingen vill ha några kronor o vinst/andel. Har t.om direktiv att inte spela för småsmulor... |
||
|
|
|
|
|
#62 |
|
Hmm, får nog medge att målvinstspel kan passa alldeles utmärkt för vissa spelare och till vissa omgångar. Oftast lätta omgångar och de blir ju fler o fler...
Själv står jag dock hellre över då. Eller försöker lura mig själv att det, trots allt, kan skrälla. För då blir det överutdelning! ![]() Det som verkligen komplicerar saken är ändå systemantalsbegränsningarna. De slår till ganska snabbt. Fungerar också som en insatsbegränsning och det vill man inte ha för en vinnande strategi. |
|
|
|
|
|
|
#63 |
|
Har sällan sett så mkt svammel i samma tråd.
Putte64 har helt rätt i att man knappast ska spela med statistiken för att vinna pengar, men visst bör vara medveten om normalutfallet. En annan iakttagelse som är korrekt är att ATGs begränsningar drabbar "oskyldiga". Alla utom ATG förstår att Jackpotten måste bort. Själv missade jag ca 40k med ett reducerat då jag gick för större pengar, inte för att min rank på 1-1-1-1-1-1-3 var för bra eller nåt sånt trams utan för att deras tilltag att ta bort V7 fick mig välja 40k som minimiutdelning. Systemet kostade 60 kr och hade jag spelat matematiskt hade jag haft fel spik i sista. Utd var 37k, prognosen 26k och det var jackpot. OM för dagen smällfine Raz McKenzie låtit bli att hoppa i avd 1 hade jag fått knappa 100k. OM V7 funnits kvar sitter den oxå för den lägre gränsen brukade jag ha avsevärt lägre på tiden man fick spela V7. Visserligen är man härdad, har tex ändrat en kupong jag hade blivit ensam på för 15 år sedan, men sån skit(idiotiska begränsningar och det vansinniga utlandsspelet) som ATG sysslar med har påverkat mitt intresse negativt. Det är numera sällan jag ens kollar listorna.
|
|
|
|
#64 |
|
Vet inte om ni märker det men något är väldigt fel i svenskt trav och särskilt hos ATG.
Den som tror att man har en chans är fel ute oavsett metod. punkt. Edit: Kan i och för sig se tillbaka på 2014 som ett bra år på V75 med en sjua á 18k med insats 100 kr på V7-tiden, dock hårfint över V7-gränsen, och en handfull vinster runt någon tusing med likaså blygsamma insatser. Nu är V75 ett såpass svårt spel att det inte bevisar ett skvatt. Vad som oroar är att travspelarna DRÄNERAS på pengar som kollektiv av utlandssyndikaten (med eller utan svenska kopplingar), skulle nästan vilja påstå att detta sker i regi ATG.
LOBOT-Spel måste förbjudas, två miljarder kineser väntar på att köpa en andel To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. Senast redigerad av clarund den 2015-03-17 klockan 10:44. |
|
|
|
|
|
|
#65 |
|
ATG har lyckats ge utländska syndikat ENSAMRÄTT att kapa åt sig Jackpotpengar.
Både V7 elimineringen och framförallt systembegränsningarna dikterar detta. Allra mest drabbar det vanliga spelbolag eller personer som skulle kunna tänka sig spela lite extra en Jackpot, särskilt om man vill spela reducerat. Vem som helst borde ju förstå att SAMTLIGA åtgärder ATG vidtagit hittills gagnar utländska syndikat. Vem som helst borde förstå att Jackpot numer skapar både ekonomisk ruin för travsporten och endast gagnar de som kan spela obegränsat stort och dessutom har kunskap för detta då Svenska spelare stängs ute från Godisshopen. Då har vi inte berört den Badwill (i motsats till reklamvärde i forna dagar) Jackpot skapar. Reducerade system jahaja men det kvittar ju när pengarna försvinner ut ur landet.
|
|
|
|
#66 | |
Jag, CladiusCitat:
Men min något reducerade tanke är; Måste väntevärdet vara just pengar? Ett ekonomiskt värde, eller det går att vänta på något annat? Med vänlig hälsning Ulf-Eddie Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
clarund (+3) |
||
|
|
|
|
|
#67 | |
|
Citat:
T ex blir väntevärdet för Vinnarspel på 2-oddsare som vinner 1 av 4 = -0.5 enheter per spel. Det "sanna väntevärdet" är omöjligt att veta för travspelande eftersom man bara får chansen att utföra ett försök med exakt samma förutsättningar en enda gång. Icke desto mindre är det meningsfullt att tala om ( ett uppskattat ) väntevärde.
|
|
|
|
#68 |
|
HaHaHa
|
|
|
#69 |
Ett svar... |
|
|
|
|
|
|
#70 | |
|
Citat:
Jag har läst den många gånger, och har den på nattduksbordet.
|
|
|
|
#71 | |
I väntan på GrantCitat:
Jag har varit sur o arg hela dagen men nyss hemkommen efter en joggingrunda (i maklig fart) hoppar jag in i tråden för att reda ut eventuella angrepp... Måste säga att du gjorde min dag, hahaha glad igen
LOBOT-Spel måste förbjudas, två miljarder kineser väntar på att köpa en andel To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. Senast redigerad av clarund den 2015-03-17 klockan 17:04. |
||
|
|
|
|
|
#72 | |
|
Citat:
Den kommer förvirra en del men är högst aktuell när det kommer till spel med hög varians och till synes omöjligt att förutsäga utfallen. |
||
|
|
|
|
|
#73 | |
|
Citat:
med samma betydelse/tolkas lika av alla inblandade. Mvh Ulf-Eddie |
||
|
|
|
|
|
#74 |
Negativa väntevärden
Även om gensvaret är dåligt å Sharps så tror jag att jag fortsätter med mina
negativa väntevärden å streckspelen. Bäst musik just nu förresten på det temat: "I know that you want to go, but I want much more that you stay." Om man som jag tycker om långa gitarrbaserade eposlåtar. Mvh Ulf-Eddie |
|
|
|
|
|
|
#75 |
|
Grant. Här kommer lite pep inför din reducering inför V75
https://www.youtube.com/watch?v=iTlv6OL0tc4 Sen måste man kanske skriva något om topic. Mina reucerade tankar är att inte reducera alls imorgon på V7. Det bör väl inte omöjligt att få betalt på femhundra svenska kronor. Eller har jag fel Grant? Annars finns risk att du reducerar bort dig. |
|
|
|
|
|
|
#76 |
Oh Aloha
och plötsligt kom den till mig tanken, hjärnfunktionenen.
