Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2018-03-13, 13:05   #1
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Djupare analyser samt övrigt matnyttigt!


Hej alla! Välkomna hit!

Här kommer jag att ha lite djupare analyser samt övrigt matnyttigt vad gäller spel i allmänhet - speciellt kring mina framtida expertrekar. Specialintresset är skidskytte men är i övrigt allround vad gäller betting och styrkan är framför allt det matematiska. Är ett odds bra eller dåligt?

Jag kommer snart att publicera mitt första inlägg som kommer vara sammanknuten med min första expertrek - och det blir ett spel på vem som kommer vinna damernas världscup i skidskyttet. Nu återstår endast fem deltävlingar som kommer avgöras de kommande två veckosluten nämligen.

Det är även fritt fram att kommentera och debattera allt som skrivs här i tråden.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Lazlo (+5)
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-13, 14:50   #2
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Damernas världscup är i slutskedet och det återstår endast fem deltävlingar och dessa kommer avgöras i två sprint med jaktstart samt en avslutande masstart. Hittills har det varit 17 deltävlingar, nämligen fem sprint med jaktstart, en fristående sprint samt fyra masstarter och utöver detta även två individuella (distanslopp).

Fokus kommer alltså vara på form samt hur det tidigare har gått i framför allt sprint med jaktstart men även i de fyra masstartsloppen (där enbart de 30 första i världscupen deltar).

Enligt mig står det mellan tre skidskyttar, men med en outsider som jag också kommer gå in på djupet. Spelbolagen som i skrivande stund erbjuder odds på detta är Marathonbet, Nordicbet, Betsafe (samma som Nordicbet) och Betfairs spelbörs. Det är vad jag hittat åtminstone och skulle fler erbjuda odds så får ni gärna nämna det i tråden.

Kaisa Makarainen - 2.00 - Marathonbet
Anastasiya Kuzmina - 3.50 - Nordicbet
Laura Dahlmeier - 4.35 - Nordicbet
Darya Domracheva - 16.00 - Marathonbet

En av ovanstående kommer ta hem den totala världscupen enligt mig. Att det erbjuds odds på Dorothea Wierer till 15.00 hos Marathonbet samt 10.00 hos Nordicbet förstår jag faktiskt inte. Ser faktiskt inte framför mig hur hon ska kunna hamna överst. Har man de tankarna rekommenderar jag hellre att spela henne som vinnare eller topp 3 i framtida fem lopp. Det ges bl a 26 i odds som vinnare i kommande sprint på torsdag eller 6.50 som topp 3. Dessa odds värderar jag alltså inte utan säger enbart att de är bättre än att spela henne som totalsegrare i världscupen.


Så hur är ställningen då inför avslutningen?

Kaisa Makarainen - 666p
Anastasiya Kuzmina - 613p
Dorothea Wierer - 568p
Laura Dahlmeier - 566p
Darya Domracheva - 527p

För en seger i en världscuptävling får man 60p, som tvåa 54p, och en tredjeplats ger 48p. Därefter faller det till 43p, 40p, 38p, 36p, 34p, 32p och en tioendeplats ger 31p. Efter detta faller det med en poäng per placering ner till plats 40 som tar sista poängen.


Nu tänker många - ja då är det bara att räkna och lägga till de kommande poängen och då är det ju fördel Makarainen på alla plan. Bara dunka till 2 i odds helt enkelt. Om det vore så enkelt. Risken finns ju att Makarainen missar en tävling här på slutet och om då Kuzmina vinner den så går hon förbi och upp på 673p totalt, dvs sju mer än vad finskan har i dagsläget. Men och nu säger jag men med stora bokstäver...

När hela världscupen är slut så stryker man helt enkelt sina två sämsta placeringar och poäng, de räknas alltså inte med i totalen. Det gör ju faktiskt att läget i realiteten ser lite annorlunda ut redan idag. Samt kommer det ju påverka hur det blir med de fem sista tävlingarna dessutom. Vi tar och tittar på hur ställningen är idag ifall de stryker de två sämsta placeringarna (eller då de inte varit med och tävlat, dvs noll poäng), då ser vi följande...

Kaisa Makarainen - 624p
Anastasiya Kuzmina - 608p
Lauara Dahlmeier - 566p
Dorothea Wierer - 548p
Darya Domracheva - 527p

Nu är det klart jämnare mellan de som har chans att vinna och det är framför allt Makarainen som tappar 42p och Wierer som tappar 20p som drabbas, men även Kuzmina får ett bortfall på 5p.

Både Dahlmeier och Domracheva har alltså missat fyra respektive fem tävlingar pga sjukdom etc. Så båda dessa kommer alltså att enbart få lägga på samtliga poäng i resterande tävlingar från nuvarande ställning (överst i inlägget) utan några andra ändringar. Detta medan Makarainen t ex vid en seger får 60p måste ta bort 15p (26e plats) samt även vid en tiondeplats som ger 31p får stryka 27p (14e plats) som är hennes sämsta placeringar - då hon varit med och tävlat i samtliga lopp hittills. Och lägg därtill att sen återstår det ju tre tävlingar dessutom som kommer kunna ändra det än mer.


Därför tycker jag den andra poängtabellen faktiskt är mer intressant att titta på för om samtliga åkare presterar bra och slutar över följande placeringar så sker nämligen inga ytterligare poängavdrag utan de poängen som samlas in behåller man och följande placeringar är det som gäller för åkarna.

Dalhmeier och Domracheva tar de poängen de gör som nämnts ovan. Kuzmina tar de poängen hon får såvida hon inte slutar 37a eller sämre, alternativt inte ställer upp och detta gäller alltså enbart i en tävling då hon redan har en nolla!

Wierer har också redan en nolla så det är enbart en tävling som kan påverka hennes poäng här och det är om hon kommer sämre än 20e plats alternativt ej ställer upp. Till sist har vi ju Makarainen som det kan ändras lite mer för - och det alltså i två hela tävlingar. För skulle hon sluta sämre än 40e eller kanske missa två tävlingar så har hon ju 42 extra poäng att lägga till den andra poängställningen likväl, men antagligen kommer hon att tävla och även placera sig högt. Placeringar under en 26e plats påverkar hennes resultat och det kan även en enstaka placering under plats 14 göra.


Det är alltså många saker som kan inträffa för att röra om i grytan men det är ju sådant vi spelare gillar väl? Slår vi datorsystemens uträkningar? Vilka variabler är det spelbolagen baserar sina odds på? Har de föregående år med som en variabel? Lägger de vikt vid andra tävlingar än de som återstår? Det jag menar, tar de med distansloppen?

Oavsett så tänkte jag hjälpa till och göra en förenklad modell som kommer visa lite olika sannolika, tänkbara och optimala slutresultat faktiskt. Sen får var och en avgöra vad som känns troligast och i reken som kommer ligga ute senare får ni mitt spel helt enkelt! Men först nedan så går vi igenom hur de presterat efter OS samt hur det gått i de föregående sprinterna, jaktstarterna och masstarterna.


De tre bästa placeringarna samt vad snittpoängen varit i de tävlingar där de ställt upp kommer presenteras. Namnet överst, sen raden under topp 3 samt totalt poängsnitt i sprint, därefter på nästa rad topp 3 och totalt poängsnitt i jaktstarter och till sist understa raden topp 3 och snittpoängen totalt i masstarterna.

Kaisa Makarainen
2, 6, 6 - 33.8p (sex tävlingar)
2, 5, 5 - 40.2p (fem tävlingar), totalt på elva tävlingar är snittet 36.7p
1, 3, 4 - 44.5p (fyra tävlingar)

Faktum är att Makarainen i jaktstarten oftast placerar sig i paritet med hur det gått i sprinten, men med ett undantag då hon åkte upp sig från 26e till 5e plats. I masstart blir det generellt höga placeringar och som sämst var det en 14e plats.

Anastasiya Kuzmina
1, 1, 2 - 39p (sex tävlingar)
1, 1, 2 - 41.8p (fem tävlingar), totalt på elva tävlingar är snittet 40.3p
2, 4, 16 - 35p (fyra tävlingar)

När det gått bra för Kuzmina i sprint så blir det också en bra placering i jaktstarten, nämligen etta till tvåa och omvänt i två tävlingar samt dubbelseger i en. Annars blir det rätt mediokra resultat, runt 15e till 30e plats där jag ser ett ras med 18 placeringar i en tävling faktiskt. Det blandas friskt och så även i masstart med en 23e plats som sämt.

Laura Dahlmeier
2, 2, 5 - 40.2p (fem tävlingar)
1, 1, 7 - 45.4p (fem tävlingar), totalt på tio tävlingar är snittet 43.1p
2, 3, 5 - 44.5p (fyra tävlingar)

Dahlmeier har i samtliga starter åkt upp sig markant i jaktstarten med en tiondeplats som sämst (från plats 16) och tyskan placerar sig alltid högt i masstarten med en sjundeplats som sämsta resultat. En åkare som älskar fajten man mot man, eller kvinna mot kvinna som i detta fallet. Mycket stabil totalt sett.

Darya Domracheva
1, 1, 4 - 49.8p (fyra tävlingar)
3, 3, 6 - 44.7p (tre tävlingar), totalt på sju tävlingar är snittet 47.6p
1, 6, 10 - 43p (tre tävlingar)

Domracheva tar eller tappar någon placering i jaktstarten men det är allt. Hon presterar nämligen alltid bra och har en 14e plats som sämst på hela säsongen men det var i ett distanslopp där en bom automatiskt blir en hel minuts tillägg. I övrigt är det alltså tiondeplatsen ovan som är det sämsta under 2017/2018. Imponerande.


Då har vi gått igenom säsongen i stort och nu blir det en snabb blick på formen efter OS. Det är dock vanskligt att enbart basera detta på tävlingarna i Finland i helgen som var men det finns inte mer att gå på dessvärre och OS i sig vill jag inte räkna in då det borde vara formtoppat för samtliga där (oavsett resultat).

Makarainen blev tia i sprint och fyra i masstarten
Kuzmina nådde en 30e plats i sprinten och en 16e plats i masstarten
Dahlmeier blev femma i sprinten medan det blev en sjundeplats i masstarten
Domracheva vann sprinten men blev faktiskt bara tia i masstarten, med fem bom.

I masstarten över 20 skott var det mycket bom från samtliga faktiskt. 3, 3, 5 och 6. Utan att ha sett tävlingarna verkar det ha varit besvärliga förhållande då det var mycket bom generellt och de "tursamma" som sköt noll eller ett tog de tre pallplatserna och utöver det bra placeringar.


Räknar vi inte med form utan tittar på säsongen i helhet och fokuserar på snittpoängen i de tävlingar som varit och tittar på de som återstår så får vi följande sluttabell när avdrag gjorts för två sämsta placeringar...

Kaisa Makarainen - 815p (810p)
Anastasiya Kuzmina - 804p (770p)
Laura Dahlmeier - 782p (740p)
Darya Domracheva - 760p (715p)
Dorothea Wierer - 720p (710p)

Siffran inom parentes är den som är förväntad vid en riktigt dålig tävling alternativt att man missar en deltävling. Jag tror dock ingen gör ett bottenapp utan det är nog mer sjukdom etc som kommer står i fokus i sådana fall.


När jag räknar lite på vad det mest optimala resultatet är för varje åkare så framkommer följande poäng. Det är inte räknat på fem segrar utan vad som är realistiskt att tro om de prickar toppform och når de bästa resultaten som är sannolika.

Kaisa Makarainen - 868p
Anastasiya Kuzmina - 848p
Laura Dahlmeier - 826p
Darya Domracheva - 797p

Det som man inte ser i tabellen ovan är ju att om Kuzmina nu presterar på topp så kan ju inte övriga också ta de segrarna som jag räknat in utan då kommer de övriga ha färre poäng. Detta ska man ha med i sina beräkningar.


Till sist vill jag nämna att det troliga slutresultatet ifall samtliga kommer vara friska går att läsa i min expertrek som kommer upp under kvällen alternativt morgondagen - det beror på när det blir aktiverat! Men nu har samtliga chansen att innan min rek bilda sig en egen uppfattning och lägga sina egna spel för att försöka slå bolagen.

Jag hoppas att artikeln inte blivit för mycket wall of text, utan att det går att plocka ut russinen från all information som finns med. Oavsett så kommer det bli en spännande avslutning på damernas världscup. Må bästa kvinna vinna!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
_Edge_ (+5), Gotland (+5), Bjurling (+10), Lazlo (+5)

Senast redigerad av AmaerildeRimfrost den 2018-03-13 klockan 16:48.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-13, 15:45   #3
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Tänkte även göra en kortare och mer ytlig analys av min testrek från gårdagen också. Var det ett bra spel eller inte? Nedan i länken går det att läsa hur tankarna gick före matchstart.

https://www.sharps.se/forums/563003-post1.html

Med facit är allt enkelt men det hinner gå mer tid. Reflektion om matchen analyserades rätt får man en mer korrekt bild av efter slutsignalen också påstår jag. Det är alltså inte resultatet i sig som avgör för fem öre om det var en bra analys eller inte före matchen, men däremot kommer jag till viss del påverkas av hur matchen var. Det säger mer även om det inte heller ska tolkas för en sanning.

