Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2019-07-31, 08:13   #2281
 
Sputnik2012s avatar
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 711
Sharp$: 2706


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Tack Strappa71 för ett informativt inlägg.

MVH

Senast redigerad av Sputnik2012 den 2019-07-31 klockan 08:15.
Sputnik2012 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-07-31, 10:11   #2282
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 320
Sharp$: 1436
Standard

Kör ibland dutching på correct score markanden som hedge mot div ö/u spel
ibland kan man hitta fina surebet lägen om man dammsuger marknaden några timmar innan match.
kisumu är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-07-31, 14:50   #2283
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sputnik2012 Visa inlägg
En allmän fråga och förväntar mig ett allmänt svar, för ingen vill väl avslöja sin metod för att hitta värde.
Är inte så van att spela på hästar, så jag undrar om du hittar en häst som du värderar inte kommer ha samma chans som övriga att vinna loppet och på så sätt lägger en variant av andra utfall för att vinna.
Hästar är ju en hel del på tvären mot matcher att spela på. Det finns 10-15 deltagare och spelavdraget är ganska mycket högre än på matcher. Det finns inga enkla sidospel som resultat, utan det som erbjuds är tvilling och trio, som ger många fler möjliga kombinationer än ett matchutfall.

Det här gör teorierna från matchspel svåra att implementera på spel på hästar. Det är mycket högre varians, och därtill mycket mer slump än i t.ex. fotboll. Man bör ha ordentligt på fötterna innan man tar fram den stora plånboken för att spela på hästar, oavsett teori bakom.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-07-31, 16:45   #2284
 
Sputnik2012s avatar
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 711
Sharp$: 2706


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Jag förstår ditt resonemang och hade det lite på känn.
Men som Strappa71 skrev så är det väl en bra ide att ta hjälp av någon slags tjänst och med hjälp av deras material göra en profil av varje lopp, typ pre-game research.

Spelkårens ranking och spelprocent borde ju fungera som någon slags fingervisning i rätt riktning. Sedan statistik och information om Kuskar, Tränare, Hästar är ytterligare parametrar.
Omvänt så blir det så att dom hästar som visar sannolikhet att ha en vinstchans är dom du inkluderar och dom som bedöms som icke spelbara vinnare som spelbara alternativ när du ska spela flera alternativ - Dutcha.

Det kluriga med att Dutcha är ju att hitta en balans mellan risk och utdelning.
För många spel alternativ desto högre och fler vinstsviter med lägre och små regelbundna vinster.
Färre spel alternativ högre risk och varians med färre vinstsviter men större utdelning.

Med mitt sunda förnuft, så borde det vara lättare att hitta hästar som inte kommer vinna loppet än att hitta en vinnare.
Filosofin bakom Dutching och Score-Market är ju att få en hög frekvens av vinster med regelbundenhet och en bra utdelning.
Det finns oändliga kombinationer, t.ex. nästan täcka ett helt utbud vid ett lopp och fortfarande kunna vinna en bra slant genom att gå jämnt ut på vissa utfall och acceptera en halv förlust på ett enstaka utfall man värderar starkt och resten med högre utdelning.

Dutching är en konstart som all annan spelstil.
Och för mig är detta alternativ ännu mer aktuellt om det inkluderar en högre tröskel av slump i ett spelalternativ.

Min åsikt.

EDIT:

Hitta något intressant, skapa en bruttolista av potentiella vinnare för att kunna utesluta alternativ som förmodligen inte kommer vinna.
Analysera och ha koll på följande i grova drag, sedan står det andra saker att ta hänsyn till på vinnare dot se.

- Placeringarna i de senaste loppen
- När hästen senast var i aktion (ju senare desto bättre)
- Vinstprocent för året
- Tidigare resultat för motsvarande distans och typ av start (om en häst till exempel debuterar på långdistans bör den strykas från din lista)
- De senaste resultaten med samma kusk (om något)
- Allmän kapacitet (jämför rekordtiden per kilometer)

Ska prova lite och se vart man hamnar.
Här är länken för den som är novis, likt mig.

https://www.vinnare.se/trav

MVH

Senast redigerad av Sputnik2012 den 2019-07-31 klockan 19:43.
Sputnik2012 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 17:18   #2285
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 132
Sharp$: 273
Standard

Vad redovisas i strecktabell V4 tex ?