Man gör en ram som sitter 90% av streckspelsomgångarna, V4/V5/V6/V7. Sen reducerar man så att möjligheten till alla rätt är 90%. Det innebär att man sätter alla rätt 81% av de spelade omgångarna. Jag återkommer ikväll när jag yxat färdigt. Mvh Ulf-Eddie |
|
|
|
|
|
|
#77 |
90% x 90% direkt efter strecklistan
90 x 90 efter strecklistan blev såhär;
Jokersystemet 11.20 - V64 - 2015.03.23 - Färjestad Avd. 1: 4 3 5 7 8 Avd. 2: 5 8 4 12 7 11 10 3 6 Avd. 3: 5 4 11 6 Avd. 4: 3 5 1 2 11 12 15 9 10 14 Avd. 5: 1 4 3 6 10 2 9 5 Avd. 6: 5 6 4 2 13 12 11 Poäng 1 Avd. 1: 38 25 15 15 4 Avd. 2: 30 25 17 7 5 4 3 3 3 Avd. 3: 81 6 4 2 Avd. 4: 20 17 16 10 10 7 6 4 3 2 Avd. 5: 33 26 12 9 6 4 3 3 Avd. 6: 33 18 13 12 11 7 4 Poäng 2 Avd. 1: 1 2 3 4 5 Avd. 2: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Avd. 3: 1 2 3 4 Avd. 4: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Avd. 5: 1 2 3 4 5 6 7 8 Avd. 6: 1 2 3 4 5 6 7 ABCD Avd. 1: A B B C C Avd. 2: A B B C C C D D D Avd. 3: A B B C Avd. 4: A B B C C C D D D D Avd. 5: A B B C C C D D Avd. 6: A B B C C C D Utgång 1: Min. 1 max. 1 vinnare måste vara med i denna. Avd. 1: 3 Avd. 2: 4 Avd. 3: 6 Avd. 4: 15 Avd. 5: 1 Avd. 6: 6 Startnr.: Startnr.summa måste vara min. 40 max. 40 i 6 av loppen Poäng 1: Poängsumma måste vara min. 200 max. 200 i 6 av loppen Poäng 2: Poängsumma måste vara min. 20 max. 20 i 6 av loppen ABCD: Min. 2 max. 2 A-hästar i loppen 1 2 3 4 5 6 ABCD: Min. 2 max. 2 B-hästar i loppen 1 2 3 4 5 6 ABCD: Min. 1 max. 1 C-hästar i loppen 1 2 3 4 5 6 ABCD: Min. 1 max. 1 D-hästar i loppen 1 2 3 4 5 6 Alla rader måste ha en beräknad utdelning på min. kr 30000 max. kr 90000 Ored: 100,800 rader Red.: 100% Kuponger: 64 Inlämn.pris: 67.00 Uppdaterat: 23.03 kl. 19:52 Förkastningstolerans: 2 Mvh Ulf-Eddie |
|
|
|
|
|
|
#78 |
Strecklistan
1 - 12 AMELIA ROBRIC Lundin Anders L - 8,56 -153 - 13942
13942 system kvar efter första å dagens V4:a lunch! Men var kom dom ifrån? Den var ju bara streckad på 13486 system. Är det Paribettare nu igen? Eller någon annan insider? Mvh Ulf-Eddie |
|
|
|
|
|
|
#79 | |
|
Citat:
Var har du hittat informationen att den bara var streckad på 13486 system?
|
|
|
|
#80 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#81 | |
|
Citat:
Streckfördelningen visar bara "rätt" i första avdelningen och hur många system som kvarstår är i princip ointressant att veta i förhållande till hur intressant det är att veta hur många rader som kvarstår. Dessutom beror streckfördelningen inte direkt på vilka rader som spelas utan snarare i vilken grad spelarkollektivet har lämnat in sammansatta system vs enkupongssystem.
|
|
|
|
#82 |
Transparens
Jag vill innan och efter en streckspelsomgång avgörs kunna utläsa på hur
många rader ett ekipage är streckat på, i % och i antal. Jag vill också på samma sätt kunna se antalet system. 4 uppgifter. Av ATG får jag 2. Jag får antalet rader i % och sen antalet system efter. Och jag förstår att ATG mörkar men det borde inte få vara så. När utlandspartnerproblemen började och ATG började med insats% samtidigt med streckfördelning stämde inte redovisningen. Det var fler system efter än före. Trots kontakt med ATG kunde dom inte förklara hur det kunde vara så. Dom löste det genom att ta bort förhandssystemredovisningen, streckfördelningen. Att det blir så är givetvis att det spelas "gratissystem", system som syns i streckfördelningen men inte i insatsfördelningen. Mvh Konspirations-Eddie |
|
|
|
|
|
|
#83 | |
Testa en teoriCitat:
Tror renset beror på Mr Looba Looba, trots tre förstarankade plus Indigious som kantboll ( se procenten). Nu har jag inte tillgång till den fina statistik som många andra här på forumet besitter, men fritt ur minnet så har vi i år haft Hasse Crebas med en åttonderankad, Oskar Svanberg med en åttonderankad och nu finnen i lärlingsloppet med en tionderankad som vinnare. Det får mig att fundera på Puttes villkor lite. Jag vet av diskussioner på min arbetsplats och i butiken att många drar strecket vid den sjunderankade hästen. I ett av mina bolag kör vi oftast två spik, två matematiska lopp och tre garderingslopp med 7*7*7 hästar varav minst en A-häst skall in. Garderingsloppen kostar då: A*AB*AB =1*7*7=49 rader B*A*AB=6*1*7=42 rader B*B*A= 6*6*1 =36 rader Vi utgår ifrån att jag lägger garderingsloppen i de lopp som har flest hästar. Kan någon med Joker eller HPT räkna ut detta åt mig: 1. Vad skulle det kosta att lägga till kravet 0-1 st 8-15 rankade i mina tre garderingslopp? Vi säger att det är två 12-hästars och ett 15 hästarslopp jag garderar. 2. Skall jag t om vara så tuff att jag tvingar in en 8-15-rankad? Risken är ju då att jag "reducerar bort mig", men jag hade ju ändå varit med på minst tre sjuor bara i år. 3. Är jag någonting på spåret eller är årets utfall inte representativt? M v h hakan11241 |
||
|
|
|
|
|
#84 |
|
361 rader som grund på 6 kuponger + sen dina matematiska garderingar. Tvingar du in 8-15 är du nere på 234 rader men fortfarande 6 kuponger. Använt HPT.
Senast redigerad av Fefaifb den 2015-04-03 klockan 22:27. Anledning: Tillägg |
|
|
|
|
|
|
#85 |
|
Inte svar på din fråga om rader, men du är något på spåret. Det här är statistik från de 137 senaste omgångarna, 959 lopp:
1.......370.......38,6% 2.......172.......17,9% 3.......129.......13,5% 4.........84........8,8% 5.........61........6,4% 6.........43........4,5% 7.........31........3,2% 8.........21........2,2% 9.........20........2,1% 10.......12........1,3% 11.........9........0,9% 12.........4........0,4% 13.........2........0,2% 14.........0........0,0% 15.........1........0,1% Om vi sedan kombinerar det med denna statistik: Alla inom Andel 1.......0,7% 2.......5,1% 3.......8,8% 4......16,1% 5......32,1% 6......46,7% 7......60,6% 8......68,6% 9......80,3% 10.....88,3% 11.....94,9% 12.....97,8% I 4 omgångar av 10 brukar det finnas med minst en häst rankad 8 eller sämre i rätt rad. Det är dem omgångarna man skall försöka fånga upp för att få betalt. När alla vinnare återfinns bland de sju bäst rankade är det vanligen Jackpot eller en blygsam utdelning på fem rätt. (Samma sak om minst 6 av de sju vinnarna är rankade topp 5 av kollektivet).
|
|
|
|
#86 | |
|
Citat:
Senast redigerad av Fefaifb den 2015-04-03 klockan 22:49. |
||
|
|
|
|
|
#87 |
|
Tips hur man bygger system?