Stoke +1.5 mot Manchester City. Det blev 0-2 och därmed förlust. Men var det nära, eller mil ifrån? Skulle jag lägga samma spel ifall matchen skulle spelas om?

Jag säger ja på vissa tolkningar men faktiskt nej på en och det är att Stoke skapade noll och intet, åtminstone enligt statistiken. Matchen har jag ej sett men tror mig kunna utläsa det mesta ändå.

Sterling var åter efter skada och det var en miss av mig att inte läsa mig till den informationen att han troligen kunde få starta. Men det är mycket som ska tas in och det hade inte förändrat valet likväl. Visste jag att han skulle starta så hade jag snarare tänkt att han är inte i matchform ännu och det kanske t o m kunde skapat en än större tro på att oddset var riktigt bra.

Det vore intressant att veta om City pressade på för fulla muggar trots överlägsen statistik. Jag tror inte det varit så utan de kontrollerade matchen med stort bollinnehav och skapade en del hyfsade chanser varav två blev mål.

Stoke har försvarat sig brutalt och antagligen jobbat på att inte gå bort sig. Det verkar de i sin helhet lyckats med och i efterhand har jag funderat på om inte U2.5 hade varit ett klart mycket bättre spel till 2.70 istället. Lätt med facit i hand men de resultat jag klarat mig på med mitt spel är ju 1-2, 2-2 och 2-3 vilka inte är speciellt sannolika i grunden. Jag var mycket inne på 0-0, 1-1 och 0-1 vilket borde gjort att jag skulle valt U2.5 som spel. Samtidigt hade jag en liten farhåga att börjar det rinna iväg så kan det sluta med fem insläppta, men det är förlust oavsett då Stoke likväl inte skulle mäktat med fyra fram!

Stoke skapade faktiskt mindre än jag trott och hade jag vetat detta innan match så hade jag faktiskt helt gått på U2.5 istället.

Jag står fast vid spelet åtminstone och tycker det var ett spel på rätt sida. Ser dock en liten fördel med att spela U2.5 istället och hade jag fått välja om hade jag lagt det istället (om jag vetat hur lite Stoke skapade). Sannolika resultat som gynnade mitt spel men ej U2.5 hade varit 2-1, 1-2 och här är det ju främst 1-2 som känns som mitt spel garderade sig med till avdrag på 0.35 i odds.

Det är faktiskt enda missen jag tycker mig se i spelet. Skulle jag haft 2.45 istället för att värdera det högre än U2.5 som låg på 2.70? Sänker vi U2.5 till 2.55, är då +1.5 till 2.35 ett mer fördelaktigt odds? Ja, ungefär där tror jag gränserna hade gått med eftertanke.

Den lilla turen i smolket är ju att den inte registrerades som expertrek så där finns chansen fortfarande att börja med gröna siffror!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Lazlo (+5)
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-14, 13:40   #4
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

2018-03-15 15:00IBU World CupKaisa Makarainen 1 VINNARE 8 2.000


Spel lagt och expertreken går att läsa på länken nedan! Jag har även börjat studera H2H vad gäller kommande skidskyttetävlingar men det var inget som jag direkt fastnade för så jag behöver gå igenom det lite mer detaljerat och på djupet för att finna bra spel. Inte alltid jag har sådan tur att jag bara direkt ser att ett spel är av fantastiskt värde!

https://www.sharps.se/forums/563240-post1.html

All form av feedback är välkommen och jag diskuterar gärna spel, sannolikheter, spelteori eller andra liknande saker som har med betting att göra.


EDIT: Spelstopp är 12.00 och inte 15.00 som det råkar stå. Jag låser spelen när det är expertrekar för att folk _ej_ ska kunna anklaga för manipulering. Därav kan jag ej ändra starttiden ovan!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Lazlo (+5)

Senast redigerad av AmaerildeRimfrost den 2018-03-14 klockan 18:24.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-14, 14:42   #5
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

I väntan på att min nästa rek kommer upp så vill jag ge er lite intressanta namn, spel och odds i damernas sprinttävling som avgörs kl 12.00 imorgon i Oslo. Det som gör att jag inte redan nu går ut med en rek är att jag behöver värdera in hur mycket det spelar in att det endast är fem deltävlingar kvar och det hela närmar sig ett avgörande för den totala världscupen också. Men oavsett är det intressanta objekt nedan. Det kommer med stor sannolikhet en eller två rekar sent ikväll eller tidigt imorgon, men då tävlingarna avgörs redan 12.00 så blir det troligast sent ikväll!

Veronika Vitkova - topp 3 @ 21.00 Bet365
Juliya Dzhyma - topp 3 @ 20.00 Nordicbet
Juliya Dzhyma - Veronika Vitkova H2H @ 2.10 Bet777
Vinstmarginal - 7.0-24.9 sekunder @ 2.00 Unibet (tre olika spel)

Medan ni själva avgör om spelen ovan är lika bra som jag menar så kommer jag att analysera vidare och komma med några rekar senare under kvällen med information som styrker detta ovan! Vi får se om ni hunnit slakta oddsen till dess!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Lazlo (+5)
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-15, 11:50   #6
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Tänkte lämna en kort kommentar efter damernas skidskyttesprint - som dock har en del åkare kvar men det ska inte vara några som kan ta ifatt och blanda sig i toppstriden så då kan jag lika gärna sitta och slita pappersbitarna i stycken.

En bra dag totalt sett men så kommer jag till expertrekarna där jag skriver om tre av de fyra spel ovan som jag rekommenderade. Givetvis väljer jag Vitkova istället för Dzhyma som topp 3 och så missar alla de som följde rekarna och inte speldagboken 20 i odds! tråkigt men jag kan inte lämna 12 rekar bara för att det är en skidskyttetävling. Därför kan det vara en bonus att läsa den här sidan också.

Segermarginalen blev åtminstone 8.9 sekunder vilket gör att vi dubblar de pengarna men mitt spreadsheet kunde börjat bättre men så är livet.

Det mest tråkiga är ju att Kaisa Makarainen gör en fiaskotävling medan Kuzmina gör en så ruskig tävling som hon gjort ett par gånger tidigare under säsongen. Det är oroväckande för den totala världscupen.

Det positiva är ändå att "samtliga" odds hade sänkts bland mina expertrekar. Från 2.10 till 1.90 på Vitkova i H2H. 2.00 till 1.75 på Makarainen att vinna världscupen. Topp 3 vet jag faktiskt inte hur det oddset ändrade sig då jag missade att kolla upp det innan tävlingarna startade. Segermarginalen är det så lite spel på, att oddsen inte ändrades gissar jag.

Jag har inte så mycket matnyttigt inför herrarnas tävling men håll ögonen öppna då det är dags för stafetter och jaktstarter i helgen!
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-15, 17:11   #7
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

En liten genomgång av dagens tävlingar samt hur det ser ut framöver vad gäller skidskyttet! Det blir lite personliga tankar och liknande vad gäller varians etc dessutom.


Damernas sprint blev väldigt annorlunda än förutspått. Att Kuzmina skulle vinna är ingen överraskning utan det kanske t o m var ett bra odds på henne som segrare. Bra skytte och imponerande skidåkning. Och även om det är tre dagar till jaktstarten så påstår jag att det kommer gå undan och med bra chans att vinna även då.

Det som gör att mina tidiga tankar om världscupsegraren i totalcupen gick helt i spillror är just Makarainens usla resultat idag, plats 40! Det är med råge hennes sämsta placering den här säsongen. Fyra bom är också på tok för mycket men skidåkningen var inte heller på topp - om än det blev tredje bästa tid men drygt 30 sekunder efter Kuzmina.

Domracheva gör ett klart godkänt lopp, eller riktigt bra t o m. Felfritt skytte och näst snabbast i spåret. Men likväl räcker det inte till bästa placering men hennes möjligheter att klättra i den totala världscupen ökade och hon får ses som tredjehandsfavorit nu men dock långsökt att se henne ta hem den! Kommer sannolikt ligga 40-50 poäng efter Makarainen efter jaktstarten på söndag. Då är avdrag gjorda i min poängberäkning för säsongens två sämsta placeringar som får strykas.

Innan loppet hade jag mängder med spel i huvudet och jag valde att skriva upp fyra intressanta ovan i speldagboken som mervärde till mina rekar. Dessvärre skrev jag enbart rekar på tre av dessa och inte lika stor del av massan fick ta del av ett topp 3 spel på Juliya Dzhyma till 20 gånger pengarna men grattis till er som läste och tog det.

Vad sysslade Dahlmeier med idag annars? Det var henne jag trodde mest på som potentiell utmanare till finskan. Det blev två bom i liggande och bara nionde bästa tid i spåret. 28e plats är verkligen en rejäl miss även på den här tjejen som annars visat sådan stabilitet under säsongen.


Men ska vi summera det hela så är det faktiskt det som är tjusningen med skidskytte. Det är långt ifrån lika statiskt som vanlig längdåkning. Oftast tar jag fördel av det men hittills på få spel har det blivit lite stolpe ut i rekarna.

Viktiga tankar när man letar odds i skidskytte är oftast att som vinnare/topp 3/topp 6 eller liknande leta nedifrån och se vilka som har möjligheter. Det finns oftast riktigt höga odds här som borde varit klart lägre medan andra odds så klart ligger på den nivån de ska. Ytterst få gånger som favoritoddsen är spelbara. Verkligen något att tänka på.

Sällan jag spelar eller tipsar om så låga odds som på dagens spel på Shipulin. Just för att jag vet hur många variabler som ska räknas in. Vips så har några kombattanter en toppdag i spåret och lyckas skjuta fullt. I dag var de dessutom många som överraskade positivt i herrarnas sprint. Sen tror jag dock inte L'Abbe-Lund hade ett fördelaktigt odds. Hur kunde man räkna ut den vinnaren? Snudd på omöjligt säger jag.


På pallen hade vi annars de två storfavoriterna som båda stod i 3.00 före start och jag tror att det fanns värde där faktiskt. Sen var frågan vilket ben man skulle välja - för i mitt tycke är det bättre värde på en av dessa och bättre ta ställning då.

Julian Eberhard visade toppform i skidåkningen och var bara 0.2 sekunder från pallplats och jag tycker även jag vill lyfta fram Lukas Hofer som tog en femteplats med en bom. Där gick det också riktigt fort under skidorna!


Mycket tankar har annars gått till hur många rekar jag ska skriva inför tävlingarna. Ska jag skriva tio stycken eller nöja mig med ett par tre stycken? Jag har valt det senare och det kommer öka variansen i spreadsheetet. Men så får det vara - och det blir dumt att lägga alla spel där men bara reka några av dessa!

Däremot kommer jag ge mervärde i speldagboken här om framför allt skidskyttet. Det blir lite bra spel förutom det som rekas. Det blir lite djupare analyser inför samt lite annat matnyttigt och jag hoppas det är av värde för er som läser. Jag lyssnar gärna på kritik och förslag så det är fritt fram att kommentera.


Till sist går jag igenom hur det ser ut inför damernas fyra avslutande tävlingar för att ta hem världscupen.

Anastasiya Kuzmina - 673p
Kaisa Makarainen - 667p
Darya Domracheva - 581p
Laura Dahlmeier - 579p

Övriga är helt borta från vinstchans vågar jag påstå. Redan tidigare sågade jag ju oddsen på Wierer till 10 och hon ligger femma och ger 101 just nu. Fortfarande väldigt minus i ev. Det ska så mycket till att det borde ge åtminstone 1000!

Men tabellen ovan stämmer inte helt eftersom de ska stryka sina två sämsta tävlingar! Fördelen Makarainen hade inför dagens tävling är ju att den poäng hon tog kan hon stryka och tillgodoräkna sig 27p från en tidigare "dålig" tävling. Därför tappar hon inte så värst mycket trots allt. Men jag räknar om tabellen och visar hur det faktiskt ser ut nu.

Anastasiya Kuzmina - 668p
Kaisa Makarainen - 651p
Darya Domracheva - 581p
Laura Dahlmeier - 579p

Det vi ser är att Makarainen måste stryka 15p plus den hon tog idag medan Kuzmina har missat en tävling och stryker den samt endast 5p. Övriga två har redan missat fler än två tävlingar och ska inte stryka bort några poäng alls.

Det ser ju jämnt ut om man tittar i listan ovan och då kanske någon tycker att min rek på 1.70 i odds på Kuzmina som totalvinnare är helt felaktig - men lägg där till att det är en jaktstart på söndag och Kuzmina startar först medan Makarainen startar på plats 40! Det skiljer nästan två minuter mellan dessa. Och även om jag sagt att nästan inget är omöjligt inom skidskytte så är det ingenting jag hittar som tyder på att det inte skiljer fler placeringar mellan dem även efter målgång i jaktstarten.

Kuzmina missar inte pallen och Makarainen kan i sin bästa melodi nå topp 10 men jag gissar på runt 15e plats. Vi leker med tanken på 34 poäng som en åttonde plats ger istället för 26p som 15e plats ger. Samtidigt blir Kuzmina trea leker vi med tanken för att se hur det skiljer i det sämsta tänkbara scenariot för min rek.