I dag 190807 på V4:an i Ponterfract kan man se att 511 system är med totalt
och att en häst som är streckad på 5 % av systemen (antar jag) i avd ett
har vunnit ändå står det att 54 system är kvar ?
Hur hänger det här ihop ?
Vad har jag missförstått ?
Grovport är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 17:39   #2286
 
Reg.datum: jul 2018
Ort: Halland
Inlägg: 6 458
Sharp$: 17411
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grovport Visa inlägg
Vad redovisas i strecktabell V4 tex ?

I dag 190807 på V4:an i Ponterfract kan man se att 511 system är med totalt
och att en häst som är streckad på 5 % av systemen (antar jag) i avd ett
har vunnit ändå står det att 54 system är kvar ?
Hur hänger det här ihop ?
Vad har jag missförstått ?

Nu är jag ingen teoretiker och lär bli tillrätta visad(eller nån som svarar mer utförligt och korrekt ) av nån mer kunnig här men "streckprocenten" visar inte hur många system som har strecket hästen utan istället hur mycket som spelats på varje häst.

Streckprocenten=insatsfördelning.
viking90 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 18:41   #2287
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2391
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av viking90 Visa inlägg
Nu är jag ingen teoretiker och lär bli tillrätta visad(eller nån som svarar mer utförligt och korrekt ) av nån mer kunnig här men "streckprocenten" visar inte hur många system som har strecket hästen utan istället hur mycket som spelats på varje häst.

Streckprocenten=insatsfördelning.
Korrekt.

Ordet "streckprocent" är inte särskilt "rätt" längre.

Förr i tiden hade vi streckfördelning och den visade hur stor andel av alla system som en häst var spelad på. Men detta utan hänsyn till hur stort systemet var. Ett system med en enkelrad ( och följdaktligen "spik" på alla hästar ) vägde lika tungt som ett system på 10000 rader.

Det skulle motsvara en lista på vinnarspelet där man visade hur många spel som är lagda på respektive häst utan att ta hänsyn till insatsen per häst.

Till slut ( ca 2010 ) fattade t o m ATG detta och började redovisa Insatsfördelningen ( först parallellt med streckfördelningen ).

Efter en tid insåg de även att gamla streckfördelningen kunde manipuleras ( genom att spela 100000-tals enkelradssystem ) och visade då inte ens "rätt favorit" och då valde man till slut att skrota streckfördelningen helt.

Istället för att använda det logiska namnet "insatsfördelning" bytte man då helt plötsligt namn på måttet till "spelforms"-%. För V86 blev det V86% och motsvarande för alla andra spelformer.

Ordet "streck-nånting" passar väldigt dåligt att använda till någonting alls numera eftersom det var så starkt förknippat med "andel av systemen".

Att inte Insatsfördelningen ( spelformsprocenten ) ser ut att stämma med systemrenset beror på att det systemrens och systemnedräkning är ett kasst sätt att visa utvecklingen längs med omgången.

Streckfördelning och systemrens gick aldrig att räkna på för hela omgången på förhand för att uppskatta utdelningen på olika utfall. Men det gör insatsfördelningen med en nästan förvånande hög precision.

Det finns alltså ingen som helst stark koppling mellan systemrens och insatsfördelning och frågan som ställt är inte möjlig att svara på.

ATG har lovat att börja visa RAD-nedräkning under det här året eller tidigt 2020 och då kommer vi att få ett mått som "stämmer" med spelformsprocenten.


Återkommer senare med räkne-exempel för att visa att RAD-renset stämmer bra med spelformsprocenten. Tyvärr visar bara ATG info som räcker för att räkna på det inför sista avdelningen. Det man använder sig av är "Eventuell utdelning inför sista avdelningen".
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 18:43   #2288
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2391
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grovport Visa inlägg
Vad redovisas i strecktabell V4 tex ?

I dag 190807 på V4:an i Ponterfract kan man se att 511 system är med totalt
och att en häst som är streckad på 5 % av systemen (antar jag) i avd ett
har vunnit ändå står det att 54 system är kvar ?
Hur hänger det här ihop ?
Vad har jag missförstått ?
Du har missförstått vad spelformsprocenten visar.