Reducering är bästa sättet att spela men endast vi spel över 1000r annars är det väldigt lätt att reducera bort sig. tips till er som spelar för nån hundring eller 3 är att ta bort favoriterna i de lopp ni garderar t.ex. gissar att ni har 3 spikar 2 brukar vara de större i omgången och den tredje lite mindre spelad ponera att dina spikar sitter och ett lås med med första och andra eller tredje mest spelad, boom 4 lopp inne och ett värde på 150 spänn! säg att ni har tre lopp kvar med 6 häst i varje, vinner 1 favorit till så blir det ingen utdelning att snacka om! om ni streckar t.ex. favoriten och tredjehandaren i de lopp ni garderar tar det endast streck från skrällchanserna skippa de tre mest spelade i minst 2 av de garderade loppen och ta endast 4-10 mest spelade, enda sättet att spela om ni vill vinna lite pengar. säg att ni har 1 favorit och 2 skräll spikar ser det ju självklart annorlunda ut i byggnationen. lycka till i framtida spel! |
|
|
|
|
|
|
#88 |
|
Ok, tack för snabba svar!
Några tidiga reflektioner: 1. Putte påstår sig ju ha varit långsamt vinnande med sina villkor. Om man ser på Viroids statistik, betyder det att kollektivet har blivit bättre? Taktiken verkar ju inte fungera nu. 2. Vi har själva inte varit vinnande med vår taktik, i snitt har vi fått tillbaka 65% per år, vilket innebär att vi lika gärna kunnat spela Harry Boy. Det vägs i och för sig upp av att enstaka år har vi klonkat några större sjuor och gått plus, vilket motiverat oss att fortsätta. 3. Om vi oftast har 4*4 i de matematiska loppen spelar vi för ca 1000 kr/vecka. Med de nya villkoren blir det 2900 kr eller 1900 kr med det tvingande villkoret. Nu kommer väl inte alltid skrällen i våra garderingslopp men för enkelhetens skull så säger vi att den sitter där tre av sju gånger. Med Viroids statistik sätter vi sjuan 0,4*3/7, ca 1 gång av 15, vi avrundar till 4gånger per år. Detta skall då ge tillbaka 52*2900 kr=150800 kr. Inte helt säkert vi klarar detta, och dessutom skall ju spikarna och sparloppen sitta. Vi kanske får tillbaka 10-15% av insatsen på vinster i de lägre vinstgrupperna 5-6 rätt, som idag 128 kr. Måste klura mer på detta. |
|
|
|
|
|
|
#89 |
|
Medianutdelningen vid de tillfällen då sex vinnare varit rankade bland de sju främsta, och en rankad 8 eller sämre är 205.725kr. Median för sexrättsutdelning är 891kr och för fem rätt 91kr. Det är naturligtvis en väldig skillnad i utdelning om det är omgångens största favorit som sedan går och vinner ett lopp, streckad på 70% eller femtehandaren, streckad på 6%. Min uppfattning är dock att genomsnittsspelaren inkl Harry Boy är totalt vilse när de här lågt rankade hästarna går och vinner.
Jag ställer mer och mer krav på att det SKA skrälla när jag spelar, eller så skall det vara löjligt enkelt. (Spelvärdet i det senare har dock mångkupongspelarna upptäckt). Man vinner inte så ofta, men när det blir vinst så rasslar det till ordentligt på kontot. Man kan för övrigt vara långsiktigt vinnande med Puttes taktik också, frågan är ju vilket öga man har för spikar, svaga favoriter och var det kan skrälla.
|
|
|
|
#90 |
|
Gjorde en undersökning för något år sen. Tyvärr sparade jag inte resultatet då den bara visade ungefär vad jag förväntat mig.
Jag undersökte alla V75-omgångar som givit minst 250 000 för 7 rätt. Kollade så långt bak som ATGs resultatsida nådde. Var nog åtminstone sex år. Kan säga att det var betydligt fler högutdelningar då än det varit de senaste 1-2 åren, så underlaget var hyfsat stort. Frågan jag ställde mig var: i hur många omgångar vinner det minst en häst som man bränner på om man utelämnar en tredjedel av hästarna i just det loppet. Alltså hur många vinnare rankar man bland de fyra sista i ett 12-hästarslopp eller bland de fem sista i ett 15-hästarslopp? Enligt mitt sätt att se saken så är det i praktiken helgardering som gäller om man ska undvika att hamna i den situationen. Klarar man inte att hitta vinnaren på 8 hästar så kan vinnaren nästan lika ofta vara sistrankad som tredje från slutet. Resultatet blev: knappt 70%. I knappt 70% av omgångarna, som givit minst en kvartsmille för 7 rätt, vann minst en häst som man skulle få problem att hitta om man inte helgarderade loppet. Även om den verkliga siffran skulle vara 60% så behöver man oftast en fetpropp för att utdelningen ska dra iväg. Min lilla undersökning stöttar alltså tanken på att helgardera potentiella skrällopp och reducera så att max en skräll får vinna. Annars spricker man oftare redan där i högutdelningsomgångar, oftare än man inte gör det. |
|
|
|
|
|
|
#91 | |
|
Citat:
Wow, så här såg det inte ut för 20-30 år sen. 56,5% vinnare på två hästar och 70% vinnare på tre hästar.Från minnet tror jag att det brukade vara knappt 50% på två och ca 62-63% på tre. Inte att undra över att jackpotarna haglar. Ja, det måste man ju också begrunda när man spelar. Inte bara vilka lopp som ska helgarderas. |
||
|
|
|
|
|
#92 | |
|
Citat:
Och längre ner i ranken ska vi bara inte tala om! Hur många verkliga 7ehandare som var 9a-12a i streckfördelningen går det bara att spekulera om. Det enda vi vet är att vi har ett bättre mått idag. Och det kan vara en delförklaring till att andelen jackpott-omgångar ökat. När streckfördelningen skrotades så "tvingades" många att använda mer relevant spel-info än tidigare. Det är rimligt att anta att detta har hjälp till att trycka ner utdelningarna.
|
|
|
|
|
#93 | |
|
Kanske har spelarna blivit bättre.
Längesedan jag tog reda på vad som var mest lönsamt. Då tänker jag på nettot, höga utdelningar i sig räcker inte. Hur ofta inträffar de, hur svårt är det att pricka in dem, och hur dyra blir systemen måste man också fundera på. Citat:
|
|
|
|
#94 | |
|
Citat:
|
|
|
|
#95 | |
|
Citat:
|
|
|
|
#96 | |
|
Citat:
varje kupong innehåller en hög andel rader som det blir jackpot på vid fem rätt. På i princip varje harrykupong finns även rader det aldrig kan bli någon utdelning på 6r. Så, totalt sett skulle jag bli förvånad om Harry som helhet slår spelavdraget även om de tar ut hästarna med stor hänsyn till vinstchans (viktat åt insatsfördelningen), kryddat med några potentiella "värdehöjare". Men lite orättvist kanske att se Harry som en enda spelare... ![]() Medvetet? Självklart är harryspelare av typen som triggas av att få små vinster då och då istället för att spela långsiktigt och få vänta många månader på vinster. Men en enkel kryssruta: "lämna inte in rader som riskerar jackpot" kunde våra gamla mammor, farmor och snabbköpskassörskan ändå fått tillgång till... I praktiken är det väl också så att ATG genom Harry och sina utlandsavtal skänker bort xx kr per satsad Harry-hundralapp till utlands-affe?