Kuzmina - 716p
Makarainen - 685p
Domracheva - 641p som bäst!

Och skulle Kuzmina vinna medan Makarainen har en tyngre dag så blir det 60p resp 20p istället som ska läggas på. Då har vi 728-671p, dvs 57 poäng som skiljer! Det är en vinst mot att inte ställa upp i skillnad.

Då har vi tre tävlingar kvar, sprint med jaktstart samt en masstart och i masstarten blir man som sämst 30e med 11 poäng. Läget med att stryka resultat nu kommer påverka väldigt lite då det rör sig om fem poäng för Kuzmina och 16p för Makarainen och då ska de alltså för att få dessa poäng missa helt framöver. Ja, det är lite invecklat men det hade större betydelse inför dagens tävling än nu just pga finskan usla resultat.

Det är nog lika troligt att Kuzmina inte kommer till start alls som att hon skulle göra så dåligt ifrån sig i spåret att det inte ska räcka till slutsegern nu. Läget förändrades enormt just för att det blev seger kontra plats 40 och det påverkar jaktstarten så mycket också! Själv har jag gått in max på Kuzmina till 1.70!

I skrivande stund är det 1.60 i odds vilket fortfarande är bra - t ex så vill folk ha 1.35 i odds på Betfair men ingen erbjuder det oddset.

Tror jag fått med det mesta även om det är svårt med överblicken i den lilla ruta jag skriver i
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
knockyou (+10)
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-16, 14:22   #8
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Lite mervärde till de som även tittar in och läser här ibland! Lägger inte upp detta som en rek då jag tror oddset faller snabbt samt att det skulle ta tid att få ihop en bra rek som inte enbart bygger på min "intuition" där känslan säger att det bara är att skjuta.

Jag har hittat flera H2H mellan Garanichev och Fillon Maillet där jag hoppats få närmare två i odds på fransmannen men det har varit jämnt skägg mellan de båda hos spelbolagen, runt 1.86 medan Marathonbet t o m endast hade 1.80 på fransmannen, men jag är inte förvånad då han säkert kan vara marginellt spelvärd till 1.85 också.

Nu har Pinnacle kommit med sina odds! 1.97 på fransmannen! De måste ha vänt oddsen och jag tackar! Så ta för er

EDIT: Nere på 1.909 på Pinnacle nu men finns fortfarande till 1.95 hos Unibet!

Senast redigerad av AmaerildeRimfrost den 2018-03-16 klockan 16:09.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-16, 17:51   #9
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Vill bjuda på en liten lean som jag själv inte tagit beslut om hur jag ska hantera! Men känslan säger att 8.00 i odds på att Vitryssland leder efter första sträckan (eller åket som Bet365 skriver, haha!) på damernas stafett i skidskytte imorgon är bra. Vid 12-13 i odds hade jag inte tvekat men nu gör jag dessvärre det. Så det här tycker jag ni själva kan suga lite på.

Annars känns det positivt överlag i starten trots röda siffror efter fyra spel. I stort sett samtliga odds har sjunkit rätt kraftigt efter att jag presenterat rekar eller lite annan info här i speldagboken.

Dessvärre kommer jag få se allt helgens skidskytte i efterhand då jag dessvärre är iväg och då brukar jag inte fokusera speciellt mycket på sändningarna och ofta hoppar jag många minuter! Borde kanske styra upp det trots att säsongen närmar sig sitt slut.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-16, 23:25   #10
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Tänkte delge lite snabba tankar om diverse spel som inte är så grundligt analyserade men de känns rätt bra. Så inga rekar utan mer tankar om spel jag tycker känns bra spontant.

Sverige mot Italien till 2.00 hos Bet365 - Italien har en av värsta sort samt en som inte duger speciellt bra heller. Dessa avslutar och har Sverige bara någorlunda kontakt så fixar de det. Och jag är inte förvånad om det blir en italiensk straffrunda på tredje sträckan heller.

Vitryssland att växla före Ryssland efter första sträckan till 1.83 också hos Bet365. Väldigt marginellt spel men jag kunde inte låta bli då det skiljer en del mellan dessa båda åkare som inleder. Hade inte tyckt det var konstigt om oddsen varit 1.60 heller men låter det vara osagt exakt vad korrekt odds bör vara.

I helgen kommer det inte finnas mycket tid över till analyserande eller rekande men ska försöka få upp något av intresse åtminstone en av dagarna. I övrigt hänvisar jag till de fem rekar som redan ligger ute men tänk på att oddsen har droppat kraftigt på flera och de kanske inte är spelvärda längre! Oddsen ändras snabbt i den här världen nämligen! Åtminstone allt som oftast!

Förhoppningsvis kommer jag se loppen i efterhand och göra en summering sent söndag kväll men det är inget jag eller ni ska hoppas för mycket på! Annars kommer jag blicka fram mot avslutande tävlingarna i Ryssland där både USA och Kanada kommer bojkotta och även Sebastian Samuelsson vad jag hört. Det kommer inte påverka så mycket i toppen ändå men kan vara bra att veta!

EDIT: Hittade ytterligare ett spel som jag tycker känns bra då vi får över dubbla pengarna och det är Peiffer i H2H mot Eberhard hos Unibet. Peiffer är en klart bättre skytt i grunden men Eberhard har toppform, framför allt med skidåkningen men några straffrundor kommer göra dagen surt för honom. Sen har väl Peiffer inte bästa psyket över 20 skott alltid men han borde inte vara dog mellan dessa två! Nu blir det natt!

Senast redigerad av AmaerildeRimfrost den 2018-03-17 klockan 00:30.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-17, 07:25   #11
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 201
Sharp$: 1939
Standard

Alltid roligt att se att det finns fler med fokus på vintersport. En marknad det gärna raljeras om som "pyttepytteliten" men i förhållande till vilken volym man kan få in och faktiskt ordentliga summor är det en härlig marknad. Främst längd för min del.
Jag varken skriver om det eller har ett publikt sheet men det är alltid kul att se att det finns fler.

Jag såg i någon rek att du var osäker kring hur statsen kring skidåkningen räknas ut och vad jag vet är det så enkelt som procentuellt förhållande till medianåktiden i varje löp och sedan ett snitt på det.
forbidden_closet är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-17, 10:24   #12
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av forbidden_closet Visa inlägg
Alltid roligt att se att det finns fler med fokus på vintersport. En marknad det gärna raljeras om som "pyttepytteliten" men i förhållande till vilken volym man kan få in och faktiskt ordentliga summor är det en härlig marknad. Främst längd för min del.
Jag varken skriver om det eller har ett publikt sheet men det är alltid kul att se att det finns fler.

Jag såg i någon rek att du var osäker kring hur statsen kring skidåkningen räknas ut och vad jag vet är det så enkelt som procentuellt förhållande till medianåktiden i varje löp och sedan ett snitt på det.
Tack för svaret. Jag har själv varit inne på att det jämförs mot medel eller liknande men har inte hittat någon information om det. Så det stämmer säkert att det är medianen. Men det har funnits många tankar hos mig och till sist tänkte jag att det är ju av mindre betydelse ändå

Jag försöker ju skriva lite även här som mervärde till rekarna. Men fokus ligger på rekarna i första hand.

Vinterhalvåret är ju bästa årstiden för mig och det är oftast roligast idrotter då också.

Apropå marknaden så är det väl mest Marathonbet med sina tidiga spel (även vissa livespel) som ofta inte tar mot mer än 10€, annars tycker jag det är rätt generöst överlag!
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-17, 10:41   #13
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Citat:
Vill bjuda på en liten lean som jag själv inte tagit beslut om hur jag ska hantera! Men känslan säger att 8.00 i odds på att Vitryssland leder efter första sträckan (eller åket som Bet365 skriver, haha!) på damernas stafett i skidskytte imorgon är bra. Vid 12-13 i odds hade jag inte tvekat men nu gör jag dessvärre det. Så det här tycker jag ni själva kan suga lite på.
Vill snabbt nämna att Unibet erbjuder 18 i odds på detta spelet! Bara att ta det direkt. Stabil skytt med ok fart under skidorna men det krävs att en del konkurrenter gör bort sig med lite extra skott!
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-17, 21:49   #14
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Så har jag dragit på mig en skada igen och det gör att jag ikväll istället fokuserar på att skriva och uppdatera lite här angående mina rekar tidigare. Lyckades faktiskt följa damstafetten halvt om halvt via mobilen när vi var på väg till match, medan jag ska försöka se herrarnas lopp senare ikväll (om än tveksamt).

Åtminstone har jag nu gått igenom de olika tävlingarna, dvs damernas stafett samt herrarnas jaktstart. Jag ska försöka nämna lite uppseendeväckande händelser men framför allt jämföra med mina rekar.

Jag börjar med damernas tävling. Här hade jag som enda rek, Ukraina före Ryssland i mål. Utöver det nämnde jag lite marginella sidospel i dagboken här som är lite mervärde till de som följer mina rekar. Först fokus på reken.

Första sträckan blev inte alls som jag tänkt mig. Ryskan Kaisheva överraskade på mig även om spelbolagen faktiskt hade henne högre upp så jag får ge mig lite där, 0-1 helt enkelt. Men även om det var Ryskan som gjorde det bra så hjälpte inte ukrainskan till speciellt mycket på slutvarvet för att hjälpa spelet. Det blev hela 30 sekunder efter ryskan vid växlingen och då använde ukrainskan ett extra skott i stående medan ryskan hade två extra i det liggande. Det skilde nämligen bara en enda sekund mellan dessa efter andra skyttet, sen vet jag inte vad som hände och det var oroväckande! Dock var det ju litet hintat med dålig form för Merkushyna men klart sämre än väntat här.

På andra sträckan menade jag att ryskan kommer få det tufft i det stående skyttet och det var väl det som räddade dagen och spelet till vår fördel men jag återkommer till det. Det skilde alltså 30 sekunder vid växlingen och normalt säkra Vita Semerenko börjar med tre extra skott och efter det liggande skyttet var det nu hela 40 sekunder tack vare att även Virolainen sköt ett extra skott. De kör i stort sett lika fort på andra varvet inför det stående skyttet och här hände det som jag halvt förutspådde då ryskan endast hade 70% i det stående. Det blir alla tre extra skott och då var fortfarande inte en tavla träffad och det blev även en kostsam straffrunda. Två extra skott för Ukraina och vips var vårt spel fem sekunder före efter det stående skyttet. Virolainen tar igen det på slutvarvet och efter halva tävlingen var det i stort sett helt lika.

Hur såg då prognosen ut?
Citat:
In på tredje sträckan skulle jag vara förvånad om inte Ukraina är i förarsätet. Valj Semerenko för Ukraina och hon är säkerheten själv på vallen i år, hela 92% träffsäkerhet! Hon matchas mot en ung rätt lovande skidskytt som presterar 89% på skyttevallen men inte har åkningen med sig ännu. Dock inte dålig i spåret så knapp fördel även här till Ukraina!
Det var inte lika bra i verkligheten och nu hade ju ryskorna sitt starkaste kort på sista sträckan vilket även Ukraina - åtminstone formässigt - hade. Men inför den sista växlingen skulle väl redan Ukraina ha avgjort? Nu skulle det alltså bli en spännande tredje sträcka!

Felfritt skytte för bägge i det liggande och även om SLivko var snabbare på vallen så tappade hon i spåret och efter det första skyttet var Valj Semerenko ungefär åtta sekunder före. Den andra rundan var ukrainskan 12 sekunder snabbare och på det stående skyttet blev det ett extra skott bara medan ryskan fick använda även ett andra extraskott för att få ner samtliga fem tavlor och detta bidrog till att 13 sekunders tapp på skjutvallen. Strålande då Semerenko varit snabbast i spåret dessutom men de 32 sekunderna blev dessvärre inte så mycket mer, några tiondelar.

Totalt sett ändå väldigt fint med den här ledningen inför den avslutande växlingen. Bra form på bägge och något extra skott hit eller dit borde inte betyda så mycket, ej heller några sekunder i skidspåret. Ryskan tar dock in hela åtta sekunder till första skjutningen. Inte nog med det, ett extra skott för Dzhima och hela 14 sekunders tapp till på skjutvallen. Dramatik helt enkelt för vårt spel. Men ryskan Yurlova gick nog ut lite väl hårt för på andra varvet så tappar hon faktiskt fyra sekunder vilket visar sig vara väldigt avgörande till slut. För trots 88% på Dzhima så blir det tre extraskott medan ryskan klarar sig med ett extra. Vips, 18 sekunder bort direkt och nu är Ryssland åter före med tre sekunder. Normalt sett är det slut här men om det var ukrainskan, Gud eller någon annan som ville annat vet jag inte, men på slutvarvet är Dzhima snabbast av alla (av de på sistasträckan) och kör ifrån Yurlova med sex sekunder så att avståndet i mål mellan åttan Ukraina och nian Ryssland är 3.2 sekunder!