Procenten anger streckspelens motsvarighet till "odds". Det som visas är andelen av alla RADER ( och därmed insatser ) som spelats på respektive häst.

System är ett ointressant mått som ATG borde sluta med så snart som möjligt.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Grovport (+10)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 21:56   #2289
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 132
Sharp$: 273
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Du har missförstått vad spelformsprocenten visar.

Procenten anger streckspelens motsvarighet till "odds". Det som visas är andelen av alla RADER ( och därmed insatser ) som spelats på respektive häst.

System är ett ointressant mått som ATG borde sluta med så snart som möjligt.
Tack för svaret! Jag har nog vetat det här en gång i tiden men har spelat en del V3 på sistone och blev plötsligt lite fundersam.
Grovport är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 01:07   #2290
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2391
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grovport Visa inlägg
Tack för svaret! Jag har nog vetat det här en gång i tiden men har spelat en del V3 på sistone och blev plötsligt lite fundersam.

På V3 har det ALLTID varit "spelformsprocent" på det här viset. V3% har ALLTID betytt andel av insatserna. Det som förvirrar är vad ATG redovisar med systemnedräknaren på resten av spelen.


Om du bara tänker bort "systemvärdet" och istället fokuserar på dina raders UTDELNING ( som de får oavsett hur många system som var kvar efter olika avdelningar ) så märker du att det blir precis likadant på V4-V86 som du är van på med V3.

Den enda skillnaden är att ATG redovisar det verkliga värdet ( dvs rad-värdet ) på V3. För V3 har man aldrig redovisat "Kvarvarande system", bara kvarvarande andelar ( som inte är något annat än "rader" då en andel/rad kostar 10 kr ).

Om/när ATG får fingret ut och börjar visa radnedräkning kommer du att få siffror som "stämmer" även för V4-V86.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Grovport (+10)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 15:36   #2291
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 132
Sharp$: 273
Standard

Råkade hitta Spelinspektionen/lotteriinspektionens årsredovisning där kan man
läsa hur dom kontrollerade ATG 2017:

3.1.5 AB Trav och Galopp
Lotteriinspektionen genomförde 101 kontroller av regelefterlevnad
rörande spel på banor. Av dessa resulterade fyra i anmärkningar.
Anmärkningarna bestod i att 18-års skyltning saknades vid några kassor
som var öppna för spel.
Lotteriinspektionen fick in tips om att spel på kredit förekommit hos ett
ombud. ATG skickade en skriftlig varning till ombudet.
En tematillsyn gjordes där stickprovskontroll genomfördes av ATG:s
loggservrar kopplade till spelsystemet för spårbarhetskontroll. Resultatet av
kontrollen medförde ingen anmärkning.

https://www.spelinspektionen.se/glob...sning-2017.pdf

Så det känns tryggt.
Grovport är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 16:07   #2292
 
Reg.datum: jul 2018
Ort: Halland
Inlägg: 6 458
Sharp$: 17411
Standard

Ögnade igenom ST rapport "Pegasus Lägesrapport till och med Juli" innan...

Där finns bland annat en rapport om Välfyllda startlistor där de har ett normalantal som är 11 antal startande i de flesta loppen och 10 startande i V86 & GS75 lopp om jag förstått det hela... Alltså samma normalantal oavsett vilken bana?

Solvalla, Åby, Jägersro, Halmstad & Färjestad är de banor med absolut sämsta resultatet.
De fyra första nämnda är väl de banor med flest lopp men som Jägersro har hittills i år ett resultat på -331 startande hästar, nu hade det visserligen varit intressant att enkelt se hur många lopp det totalt körts där och få fram ett snitt per lopp.... Tätt följt av Åby som har -226.

Samtidigt som nästan alla andra banor har ett rejält + resultat där körs väl inte lika många lopp med Eskiltuna, Boden, Romme, Axevalla, Bollnäs & Lindesberg har alla ett resultat på +150 och uppåt...