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Viroid (+5) |
||
|
|
|
|
|
#97 | |
|
Citat:
Måste nog införskaffa lämpligt reduceringsprogram. |
||
|
|
|
|
|
#98 |
|
Som jag ser det så är det bombandet av information som sänker utdelningarna. I de flesta omgångarna ligger de flesta vinnarna högt upp i spellistan och då kan det inte bli så hög utdelning. Som det har vart sista året så kan man nästan inte gå plus om man konstant spelar för att vinna stora summor. Det blir utdelning för sällan och det krävs ganska stora system för att täcka alla rader som betalar över en halv miljon eller vad man har satt ribban på så inte säkert att man sätter den i alla fall när det väl blir utdelning.
Ser egentligen ingen anledning att kryssa bort någon rad som ger tillbaka mer än insats + spelavdrag men alla har väl olika tankar. Spelar man Harry Boy varje vecka så tror jag att man går + över ett år. Har testat ett tiotal gånger och aldrig haft mindre än 5 rätt. Inte heller haft 7 någon gång som gett något speciellt men ligger + på Harry Boy. Optimalt spel när det är stora favoriter som infriar. Var säkert många Harry som satt i går och troligen blir det lika många i morgon. |
|
|
|
|
|
|
#99 |
|
Blev lite fel att skriva optimalt men menar att chansen att man vinner på Harry Boy är troligen större när favoriterna infriar än när man själv gör systemet då det är större risk att man garderad bort de "klara" för att nå högre utdelning. Harry har troligen spikat de istället.
|
|
|
|
|
|
|
#100 | |
|
Citat:
|
||
|
|
|
|
|
#101 |
|
Det här med reducerade tankar är ganska intressant. Mest är det väl för att kunna reducera bort rader man inte vill betala för man använder joker och dylikt.Men ju mer man reducerar desto mera minskar ju också sannolikheten att vinna. Man reducerar ju vinstchansen med lika mycket.
Att enbart spela för hög utdelning är väl ungefär som att söka jaktlicens för ett kaliber 50 med militäriskt utseende. Chansen finns men den är minimal att lyckas med. |
|
|
|
|
|
|
#102 | |
|
Citat:
Det är tufft att bli en vinnare enbart på statistiska utfall, men med lite koll på hur det faktiskt brukar se ut behöver man inte vara en så rasande skicklig spelare för att ändå ha ett bra försprång på kollektivet.
|
|
|
|
|
#103 |
|
vad räknas egentligen med att ha försprång på kollektivet. Alla rader är väl egentligen bättre än den rena favoritraden,som i sig är ganska osannolik.Spellistan är ju en sammanslagning utav alla som lämnar in. Borde väl vara medelvärdet eller medianen utav alla man skall vara bättre än eller ?.
Ligger man över medianen i snitt så borde man väl vara vinnande om man inte spelar väldigt stora system. Jag gör inte det så jag kan vara vinnande med betydligt mindre än så. Men spelar bara för att jag tycker att det är kul. Antar att man måste vara väldigt beräknande om man måste leva på det men tycker då att man bör ta det lite lugnt med streckspel och spela mera på "säkrare "spel. |
|
|
|
|
|
|
#104 | |
|
Citat:
|
|
|
|
#105 |
|
Du ser en blandning av allas spel även proffsens. Tror att Harry faktiskt ligger närmare nu när det går på instatsfördelning än vad det gjorde när det gick på streck. Men kanske bara något jag fått för mig. Tror att jag ska testa för skoj skull att lämna in sena Harry Boy och se hur dåliga respektive bra rader man får..
|
|
|
|
|
|
|
#106 | |
|
Citat:
![]() Skämt åsido, kollektivet är en blandning av alla möjliga spelare, vill jag vinna måste jag kunna slå dem alla då och då.
|
|
|
|
#107 |
|
Den ursprunliga Harry hade en återbetalning på 35% jämfört med totalens 65% övriga inte Harry spelare hade alltså en återbetalning på mer än 65% ! Men sedan har ju spikharry kommit och möjligheten att fylla i egna hästar och låsa lopp detta har säkert medfört att Harrys återbetalning har ökat men jag tror ändå inte att Harry har passerat 65% ! Att tro att man skulle gå plus på att spela Harry är nog mer än måttligt naivt ! naturligtvis kan man klonka men enda chansen att gå plus på trav är nog att vara påläst kunning på att bedöma chanser och duktig på att konstruera system samt att ha bra minne! Sedan kan ju alla ha tur och det är ju bra för annars är vi alla rökta !
|
|
|
|
|
|
|
#108 |
|
Nu menar jag inte varje gång men de omgångar som man ser redan innan att man kommer att vara chanslös på. De som inte ger någonting. Tror att man har ganska stor chans att sätta de med Harry Boy. Tänker slänga in för någon hundring istället för att avstå och testa.
Jag förstår inte riktigt hur man räknar att man slår kollektivet på ett streckspel när man inte vet någonting om hur raderna är placerade. Inte ens säkert att insatsfavoriten och radstreckfavoriten är samma ekipage. Hur räknar man ut ett tänkt utfall som är bättre än kollektivets?. Ett vinnarspel är ju ganska uppenbart om det är bra eller dåligt kontra insatsprocenten men ser inte sammanhanget på samma sätt på ett streckspel. Kanske är trög eller full. Fick ett litet återfall efter några nyktra månader Senast redigerad av draken den 2015-04-04 klockan 21:48. |
|
|
|
|
|
|
#109 | |
|
Citat:
Ju högre varians ett spel har, desto längre tidsperspektiv får man ha.
|
|
|
|
#110 | |
|
Citat:
Jagar man miljoner vinner man aldrig. 50-100 laxar är lättare. Den sätter jag tillräckligt ofta för att gå plus. 350000 är mitt rekord, och jag kan kan inte vinna mer på mitt sätt att spela. Allt handlar om att vinna pengar. Hade vi varit tio som delade hade jag lirat annorlunda.
|
|
|
|
#111 | |
|
Citat:
Samt om några veckor så finns ju även möjligheten till filinlämning!
|
||
|
|
|
|
|
#112 |
|
Jag ligger oftast i intervallet 20-100k. Man vet hur man spelar efter ett antal år och kroppen känner om det är värt att lämna in eller inte bara man ser på startlistan. Blir det mindre eller mer är jag oftast helt chanslös så då får jag ofta gensvaret totalt ointressant omgång från kroppen. Nu på senaste åren har jag valt att helt stå över dessa omgångar som jag tidigare förlorat pengar på exakt varje gång .