Onödigt dramatiskt tycker jag eftersom det mesta såg ut ungefär som förväntat inför slutet. Spelet sitter och det är alltid trevligt med gröna siffror! Men usch så nära att det knäcktes både stavar och skidor när Ukraina genomförde sin sista växling, helt ensamma dessutom. Dzhima gick ner i snön men utrustningen såg ut att hålla. Tre sekunder, en knäckt stav där hade det varit omvänt antagligen. Även om jag låg under med 0-1 mot bolagen efter en sträcka vill jag säga att det blev en seger med åtminstone knappa 2-1 till mig!


Nämnde även Vitryssland att leda efter första sträckan. Skardino gör det man förväntar sig ungefär. Dock ett extra skott men hade nog inte hjälpt med felfritt heller då det skilde tio sekunder till Italien (favorit att växla först). Då hade ändå Vittozzi tre extra skott men då hon var snabbast i spåret och flera andra lag också gjorde det bra så sitter inte spelet, men det kommer det inte göra mer än kanske 10% av gångerna.


Sverige före Italien till dubbla pengarna blev pannkaka utan dess like! Italienskorna hade ju sina två bästa i början och det avståndet som skapades då, en minut och tio sekunder skulle visa sig bli för svårt att ta in. Detta då de två övriga italienskorna överraskade positivt med endast fem extra skott totalt och inte så dåligt i spåret heller. Det blev nästan två minuters avstånd i mål trots bra skytte, två extra skott på de två sista sträckorna samt ett extra på första sträckan var allt. Men vad hjälper det när Anna Magnusson var så långsam på sin sträcka? 17e åktid och nästan en och en halv minut efter Marie Dorin-Habert som var snabbast på tredje sträckan.


Dessvärre var även Vitryssland två sekunder efter vid första växlingen och det här spelet tycker jag fortfarande är bra. Men ryskan gjorde det bra och det är bara att kapitulera och gratulera för den insatsen.


Det som grämer mig mest är faktiskt att jag i åtskilliga minuter och nästan timmar vägde Tyskland mot Frankrike och gång på gång tyckte jag 3.15 i H2H på Frankrike var bra. Men sen kom spökena och sa att Tyskland är så snabba och hyfsat skjutsäkra att de kan inte förlora. Sen varvade jag liknande scenario flertalet gånger! Frankrike vann på imponerande sätt. Bara gå vidare när man inte lagt spelet helt enkelt.


Vad tycker jag var överraskande rent generellt annars då - av det jag såg?

Att Laura Dahlmeier ser så trött ut på slutvarvet och tappar på fransyskan var märkligt. Efter det stående skilde det väl åtta sekunder och då trodde jag det skulle bli kamp ändå in i mål. Det blev det inte. Visst, tyskans form är långt från tidigare år, men ändå?

Sverige använder endast tre extraskott och har bäst skytte av alla men det gör ju inte så mycket med några skott extra i stafetterna om man bara är snabba nog i spåret.

Norge tar fjärdeplatsen trots en straffrunda och hela tio extraskott. De såg farliga ut tyckte jag annars men det går inte att sprida skotten hur mycket som helst. Marte Olsbu på sista sträckan sköt bort pallplatsen.

Domracheva tredje bästa tid på sin sträcka trots viktigt lopp imorgon för henne.

Japan växlade som tvåa efter en sträcka och var med i toppen rätt länge innan det till sist blev en 18e plats.

Sist nämner jag att Marie Dorin-Habert var drygt fyra sekunder snabbare än Anais Bescond i spåret i dag. Dock två extra skott jämfört med ett enda för Bescond. Dorin-Habert hade även snabbare skytte. Varför jag avslutar med att nämna detta är just pga spelet H2H mellan dessa i morgondagens jaktstart där jag rekat Dorin-Habert till 2.10 i odds. Hon startar tio sekunder bakom och det ser verkligen ut som en slantsingling även efter damernas stafett!

Jag återkommer senare med fler tankar. Dock mycket kortare och snabbare genomgång av herrarnas jaktstart. Men där fanns det några fina spel som dessutom satt!

På återseende!

Senast redigerad av AmaerildeRimfrost den 2018-03-17 klockan 21:51.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-17, 22:32   #15
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Får se om jag återkommer med en rek eller ej på följande. Ett odds som helt klart fått mig att börja väga varenda litet uns i vågskålarna nämligen! Marie Dorin-Habert före Laura Dahlmeier till 2.55 hos Unibet! Startar tio sekunder före och gjorde det bra i dagens stafett! Får se vilka delar jag vill väga tyngst för många saker talar för Dahlmeier men ska det verkligen vara mindre än 40% chans för fransyskan? Ej heller så trevligt att reka samma person mot olika inom H2H heller då en kall tävling gör allt rött men spelar ofta så likväl då de dagar det går bra blir det ju grönare än i en tät bokskog! Men ni har åtminstone något att själva leka med oavsett om jag gör en rek eller ej!

Får se hur många saker jag orkar gå igenom inför morgondagen. En del saker har ju ändrats samt så har ju herrarnas startlistor kommit i stafetten. Men tröttheten leder 1-0 dessvärre!
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-18, 10:57   #16
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Mäkäräinen mot Dahlmeier till 2.95 hos Nordicbet samt 2.90 på Dorin-Habert mot Dahlmeir känns också lite högt efter att jag analyserat gårdagens stafett! Ont om tid kvar, därför kommer det här!

EDIT: Ja, det var väl tur att det var så nära inpå start som detta slängdes upp. Dahlmeier gör det bra och det var inte mycket trötthet i den kroppen som jag var inne på. Spelen framstår ju som urusla med resultatet i hamn men för att hedra mig själv vill jag även nämna att Dunklee hade över 3.xx i odds i H2H mot Dzhima men ville studera kanadensiskan lite mer innan jag nämnde spelet - men kort om tid så! Fanns fler trevliga odds såsom 2.14 på Bescond före Öberg men även där ville jag studera mer eftersom det inte var att bara dra och trycka på hanen.

Det tråkiga inför herrarnas skidskytte är att jag inte hittat något intressant av värde eftersom det är så många saker jag behöver kolla upp eftersom lagen de ställer upp med är just lite annorlunda. Det jag direkt såg var att Tyskland och Ryssland är där man ska leta H2H samt vinnarspel och topp 3. Men i H2H är det låga odds och det är mer jobb för att hitta värde än det är lönt känner jag! En tävlingsvecka kvar och så fort det kommer upp odds i H2H är jag här och skriver samt utkommer med tidiga rekar.

Senast redigerad av AmaerildeRimfrost den 2018-03-18 klockan 13:35.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-18, 14:07   #17
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Kunde inte ryssen sett till att växlat först va? Nu får Tyskland se till att vinna tävlingen istället så är jag trots allt nöjd!

Annars vill jag nämna att det är förvånande att ingen i damernas jaktstart lyckades skjuta felfritt! Ingen!

Dahlmeier hade tre dåliga resultat förra säsongen, alla i Norge! Hon upprepar det den här säsongen! Vad är det som spökar i Oslo för tyskan?
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-19, 20:47   #18
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Vill faktiskt varna folk för att verkligen kolla noga vilka som bojkottar sista veckans tävlingar i Ryssland! USA och Kanadas åkare ska vad jag vet ej köra de tävlingarna samt har även Sebastian Samuelsson och om det var Anev (osäker) sagt att de inte åker till Ryssland i bojkott pga IBU som inte "bryr sig om dopingen" vad gäller Rysslands "systematiska" fusk.

Detta för att Nordicbet (säkert fler bolag?) inte betalar tillbaka insatser på spel då åkare ej kommer till start när det handlar om vinnarspel, vilket jag personligen tycker är dåligt. Framför allt när man erbjuder spel på åkare som klart deklarerat att de inte ska åka!

Vilka som kommer till start vågar jag dock inte svära på men tidigare uppgifter gällde bl a de ovan åtminstone!
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-21, 00:26   #19
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Det mentala spelet

Fem missade slantsinglingar i rad och de röda siffrorna förökar sig explosionsartat. ROI har minskat. Fyra av spelen förlorade med en hårsmån medan man önskar att det femte aldrig hade lagts. Självförtroendet är på väg ner och tvivlet om vad man sysslar med blir allt starkare.

Två spel satt samma kväll. En femoddsare vann nätt och jämnt medan ens asian handicap på -1.5 till dubbla pengarna vann med hela 7-1. Utklassning! Hybrisen är nära - eller rättare sagt - den har slagit i taket för länge sen. Känslan av att vara oslagbar infinner sig. Snart är nästa miljon intjänad. Spelbolagen har noll koll!

Någon som känner igen sig?

Det är just detta som är en av de största utmaningarna vad gäller sportsbetting. Att hantera både med- och motgångar. Att inte tro man varken är bäst eller sämst. Att inte basera ens kunskap över tio spel på en vecka.

Vad är det som gör att vi alla(?) känner igen oss i det ovan? Och är det en för- eller nackdel att vara tävlingsmänniska, inom det vi håller på med? Den känslosamme vs den robotaktige. Vilka styrkor besitter de olika personligheterna? Vilka är fallgroparna hos de bägge ytterligheterna?

Genomlider vi alla, dessa stadium, och försvinner de med tiden - eller minskar de ens? Vem har inte känt sig överlägsen eller helt utan självförtroende? Vilka är lösningarna för att hantera alla aspekter av betting på ett bra sätt? Blir det tråkigt den dagen vi inte sträcker näven i skyn och skriker ut glädjen när den där 15-oddsaren "som var så självklar" vann så den endast borde stått i 1.50? Skulle vi fortsätta om vi var likgiltiga inför resultatet så länge bankrullen växte?

Många frågor och funderingar. För nybörjare (och alla andra) tror jag det är viktigt att vara medveten om hur vi påverkas av vadslagning. Att försöka vara förberedd den dagen fingret är på avtryckaren för att vinna storkovan genom "all in" när storfavoriten bara ska vinna - och till dubbla pengarna dessutom.

Det enda jag tror mig veta är att det tar månader och år av "träning" i skarpt läge som gör att vi minimerar riskerna att tilta, tappa självförtroende eller bli maniska och tro att vi inte kan förlora. Sen tror jag ingen blir "perfekt", eller immun mot känslor när variansen är som tuffast - men att förbereda sig är ett skydd för att inte falla i de enklaste och största groparna åtminstone!

Lycka till med spelandet!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Thuernman (+5)
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-22, 15:14   #20
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Gör en kortare summering av mina tankar från herrarnas sprint.

Johannes Thingnes Bö missar segern i sprintcupen trots 31 poäng tillgodo. Det hade behövt en tolfteplats i dag men det blev sämre än så med två bom i liggande. Oväntat faktiskt.

Julian Eberhard kom till sist på 15 plats. Överraskande nog sköt han fullt i det stående - som är hans svagaste. Ibland är det inte lätt att förstå sig på. Men någon topp 3 blev det inte och det var ett maxspel.

Dessvärre missar min andra rek helt. Om det var banan som var för tung för Terjei vet jag inte men inte nog med att medan Lesser använde automatvapen så fick Bö skjuta sina skott manuellt! Det var mycket tid som skilde där. Men inte ens i spåret var norrmannen snabbast och det är en klar missräkning faktiskt. Möjligen påverkade den tunga banan mer negativt för mitt spel - men det är historia nu.

Var inne många gånger på att reka att segermarginalen ska vara mer än 30 sekunder just för att oddset var 10 gånger har jag för mig. Men jag tyckte det var svårt att räkna på och det sker ju inte så ofta men det är ett litet sample. Valde att inte skriva om det - och gissa vad, segermarginalen blev 33.2 sekunder.

Fredrik Lindström blev trea - vilket var en fin placering och på tiden att Sverige visade upp sig utanför OS också! 41 gånger pengarna kunde man få på honom! Som jag nämnt tidigare så är det bland högoddsarna man först och främst ska leta. Det är så pass jämnt ändå att felfritt skytte kan ta en högt. Så över 20 i odds på en åkare ska man alltid granska någorlunda, men det är så många olika spel och enklaste är att fokusera på H2H men hittade inte så mycket idag.

Fillon Maillet före Garanichev var det enda jag hittade utan att gräva i arkivet relativt kort före start. 2.16 i odds tycker jag var helt fel. Det här är en mycket mer 50/50 och inte omöjligt att fransmannen ska vara favorit heller.

Dubbelt franskt i toppen där Desthieux som tvåa gav 17.00 att vara i topp 3. Vidare så var det 14 stycken som sköt felfritt. Ingen med bom lyckades ta en topp sju. Julian Eberhard verkar ha varit näst snabbast idag i spåret - har inte sett den sammanställda resultatlistan ännu. Men med felfritt hade han placerat sig tvåa ser det ut som.

Tycker det ser väldigt intressant ut inför jaktstarten på lördag och här tror jag bolagen kommer få det svårt att sätta korrekta odds eftersom banan dels gör sitt men framför allt är avstånden intressanta mellan de normalt bättre skidskyttarna!