Det är riktigt tråkigt att det stora banorna och kan fylla sina lopp, är det för många lopp på dessa banor eller för få tränare på banorna? Som spelar är det ju inte lika hett att spela en V6/V4/V5 där loppen består av "halvtomma" fält.

Andra intressant siffror var publikantal och antal som betalade eller var fribiljetter, för mig som aldrig varit med i gruppen "fritt inträde" så kom det som en liten "chock" att det var en så stor andel som hade fritt inträde. T.ex på Hugo Åbergs-dag som hade en fin publiksiffra på lite dryg 11.000 så var det endast 3260 som var betalande.
Det är inget specifik för Jägersro det gäller i princip alla banor.
viking90 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 18:19   #2293
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av viking90 Visa inlägg
Ögnade igenom ST rapport "Pegasus Lägesrapport till och med Juli" innan...

Där finns bland annat en rapport om Välfyllda startlistor där de har ett normalantal som är 11 antal startande i de flesta loppen och 10 startande i V86 & GS75 lopp om jag förstått det hela... Alltså samma normalantal oavsett vilken bana?

Solvalla, Åby, Jägersro, Halmstad & Färjestad är de banor med absolut sämsta resultatet.
De fyra första nämnda är väl de banor med flest lopp men som Jägersro har hittills i år ett resultat på -331 startande hästar, nu hade det visserligen varit intressant att enkelt se hur många lopp det totalt körts där och få fram ett snitt per lopp.... Tätt följt av Åby som har -226.

Samtidigt som nästan alla andra banor har ett rejält + resultat där körs väl inte lika många lopp med Eskiltuna, Boden, Romme, Axevalla, Bollnäs & Lindesberg har alla ett resultat på +150 och uppåt...

Det är riktigt tråkigt att det stora banorna och kan fylla sina lopp, är det för många lopp på dessa banor eller för få tränare på banorna? Som spelar är det ju inte lika hett att spela en V6/V4/V5 där loppen består av "halvtomma" fält.

Andra intressant siffror var publikantal och antal som betalade eller var fribiljetter, för mig som aldrig varit med i gruppen "fritt inträde" så kom det som en liten "chock" att det var en så stor andel som hade fritt inträde. T.ex på Hugo Åbergs-dag som hade en fin publiksiffra på lite dryg 11.000 så var det endast 3260 som var betalande.
Det är inget specifik för Jägersro det gäller i princip alla banor.
Det lite trista med banorna som visar stort plus är ju att de öser på med "spårtrappor" och evinnerliga tilläggslopp. Jag skulle ju tycka att ett resultat runt noll var det bästa.

Rörande publiken är det lite tragiskt att 25% betalar entré och resten är frifräsare. Urholkar ju allt värde med att vara på plats, och man förstår varför det är så svårt att ge publiken en bra upplevelse. De har ju inte råd med det.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 18:26   #2294
SO
 
SOs avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 1 808
Sharp$: 3718
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
På V3 har det ALLTID varit "spelformsprocent" på det här viset. V3% har ALLTID betytt andel av insatserna. Det som förvirrar är vad ATG redovisar med systemnedräknaren på resten av spelen.


Om du bara tänker bort "systemvärdet" och istället fokuserar på dina raders UTDELNING ( som de får oavsett hur många system som var kvar efter olika avdelningar ) så märker du att det blir precis likadant på V4-V86 som du är van på med V3.

Den enda skillnaden är att ATG redovisar det verkliga värdet ( dvs rad-värdet ) på V3. För V3 har man aldrig redovisat "Kvarvarande system", bara kvarvarande andelar ( som inte är något annat än "rader" då en andel/rad kostar 10 kr ).

Om/när ATG får fingret ut och börjar visa radnedräkning kommer du att få siffror som "stämmer" även för V4-V86.
Jag vill spy när jag ser "streck" procenten. Men en bra fingervisning är att man dubblar procenten så kommer man ganska nära rätta RENSNINGEN
SO är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 20:46   #2295
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 132
Sharp$: 273
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SO Visa inlägg
Jag vill spy när jag ser "streck" procenten. Men en bra fingervisning är att man dubblar procenten så kommer man ganska nära rätta RENSNINGEN
Det verkar stämma i det fall jag råkade häng upp mig på.
Grovport är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td