Det är ju inte speciellt svårt att vinna mer än man satsar. Det borde man göra de flesta omgångarna om man viktar insatsen efter ett troligt utfall och åtminstone få tillbaka insatsen på småvinsterna men det är ganska ointressant tycker jag. Om jag lämnar in för tusen kronor vill jag inte vinna 1500 på v75. Det är totalt ointressanta pengar för att vinna på 7 lopp. |
|
|
|
|
|
|
#113 |
Ensam
Jag känner mej alltid lite ensam som förlorare.
På ett forum är garanterat alla på plus, nere på tobaken sätter dom allt. Funderar på att starta ett Atg.tillsammans, "Loosers", men med bara en i laget är det inte så spännande. Har jag skrivit det att ett av mina platsspel kom 5:a förra veckan? Snart sitter den. Mvh Ulf-Eddie |
|
|
|
|
|
|
#114 |
V5 är svaret
V5 är svaret på våra frågor, varje dag.
Det gäller bara att få tummen ur och verkligen spela (det) varje dag, minst. Ramen sätter jag ca 98% av samtliga omgångar nu gäller det bara att INTE snåla med insatsen. 1000:- per omgång kan det vara svaret? Mvh Ulf Borg |
|
|
|
|
|
|
#115 |
|
Medianutdelningen på V5 är 2480kr, men det är ett spel med stora variationer på innehållet. Det blandas med ömsom breddlopp på landsortsbana en tidig lördagsmorgon, ramloppen runt Solvallas V86-lopp, saxbanans bästa lopp och fem V75-lopp.
|
|
|
|
#116 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#117 |
|
Det är väldigt många rader med relativt låg utdelning, och enstaka med riktigt hög utdelning som verkligen höjer medelvärdet. Jag har på 496 omgångar utdelning över 250.000kr 14 gånger, och utdelning under 1.000kr 91 gånger. 21 gånger har det slutat med utdelning på 4 rätt.
|
|
|
|
#118 |
|
Ber om ursäkt för min provokation Viroid. Jag anade att du hade koll.
Själv för jag inte bok utan allt sitter i huvudet. Och det säger egentligen allt. Blir det riktigt allvar av V5-projektet så blir det någon form av begränsning tex Sverige kväll. Annars är det stora Jokerramar som grund. Mvh Ulf-Eddie |
|
|
|
|
|
|
#119 | |
|
Citat:
Jag gick minus förra året och blev förbannad så jag låste min insats på ATG. I år kommer jag troligen inte gå minus om man räknar på vad jag sätter in kontra tar ut. Har bara några tusen kvar + spelavdraget att ta ut för att gå plus minus noll på hela året om man ställer det mot vad jag får sätta in så det borde jag klara. |
||
|
|
|
|
|
#120 |
En Jokerprovokation en söndagsmåndag.
Halmstad - direkt efter strecklistan.
1- 4,5,8,10,11,13,14 Bortreducerad 13 2- 5 WILD IS THE WIND 3- 4 THUNDER PEAK 4- 1,2,6,7,8,11,12 Bortreducerad 2 5- 1,2,3,4,5,6,9 Bortreducerad 3 6- 2,4,6,7,10,11,12 Bortreducerad 11 2A&2B&1C&1D 144 rader Fokus 30000-100000:- Mvh Ulf-Eddie |
|
|
|
|
|
|
#121 |
Magspel
och magspel en tisdagsmåndag och då blir kontot reducerat.
Ax 6 - 6 KING OF THE STAR 07 - 1 DIAMOND RIVER 08 - 5 DIVAS REVANSCH 09 - 3 RED SHREW 10 - 7 BUFFON BOKO 11 - 8 PERFECT TOLL el. straffspark Ivar? Mvh Ulf-Eddie |
|
|
|
|
|
|
#122 |
Om man är riktigt seriös
Om man är riktigt seriös så finns det inga genvägar till vinst. Inte Harry eller
Joker eller HPT, det handlar om kunskap, kompetens, analys och information. Olle är väl den på Sharps som är bättre än han vet, i massan verkar det annars var lite mycket önskebadkar. Undertecknad är som vanligt lite stolpskott och orkar inte lägga ner den tid som behövs. Nu ska jag lägga ner tid på Solvalla lopp 3 och återkommer här med skämsranken. Mvh Ulf-Eddie |
|
|
|
|
|
|
#123 |
|
5-9-12-7-10-4-3-8-11-2-6
Tips 5-10-(4-2-6) Mvh Ulf-Eddie |
|
|
|
|
|
|
#124 | |
|
Citat:
Men om man saknar de väsentliga delarna, som Grant nämner, så kommer man aldrig att nå över "vinst-krönet".
|
|
|
|
#125 |
|
Självklart är det så. Jag har personligen vunnit helt klart mest igenom matematiska system. Men klart det finns genvägar, kanske inte långsiktigt. I mina ögon är reducering en genväg. Men för mig har den genvägen oftast varit negativ.
|
|
|
|
|
|
|
#126 | |||
|
Citat:
Citat:
Citat:
Mvh Ulf-Eddie |
||||
|
|
|
|
|
#127 |
|
Något sorts svar finns i post 83 i veckans V75-tråd. Täcker dock inte hela ämnesområdet, om man säger så...Svåra grejer.
|
|
|
|
|
|
|
#128 |
|
Ställer min fråga här då den trots allt handlar om reducering. Har spelat reducerat cirka två månader och använder Johan Lindvalls mall från 2007 som grund, första gången vi använde den så blev det netto 9000:-. Succestart enligt mig, men sen har det gått tyngre.
Min fråga är om nån sitter på ett mer uppdaterat dokument att använda eller är det fortfarande aktuellt. Länk nedan till dokumentet. Tyvärr fick jag inte posta länken men följande sökfras bör ge första träff. v75-med-liten-insats |
|
|
|
|
|
|
#129 | |
|
Citat:
Men visst händer det att matematiska system vinner också. Vi ser det i vinstlistorna varje dag nästan. En del har slagit kollektivet, andra inte, det beror ju på utdelningen.
|
|
|
|
#130 | |
|
Citat:
Ger man sig på att spela efter en mall vecka efter vecka är det bra att föra bok över var man sprack någonstans och se om man kan hitta ett mönster.
|
|
|
|
#131 |
|
Nu kan det kanske bli ett långt svammelinlägg men skall försöka att inte bli allt för långrandig.