Först blir det fokus damernas sprint imorgon där jag faktiskt inte direkt hittat något av värde vid första anblicken. Jag suger fortfarande på Lisa Vittozzi och värderar oddsen där. Att tänka på är att banan är krävande och idag hjälpte ju inte snöandet till heller.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-22, 23:21   #21
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Möjligt det kommer en rek på denna senare men jag gör en kortfattad version här åtminstone. Segermarginalen i damernas sprint på över 20 sekunder ger hela 5.25 hos Bet365.

Tuffa banor talar för att en som är snabb på skidorna skjuter fullt så kan det bli stort avstånd. Idag vann t ex Fourcade med över 30 sekunder. Det som krävs är ju att en av de snabbare verkligen skjuter felfritt (kan möjligen gå med en bom men...) och att övriga kör lite långsammare eller skjuter någon extra bom.

Tittar jag lite snabbt den här och förra säsongen så sker det rätt ofta att segermarginalen är över 20 sekunder. Jag inbillar mig åtminstone att det är enklare på en tuffare bana men borde kanske låta det vara osagt.

Lägger jag upp en rek blir det med statistik och övrig info också. Annars håll till godo här. Som jämförelse så ger fegisarna Unibet 3.50 i odds om segermarginalen är mer än 25 sekunder. Klart sämre odds och stjäl dessutom fem viktiga sekunder, för det är dessa sekunder som är de viktigaste!
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 00:26   #22
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 201
Sharp$: 1939
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AmaerildeRimfrost Visa inlägg
Möjligt det kommer en rek på denna senare men jag gör en kortfattad version här åtminstone. Segermarginalen i damernas sprint på över 20 sekunder ger hela 5.25 hos Bet365.

Tuffa banor talar för att en som är snabb på skidorna skjuter fullt så kan det bli stort avstånd. Idag vann t ex Fourcade med över 30 sekunder. Det som krävs är ju att en av de snabbare verkligen skjuter felfritt (kan möjligen gå med en bom men...) och att övriga kör lite långsammare eller skjuter någon extra bom.

Tittar jag lite snabbt den här och förra säsongen så sker det rätt ofta att segermarginalen är över 20 sekunder. Jag inbillar mig åtminstone att det är enklare på en tuffare bana men borde kanske låta det vara osagt.

Lägger jag upp en rek blir det med statistik och övrig info också. Annars håll till godo här. Som jämförelse så ger fegisarna Unibet 3.50 i odds om segermarginalen är mer än 25 sekunder. Klart sämre odds och stjäl dessutom fem viktiga sekunder, för det är dessa sekunder som är de viktigaste!
Tror att du är rätt ute i resonemanget om inte annat. Tuff bana, eller åtminstone utslagsgivande. Skidskytteslingorna är ju sällan tuffa i fråga om höjdmeter men detta var enligt NRKs folk på plats en riktig "jobbar-löpa", inga "stå och glid ner mot stadion"-partier utan det var bara att ligga på hela tiden. Dessutom var den dåligt preparerad vilket gjorde den lösare än den borde varit, och då tyngre. Har inte studerat tiderna i efterhand men under löpet kändes det verkligen som att det var större utslag än vanligt på främst sistarundan. Tror att man verkligen får bekänna färg om man inte är i form på denna bana.

Senast redigerad av forbidden_closet den 2018-03-23 klockan 00:31.
forbidden_closet är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 15:55   #23
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av forbidden_closet Visa inlägg
Tror att du är rätt ute i resonemanget om inte annat. Tuff bana, eller åtminstone utslagsgivande. Skidskytteslingorna är ju sällan tuffa i fråga om höjdmeter men detta var enligt NRKs folk på plats en riktig "jobbar-löpa", inga "stå och glid ner mot stadion"-partier utan det var bara att ligga på hela tiden. Dessutom var den dåligt preparerad vilket gjorde den lösare än den borde varit, och då tyngre. Har inte studerat tiderna i efterhand men under löpet kändes det verkligen som att det var större utslag än vanligt på främst sistarundan. Tror att man verkligen får bekänna färg om man inte är i form på denna bana.
Ja, det som jag mest reagerade på var hur mycket en del åkare, bl a Vittozzi tappade på Mäkäräinen efter stående skyttet fram till nästa tidsmarkering. Så där var det nog väldigt avgörande beroende på om man är eliten eller bara de duktiga! Nu blev det ju minsta avståendet men så är det ju med spel. Ska bli intressant i damernas totala världscup nu. Ska göra en liten sammanställning inför de avslutande två tävlingarna!
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 18:07   #24
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Två tävlingar kvar av damernas världscup. Det är först jaktstarten och sen avslutar de med en masstart på söndag! Först var det värde på Mäkäräinen, men efter en katastrofal sprinttävling i Oslo så svängde allt om och hux flux var det kanonvärde på Kuzmina. Allt som allt kommer det bli en liten förlust men bättre det än att blunda för värdet på Kuzmina.

Så frågan är hur jag då värderar det hela inför avslutningen? Håller jag med spelbolagen eller finns det några dörrar som de inte öppnat?

Ställningen just nu är som följer.

1. Anastasia Kuzmina - 756p
2. Kaisa Mäkäräinen - 740p
3. Darya Domracheva - 701p
4. Laura Dahlmeier - 653p

Sen som jag berättat tidigare så stryker alla sina två sämsta resultat och då tyskan Dahlmeier samt vitryskan Domracheva har missat minst två tävlingar så kommer alla poäng de samlat in samt samlar på sig gälla. För Kuzmina ska vi dra av fem poäng som hon har som näst sämsta resultat då hon även missat en tävling. Värst är det för finskan Mäkäräinen som ska bli av med sin poäng från sprinten i Oslo samt ytterligare 15 poäng för en 26e plats tidigare under säsongen.

Gör vi då om ställningen ser den ut som följer.

1. Anastasia Kuzmina - 751p
2. Kaisa Mäkäräinen - 724p
3. Darya Domracheva - 701p
4. Laura Dahlmeier - 653p

Det återstår två tävlingar och som bäst går det att samla ihop 120p ifall man vinner både jaktstarten samt masstarten. Vi ska även tänka på att det är klar fördel i jaktstarten för finskan och vitryskan då de startar en halvminut före den som går ut som trea. Det är 50 sekunder före Dahlmeier som startar på sjätte plats samt dryga minuten före Kuzmina som startar tolva.

Det är långt från avgjort i jaktstarten och den jag tror får det tuffast med skidåkningen är Dahlmeier som måste skjuta riktigt bra för en topplacering men det är hon oftast bra på och det är ingen nackdel för henne när det är först i mål som vinner.

Vad är annars troliga scenario nu i slutet? Hur står de sig formmässigt?

De tre senaste tävlingarna, alltså sprint, jaktstart, sprint så har de följande resultat.

Darya Domracheva, 2-1-1
Anastasia Kuzmina, 1-2-12
Laura Dahlmeier, 28-7-6
Kaisa Mäkäräinen, 40-22-2

Domracheva ångar på och fortsätter sin fina form hon haft under hela säsongen. Den moraliska vinnaren av totala världscupen faktiskt. Kuzmina gjorde det kanon i Oslo men räckte bara till en tolfteplats nu men det med tre bom. Vidare så gör Mäkäräinen det återigen bra efter en rejäl miss i Oslo. Dahlmeier gör det hon gjort under hela säsongen typ. Det är inte dåligt men inte tillräckligt bra heller så min analys att det var hon som eventuellt kunde utmana stämde inte pga att det inte kommer en formtopp där.

Ska Dahlmeier kunna vinna allt krävs vinst i bägge återstående tävlingar men då landar hon på 773 poäng. Det krävs då 22 poäng av Kuzmina och elva av dessa är det sämsta hon kan få i masstarten. Att hon sen ska droppa från plats 12 till 30 i jaktstarten med hennes skytte är inte ens troligt hur mycket man än försöker med voodoo. Så vi glömmer Dahlmeier för även om Kuzmina packar ihop så har vi Mäkäräinen som klarar sig med 50 poäng till och en femteplats i jaktstarten räcker så har hon de poängen ifall hon nu slutar sist i masstarten. Vi tittar vidare på övriga istället.

Oddsen just nu är på Marathonbet...

Anastasia Kuzmina - 1.35 (74%)
Kaisa Mäkäräinen - 3.30 (30%)
Darya Domracheva - 12.00 (8.3%)

Nu blir det ju över 100% pga att bolaget vill tjäna pengar också men det är siffrorna som gäller att de måste ha bättre än för värde.

Mäkäräinen kan som bäst nå 844 poäng om hon vinner jaktstarten samt masstarten. Som bäst är väl hennes chanser just nu 40% i jaktstarten samt 15% i masstarten menar jag. Det betyder runt 6% som bäst. Sen kan det ju bli alla möjliga topplaceringar men som bäst vad som är troligt så är det ungefär en andraplats samt en femteplats. Det ger henne i så fall 94 poäng och en totalpoäng på 818 poäng. Sen kan det så klart så upp eller ner men mest troligast ner baserat på resultaten hittills under säsongen.

Domracheva är faktiskt den som jag tror avslutar bäst, men trots det får hon svårt att nå ikapp med poängen. Hon kan ta två segrar men troligast är väl en första och en tredje säger jag. Det ger i så fall starka 108 poäng. Svårt att säga om det är större chans att det blir sämre eller bättre. Men vi räknar med dessa poäng och då landar hon på 809 poäng vilket är bra. Men trots allt når hon inte Mäkäräinen på detta. Sen kan ju allt hända men vi får utgå från något.

Kuzmina till sist då. Stämmer det ovan så behöver hon nå 819 poäng för att vinna allt. Det betyder att 68 poäng räcker för henne. Jag tror hon tar en topp fem i jaktstarten vilket ger minst 40 poäng och då krävs det enbart en 13e plats i masstarten för att ta hem det.

Vad händer sen om någon klappar igenom helt och är det sannolikt på jaktstarten imorgon? Jag tror ingen fallerar helt där utan möjligen är det någon på masstarten som klantar till det men sämre än 20e tror jag ingen når där hur de än skjuter. Vi snackar alltså om de tre åkstarkaste och banorna i Ryssland nu är tuffa. Formen är bra och det skiljde endast två sekunder i åktid mellan de tre.

Kommer någon skjuta bort sig helt? Domracheva har 87%, Mäkäräinen 84% och Kuzmina 80% den här säsongen. Logiskt är Kuzmina den som kommer ha störst chans för bommar men inbördes spelar det ingen större roll utan det är ju att inte släppa förbi sig alla andra åkare som är det viktiga. Pallar nerverna så kommer det vara taktiskt att säkra en fjärdeplats istället för att chansa och vinna en enskild tävling men istället sluta 30e!

Men det är mycket om och men. Av alla dessa parametrar så ska man då komma fram till en ny procentsats som de olika åkarna har och var jag tror de hamnar poängmässigt. Att hamna helt rätt här är så klart inte lätt men jag utgår från det ovan och lägger till några finkorniga sandpapper.

1. Anastasia Kuzmina - 829p (811p) (848p)
2. Kaisa Mäkäräinen - 810p (793p) (832p)
3. Darya Domracheva - 809p (795p) (821p)

Första siffran är min framtagna poäng medan första siffran inom parentes är sämsta möjliga (om inget riktigt kalkon inträffar) samt är siffran inom sista parentesen bästa möjliga om de gör vad de kan - ungefär så!

För att Domracheva ska vinna detta krävs det att hon vinner bägge tävlingar samt att både finskan och slovakiskan (fd ryska) presterar dåligt. Framför allt måste Kuzmina bomma igenom och landa på sina 811 poäng. Absolut inte omöjligt, men långsökt.

Mäkäräinen måste prestera på absoluta topp medan Kuzmina gör det som förväntas och då blir det hårt. Men svårt sia om chanser för detta scenario.

Kuzmina ska alltså bara göra det som normalt krävs av henne, en sjätteplats samt en femteplats och då ska det räcka till seger. Jag tror dock att det borde bli fler poäng och det kan vara lite missvisande ovan. Men Kuzmina är den som antingen vinner eller kommer långt ner. Hon har fem segrar, fyra andraplatser samt en fjärdeplats. Utöver det så är det en nionde som bäst. Hennes åkform är dock så bra nu att hon ska fixa det.

Ska jag ge mig på några procentsatser? Tufft värre och jag bestämmer mig för ett intervall istället. Vad som är mest troligt sen är svårare att sia om.

Kuzmina - 70% - 78% vill jag påstå. Oddsen som lägst från 1.28 till 1.43. Hon ger 1.35 så troligen knappt värde men det kan även landa på andra sidan.

Mäkäräinen - 10% - 22% menar jag. Odds som lägst från 4.55 till 10.00. Hon ger 3.30 så här ser jag inte värde alls.

Domracheva - 8% - 20% uppskattar jag. Odds som lägst från 5.00 till 12.50. Då hon ger 12 i odds så är det här värdet ligger nu skulle jag vilja påstå men det är antagligen närmare 10% än 20% här.

Det är i stort Kuzmina som måste skjuta bort sig själv för att övriga två ska komma in i matchen. Där tycker jag i så fall inte att finskan ska ha så mycket större sannolikheter än vitryskan. För Domracheva presterar klart bättre den här säsongen när hon väl tävlar. Och inte mycket tyder på att Mäkäräinen skulle avsluta lika bra eller bättre än Domracheva.

Dock går jag likväl inte in med någon insats på Domracheva. Chansen är för liten och värdet inte säkert i största intervallet och med oflyt finns här inget värde ens med största marginalen. Sen har jag redan spel på övriga två med garanterad förlust.

Vill någon lägga ett spel idag så säger jag i första hand Domracheva för odds och värde trots relativt låg sannolikhet. Men även Kuzmina är ett bra värdespel och här inträffar det ofta nog men jag själv spelar nästan aldrig odds under 1.60 - undantagsfall ner till 1.50 ungefär.

Hoppas mina tankar har varit till någon nytta oavsett om ni är eniga eller inte!
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 18:54   #25
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Jahopp. Synd det inte var mer tid efter att europatipset lämnades in för då hade jag slängt upp en rek på Norge mot Australien. Tycker 2.50 i odds där var väl så generöst då jag själv hade en värdering närmare 50%. Åtminstone satt spiken på tipset men det är inte lätt med alla spel som är igång dygnet runt. Mycket man missar och även som i detta fallet snålt med tid att göra en rek!

Och det är innebandy och hockey. Även Linköping i innebandy till 2.70 i odds kändes bra. Malmö är på väg att slå ut Frölunda känns det som. tappade dock 4-1 med nio minuter kvar hemma senast. Får bli att följa detta mer intensivt trots skidskytte och tips i helgen!
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-24, 00:48   #26
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

2018-03-24 13:00IBU World CupJulian Eberhard vs Lukas Hofer 1 H2H 8 2.030

https://www.sharps.se/rekar/2018-03-...orld-cup-74656



2018-03-24 15:00IBU World CupDenise Herrmann vs Maren Hammerschmidt 1 H2H 6 1.850

https://www.sharps.se/rekar/2018-03-...orld-cup-70968


Så har två trevliga rekar kommit upp och jag får se om det blir en till. Det tar ändå lite tid att skriva ihop de och tiden börjar ticka mot natt. Sitter dock och funderar på att hitta en dubbel med två favoriter som jag tycker kan ha värde och varför inte köra en dubbel då? Men har inte benat ut allt ännu och tidigt imorgon kommer det komma en mängd fler H2H som jag dessvärre kommer missa - prioritet sömn!

Men det finns en H2H som jag faktiskt lutar åt. Simon Schempp (1.704 Pinnacle) före Terjei Bö då jag tyckte Terjei såg sliten ut i backarna och nu är det 2.5 kilometer längre. Dock tio skott fler och Schempp har en tuff säsong på vallen. Dropp från stabila 88% senaste säsongerna till 81% den här. Får avvakta, men det är något ni själva kan fundera på under tiden!
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-24, 22:26   #27
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

En masstart kvar för damerna i världscupen innan säsongen är slut och det vinns en vinnare av den totala världscupen. Händelserika tävlingar på slutet har gjort att det fortfarande är öppet vem som ska ta hem det och mina tidigare analyser har både varit rätt och fel. Det är inte lätt när de helt plötsligt ska försöka få ner fem tavlor mellan varven och det kastas om i ledningen.

I mina tankar inför jaktstarten idag och masstarten imorgon uppskattade jag en andraplats samt en niondeplats i snittpoäng för Mäkäräinen. Vad gäller Kuzmina såg jag en sjätteplats samt en femteplats. Kuzmina tog sin sjätteplats medan finskan gick segrande ur striden idag. Ska mina poäng stämma så ska alltså Mäkäräinen komma på 15e plats men så dåligt tror jag inte det går för henne. Snabba kast helt enkelt. Just att vinna eller komma topp tre ger ju lite extra stora försprång i poängtabellen.

Domracheva som jag ansåg ha nästan likvärdiga möjligheter som Mäkäräinen att vinna totalcupen gjorde ju inte det som det länge pekade på i jaktstarten. Det blev inte seger trots att det mesta låg upplagt för det inför sista stående skyttet. De var nämligen tre in på vallen samtidigt. Bescond och Dahlmeier drar på sig en straffrunda, men Domracheva skjuter två bom och vips blev det endast en fjärdeplats och 43 poäng istället för 60 poäng. Eftersom Mäkäräinen sköt fullt blev det 60 poäng till finskan istället för 43 som det såg ut som. Allt förändrades på så små marginaler.

Vänd på det och Mäkäräinen hade haft 767 poäng medan Domracheva hade haft 761 poäng. Därför ansåg jag Domracheva som ett klart bättre spel pga oddsen igår även om jag själv inte lastade in där. För som jag också skrev var det Kuzmina som kan sätta stopp för sin seger genom att skjuta dåligt rakt av. Det blev 38 poäng i dagens jaktstart och det var vad jag trodde hon skulle nå i snitt. Med det hamnar hon alltså på 789 poäng inför avgörande masstarten.

Hon kunde ha haft en ledning med 22 poäng och i stort sett säkrat totalcupen men nu skiljer det istället enbart fem poäng till slovakiskans fördel. Men jag hoppas det framgår med tydlighet varför jag ansåg Mäkäräinen vara för betrodd av spelbolagen med så låga odds. Men nu är läget som det är och tabellen ser ut så här i topp 3 - med två tävlingar strukna för alla - och tittar man på den officiella listan är endast den sämsta tävlingen struken då det återstår en tävling!

Kuzmina - 789p
Mäkäräinen - 784p
Domracheva - 744p


Kollar man odds nu så ger Marathonbet 101 gånger på Domracheva. Det som ska till för att hon ska vinna är alltså att Kuzmina som mest får ta 15 poäng i masstarten, dvs en 26e plats. Tänk då på att det endast är 30 startande och hon är garanterad 11 poäng ifall hon tar sig i mål. Att då Mäkäräinen i samma tävling ska placera sig som bäst på 22a plats finns ju inte i fantasin. Åtminstone inte till 101 i odds - eftersom Domracheva måste vinna! En andraplats räcker inte så länge Kuzmina bara kommer i mål som 30e kvinna.

Så vem kommer vinna totalcupen nu då? Jag vet inte faktiskt. Finskan två bom på 20 skott i dag medan slovakiskan hade fyra bom på sina 20 skott. Även i sprinten var det mycket bom på Kuzmina, tre av tio skott medan Mäkäräinen där sköt felfritt.

Oddsen nu är 1.75 på Kuzmina och 2.10 på Mäkäräinen. Själv har jag rekat båda dessa som vinnare med en garanterad förlust då det svängde rejält efter sprinten i Norge. Nu har det svängt tillbaka och det är i grunden detta jag älskar med skidskytte! Det är action non stop!

Det finns åtminstone inget värde kvar någonstans men jag vill ändå spekulera i vem som ska ta hem det nu. Mäkäräinen har allt i egna händer. Först över mållinjen imorgon säkrar segern i totalcupen. Mäkäräinen kan jag inte tänka mig stå pall och skjuta felfritt eller ens med en enda bom. Kuzmina ser jag ingen logik i att hon ska hålla ihop det nu när det sett ut som det gjort dagarna innan. Fördelen Kuzmina har är väl att hon inte behöver stressa eller jaga nu som det kan ha varit i sprint och jaktstart. Samtidigt blir det en väldig stress om Mäkäräinen leder och det krävs snabbt och felfritt skytte. Vad händer då? Rafflande in i det sista förväntar jag mig och det blir att leta värde på tävlingen i sig.

Statistiskt liten fördel finskan i skyttet medan de är likvärdiga i åkningen. Men här och nu så är Kuzmina klart snabbare i spåret - och frågan är om hon gått för hårt för att plocka enstaka placeringar idag? Jag tror hon kommer ha form imorgon också! Måste jag säger jag fördel Kuzmina då Mäkäräinen inte kommer palla trycket - men jag var i stort sett säker på att hon skulle bomma sitt sista skott idag också - men det gjorde hon inte!

Nedan klipper jag in mina förväntade slutresultat vid olika tidpunkter.

13/3 - 15.50
Citat:
Räknar vi inte med form utan tittar på säsongen i helhet och fokuserar på snittpoängen i de tävlingar som varit och tittar på de som återstår så får vi följande sluttabell när avdrag gjorts för två sämsta placeringar...

Kaisa Makarainen - 815p (810p)
Anastasiya Kuzmina - 804p (770p)
Laura Dahlmeier - 782p (740p)
Darya Domracheva - 760p (715p)
Dorothea Wierer - 720p (710p)
14/3 - 14.00
Citat:
Avslutningsvis kommer här min förmodade sluttabell.

1. Kaisa Makarainen - 819 poäng (54%)
2. Laura Dahlmeier - 801 poäng (24%)
3. Anastasiya Kuzmina - 799 poäng (19%)
4. Darya Domracheva - 771 poäng (3%)
5. Dorothea Wierer - 738 poäng (0%)
23/3 - 19.00
Citat:
Men det är mycket om och men. Av alla dessa parametrar så ska man då komma fram till en ny procentsats som de olika åkarna har och var jag tror de hamnar poängmässigt. Att hamna helt rätt här är så klart inte lätt men jag utgår från det ovan och lägger till några finkorniga sandpapper.

1. Anastasia Kuzmina - 829p (811p) (848p)
2. Kaisa Mäkäräinen - 810p (793p) (832p)
3. Darya Domracheva - 809p (795p) (821p)

Första siffran är min framtagna poäng medan första siffran inom parentes är sämsta möjliga (om inget riktigt kalkon inträffar) samt är siffran inom sista parentesen bästa möjliga om de gör vad de kan - ungefär så!
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-24, 23:31   #28
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Får se om det blir några rekar inatt eller om jag avvaktar till imorgon. Men tänkte lägga ut lite spel som känns bra när jag tittar lite snabbt utan att granska för noga!

Vittozzi att vinna till 41 hos Marathonbet
Wierer före Vittozzi till 2.31 hos Pinnacle
Aymonier före Haecki till 1.833 hos Pinnacle

Nej, det får bli natt nu och så hoppas jag hinna få ut några rekar i god tid imorgon. Har inte ens studerat herrarnas odds ännu så kanske missar några fina filébitar där!
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-25, 15:38   #29
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Vilken jävla avslutning på världscupen alltså. Mer spänning går knappt att köpa sig för pengar. Mäkäräinen tar det alltså till slut om jag nu fick rätt på siffrorna i huvudet för det hände så mycket. Var väl fem poäng som skilde dem åt och nu tog finskan 38 medan Kuzmina endast blev elva och får 30 poäng... HUGA! Nu får jag andas, ta lite vatten...
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-25, 17:37   #30
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Så är totalcupen avgjord och som jag skrev ovan - vilket rafflande lopp! Så här ska tävlingar vara. Se en trött segrare som inte hade många milligram energi till att klämma fram - och där bakom idrottens bekräftelse att ibland är det hårt. Kuzmina helt slut och kan inte hur mycket hon än kämpar att hålla Mäkäräinens tempo, än mindre plocka de som finskan lyckats passera. Jag lyfter på hatten och ser fram mot nästa säsongs tävlingar redan.

Slutställningen blev så här åtminstone

1. Kaisa Mäkäräinen - 822 poäng
2. Anastasia Kuzmina - 819 poäng
3. Darya Domracheva - 804 poäng

4. Laura Dahlmeier - 730 poäng

Jämför jag detta med min "tidiga" förutsägelse (när fem tävlingar återstod) så tippade jag Kaisa Mäkäräinen på 819 poäng. Ändå nöjd med att endast vara tre poäng ifrån där medan jag när det var två tävlingar kvar tippade på 810 poäng för finskan där det bästa möjliga - enligt mig - skulle vara 832 poäng. Så tycker jag hamnade hyfsat rätt där också. Känns skönt!

I den "tidiga" summeringen av vad jag trodde Kuzmina skulle landa på så var det 799 poäng och där är jag hela 20 poäng ifrån. Känns lite mycket även om det endast skiljer en förstaplats från en femteplats t ex.

Dahlmeier är ju den som absolut inte höll ihop det så jämnt och bra som jag var inne på. Det här är en besvikelse både för mig och henne antar jag. Det går inte att ha rätt på allt men frågan är hur kommande säsong kommer ta sig för henne. Hon borde inte vara så stor favorit som hon var inför den här säsongen.

Darya Domracheva har jag hela tiden nämnt och trott skulle göra det bra men då hon missat för många tävlingar så blir det svårt att passera förbi samtliga. Hon avslutar strålande och hon var mitt kort idag då jag trodde både finskan och slovakiskan skulle skjuta bort sig pga pressen. Fick delvis rätt, men Mäkäräinen var ändå imponerande - mer än jag trodde. Jag missar med 33 poäng på vitryskan men när det återstod två tävlingar så bommade jag faktiskt henne endast med fem poäng. Skiljer en tredje eller fjärdeplats bara.

Det är på tyskan jag helt förvillade bort mig - men i övrigt är jag nöjd och den första reken blev den som satt, nämligen på Kaisa Mäkäräinen! Det fanns värde då men sen svängde det så jag var tvingad att plocka det fina värdet på Kuzmina också trots att det skulle innebära liten förlust oavsett vem som vann där. Sen är det skidskytte och 10% kan kännas som 50% helt plötsligt!