Jag kan ju givetvis titta på insatslistan och välja antal hästar i alla lopp därefter och ta bort favoriten där det behövs för att på så sätt få ett bra spelvärde på alla rader men då spelar jag rent speltekniskt utan en tanke på hur loppen kommer att avgöras och på hur den faktiska segerchansen ligger. Finns inget som säger att systemet blir bättre för att jag tar 5 hästar i ett lopp istället för 8 bara för att spelvärdet blir sämre eller bättre för några av de tilltänkta raderna. Jag tror att man måste blanda lite ibland mellan det teoretiska värdet med det faktiska utfallet för att komponera ett bra system. Tror nästan att man vinner ibland på att ha med även negativa rader i längden. Det är inte värdet innan du vinner något på, det är utfallet. Finns det någon spik som har dåligt spelvärde oavsett hur mycket den är spelad. Tveksamt. Den har 100% av dina streck och 100% av din insats i loppet. Finns ingen häst som är spelad så mycket. Kan ett system byggt på enkelrader någonsin ha dåligt spelvärde när det består utav bara spikar i varje lopp på varje kupong.Det tänkta utfallet är 0% rensning och 0 % värdeökning Om man drar en liten parallell till den gamla greken som skulle tävla med sköldpaddan på 100m. Han sprang 10ggr så fort som sköldpaddan. Sköldpaddan fick 90m försprång. Vem vann?. Den logiska säger att de kom lika. Han springer 100m när sköldpaddan springer 10 så ganska enkelt. Den praktiska säger att givetvis vinner Greken. Sköldpaddan kommer inte att springa hela tiden och definitivt inte rakt fram. Den teoretiska säger att sköldpaddan vinner. När greken har sprungit 90m har sköldpaddan sprungit 9m. När greken har sprungit 9m har sköldpaddan sprungit 90cm. När greken har sprungit de där 90cm har sköldpaddan sprungit 9 osv. Han kommer aldrig ikapp. Vem har rätt?. Förmodligen alla. Jag tror att man når bäst slutresultat genom att kombinera de bäst betalda raderna med de raderna med högst sannolikhet för att vinna så ofta som möjligt. Inte behöver man alltid få de bäst betalda raderna för att vinna mer än man satsar. Kollektivet ligger ganska bra på det. Strecksson har väldigt ofta vinnarna med högt upp i listan. Blev lite fyllesvammel nästan,fast jag är nykter haha. Rätta mig Viroid. Senast redigerad av draken den 2015-04-10 klockan 13:04. |
|
|
|
|
|
|
#132 | |
|
Dra inga paralaleller till gamla greker.
Spela ALDRIG det sannolika. Citat:
|
|
|
|
#133 |
|
Varför inte?. Det högst sannolika är inte detsamma som en ren favoritrad som är mycket osannolik. Om du bara spelar på värde utan att kunna analysera om det är värt att spela på är det totalt bortkastat.
Ett teoretiskt bra spelvärde medför inte automatiskt ett bra utfall. Senast redigerad av draken den 2015-04-10 klockan 12:43. |
|
|
|
|
|
|
#134 | |
|
Citat:
Med sannolikt menade jag spelarnas sammanlagda sannolikhet.
|
|
|
|
#135 | |
|
Citat:
Det är BARA ett teoretiskt bra spelvärde som medför ett bra utfall ( över tid ). Att ta med negativa rader försämrar utfallet över tid ( men minskar svängningarna, vilket är en helt annan femma. ) Det känns som att du definierar spelvärde lite vingligt. Hur ska man kunna veta om det är "värde" om man inte har analyserat?
|
|
|
|
#136 |
|
Jo jag vet men jag är inne på matematiska system där du automatiskt ger varje häst samma vinstchans och resten 0. Då styrs du av antalet hästar i loppen. Har du 5 hästar har du gett alla 20% vinstchans och för att få ett positivt spelvärde innan måste alla hästarna vara spelade på under 20%. Skulle säga att man nästan försämrar systemet genom att bara spela efter hur alla andra har spelat och inte streckar de man själv tycker har störst vinstchans.
Kanske har fel men tycker att man även bör lägga in de sannolika raderna också om de inte finns med bland de positiva spelvärderna för att öka chansen till vinst eller minska svängningarna. För om du har analyserat rätt så ser du ungefär om raden kommer ge mycket eller lite. Svårt att förklara vad jag menar men hoppas att du förstår.. |
|
|
|
|
|
|
#137 | |
|
Citat:
|
|
|
|
#138 | |
|
Citat:
Observera att "spelvärdet" ligger PER KOMBINATION. En häst kan vara hur spelvärd som helst individuellt. Men om du bara spelar den i kombinationer med övervärderade hästar i övrigt så går värdet snabbt upp i rök. Och omvänt så finns det absolut argument för att inte ta bort en sannolik men övervärderad vinnare helt och hållet från systemet. Men att spela den i kombinationer med andra övervärderade hästar är ett perfekt recept för 100%-ig spel-sotdöd.
|
|
|
|
#139 |
|
Hur mycket vinstchans ger du den då på en matematisk kupong med 5 hästar med samma insats. Du har ju ingen chans att vikta eller reducera till något annat eller har jag fel.
|
|
|
|
|
|
|
#140 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#141 | |
|
Citat:
Jag förstår inte varför du gör den direkta kopplingen mellan insats per rad och sannolikhet per rad. Det du ska jämföra är sannolikheten för att en viss rad ska gå in med det förväntade oddset ( = utdelningen/radpriset ). Med ditt sätt att resonera sätter man även samma sannolikhet på varje rad i ett reducerat system utan flerbongar. ( Eftersom man lägger samma insats på varje unik kombination ). Observera att sannolikhetsbedömningen per häst inte har något "egenvärde". Anledningen till att man gör den bedömningen är att den krävs för att kunna bedöma sannolikheten för kombinationer där den hästen är med. Det är radernas sannolikhet som är det väsentliga.
|
|
|
|
#142 |
|
Indirekt så är det väl det man gör. Var väl därför många började med att reducera . Man kollade hur många möjliga kombinationer det finns enligt pascals triangel .För att kunna vikta insatsen efter sannolikheten till vinst började man dela upp i ABC för att det inte är så smart att ge alla lika mycket chans då det troligen inte har samma chans i loppet.
|
|
|
|
|
|
|
#143 | |
|
Citat:
Det är inte nödvändigtvis smart att lägga mest insats på den häst man tror har störst chans att vinna loppet.
|
|
|
|
#144 |
|
Det händer att hästar man bedömt ha ett sämre spelvärde går och vinner ett lopp. Det händer varje dag, om jag skall vara ärlig. Därför måste även de hästarna med i ramen i någon omfattning. Jag vill ändå understryka att det går inte att bli en långsiktig vinnare på trav om man inte vågar plocka bort en och annan betrodd från ramen.