Hoppas ni läst och ryggade både Wierer och Aymonier idag som hade fina odds. Och Aymonier trots sex bom mot två kom precis före... det är helgalet!

Ännu en skidskyttesäsong till ändå som varit bra på alla sätt och vis, för spelen, för spänningen och för det sportsliga! Fantastisk sport helt enkelt och trots liten marknad ändå rätt generöst med odds! Får se om det blir mer skidskytte nu i dagboken eller fokus på andra idrotter. Kommer åtminstone ha lite anknytning till mina rekar här och förhoppningsvis lite övriga tankar dessutom. Antagligen lägre frekvens men ska försöka hålla den vid hyggligt liv!


EDIT: Vill även nämna här att hur tokigt det än må ha sett ut i min sista värdering (dvs när två tävlingar återstod) så hade faktiskt Domracheva vunnit världscupen om hon vunnit istället för att komma fyra i jaktstarten. Lägg där till två bom i sista skyttet, felfritt där så... små marginaler och jag förstår inte riktigt odds-sättningen där - men möjligt jag vägde in form och prestation över hela säsongen för mycket

Senast redigerad av AmaerildeRimfrost den 2018-03-25 klockan 17:46.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-25, 23:47   #31
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Citat:
Statistiskt liten fördel finskan i skyttet medan de är likvärdiga i åkningen. Men här och nu så är Kuzmina klart snabbare i spåret - och frågan är om hon gått för hårt för att plocka enstaka placeringar idag? Jag tror hon kommer ha form imorgon också!
Jag hade så rätt i det jag såg. Jag var rätt på det men tänkte - hon måste ju återhämta sig men det gjorde hon inte. Så trött Kuzmina var efter sista skyttet måste varit hemskt för henne själv att uppleva då den totala världscupen gled henne ur händerna.

Jag skulle gått hårdare på det jag såg i jaktstarten för redan där avslöjade sig lite... nya tag om åtta månader
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-31, 11:20   #32
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Ont om spel och det är dags att få ner lite tankar utan att för den skull analysera för mycket. Så idag simmar vi uppe vid ytan utan tuber på ryggen.

Hittills är jag relativt nöjd med hur det gått med de rekar jag skrivit. Men det kunde som jag nämnt tidigare sett klart bättre ut men det hade väl inte speglat det långsiktiga lika mycket så för den skull så är jag likväl nöjd.

Men jag har haft lite oflyt då jag inte rekade 20-oddsaren i skidskyttet. Ovanpå det så lade jag inte den extra tiden för att skriva en rek på en 3.75-oddsare inom travet. det blev bara en snabb "rek" i forumdelen "trav". Sen nu senaste dagarna så glömmer jag helt bort Malmö mot Frölunda. Hur lyckas jag med sånt? Direkt efter Malmö seger i Göteborg var jag på väg att både spela och skriva en rek på Malmöseger när de skulle mötas i Skåne ett par dagar senare. Dock valde jag att avvakta för att se hur oddsrörelserna skulle vara. Kunde det bli än högre - vips försvann matchen helt i mitt huvud. Amatörstämpel!

Sen dagen efter var det dags igen! Hade bestämt mig för att även skriva om spelet -1.5 på Mora, nu hemma mot Leksand. Oddset var finfint då vi fick nästan tre gånger pengarna. Tanken var att nu har Mora fått matchtempo igen och de vann senaste mötet. Det kommer fortsätta och det blev 2-0. Visst, jag hade trott på fler mål faktiskt, men målsnålt precis som jag varit inne på tidigare i matchserien. Varför jag inte skrev om matchen? En dag full med andra aktiviteter för ovanlighetens skull.

Sen ska vi dock inte glömma bort att nu är jag (och säkert många med mig) mästare på att komma ihåg allt positivt man missade medan det negativa som man hade tankar om snabbt försvinner i minnet. Selektivitet när den briljerar! Men ska jag vara helt ärlig så är det få spel som skulle gjort statistiken sämre faktiskt men även sådant jämnar ut sig över tid.

Fem raka gröna spel blev det innan det vände och nu har det blivit två röda spel som ändå varit på vippen att kunna sitta. Alla förluster grämer mig märkligt nog. Trots att jag tränar på att få både gåsfjädrar och gåsfett för att orent vatten ska rinna av mig så tränger en del ändå in till skinnet.

Idag har jag lite hastigt gått igenom fotbollsmatcherna i de högre ligorna. Utöver det sneglade jag även på hockeymatchen Timrå mot Karlskrona samt lite innebandymatcher, framför allt det danska slutspelet. Hittade jag något intressant? Ja, lite faktiskt men det svänger mycket i tankarna och jag vet inte om det är värde där jag rotar riktigt. Vill tro det men inte tillräckligt säker för att skriva en rek. Får se om jag hittar ytterligare info eller om jag bara väntar in en bättre dag.

Åtminstone kan jag säga att Vitesse -1.5 idag känns bäst till dryga två gånger. Men det är mycket som talar för att det inte ska bli så också. Under 1.95 skulle jag aldrig fundera ens men nu kändes det ok.

Vidare var jag länge inne på en dubbel i danska innebandyslutspelet. Rödovre har inte förlorat sen 2013 hemma mot Fredrikshamn. Hittar ingen statistik tidigare än så. 2.40 får man här nämligen på köpenhamnslaget. Samtidigt ligger de under i semifinalen med 2-0 i matcher. Den andra matchen är mellan Danmarks bästa lag Benlöse som på bortaplan möter Sunds. Även här står det 2-0 i matcher och Benlöse kan avgöra. Men Sunds har inte förlorat på ordinarie tid mot benlöse i de tre senaste mötena. Så 1.50 känns ju sådär när man väger in det. Så min pendel ville inte stanna någonstans och närmast var väl dubbeln på att båda favoriterna tar hem det med tre raka men jag avstår.

Hockeyn då? Visst vinner Timrå detta? Kanske t o m -1.5 kunde vara bra? Var jag tvingad så visst men jag tror jag lägger ett spel här men avstår från att skriva en rek då jag vill ha mer kraft som styrker det hela! Det räcker inte för mig enbart med en känsla som inte kan förstärkas med åtminstone lite spännande saker!

Så jag tar och fokuserar på dagens stryktips som jag helst vill avstå men då jag har bolag får det bli spel trots allt. Men titta på favoriterna... City 70%, United 82%, Newcastle 66% (WTF?), Juventus 68%, Bayern 73% och till sist PSG 71%. Visst, hade det varit europatips så skulle jag kunna hitta spelvärda rader men på ett stryktips blir det tufft! Stryktipset tål nämligen inte att flera storfavoriter av detta slag vinner. Och att fälla fyra av dem är inte realistiskt. Hur löser jag detta?

Apropå Newcastle som är mitt favoritlag så tycker jag det är synd att det varit uppehåll i ligan. För matchen hemma mot Southampton såg det ruskigt bra ut. Direkt i inledningen såg jag att det här kommer bli "kross". Hade dagens match spelats veckan efter så hade jag hållit med om 66% och även spelat de som singelspel - men nu är jag desto mer tveksam. Det svänger snabbt för dessa skator även om hemmastatistiken på slutet sett bra ut.

Inte ens travet lockar då man ska till Klosterskogen. Frågan är när ATG fått hela travsporten att bara välta över. Det måste gå åt det hållet med alla dessa spel konstant hela tiden. Eller är vi människor sådana speltorskar att kan man spela på galoppen i Sydafrika så ska det fan spelas. Och är det norska hästar på V75 så finns det ju trots allt miljoner i potten även om spelavdraget är gigantiskt och utdelningen på sex och fem rätt gör att det inte heller känns lönt att spela då dessa pengar fryser inne alldeles för ofta.

Ser ut som en usel speldag men jag tänker leta vidare några minuter innan jag drar ner rullgardinen.

Bara lite snabba tankar från mig på påskafton utan någon djupare analys!

Senast redigerad av AmaerildeRimfrost den 2018-03-31 klockan 17:11.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-04-09, 15:39   #33
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Var drygt en vecka sen det blev något uppdaterat här men tänkte skriva ett litet inlägg här så en inte bara försvinner bort. Skidskytte är ju det den främst är till för om jag inte finner något annat intressant att skriva om.

Suttit ett tag nu nämligen och funderat och vägt alla jäkla stenar i de olika vågskålarna men den ville aldrig stanna mellan Linköping och Falun i deras fjärde semifinalmatch ikväll. Ena sidan sa direkt efter att Falun kvitterade till 1-1 (när jag rekat Linköping) att nu blir det 4-1 till Falun och det är bara att peppra på med handicap dessutom. Sen försvann tredje matchen iväg från mig då jag hade fullt upp med annat och nu står jag inför fjärde matchen och kramar avtryckaren. 1.95 i odds på Falun -1.5 känns verkligen väldigt lockande. Samtidigt slåss jag med det förrädiska "självförtroendet" nu då ingenting sitter och allt man petar på blir fel.

För när jag tittar på oddsen på den raka för Linköping ges det här hela 3.42, dvs mycket bättre än de 2.81 som jag spelade till senast (visserligen med en seger i ryggen och annan tankegång inför matchen). Men 3.42 är högt! Om bara våghelvete kunde stanna någonstans...

Jag väljer att stå över rekandet här men rekommenderar ändå de som ska in med pengar i matchen att hellre lägga de på Falun än någon annanstans. Det kommer ju fler matcher och jag suger redan på både herrarnas och damernas semifinalmatch imorgon!
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-04-13, 20:08   #34
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Intressant med detta vad gäller variansen. Idag har jag lagt fokus på andra aktiviteter samt fått ihop analyserna till Europatipset så jag prioriterade bort att reka idag. Det intressanta är att jag annars hade valt -1.5 på Skellefteå (alternativt -2 till 4.75) till 3.30 i odds då jag rekade den här senast Skellefteå hade hemma och då till 3.21 i odds bara. Nu var det en eventuellt avgörande match för hemmalaget och då finns bara ett läge samt att Djurgården plockar målvakt tidigare och chanser mer i slutet vid underläge. Står 4-0 efter två perioder.

Om jag inte valt den ovan var jag ett tag inne på att reka KAIS Mora till höga 2.66 borta mot Täby men här fick jag själv lite kalla fötter då spökena tog över rätt mycket att Täby med sin förstafemma varit starka. Men liksom, ett lag som har fyra raka finaler ska inte stå i 2.66 borta mot Täby ändå tycker jag.

Nu blev det ingen av dessa jag rekade utan valde ett spel till travet imorgon istället och resterande tid idag har varit fokus på annat än rekar.

Det är just detta som slår så hårt mot ens sheet att hamna fel när man rekar kontra inte men på sikt spelar det dock ingen roll då det jämnar ut sig!

Nu blir det film och chill!
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-05-03, 09:46   #35
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Mitt selektiva minne kanske spelar mig ett litet spratt. Fastän jag försöker vara nyanserad och verkligen vara så ärlig jag kan mot mig själv så tror jag att det jag kommit fram till stämmer. Åtminstone stämmer det väldigt bra på gårdagen. Jag stod nämligen över V86 men läste mig ändå på loppen på Jägersro som brukligt. Faktum är väl att jag även ögnade igenom loppen på Solvalla och det är möjligt det slutat med alla rätt - men det beror på vilka jag valt att spika, men ingen häst var väl för svår tycker jag.

Däremot så tänkte jag skriva ett par rekar igår men av någon märklig anledning gjorde jag det inte. Dels för att jag inte hittade så mycket text som styrkte det jag tänka lägga som spel här men även till viss del tidsbrist då jag prioriterade annat. Men när känslan och förnuftet talat för en sak men det inte går att styrka med mer än "min förhoppning" så känns det oerhört energikrävande att få ihop en rek som är vettig för andra.

Racing Mange som vinnare till 6.25 var ett givet sådant spel och som "back up" hade jag även British Steel på plats till 2.15. Bägge kanonodds enligt mig och båda infriade så utfallet blev bra. Vidare så fick man över 2.30 på Ö3.5 mål mellan Roma och Liverpool men inte ens där satte jag mig ner för att skriva ihop något. Samma gällde matchen mellan Real och Bayern dagen innan också. Så istället för ett snyggt och grönt sheet härvar jag kring strecket ännu och på kort sikt så slår det oerhört om man vid lite oflyt rekar fel objekt och står över att reka de som sitter.

I övrigt på slutet har det faktiskt bara varit en ev AIK-rek att vinna och hålla nollan mot Sirius som var aktuell men där backade jag ur. Bara nöta vidare även om det är svårare att hitta objekt nu som jag dessutom ska skriva om. Kanske borde jag bara bli lite mer avskalad i det jag skriver och får försöka "övertyga" genom tro istället för att bara bevisa det genom siffror och övrig text.

Alltid skönt att skriva av sig lite. Nu laddar jag vidare mot helgens Stryktips istället. Det har varit lite stolpe ut på sistone och det är irriterande när omgångarna faktiskt varit spelvänliga med facit i hand.