Det kan göras på olika sätt. Ett sätt jag brukar använda är att ta omgångens två mest streckade (eller ettan och trean, alternativt tvåan och trean) och sedan sätta kravet att endast en av dem får vinna. Det är ett ganska bra sätt att ha dem med, men ändå trycka ned antalet streck på dem. Man kan också vara relativt säker på att om bägge vinner så blir utdelningen ganska dålig. Ett annat sätt är att försöka pricka in ett par favoriter som man tror får svårt att vinna, och lämna dem utanför ramen helt. Dåliga lägen, oskicklig kusk, tveksam form, skum bana etc. Det finns många skäl till att fälla en favorit, och lyckas man är det nästan lika mycket värt som om man satt en spik. Man måste inte vinstchansbedöma varje enskild häst för att spela med bra spelvärde. Det räcker ofta att man hanterar de relativt få hästarna som har mer än 20% av strecken på sig rätt och sätter en spik så har man kommit rätt långt. Jag vill dock verkligen framhäva fördelarna med att använda ett reduceringsprogram och med hjälp av ABC-villkor, utgångar och några nyckeltal forma systemet till något som den matematiska spelaren inte kan uppnå.
|
|
|
|
#145 | |
|
Citat:
Det stämmer till hundra procent, man måste utgå från att man kan ha fel och spela därefter. Det är då man vunnit när man minst anat det.
|
||
|
|
|
|
|
#146 | |
|
Citat:
Jag har själv spelat reducerat i många år men satte inte flera 7or för det. Däremot fick jag flera tröstvinster. Har sagt i ett par år att jag ska börja igen med joker eller hpt men inte kommit mig för så kan inte vara så intresserad. Men skall nog göra det snart. |
||
|
|
|
|
|
#147 | |
|
Citat:
behöver inte vara så avancerat. De stora på sidan kan det här många gånger bättre än jag men min tanke är (bara); Jag tror INTE att raden blir X-X-X-X-X-X ikväll. Det är denna tanke om "inte" som många spelare har svårt för, därför spelar dom matematiskt. Jag tror INTE att sex streckfavoriter vinner ikväll. Och jag vill inte att dom gör det heller. Mvh U-E Senast redigerad av Grant den 2015-04-10 klockan 19:54. Anledning: Omtanke |
||
|
|
|
|
|
#148 | |
|
Citat:
Om jag spelar 50 kr vinnare på 2 hästar i samma lopp varav den ena står i 5 ggr och den andra står i 10 ggr. Har jag då nödvändigtvis bedömt sannolikheten för deras chanser att vinna helt lika?
|
|
|
|
#149 |
|
Jag spelade bara reducerat förut. Gjorde egna reduceringar och höll på och konstrade med en massa blocksystem och andra kombinationer. Ett matematiskt i grunden och ett ettfelreducerat ovapå för att få tillbaka insatsen och annat joks. Känns inte lika spännande längre. Känns lite som att man kan vinna bara genom att vara bra på att reducera,utan att ens ha sett en häst. Det känns inte som en utmaning ens
|
|
|
|
|
|
|
#150 |
|
Om du lyckas spela vinnare i ett av loppen med olika insats på en v75 bong så blir jag mäkta imponerad över dina reduceringskunskaper
|
|
|
|
|
|
|
#151 | |
|
Citat:
De fattar helt enkelt inte detta. De analyserar som galna och har bra koll, men de kan ingenting om spelteknik. Hela tiden hästens sannolikhet som skall diskuteras, inte radernas... Därför tror jag jag Strappas spelsätt lämpar sig bäst för ensamvargar men i bolag blir det svårt, om man inte är pedagog
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
peozz (+20) |
||
|
|
|
|
|
#152 |
|
Det är klart att Strappa har rätt. Jag säger definitivt inte någonting emot det. Jag undrar bara egentligen hur man gör på ett matematiskt system.. Eller har jag snöat in mig i en tankevurpa jag inte kan ta mig ur?.
Jag säger ju indirekt att det inte är försvarbart att spela ett matematiskt system ,då man ger alla samma vinstchans. Jag kan ju värdera hästarna på samma sätt men när jag skriver ner alla hästarna på samma kupong ger jag ju de indirekt samma vinstchans och måste räkna på ett annat sätt igen för att få ihop det Eller? Om du reducerar så lägger du mer frekvens på de du tror på . De som du har gett störst vinstchans kommer att förekomma oftare på dina rader än de du har satt som väldigt liten vinstchans på. Det är ju ett mer lönande sätt att betta på än att tro att alla har lika stor vinstchans.. Det förstår alla men det jag undrade var hur man ska tänka för att få med endast "positiva" rader på ett matematiskt. |
|
|
|
|
|
|
#153 | |
|
Citat:
|
|
|
|
#154 |
|
Panik. Får inte upp filen från HPT till atg.
Felmeddelande " Angivetspel inte tillgängligt eller felaktigt ifylld. Kupong 1 ID " Vad är fel? Vad gör jag. |
|
|
|
|
|
|
#155 | |
|
Citat:
Det VIKTIGA är att se till att övertyga sig själv om att alla utvalda ( eller åtminstone en väldigt stor majoritet av raderna ) rader har ett "positivt väntevärde". Ett positivt väntevärde = raden är spelvärd = jag TROR att raden går in oftare än vad spelpoolens odds = utdelningen. Det finns manuella grovhuggna sätt att göra det precis som Viroid beskriver. Eller så använder man något slags reduceringsverktyg.
|
|
|
|
#156 |
HPTare |
|
|
|
|
|
|
#157 |
|
Man kan göra sin egen sannolikhetsbedömning av varje häst och jämföra spelarkollektivets bedömning av varje rad med din egen. Det blir ju dock ganska meningslöst om du ska köra matematiskt och inte tänkt plocka bort några rader...
|
|
|
|
#158 |
Meningslöst?
Meningslöst att köra matematiskt är kanske att ta i...
V4 tex 1- 1,2,3,4 2- 1,2,3,4 3- 1,2,3,4 4- 1,2,3,4 256 rader 25% insatsfördelning på varje ekipage. Går det att ställa tex 40-30-20-10? Fortfarande "matematiskt"system. Mvh Ulf-Eddie |
|
|
|
|
|
|
#159 | |
|
Citat:
Att bedöma sannolikheten för de enskilda raderna i ett matematiskt system behöver inte alls vara meningslöst. Tvärtom så är det sunt att se till att åtminstone undersöka hur sannolikheten för respektive rad förhåller sig till oddset ( dvs den förväntade utdelningen ). Sedan ser jag att det är många som snöat fast kring insatsfördelningen per häst i systemen. Det är knappast det som avgör om man spelar effektivt eller inte. Möjligen påverkas variansen.
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite! Senast redigerad av Strappa71 den 2015-04-20 klockan 18:47. |
||
|
|
|
|
|
#160 |
|
Det jag tror HPT menar är omdu gör den förändring som du föreslår här är systemet inte längre matematiskt !
|
|
|
|
|
|
|
#161 |
Tänkte köra in ett V86
Joker ikväll på liverättning.se med den vanliga 99% reduceringen.
Är det någon som har några tankar om begräsningsramen tex utdelningsspann? Mvh Ulf-Eddie |
|
|
|
|
|
|
#162 |
Det stora problemet? |
|
|
|
|
|
|
#163 | ||
Fortfarande överraskad
Fortfarande överraskad är jag över att inte fler "spelar" reducerat här på
Sharps. Och sen dom som "spelar" matematiskt inte längre lämnar in sina system, möjligtvis bjuder man in på en delefterhandare. Måste skaffa HPT, riktig tunga funktioner där; Citat:
Citat:
Igår var medelsnittssystemet på 137 rader? Förra lördagen var det såhär, 135 före första avdelningen. Omsättning: 71714220kr * Antal system: 1060981st * Antal rader: 143428440st * Snittsystemet: 135 rader 1 = 7* 18% = 25817119 rader och 311351 system * 83 raders 2 = 5* 17% = 04388910 rader och 110169 system * 40 raders 3 = 2* 36% = 01580008 rader och 072659 system * 22 raders 4 = 2* 07% = 00110601 rader och 010994 system * 10 raders 5 = 8* 05% = 00005530 rader och 001428 system * 4 raders 6 = 7* 22% = 00001217 rader och 000918 system 7 = 8* 43% = 00000523 rader och 000784 system Lite mysko att systemstorleken minskar efter varje avdelning? Eller vad tycker Jens S? Mvh Uffe |
|||
|
|
|
|
|
#164 |
Kvällens exprettsystem
Inget HokusPokus, direkt efter strecklistan som alla andra.