Möjligen kommer en rek på Djurgården ikväll men får suga lite på den då jag vacklar.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-06-14, 11:03   #36
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Jag kör ett lite kortare och mer tokigt utspel här i min speldagbok. Så nu utmanar jag alla som tänker följa VM på lite olika tävlingar.

Först och främst, se till att skaffa en "drömelva" på fantasy.fifa.com och välj sen att gå med i en liga och skriv in följande kod på åtta bokstäver, NEMOJHQE. Just nu är vi fem personer och allt handlar ju om att först och främst läxa upp mig! Dessvärre kommer ni vara chanslösa. Jag kan ge er en liten hint om att just nu (kan ändras) så har jag Lewandowski och Mandzukic på topp. I backlinjen två danskar och två tyskar. Mer hjälp får ni inte!

Kan boosta mitt ego med lite skryt att jag prickat rätt skytteliga vinnare i de tre senaste VM, först Klose till relativt lågt odds (minns inte) och därefter Muller till 420 i odds som dock delades med fyra och nu senast Rodriguez till 150-250 i odds.

I år är det dock tuffare för mig att hitta något som sticker ut. Lewandowski är väl den jag direkt får upp men till drygt 30 i odds är det ju inte så spännande. Özil till över 500 är dock väldigt kul tycker jag men som jag sagt innan så tänker jag lägga en tia på Ismaila Sarr

Frankrike tror jag vinner VM även om det är mot all logik egentligen och att Senegal ska vinna känns väldigt långsökt. Dock hittar jag ingen segrare för Brasilien vägrar jag nämna

Grupp H blir den med flest mål och grupp G den med minst mål.

Turneringens bästa spelare blir Modric eller Kimmich!

Spela inte på att alla de första 16 matcherna slutar med ett kryss till 5 000 i odds som Unibet ger. Det är ca en på en och en halv miljard att det inträffar.

Portugal och Colombia floppar fullständigt! England kommer slåss på målskillnad med Tunisien.

Senegal överraskar stort.

Nigerias målvakt blir den yngste spelare som alla får upp ögonen på i detta VM! Francis Uzoho!

Detta var lite snabba tankar inför den stora festen drar igång. Jag kan även rekommendera alla att läsa de officiella krönikorna/VM-minnena som publicerats. Ska jag nämna tre så läs Danmark 1986, Tysklands resa samt Zinedine Zidane som odödlig. Imorgon publiceras en om Maradona - den störste av alla!

Sugen på VM-tipset via Svenska Spel? Hojta till och var med i Sharps officiella!

Glöm nu inte att utmana mig på Fifas officiella sida vad gäller Fantasy World Cup!

Happy hunting!
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 00:39   #37
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Ens selektiva minne är alltid roligt att arbeta med. Följande inlägg fokuserar enbart på positiva spel/rekommendationer som det skrivits om. Ni som läst runt och gjort egna värderingar borde känna till några av dessa. Flera av spelen har ju långt till mål men varför inte nämna lite sköna lir?

Att grupp F skulle bli den med minst mål i gav 6.50 i odds. Det är den gruppen som leder efter första omgången med endast två mål. Ska det räcka ända hem? Defensiva Sverige spelar ju här.

Att Panama skulle bli laget med flest varningar (kort?) i turneringen gav 14 i odds. Efter första omgången fick de ihop fem varningar. Två fler än några lag som hamnat på tre varningar men nog ska de kunna samla ihop ett gäng till för att ta hem detta?

Att Senegal och Japan skulle kvalificera vidare från grupp H gav drygt 30 i odds och det var de här två lagen som vann sina matcher i första omgången. Nu ger det runt 3 i odds att det blir dessa två som går vidare.

Att Japan skulle vinna över Colombia och att det samtidigt blir över 2.5 mål i matchen gav 12 i odds! Härligt odds med rätt utfall så klart.

Ett gäng troliga spel samt lågoddsare inför har suttit eller är på god väg att göra det. Intervallen mellan 1.50-2.50 ungefär.

Är det möjligt att Mexiko blir laget som gör flest mål i VM? Blev ju endast ett i inledningsmatchen men möter ju Sydkorea i nästa. Långsökt och de 100 i odds har säkerligen stigit rejält nu.

Sen finns det så klart mängder med andra saker som skrivits som inte varit i närheten av att gå in, eller har det stupat på mållinjen. Oavsett så gäller det ju att alltid göra en egen värdering. Spelar man sen för nöje är det ju alltid kul att sätta den oavsett om man missar några spel också.

Det kommer presenteras klart fler spel under pågående VM. Jag ska försöka belysa lite här helt från min personliga sida. Sen blir det säkert lite sammanfattningar rent allmänt om VM också gissar jag som är från officiellt håll.

Till sist tänkte jag nämna att visst var det på de fasta situationerna Schweiz skulle bli farliga mot Brasilien! Visserligen inget odds - bara en ren analys! Den är nog så viktig för att kunna hitta spel och värdera dessa.

Lycka till alla där ute i fotbollsvärlden den här sommaren! Själv är min form så smått på gång!
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-06-22, 00:27   #38
 
Slurfs avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 1 500
Sharp$: 1949

Sharps.se Kirtap million
Stats: 28 - 30 - 0
ROI: 105.57%
Vinstprocent: 48.28%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AmaerildeRimfrost Visa inlägg

Att grupp F skulle bli den med minst mål i gav 6.50 i odds. Det är den gruppen som leder efter första omgången med endast två mål. Ska det räcka ända hem? Defensiva Sverige spelar ju här.
Sitter själv med 12x på det spelet. Vilket bolag gav 6.50?
Slurf är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-06-22, 00:43   #39
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Slurf Visa inlägg
Sitter själv med 12x på det spelet. Vilket bolag gav 6.50?
Jag kan inte garantera för att det oddset är korrekt men det ska i så fall ha varit Betfair. Jag skrev enbart texten och vad som kunde vara bra spel i den gruppen. Sen har jag gått tillbaka och kollat lite snabbt om tankarna genom VM.

Så antingen är det felskrivit eller gav Betfair det oddset vid den tidpunkten - om det inte blandats ihop med något annat vid tidpunkten. Har själv inte spelat just det spelet så kan dessvärre inte kolla närmare på det!

Så den länken har lagts till, då sista meningen i den gruppen var "På förhand känns det dock som en målsnål grupp totalt sett" så ett roligt spel kan vara:

Jag har försökt göra en liten snabb sammanställning över saker som går rätt väg eller vad man ska kalla det. Men det finns ju nämnt - ifall vi tittar på samma grupp att Mexiko kan vara laget som gör flest mål i VM till över 100 i odds också! Så allt trillar ju inte in men valde belysa det

12x känns som ett rätt bra odds för målsnålaste grupp då Sverige är med där Bara tre matcher som det kan bli mål i ju
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-06-22, 01:09   #40
 
Slurfs avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 1 500
Sharp$: 1949

Sharps.se Kirtap million
Stats: 28 - 30 - 0
ROI: 105.57%
Vinstprocent: 48.28%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AmaerildeRimfrost Visa inlägg
Jag kan inte garantera för att det oddset är korrekt men det ska i så fall ha varit Betfair. Jag skrev enbart texten och vad som kunde vara bra spel i den gruppen. Sen har jag gått tillbaka och kollat lite snabbt om tankarna genom VM.

Så antingen är det felskrivit eller gav Betfair det oddset vid den tidpunkten - om det inte blandats ihop med något annat vid tidpunkten. Har själv inte spelat just det spelet så kan dessvärre inte kolla närmare på det!

Så den länken har lagts till, då sista meningen i den gruppen var "På förhand känns det dock som en målsnål grupp totalt sett" så ett roligt spel kan vara:

Jag har försökt göra en liten snabb sammanställning över saker som går rätt väg eller vad man ska kalla det. Men det finns ju nämnt - ifall vi tittar på samma grupp att Mexiko kan vara laget som gör flest mål i VM till över 100 i odds också! Så allt trillar ju inte in men valde belysa det

12x känns som ett rätt bra odds för målsnålaste grupp då Sverige är med där Bara tre matcher som det kan bli mål i ju
Ojdå, jag fick tipset av far min och var helt inne på att det borde vara en av de målsnålaste grupperna utan vidare djupgående analys, men hade jag dessutom haft referensen med 6.50 så hade jag tryckt till så hårt jag kunnat. Är främst orolig för Frankrikes och Brasiliens grupper, lär stå mellan dessa tre om det inte börjar spåra ur rejält i någon av typ Koreas matcher.

Panama flest varningar känns riktigt svår att få in då de bara kommer att spela 3/7 matcher i turneringen. Tror inte att du kommer att behöva ångra den! (Tolkar inlägget som att det aldrig spelades.)

Hoppas det vänder för expertrekarna
Slurf är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-06-22, 01:27   #41
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Slurf Visa inlägg
Ojdå, jag fick tipset av far min och var helt inne på att det borde vara en av de målsnålaste grupperna utan vidare djupgående analys, men hade jag dessutom haft referensen med 6.50 så hade jag tryckt till så hårt jag kunnat. Är främst orolig för Frankrikes och Brasiliens grupper, lär stå mellan dessa tre om det inte börjar spåra ur rejält i någon av typ Koreas matcher.

Panama flest varningar känns riktigt svår att få in då de bara kommer att spela 3/7 matcher i turneringen. Tror inte att du kommer att behöva ångra den! (Tolkar inlägget som att det aldrig spelades.)

Hoppas det vänder för expertrekarna
Ja, dags för lite stolpe in nu faktiskt. Tycker att mycket av mina rekar efter skidskyttesäsongen har varit märkliga rent ut sagt vad gäller utfallen. Dels har det varit mängder med stolpe ut som borde suttit - men samtidigt har det nu börjat svänga över med mycket stolpe in som inte borde suttit när man ser matchutvecklingen etc.

Det märkligaste är dock att enormt många rekar haft oddsrörelser åt ett håll som indirekt gynnat mina spel men likväl inte träffat. Vidare med motsats där spelen indirekt missgynnat mina spel - då har de suttit.

Allt ovan jämnar ju ut sig över lång tid men i det korta perspektivet kan det vara nog så frustrerande. Men det vänder och VM ligger ju faktiskt bra på det nu. Bra är väl att ta i men i förhållande till hur det studsat fel på sistone. Så tack för orden att et ska vända! Men nu rör sig oddsen lite "fel" i vissa matcher - men jag får stå fast likväl.

Ja, som nämnts är 12x riktigt bra för den gruppen. Sen är ju fotboll ett visst slumpspel där det plötsligt bara springer iväg med massa mål och i sista omgångarna så kan ju allt vara avgjort och vi får se "Salenko" dunka in fem bollar. Och är Sydkorea borta efter två omgångar - vilket de inte får vara i min värld - så kan nog sista matchen där sluta 7-3 om det vill sig illa!

Jag var fullt medveten om att det mest sannolika är att Panama enbart får tre matcher - men på dessa tre kan det räcka att vinna trots allt, och där tycker jag 14 i odds inte behöver vara fel. Jag har som du nämnt inte heller lagt det spelet. Det går inte lägga allt och framför allt inte om man ska nämna spel inom vissa grupper etc, men jag försöker ge en bild av spel som ska kunna vara bra åtminstone. Väljer aldrig rena random spel utan allt har en tanke bakom"

Det mesta som kommer från mig spelas exakt som jag skriver. Tipsen undantagna då programmen sköter det bättre än att bygga matematiskt. Sen finns det mycket som spelas där jag dock inte skriver om det heller - som rekar. Det beror mest på att jag har svårt att få ner ord och siffror som låter övertygande (och bygger upp reken så att den håller). Under VM släpper jag lite på det eftersom det är rätt ointressant med statistik då det dels spelats för få matcher historiskt, och kval kontra VM är skilda saker. Här blir det mycket på en uppfattning av att ha sett övriga matcher samt känsla på om oddsen sticker ut eller om man kan få ihop logiska resonemang kring tabellen t ex.

Apropå Panama fick de ju fem gula i första matchen och efter första omgången ledde de med två kort före de andra lagen. De kan nog dra fem stycken mot England också då laget verkligen spelar på gränsen och förbi vad som anses vara okej. Sen finns risken att i sista matchen när det inte finns något att spela för (om det blir så) så kanske det enbart utdelas ett gult kort. Ska bli intressant att följa oavsett!

Ha det gott och tack för orden!
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-07-16, 11:23   #42
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AmaerildeRimfrost Visa inlägg
[---]

Frankrike tror jag vinner VM [...]

[...]
Turneringens bästa spelare blir Modric eller Kimmich! (Gav runt 150 i odds)

[---]

Happy hunting!
Det har varit med varierande framgång ens spelförslag träffat rätt. Överlag känns det ändå bra vad gäller de officiella spelförslagen - även om de "troliga" blev big failure deluxe. Spelar ju dock själv aldrig på sådana lågoddsare nästan.

Därför är det extra kul om någon följde Modric som jag nämnde några inlägg ovan.

Nu blickar vi framåt och ser mer vad det finns att träffa för kul spelobjekt!
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg


td