Jokersystemet 11.20 - V86 - 2015.11.11 - Delad spelomgång Ranking Avd. 1: 2 Avd. 2: 4 Avd. 3: 10 3 9 2 12 4 8 11 Avd. 4: 9 5 12 4 6 10 7 2 3 Avd. 5: 4 3 13 15 10 8 2 11 Avd. 6: 6 2 3 1 4 7 12 9 11 Avd. 7: 3 2 9 6 11 5 4 10 7 Avd. 8: 2 Poäng 1 Avd. 1: 38 Avd. 2: 82 Avd. 3: 46 20 15 6 4 4 2 1 Avd. 4: 60 16 8 3 3 3 2 2 1 Avd. 5: 29 27 15 15 3 3 3 2 Avd. 6: 32 18 16 8 5 3 2 2 2 Avd. 7: 38 17 14 11 7 4 3 2 1 Avd. 8: 37 Poäng 2 Avd. 1: 1 Avd. 2: 1 Avd. 3: 1 2 3 4 5 6 7 8 Avd. 4: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Avd. 5: 1 2 3 4 5 6 7 8 Avd. 6: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Avd. 7: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Avd. 8: 1 ABCD Avd. 1: A Avd. 2: A Avd. 3: A B B C C C D D Avd. 4: A B B C C C D D D Avd. 5: A B B C C C D D Avd. 6: A B B C C C D D D Avd. 7: A B B C C C D D D Avd. 8: A Utgång 1: Min. 1 max. 2 vinnare måste vara med i denna. Avd. 2: 4 Avd. 3: 9 Avd. 4: 9 Avd. 5: 4 Avd. 6: 6 Avd. 7: 3 Andra begränsningar Startnr.: Startnr.summa måste vara min. 40 max. 56 Startnr.: Kräva 3+ uddatal i loppen 1 2 3 4 5 6 7 8 Startnr.: Kräva 3+ partal i loppen 1 2 3 4 5 6 7 8 Poäng 1: Kräva 3+ uddatal poäng i loppen 1 2 3 4 5 6 7 8 Poäng 1: Kräva 3+ partal poäng i loppen 1 2 3 4 5 6 7 8 Poäng 2: Kräva 2+ uddatal poäng i loppen 1 2 3 4 5 6 7 8 Poäng 2: Kräva 2+ partal poäng i loppen 1 2 3 4 5 6 7 8 ABCD: Min. 3 max. 4 A-hästar i loppen 1 2 3 4 5 6 7 8 ABCD: Min. 2 max. 5 B-hästar i loppen 1 2 3 4 5 6 7 8 ABCD: Min. 1 max. 2 C-hästar i loppen 1 2 3 4 5 6 7 8 ABCD: Min. 1 max. 2 D-hästar i loppen 1 2 3 4 5 6 7 8 Beräknad utdelning Alla rader måste ha en beräknad utdelning på max. kr 600000 Ored: 46656 rader Red.: 98% Kuponger: 348 Inlämn.pris: 245.00 Uppdaterat: 11.11 kl. 17:38 Mvh Uffe |
|
|
|
|
|
|
#165 |
Bo-Ost
Varumärkesintrång.
Bo-Ost är en rödmögelost här från byn. Blir det byte till TurBo för ATG? Mvh Uffe Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Viroid (+1) |
|
|
|
|
|
|
#166 | |
|
Citat:
Ber om ursäkt. Mvh Uffe Senast redigerad av Grant den 2016-02-13 klockan 11:15. |
||
|
|
|
|
|
#167 |
Strecklistan
Jag skrev av strecklistan rakt av, det får bära eller brisera.
Jokersystemet 11.20 - V75 - 2016.02.13 - Solvalla Ranking Avd. 1: 5 9 4 3 10 7 6 1 2 Avd. 2: 7 11 5 9 8 14 1 6 15 Avd. 3: 4 5 2 3 7 6 10 Avd. 4: 15 Avd. 5: 4 1 5 8 3 2 7 Avd. 6: 11 2 4 6 10 5 1 8 Avd. 7: 10 3 1 2 4 11 7 5 Poäng 2 Avd. 1: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Avd. 2: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Avd. 3: 1 2 3 4 5 6 7 Avd. 4: 1 Avd. 5: 1 2 3 4 5 6 7 Avd. 6: 1 2 3 4 5 6 7 8 Avd. 7: 1 2 3 4 5 6 7 8 ABCD Avd. 1: A B B C C C D D D Avd. 2: A B B C C C D D D Avd. 3: A B B C C C D Avd. 4: A Avd. 5: A B B C C C D Avd. 6: A B B C C C D D Avd. 7: A B B C C C D D Utgång 1: Min. 2 max. 2 vinnare måste vara med i denna. Avd. 1: 5 Avd. 2: 11 Avd. 3: 3 Avd. 4: 15 Avd. 5: 4 Avd. 6: 2 Avd. 7: 2 Andra begränsningar Startnr.: Startnr.summa måste vara min. 42 max. 56 Startnr.: Ta bort 2+ lika i loppen 1 2 3 4 5 6 7 Startnr.: Kräva 3+ uddatal i loppen 1 2 3 4 5 6 7 Startnr.: Kräva 3+ partal i loppen 1 2 3 4 5 6 7 Poäng 2: Poängsumma måste vara min. 21 max. 28 ABCD: Min. 3 max. 3 A-hästar i loppen 1 2 3 4 5 6 7 ABCD: Min. 2 max. 2 B-hästar i loppen 1 2 3 4 5 6 7 ABCD: Min. 1 max. 1 C-hästar i loppen 1 2 3 4 5 6 7 ABCD: Min. 1 max. 1 D-hästar i loppen 1 2 3 4 5 6 7 Ored: 254016 rader Red.: 100% Kuponger: 46 Inlämn.pris: 32.00 Uppdaterat: 13.02 kl. 15:59 Mvh Uffe |
|
|
|
|
|
|
#168 |
|
V75 SOLVALLA 2016-02-13 Totalt: 2598 rader 10 kuponger
RAM 1 : A: 9 spik 2 : B: 7-11u-5-9 C: 8-14-1 3 : B: 4-5-2 C: 3-7 4 : B: 15-6-13 C: 12-4-3-5 5 : A: 4-1-5 6 : B: 11-2u-4 C: 6-10-5-1 7 : B: 10-3-1-2 C: 4-11 100 % chans på 7 rätt Minst av dessa: A: 2 B: 1 eller 4 C: 1 eller 4 U: 1 - EDIT*** Resultat 3 st femmor tot 1.089kr Senast redigerad av larockma den 2016-02-13 klockan 19:03. |
|
|
|
|
|
|
#169 | |
|
Citat:
|
||
|